Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Předěl – Dlouhodobý test (3.část)

Ladislav Černý
Diskuze (0)
S Partnerem jsme překonali hranici 15.000 km, která je pro servisní prohlídku zásadní. Co to znamenalo pro náklady?

Pro život Peugeotu Partner s motorem 1.6 BlueHDi Euro 6 je patnáctitisícová hranice ujetých kilometrů mezníkem mezi posláním na výměnu oleje a filtru (zkrácený servisní interval) nebo ponecháním dalších deseti tisíc kilometrů dle běžného intervalu po 25.000 km.

Prošli jsme

Druhá možnost nastala u zkoušeného vozidla, protože si řídicí jednotka z palivové mapy a nedokončených regenerací filtru pevných částic přečetla, že během prvních 15.000 km nedošlo k přílišnému počtu krátkých jízd. S tím totiž souvisí srážení nafty na stěnách válce a možnost pronikání nafty do motorového oleje. Do patnáctitisícové hranice jsme od začátku testu ujeli 5766 km, což je dostatečná porce pro částečné bilancování. Jednotlivá tankování i s nájezdy kilometrů najdete v tabulce.

SPOTŘEBA PALIVA A NÁKLADY NA KM
Nafta (l) Nafta (Kč bez DPH) Ujeto (km) Prům. spotřeba (l/100 km) Kč bez DPH/km
37,79 855,7 739 5,11 1,16
42,56 963,7 825 5,16 1,17
41,29 969,1 792 5,21 1,22
42,79 993,7 844 5,07 1,18
40,94 900,0 771 5,31 1,17
48,28 1025,5 888 5,46 1,15
47,54 998,0 907 5,24 1,10

Velký vliv

Průměrná spotřeba v dosavadní části dlouhodobého testu činila 5,22 l/100 km. Kolísání průměrné žízně po každém tankování prováděném u stejné čerpací stanice i stojanu dobře dokumentuje vliv vnějších podmínek na spotřebu nafty. Zatímco v prvních týdnech dlouhodobé zkoušky panovalo pěkné podzimní počasí a spotřeba se držela těsně nad hranicí pěti litrů, s příchodem deštivého počasí a posléze sněžení došlo k nárůstu žízně o cca 0,3 l/100 km.

S očekáváním výsledku jsme absolvovali několikasetkilometrovou dálniční jízdu s využitím rychlostního limitu. Díky šestistupňové přímo řazené převodovce dostupné jen k nejsilnějšímu provedení čtyřválce 1.6 BlueHDi/88 kW se otáčky motoru držely na přijatelné hodnotě 2500 za minutu.

Extrémy

Dálniční jízda samozřejmě přinesla nejvyšší z měřených spotřeb nafty, protože model Partner nabízející spoustu místa pro posádku i náklad musí mít rozměrnou stavbu s celkovou výškou 1,8 metru. Posádka z této hodnoty těží prostorem nad hlavou a možností převážet velká zavazadla včetně skříněk a dalších věcí, které v osobním vozidle nemáte šanci transportovat. Proto je Partner také oblíbeným vozem pro řemeslníky a drobné živnostníky, ale díky ložnému prostoru tří metrů kubických má své místo i v tendrech velkých firem.

Kvůli vysoké stavbě karoserie však narostl aerodynamický odpor, který hrál hlavní roli v nárůstu spotřeby během jízdy po dálnici. Očekávali jsme průměrnou hodnotu kolem šesti litrů, ale výsledek 5,46 l/100 km nás při svižném a dlouhém transportu mile potěšil.

Nejmenší nárok na naftu jsme zaznamenali při mimoměstských jízdách. Jelikož provádíme test běžným až spíše svižným tempem a nikoliv jako economy run, museli jsme už předem počítat s tím, že nedosáhneme výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,4 l/100 km. Jednou jsme zkusili tuto hodnotu atakovat pomocí velmi defenzivní jízdy bez dálničního úseku a rychlé akcelerace nutné k předjíždění. Výsledek stokilometrové trasy činil příznivých 4,5 1/100 km.

