8.4. 2015 Ladislav Černý

Peugeot Partner Electric: Klimatizace a topení

 

Jsou elektromobily použitelné jen v mírném klimatu na jaře a podzim, nebo se s Partnerem Electric dá hodně ujet v zimě či létě?

Výrobci elektromobilů řeší tepelný komfort cestujících různě. Jde stále o hledání optimální metody v rámci současné techniky. Peugeot si podle nás vybral nejlepší řešení. Nepřevzal ze staršího elektromobilu iOn systém ohřívání vodního okruhu topení stylem plný výkon 4 kW nebo žádný, ale sáhl po levnější a energeticky účinnější temperaci vzduchu elektrickými topnými tělísky. Ta mohou být regulována, takže není třeba jako v iOnu skokově zatěžovat akumulátory. Další výhodu topných tělísek proti vodnímu okruhu tvoří úspora hmotnosti, která pak zbude pro náklad.

Vyhřívaná sedadla

Energeticky méně náročnou variantu topení tvoří vyhřívání sedadel a někteří výrobci elektromobilů tuto informaci rádi marketingově využívají. Pokud by však v mrazu absolvovali dvouhodinovou cestu s přehřátou zadní částí těla a mrznoucíma nohama, asi by zpívali jinou melodii. Tato varianta má smysl pouze při venkovní teplotě do patnácti stupňů, aby se řidič mohl uvést do pohody.

Počítáme v procentech

Zima vrcholí, a proto se nejdříve podívejme na důsledky topení na jízdní dojezd Partneru Electric. Nejdříve jsme vyzkoušeli poloviční výkon topení, protože čtvrtinový nebo nižší nebyl ve vozidle s malým prostorem pro posádku příliš znát. Na chladná rána by stačilo příplatkové vyhřívání sedadel za 8400 korun bez daně.

Osm procent za teplo

Při lehce nadpolovičním výkonu topení jsme se cítili velmi dobře i při poklesu teplot na cca osm stupňů. Výhodu vzduchového vyhřívání tvořil velmi rychlý náběh účinku. Pochvalovali jsme si velmi jemnou regulaci topení. Odběr elektřiny se nacházel v sedmi stupních, intenzita proudícího vzduchu dokonce v osmi. Poloviční využití kapacity topení přinesla osmiprocentní omezení dojezdu při průměrné rychlosti 45 km/h. Při ryze městském provozu s nižším průměrným tempem lze uvažovat o desetinovém úbytku dojezdu. Při průměrném dojezdu cca 140 km jde tedy o maximálně čtrnáct kilometrů.

Plný výkon

Uvažovat o plném výkonu topných tělísek 4,2 kW můžeme jen v době tuhých mrazů. Přesto jsme tuto situaci simulovali, i když taková zima nebyla. V rámci zkoušky jsme přebytečné teplo pouštěli okénkem ven. Čekali jsme, že dojezd Partneru klesne o cca dvacet procent, ale mile nás překvapilo naměřených patnáct procent. Za teplo v kabině bychom nevyměnili ani třicetiprocentní úbytek. Je však jasné, že po vyhřátí kabiny nebude třeba nadále topit naplno, a proto lze reálný úbytek dojezdu i za třeskutých mrazů čekat kolem třinácti procent.

Chladíme

Že klimatizace s kompresorem je odběratel výkonu motoru, ví každý uživatel vozidla s jakýmkoliv pohonem. U osobních automobilů se počítá přibližně půl litru paliva na sto kilometrů, v případě nákladních vozidel činí rozdíl vzhledem k poměru výkonu motoru a klimatizace mnohem méně. Jak si v tomto ohledu vedl elektrický furgon Peugeotu?

Nároky kompresoru klimatizace na pohon nemohou dosahovat výkonu topení, protože klimatizace je určená zajistit menší rozdíl teplot než topení. Proto šetřílkům doporučujeme se v létě neomezovat a nenechat se trápit horkem, protože řidič by neměl být omámený vedrem a být stále ve střehu. Za jemný chládek si klimatizace odebrala dvě procenta dojezdu, na plný výkon pak tři až čtyři. Co to je proti nepříjemnému vedru?

Pokles dobíjení

V minulém vydání Autoprofi jsme popsali, jak u rychlodobíječky klesal proud během přibližování se konce nabíjení. Nejde o vlastnost dobíjecí stanice, ta je stavěná dávat maximální proud po celou dobu. Snižování dobíjeného proudu je způsobeno ochranou akumulátorů, které s kapacitou blížící se maximu nesnášejí bez újmy velký napájecí proud. Jak to dobíjecí stanice pozná? Neustále komunikuje s řídicí jednotkou akumulátorů přes samostatný vodič v kabelu.

Ze znalosti této závislosti plyne praktický důsledek. Pokud nepotřebujete plnou kapacitu akumulátorů, nečekejte poslední půlhodinu při dobíjení 3,5 kW kabelem Mennekes. Elektrický Partner třicet minut před konečným dobitím přijímal jen 2 kW, po čtvrthodině klesl výkon dokonce na 1,5 kW a těsně před přerušením nabíjení až na 1 kW. Pokles z maximálních 3,6 kW začal však již hodinu před ukončením. Toto však není vlastnost pouze Partneru Electric, ale v menší či větší míře všech elektromobilů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Nej. výkon (kW/min-1) 49/4000-9200
Toč. moment (N.m/min-1) 200/0-1500
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/400/230 V (hod.)0,5/8,5/15
Prům. spotřeba el. (kWh/100 km) 17,7
Maximální dojezd (km) 170
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,9
Cena (Kč bez DPH) 694 100
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…