8.4. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner Electric: Klimatizace a topení

 

Jsou elektromobily použitelné jen v mírném klimatu na jaře a podzim, nebo se s Partnerem Electric dá hodně ujet v zimě či létě?

Výrobci elektromobilů řeší tepelný komfort cestujících různě. Jde stále o hledání optimální metody v rámci současné techniky. Peugeot si podle nás vybral nejlepší řešení. Nepřevzal ze staršího elektromobilu iOn systém ohřívání vodního okruhu topení stylem plný výkon 4 kW nebo žádný, ale sáhl po levnější a energeticky účinnější temperaci vzduchu elektrickými topnými tělísky. Ta mohou být regulována, takže není třeba jako v iOnu skokově zatěžovat akumulátory. Další výhodu topných tělísek proti vodnímu okruhu tvoří úspora hmotnosti, která pak zbude pro náklad.

Vyhřívaná sedadla

Energeticky méně náročnou variantu topení tvoří vyhřívání sedadel a někteří výrobci elektromobilů tuto informaci rádi marketingově využívají. Pokud by však v mrazu absolvovali dvouhodinovou cestu s přehřátou zadní částí těla a mrznoucíma nohama, asi by zpívali jinou melodii. Tato varianta má smysl pouze při venkovní teplotě do patnácti stupňů, aby se řidič mohl uvést do pohody.

Počítáme v procentech

Zima vrcholí, a proto se nejdříve podívejme na důsledky topení na jízdní dojezd Partneru Electric. Nejdříve jsme vyzkoušeli poloviční výkon topení, protože čtvrtinový nebo nižší nebyl ve vozidle s malým prostorem pro posádku příliš znát. Na chladná rána by stačilo příplatkové vyhřívání sedadel za 8400 korun bez daně.

Osm procent za teplo

Při lehce nadpolovičním výkonu topení jsme se cítili velmi dobře i při poklesu teplot na cca osm stupňů. Výhodu vzduchového vyhřívání tvořil velmi rychlý náběh účinku. Pochvalovali jsme si velmi jemnou regulaci topení. Odběr elektřiny se nacházel v sedmi stupních, intenzita proudícího vzduchu dokonce v osmi. Poloviční využití kapacity topení přinesla osmiprocentní omezení dojezdu při průměrné rychlosti 45 km/h. Při ryze městském provozu s nižším průměrným tempem lze uvažovat o desetinovém úbytku dojezdu. Při průměrném dojezdu cca 140 km jde tedy o maximálně čtrnáct kilometrů.

Plný výkon

Uvažovat o plném výkonu topných tělísek 4,2 kW můžeme jen v době tuhých mrazů. Přesto jsme tuto situaci simulovali, i když taková zima nebyla. V rámci zkoušky jsme přebytečné teplo pouštěli okénkem ven. Čekali jsme, že dojezd Partneru klesne o cca dvacet procent, ale mile nás překvapilo naměřených patnáct procent. Za teplo v kabině bychom nevyměnili ani třicetiprocentní úbytek. Je však jasné, že po vyhřátí kabiny nebude třeba nadále topit naplno, a proto lze reálný úbytek dojezdu i za třeskutých mrazů čekat kolem třinácti procent.

Chladíme

Že klimatizace s kompresorem je odběratel výkonu motoru, ví každý uživatel vozidla s jakýmkoliv pohonem. U osobních automobilů se počítá přibližně půl litru paliva na sto kilometrů, v případě nákladních vozidel činí rozdíl vzhledem k poměru výkonu motoru a klimatizace mnohem méně. Jak si v tomto ohledu vedl elektrický furgon Peugeotu?

Nároky kompresoru klimatizace na pohon nemohou dosahovat výkonu topení, protože klimatizace je určená zajistit menší rozdíl teplot než topení. Proto šetřílkům doporučujeme se v létě neomezovat a nenechat se trápit horkem, protože řidič by neměl být omámený vedrem a být stále ve střehu. Za jemný chládek si klimatizace odebrala dvě procenta dojezdu, na plný výkon pak tři až čtyři. Co to je proti nepříjemnému vedru?

Pokles dobíjení

V minulém vydání Autoprofi jsme popsali, jak u rychlodobíječky klesal proud během přibližování se konce nabíjení. Nejde o vlastnost dobíjecí stanice, ta je stavěná dávat maximální proud po celou dobu. Snižování dobíjeného proudu je způsobeno ochranou akumulátorů, které s kapacitou blížící se maximu nesnášejí bez újmy velký napájecí proud. Jak to dobíjecí stanice pozná? Neustále komunikuje s řídicí jednotkou akumulátorů přes samostatný vodič v kabelu.

Ze znalosti této závislosti plyne praktický důsledek. Pokud nepotřebujete plnou kapacitu akumulátorů, nečekejte poslední půlhodinu při dobíjení 3,5 kW kabelem Mennekes. Elektrický Partner třicet minut před konečným dobitím přijímal jen 2 kW, po čtvrthodině klesl výkon dokonce na 1,5 kW a těsně před přerušením nabíjení až na 1 kW. Pokles z maximálních 3,6 kW začal však již hodinu před ukončením. Toto však není vlastnost pouze Partneru Electric, ale v menší či větší míře všech elektromobilů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Nej. výkon (kW/min-1) 49/4000-9200
Toč. moment (N.m/min-1) 200/0-1500
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/400/230 V (hod.)0,5/8,5/15
Prům. spotřeba el. (kWh/100 km) 17,7
Maximální dojezd (km) 170
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,9
Cena (Kč bez DPH) 694 100
Spolupracujeme s TipCars.com
Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun

Operátor O2 od ledna do konce září zvýšil čistý zisk o…

Zápisník Michala Tomeše: Volby a mašiny Zápisník Michala Tomeše: Volby a mašiny

Většina politiků v posledních letech přišla na chuť…

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 



Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Boj o jediný hlas a strach z žaloby: Obce s volbami „spláchly“ i referenda. Jak to dopadlo?

Boj o jediný hlas a strach z žaloby: Obce s volbami…

Devět obcí v Česku spojilo vybírání nových poslanců s místními referendy. Ne všude se tím ale řešení problémů…

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Urodilo se vám hodně dýní a vy už nevíte, co s nimi? Pokud je správně uložíte, můžete si na nich pochutnávat…

 

iSport.cz

Sudí podle komise chybovali. Spartě odpustili penaltu, Baroš fauloval

Sudí podle komise chybovali. Spartě odpustili…

Dvě chyby udělali podle komise rozhodčích sudí v uplynulém 11. kole první fotbalové ligy. V sobotním duelu v…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí už dlouho, pokud to média nevěděla, jejich chyba

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí…

No jistě, Andrej Babiš a jeho piáristé to opět sehráli skvěle. Vítěz voleb se v neděli dopoledne setkal…

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…