Filtr bez obav

U některých automobilek tvoří výměna filtru pevných částic doslova hrozbu pro majitele v podobě padesáti až stotisícové částky. Nelze se pak divit, že taková vozidla se těsně před vyčerpaností kapacity filtru pevných částic dostávají do oběhu ojetin. Pokud majitel chce takový vůz provozovat dále, často se odhodlá k nezákonnému „vytlučení“ vložky filtru a s tím související nutné změně v softwaru řídicí jednotky. Na internetu tuto „službu“ nabízí několik firem za různé částky pět až deset tisíc korun. Výsledkem je však z hlediska rakovinotvorných pevných částic emisně mnohem horší vozidlo než staré automobily Euro 3, protože automobil byl primárně konstruovaný se zachycovačem sazí.

Pro majitele vozů Peugeot a konkrétně modelu Partner BlueHDi však hrozba obrovské investice či problémů se zákonem nehrozí. Francouzská automobilka na modely starší dvou let nabízí kromě nového filtru také repasované – vyčištěné. Cena repasovaného filtru nedosahuje deset tisíc korun, což odpovídá podobné částce, kterou požadují „vytloukači“ filtrů.

Náklady na km

V tabulce také uvádíme průběžné výdaje na ujetý kilometr. Tato hodnota byla ovlivněna nejen spotřebou nafty, ale také kolísající cenou nafty přestože jsme tankovali vždy u stejné čerpací stanice označené Pečetí kvality od společnosti SGS zabývající se rozbory motorových paliv.

Rozmezí nákladů na jeden kilometr se však pohybovalo ve velmi nízké úrovni 1,10-1,22 Kč bez DPH. Průměrná hodnota nákladu činila skvělých 1,16 Kč bez DPH/km, což je hodnota, která se velmi blíží malým dodávkám provozovaným na zemní plyn.

Odpovídá technicky školitel Peugeotu Jan Matoušek

Proč Peugeot začlenil u Partneru 1.6 BlueHDi do systému dočišťování výfukových plynů nejdříve jednotku SCR snižující oxidy dusíku a až za ní filtr pevných částic FAP?

Zařazení SCR před FAP je standardní umístění pro motory PSA Euro 6 BlueHDi. Jedním z důvodu je, že minimální teplota pro řádnou funkci SCR činí 180°C, ideální provozní teplota je okolo 240 °C, což je teplota v některých režimech obtížně dosažitelná. Pokud by byl SCR katalyzátor za filtrem FAP, docházelo by během běžného provozu k dalšímu ochlazování výfukových plynů před vstupem do SCR. Další důvod jsou emise pevných částic z procesu katalytické redukce. Tyto pevné částice jsou zachyceny ve FAP a následně odstraněny při regeneraci.

Nebude mít filtr pevných částic problémy s regenerací, když výfukové plyny nejdříve projdou SCR, a tím se mírně ochladí?

SCR musí fungovat konstantně co nejdříve po nastartování motoru, zatímco regenerace filtru pevných částic probíhá jedenkrát za cca 500 – 1500 km. K dosažení potřebné teploty FAP pro regeneraci se využívá strategie asistované regenerace, kdy se například zatíží motor zvýšeným odběrem alternátoru (aktivace vyhřívání zadního skla, žhavicích svíček, ventilátoru chlazení) a dodatečným vstřikování paliva. Tyto strategie umí dostatečně účinně na potřebnou dobu (cca 5 minut) zvýšit teplotu ve FAP i v případě, že je předřazen SCR katalyzátor.

Výměna filtru pevných částic bývá pro mnohé majitele vznětových motorů padesát až stotisícovým zásahem do peněženky, takže se občas uchylují k nezákonným metodám. Jak je tomu v případě Partneru 1.6 HDi?

Jde o zbytečné zahrávání se zákonem a osobní odpovědností, protože my se snažíme, aby údržba a výměna filtru byla pro zákazníky Peugeotu co nejdostupnější. Proto se ceny repasovaných filtrů pevných částic, u kterých výrobce garantuje stejnou životnost jako u nových, pohybují od 7430 Kč bez DPH. Zcela nový FAP na Partner 1.6 BlueHDi vyjde na 12.039 Kč bez DPH. K této částce je třeba ještě přičíst několik stokorun za práci, protože normovaný čas na výměnu filtru pro motor Euro 6 činí 0,9 hodiny.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 88/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 300/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 12,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 4,9/4,2/4,4
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1473
Celková hmotnost (kg) 2085
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 730
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300
Objem nákladového prostoru (m3) 0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Ladislav Černý
Diskuze (0)