8.4. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner Electric: Klimatizace a topení

 

Jsou elektromobily použitelné jen v mírném klimatu na jaře a podzim, nebo se s Partnerem Electric dá hodně ujet v zimě či létě?

Výrobci elektromobilů řeší tepelný komfort cestujících různě. Jde stále o hledání optimální metody v rámci současné techniky. Peugeot si podle nás vybral nejlepší řešení. Nepřevzal ze staršího elektromobilu iOn systém ohřívání vodního okruhu topení stylem plný výkon 4 kW nebo žádný, ale sáhl po levnější a energeticky účinnější temperaci vzduchu elektrickými topnými tělísky. Ta mohou být regulována, takže není třeba jako v iOnu skokově zatěžovat akumulátory. Další výhodu topných tělísek proti vodnímu okruhu tvoří úspora hmotnosti, která pak zbude pro náklad.

Vyhřívaná sedadla

Energeticky méně náročnou variantu topení tvoří vyhřívání sedadel a někteří výrobci elektromobilů tuto informaci rádi marketingově využívají. Pokud by však v mrazu absolvovali dvouhodinovou cestu s přehřátou zadní částí těla a mrznoucíma nohama, asi by zpívali jinou melodii. Tato varianta má smysl pouze při venkovní teplotě do patnácti stupňů, aby se řidič mohl uvést do pohody.

Počítáme v procentech

Zima vrcholí, a proto se nejdříve podívejme na důsledky topení na jízdní dojezd Partneru Electric. Nejdříve jsme vyzkoušeli poloviční výkon topení, protože čtvrtinový nebo nižší nebyl ve vozidle s malým prostorem pro posádku příliš znát. Na chladná rána by stačilo příplatkové vyhřívání sedadel za 8400 korun bez daně.

Osm procent za teplo

Při lehce nadpolovičním výkonu topení jsme se cítili velmi dobře i při poklesu teplot na cca osm stupňů. Výhodu vzduchového vyhřívání tvořil velmi rychlý náběh účinku. Pochvalovali jsme si velmi jemnou regulaci topení. Odběr elektřiny se nacházel v sedmi stupních, intenzita proudícího vzduchu dokonce v osmi. Poloviční využití kapacity topení přinesla osmiprocentní omezení dojezdu při průměrné rychlosti 45 km/h. Při ryze městském provozu s nižším průměrným tempem lze uvažovat o desetinovém úbytku dojezdu. Při průměrném dojezdu cca 140 km jde tedy o maximálně čtrnáct kilometrů.

Plný výkon

Uvažovat o plném výkonu topných tělísek 4,2 kW můžeme jen v době tuhých mrazů. Přesto jsme tuto situaci simulovali, i když taková zima nebyla. V rámci zkoušky jsme přebytečné teplo pouštěli okénkem ven. Čekali jsme, že dojezd Partneru klesne o cca dvacet procent, ale mile nás překvapilo naměřených patnáct procent. Za teplo v kabině bychom nevyměnili ani třicetiprocentní úbytek. Je však jasné, že po vyhřátí kabiny nebude třeba nadále topit naplno, a proto lze reálný úbytek dojezdu i za třeskutých mrazů čekat kolem třinácti procent.

Chladíme

Že klimatizace s kompresorem je odběratel výkonu motoru, ví každý uživatel vozidla s jakýmkoliv pohonem. U osobních automobilů se počítá přibližně půl litru paliva na sto kilometrů, v případě nákladních vozidel činí rozdíl vzhledem k poměru výkonu motoru a klimatizace mnohem méně. Jak si v tomto ohledu vedl elektrický furgon Peugeotu?

Nároky kompresoru klimatizace na pohon nemohou dosahovat výkonu topení, protože klimatizace je určená zajistit menší rozdíl teplot než topení. Proto šetřílkům doporučujeme se v létě neomezovat a nenechat se trápit horkem, protože řidič by neměl být omámený vedrem a být stále ve střehu. Za jemný chládek si klimatizace odebrala dvě procenta dojezdu, na plný výkon pak tři až čtyři. Co to je proti nepříjemnému vedru?

Pokles dobíjení

V minulém vydání Autoprofi jsme popsali, jak u rychlodobíječky klesal proud během přibližování se konce nabíjení. Nejde o vlastnost dobíjecí stanice, ta je stavěná dávat maximální proud po celou dobu. Snižování dobíjeného proudu je způsobeno ochranou akumulátorů, které s kapacitou blížící se maximu nesnášejí bez újmy velký napájecí proud. Jak to dobíjecí stanice pozná? Neustále komunikuje s řídicí jednotkou akumulátorů přes samostatný vodič v kabelu.

Ze znalosti této závislosti plyne praktický důsledek. Pokud nepotřebujete plnou kapacitu akumulátorů, nečekejte poslední půlhodinu při dobíjení 3,5 kW kabelem Mennekes. Elektrický Partner třicet minut před konečným dobitím přijímal jen 2 kW, po čtvrthodině klesl výkon dokonce na 1,5 kW a těsně před přerušením nabíjení až na 1 kW. Pokles z maximálních 3,6 kW začal však již hodinu před ukončením. Toto však není vlastnost pouze Partneru Electric, ale v menší či větší míře všech elektromobilů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Nej. výkon (kW/min-1) 49/4000-9200
Toč. moment (N.m/min-1) 200/0-1500
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/400/230 V (hod.)0,5/8,5/15
Prům. spotřeba el. (kWh/100 km) 17,7
Maximální dojezd (km) 170
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,9
Cena (Kč bez DPH) 694 100
Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotky: Urgence V4 uspěly. Kvalitu potravin začne řešit i Jucker Sobotky: Urgence V4 uspěly. Kvalitu potravin začne řešit i Jucker

lak zemí V4, tedy ČR, Polska, Maďarska a Slovenska kvůli…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí

Bývalý gruzínský prezident žijící na Ukrajině Michail…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat vaší reklamaci?

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat…

Co dělat, když prodejce nechce přijmout zboží koupené na internetu ve lhůtě deseti dnů, jako se to stalo paní…

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu: Pohublý manžel v poutech, Silvia vystrojená jako party girl!

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu:…

Silvia Kucherenko (34) asi jediná věřila, že Nejvyšší soud v Bratislavě zruší manželův jedenáctiletý trest…

 

iSport.cz

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu opět stráví ve Fulhamu

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu…

Fotbalový reprezentant Tomáš Kalas prodloužil smlouvu v Chelsea na další čtyři roky. Zároveň bude pokračovat na…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí sám, i poškozenou míchu, tvrdí lékař

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí…

„Sebeuzdravovací síla člověka je nekonečná,“ má jasno zakladatel neuropsychoimunologie Jan Šula. Choroby podle…

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a proto se neštítí agitovat úplně všude

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a…

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek se v jednom ze svých posledních tweetů svěřil, že vyrazí do Liberce na…