Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
Automobilka si k 200. narozeninám slavné značky nadělila novou grafickou a vizuální identitu, nazvanou Motion & Emotion. Ta definuje nové směry pro značku a především nové logo, které bude poprvé užito na sériové verzi sportovního modelu RCZ.

To samozřejmě zachovává legendárního lva, užívaného od roku 1858, ovšem uděluje mu modernější podobu, vyvedenou do prostoru pomocí bimetalického efektu, tvořeného kombinací lesklých a matných kovových ploch. Obdobně svůj znak nedávno zmodernizoval i konkurenční Renault.

5byPeugeot

Koncept je dalším zástupcem nového designového směru Motion & Emotion, tentokrát v podobě čtyřdveřového sedanu. Jeho karoserii převezme nový zástupce Peugeotu ve střední třídě.

Číslice pět v označení naznačuje, že nový sedan od francouzské automobilky ponese označení 508. Peugeot tímto krokem nejen symbolicky, ale i fakticky přetrhá vazby na dosavadní model 407 – následné číslo 408 totiž dostal souběžně představený sedan s technikou nižší střední třídy, určený primárně pro čínský trh. Ostatně tato číselná řada není pro Peugeot novinkou, modely 504 ze 70tých a 505 z 80tých let mají v historii automobilky své nezastupitelné místo. Nový model se bude více profilovat jako sportovní a luxusní vůz.

Filozofie Motion & Emotion přenesená na karoserii sedan znamená nízký ponton, velkou prosklenou plochou a atletické proporce. 5byPeugeot tak do jisté míry reflektuje současné designové trendy, přesto je jeho exteriér relativně futuristický. Přídi dominuje široká čtyřúhelníková maska chladiče, která je však menší a usazená výše, než je tomu zvykem u současných Peugeotů. Po jejich stranách se nacházejí kompaktní diodová přední světla. Příď dále pokračuje nízkou hliníkovou kapotou motoru, na kterou navazují štíhlé sloupky čelního okna. Linie střechy tvoří nepřerušený klenutý oblouk. Spodní hrana bočních oken (stejně jako prolis na dveřích) je zcela rovná, pod ní procházející linka se dokonce od zadního sloupku dále mírně svažuje. Tento designový prvek dnes používají téměř výhradně luxusní limuzíny. Hladce tvarovaná záď nese jednoduchý nárazník a koncová světla odvozená od studie SR1.

Koncept stojí na 19palcových kolech. Délka karoserie je 4860 mm, šířka 1880 mm a provozní hmotnost jen 1420 kg. Při rozvoru dlouhém 2815 mm má 5 by Peugeot kratší přední převis než zadní (974 mm proti 1071 mm). Pohon zajišťuje hybridní systém HYbrid4, který se v sériové podobě představí příští rok v modelu 3008 HYbrid4. U konceptu 5 by Peugeot automobilka spojila motor 2,0 HDi FAP 163 (120 kW) vpředu a 27kW elektromotor vzadu. Tato konfigurace umožňuje výkony obou motorů sečíst, maximum je tedy 147 kW (200 koní). Při běžné jízdě jsou poháněna všechna kola, při nízkých rychlostech vůz pohání skrze zadní výhradně elektromotor. Emise CO2 jsou v případě 5 by Peugeot 99 g/km, kombinovaná spotřeba tedy činí 3,8 l/100 km. Modulární konstrukce systému HYbrid4 však umožní použít v sériové výrobě nejen turbodiesely, ale i široké spektrum zážehových motorů.

SR1

Studie Peugeot SR1 ukazuje nový směr, kterým se bude ubírat design automobilky Peugeot. Kromě toho se pyšní hybridním pohonem, se kterým dosahuje zajímavých jízdních výkonů. SR1 má pro běžnou produkci Peugeotu nezvyklé proporce – vyznačuje se nízkou stavbou karoserie a dlouhou kapotou motoru. Přesto demonstruje designový směr Motion & Emotion, kterým se v nejbližších letech vydá celá modelová řada. I Peugeot tedy vsadí na komplexní trojrozměrné tvary.

