Peugeot Partner Electric: Klimatizace a topení
Výrobci elektromobilů řeší tepelný komfort cestujících různě. Jde stále o hledání optimální metody v rámci současné techniky. Peugeot si podle nás vybral nejlepší řešení. Nepřevzal ze staršího elektromobilu iOn systém ohřívání vodního okruhu topení stylem plný výkon 4 kW nebo žádný, ale sáhl po levnější a energeticky účinnější temperaci vzduchu elektrickými topnými tělísky. Ta mohou být regulována, takže není třeba jako v iOnu skokově zatěžovat akumulátory. Další výhodu topných tělísek proti vodnímu okruhu tvoří úspora hmotnosti, která pak zbude pro náklad.
Vyhřívaná sedadla
Energeticky méně náročnou variantu topení tvoří vyhřívání sedadel a někteří výrobci elektromobilů tuto informaci rádi marketingově využívají. Pokud by však v mrazu absolvovali dvouhodinovou cestu s přehřátou zadní částí těla a mrznoucíma nohama, asi by zpívali jinou melodii. Tato varianta má smysl pouze při venkovní teplotě do patnácti stupňů, aby se řidič mohl uvést do pohody.
Počítáme v procentech
Zima vrcholí, a proto se nejdříve podívejme na důsledky topení na jízdní dojezd Partneru Electric. Nejdříve jsme vyzkoušeli poloviční výkon topení, protože čtvrtinový nebo nižší nebyl ve vozidle s malým prostorem pro posádku příliš znát. Na chladná rána by stačilo příplatkové vyhřívání sedadel za 8400 korun bez daně.
Osm procent za teplo
Při lehce nadpolovičním výkonu topení jsme se cítili velmi dobře i při poklesu teplot na cca osm stupňů. Výhodu vzduchového vyhřívání tvořil velmi rychlý náběh účinku. Pochvalovali jsme si velmi jemnou regulaci topení. Odběr elektřiny se nacházel v sedmi stupních, intenzita proudícího vzduchu dokonce v osmi. Poloviční využití kapacity topení přinesla osmiprocentní omezení dojezdu při průměrné rychlosti 45 km/h. Při ryze městském provozu s nižším průměrným tempem lze uvažovat o desetinovém úbytku dojezdu. Při průměrném dojezdu cca 140 km jde tedy o maximálně čtrnáct kilometrů.
Plný výkon
Uvažovat o plném výkonu topných tělísek 4,2 kW můžeme jen v době tuhých mrazů. Přesto jsme tuto situaci simulovali, i když taková zima nebyla. V rámci zkoušky jsme přebytečné teplo pouštěli okénkem ven. Čekali jsme, že dojezd Partneru klesne o cca dvacet procent, ale mile nás překvapilo naměřených patnáct procent. Za teplo v kabině bychom nevyměnili ani třicetiprocentní úbytek. Je však jasné, že po vyhřátí kabiny nebude třeba nadále topit naplno, a proto lze reálný úbytek dojezdu i za třeskutých mrazů čekat kolem třinácti procent.
Chladíme
Že klimatizace s kompresorem je odběratel výkonu motoru, ví každý uživatel vozidla s jakýmkoliv pohonem. U osobních automobilů se počítá přibližně půl litru paliva na sto kilometrů, v případě nákladních vozidel činí rozdíl vzhledem k poměru výkonu motoru a klimatizace mnohem méně. Jak si v tomto ohledu vedl elektrický furgon Peugeotu?
Nároky kompresoru klimatizace na pohon nemohou dosahovat výkonu topení, protože klimatizace je určená zajistit menší rozdíl teplot než topení. Proto šetřílkům doporučujeme se v létě neomezovat a nenechat se trápit horkem, protože řidič by neměl být omámený vedrem a být stále ve střehu. Za jemný chládek si klimatizace odebrala dvě procenta dojezdu, na plný výkon pak tři až čtyři. Co to je proti nepříjemnému vedru?
Pokles dobíjení
V minulém vydání Autoprofi jsme popsali, jak u rychlodobíječky klesal proud během přibližování se konce nabíjení. Nejde o vlastnost dobíjecí stanice, ta je stavěná dávat maximální proud po celou dobu. Snižování dobíjeného proudu je způsobeno ochranou akumulátorů, které s kapacitou blížící se maximu nesnášejí bez újmy velký napájecí proud. Jak to dobíjecí stanice pozná? Neustále komunikuje s řídicí jednotkou akumulátorů přes samostatný vodič v kabelu.
Ze znalosti této závislosti plyne praktický důsledek. Pokud nepotřebujete plnou kapacitu akumulátorů, nečekejte poslední půlhodinu při dobíjení 3,5 kW kabelem Mennekes. Elektrický Partner třicet minut před konečným dobitím přijímal jen 2 kW, po čtvrthodině klesl výkon dokonce na 1,5 kW a těsně před přerušením nabíjení až na 1 kW. Pokles z maximálních 3,6 kW začal však již hodinu před ukončením. Toto však není vlastnost pouze Partneru Electric, ale v menší či větší míře všech elektromobilů.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Elektromotor | synchronní |
Nej. výkon (kW/min-1) | 49/4000-9200 |
Toč. moment (N.m/min-1) | 200/0-1500 |
Převodovka | jednostupňový reduktor |
Akumulátory | Li-Ion |
Plná kapacita (kWh) | 22,5 |
Doba nabíjení 400/400/230 V (hod.) | 0,5/8,5/15 |
Prům. spotřeba el. (kWh/100 km) | 17,7 |
Maximální dojezd (km) | 170 |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4380/1810/1801 |
Rozvor (mm) | 2728 |
Celková hmotnost (kg) | 2225 |
Užitečné zatížení (kg) | 495 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 3,4/3,7 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1230 |
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) | 110 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,9 |
Cena (Kč bez DPH) | 694 100 |