Linie z ženevské studie bychom podle neoficiálních informací měli již na podzim obdivovat na novém sedanu 508, který nahradí aktuální 407. Pro současné modely jsou typické rozměrné masky chladiče, které tvoří značnou část předního nárazníku. SR1 tento trend obrací, lichoběžníkový nasávací otvor uprostřed nárazníku je naopak co nejmenší. Nad ním se nachází nové logo automobilky a přední světla, která také značí radikální posun – místo velkých světlometů protažených hluboko k A sloupkům přichází studie s minimalistickými diodovými jednotkami. Tento prvek je do jisté míry parafrází obdivovaného 406 Coupé od Pininfariny.

Oblé, svalnaté boky narušuje hluboký prolis ve dveřích. Zajímavý je také tvar odnímatelné střechy tohoto roadsteru. Zadní sloupky hardtopu jsou inspirovány lodní plachtou a ani zde se nelze ubránit pocitu, že zdrojem inspirace bylo i Pininfarinovou dílo – tentokrát Ferrari 599 GTB. Vysoká záď díky plastickým tvarům zdatně maskuje svoje rozměry a nese další ze zajímavých designových prvků: výřez v bocích koncových světlometů se opakuje také ve tvaru zadního nárazníku. Rozměry karoserie jsou 4423 x 1917 x 1246 mm. Rozvor náprav je 2595 mm, rozchod kol vpředu i vzadu shodně 1648 mm. Hmotnost konceptu činí 1525 kg včetně náplní.

Také interiér pracuje se stejnými motivy, tedy především trojrozměrným propojením jednotlivých ploch a hran. Přístrojový štít se nachází daleko před řidičem, co nejblíže jeho zorného pole. Obrazovka multimediálního systému se naopak nachází hned vedle volantu, na panelu, který je výrazně vytočený směrem k řidič. Odpovědí na praktické požadavky je u Peugeotu uspořádání interiéru 2+1, které proti konvenčním roadsterům přidává jedno nouzové sedadlo vzadu uprostřed.

Protože Peugeot s konceptem SR1 odhaluje svoji budoucnost, nemůže pod jeho karoserií chybět hybridní pohon HYbrid4, který se do sériové výroby dostane v roce 2011 v modelu 3008. V případě SR1 tvoří pohon kombinace motoru 1,6 THP (160 kW) spojeného s předními koly a synchronního elektromotoru (70 kW, trvale 40 kW) u zadní nápravy. Na rozdíl od dnes vyráběných hybridů získáme celkový výkon prostým sečtením – SR1 tak může na všechna čtyři kola přenášet dohromady 230 kW. Kombinovaná spotřeba je 4,9 l/100 km, HYbrid4 navíc nabídne i možnost plně elektrického pohonu na vzdálenost až 12,5 km.

Podvozek používá vyspělou konstrukci s dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu. Ovladatelnost dále zlepšuje aktivní řízení zadních kol. Převodovka je robotizovaná manuální šestistupňová, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 4,7 sekundy a nejvyšší rychlost je 250 km/h.

408

Důležitost čínského trhu si uvědomují všechny zavedené automobilky. Ačkoli je Peugeot v nejlidnatější zemi světa mimořádně aktivní jen posledních pět let, prodal loni v Číně více než 410 tisíc automobilů.

Na velmi populární tříprostorové verze odvozené z řady 307 naváže nový sedan nižší střední třídy s označením 408. Nový model byl vyvinut ve Francii tak, aby splňoval specifické požadavky čínského trhu. Není tedy nástupcem řady 407, kterou známe v Evropě. Výrobu zajišťuje čínský kooperační partner Dong Feng Motor v závodě Wuhan v provincii Hubei. Plánovaná roční výrobní kapacita závodu je 100.000 vozidel.

Peugeot 408 stojí na prodloužené platformě hatchbacku 308, kterou sdílí s kombi 308 SW. Rozvorem 2,71 m a délkou 4,68 m by v Evropě patřil k největším sedanům v nižší střední třídě. Automobilka v tiskových materiálech prozatím připouští uvedení na trh v Číně a v Latinské Americe. Čínský Peugeot bude přesvědčovat zákazníky designem, ale taky velkým interiérem. Zde se konstruktérům hodila vyšší stavba současné řady 308, která pomohla spolu s velkým rozvorem vytvořit objemnou kabinu. Sedan 408 je 1525 mm vysoký a 1815 mm široký. Zavazadelník má základní objem 481 l.

Výrobce vybral jako pohonné jednotky dva zážehové čtyřválce se čtyřmi ventily na válec. Základem je motor TU5JP4 s objemem 1,6 l. Jeho maximální výkon 80 kW je k dispozici při 5750 min-1, točivý moment má maximum 147 Nm dosažitelné při 4000 min-1, ale 95 % této hodnoty, tj. 140 Nm je k dispozici mezi 3000 a 5500 min-1. Druhou možností je motor EW10A+ s objemem 2,0 l. Jeho výkonové maximum 108 kW je dosaženo při 6000 min-1, točivý moment 200 Nm je k mání ve 4000 min-1. Sací ventily mají plynule proměnné časování. Standardem pro oba motory je pětistupňová ručně řazená převodovka, na přání je dodávána čtyřstupňová automatická převodovka AT8 s hydrodynamickým měničem.

Peugeot chce v Číně oslovovat majetnější klientelu, a tak čtyřistaosmička bude jezdit na kolech s pneumatikami 215/55 R16 nebo 215/50 R17, kvůli minimalizaci hluku uvnitř jsou v bočních oknech skla s tloušťkou téměř 4 mm, ke standardu patří rádio s CD a MP3 přehrávačem nebo zadní parkovací asistent. V nabídce příplatkové výbavy jsou položky jako bi-xenonové natáčecí světlomety nebo navigace s širokoúhlým displejem. Evropské verze řady 308 čeká v nejbližších měsících modernizace, a tak je docela dobře možné, že nový design přídě Peugeotů 308 bude mít s novým sedanem 408 alespoň něco společného.

RCZ

Uběhlo 30 měsíců od uvedení studie RCZ ve Frankfurtu 2007 a je na světě sériová verze. Nízké 2+2místné kupé s dvojbublinovitou střechou, hrající na stejné emotivní struny jako Audi TT, přichází mezi zákazníky poté, co již ve Frankfurtu 2009 si mohli vybraní zájemci závazně objednat některý z 200 kusů limitované startovní edice. Sériová podoba přichází na platformě 2, vybavené standardní technikou nižší střední třídy; tedy vzpěrami McPherson vpředu a zadními rameny, spojenými deformovatelnou příčkou. O pohon se postarají v první fázi čtyřválce 1,6 THP v modernizované verzi 115 kW a 2,0 HDI FAP 120 kW, oba spojené se šestistupňovou skříní a samozřejmě plnící Euro 5. Po čtvrt roce je doplní možnost šestistupňového automatu pro první z nich, a také špičková verze 1,6 THP 147 kW – s ní kupé dosáhne nejvyšší rychlosti 237 km/h a stovku z klidu pokoří za 7,5 s. O sériové výrobě hybridního prototypu HYbrid4 s pohonem všech kol a shodným celkovým výkonem zatím výrobce nic bližšího neoznámil. Model vyjede na 18palcových nebo 19palcových kolech, kromě čtyř osob pojme ještě 384 – 760 litrů zavazadel.

iOn

Koncern PSA hodlá využít spolupráce s japonskou automobilkou i na poli vozidel s nulovými emisemi. Malý vůz poháněný elektřinou se zřejmě začne vyrábět na konci roku 2010. Jedná se vlastně o odznakovou verzi Mitsubishi i-MiEV se lvem ve znaku.

Novinka má dojezd až 130 km díky lithium-iontovým bateriím, které napájejí elektromotor o výkonu 47 kW (64 k). Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 180 Nm. Akumulátory se dobijí na 80 % své kapacity za půl hodiny, v klasické zásuvce na 220 V jim plné nabití trvá šest hodin.

Zajímavostí je také LCU (Localised Communication Unit). Tato elektronická jednotka nejen vysílá signál na dispečink v případě závady či nehody vozu, ale je schopna přenášet také data o stavu nabití, momentální poloze, ujetých a plánovaných kilometrech atd. Peugeot iOn by se mohl stát v budoucnu fleetovým vozem a právě tato funkce by mohla být velmi prospěšná.

Malý Peugeot s japonskými kořeny převeze až čtyři pasažéry a je schopen dosáhnout největší rychlosti 130 km/h. Celkovou délkou 3,48 m spadá do kategorie minivozů. Můžeme jej ale také chápat jako ideového nástupce elektrické verze malé řady 106, která se vyráběla v letech 1995-2003.


Ladislav Čermák