Srovnali jsme novou Jawu 300 s původní legendou z padesátých let

 

Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací na indický trh se zcela novými motocykly. Novinka ovšem využívá linie stroje navrženého v padesátých letech v tehdejším Československu.

Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací na indický trh se zcela novými motocykly. Novinka ovšem využívá linie stroje navrženého v padesátých letech v tehdejším Československu.

Jawa je jednou z nejznámějších českých průmyslových značek minulého století. Mezi její nejslavnější a zároveň nejrozšířenější motocykly patří Jawa 250 typ 353 spolu s širokou rodinou příbuzných modelů.

Právě Jawa 250 typ 353/04 se stala základem dodnes trvající popularity motocyklů této značky v Indii, protože v letech 1961 až 1971 v Mysore probíhala její licenční výroba. Následně pak společnost Ideal Jawa s technickou asistencí značky Jawa vyráběla odvozené motocykly, které pod jménem Yezdi nabízela až do druhé poloviny devadesátých let dvacátého století.

Nyní se značka Jawa na indický trh vrací prostřednictvím koncernu Mahindra Group, resp. jeho dceřiné společnosti Classic Legends, stojící za návrhem, vývojem a výrobou zcela nových motocyklů, odkazujících ovšem svým designem na původní dvěstěpadesátku.

Jawa 250 typ 353

Vzorem pro nové motocykly se stala Jawa 250 typ 353, která byla vyvíjena v první polovině padesátých let a představena na podzim roku 1953. Motocykl, jemuž se díky použití zadní vidlice s dvojicí hydraulických tlumičů přezdívalo Kývačka vznikl v rámci tehdejší jednotné řady motocyklů značek Jawa a ČZ sloužených do jednoho společného podniku.

Jawa 250 typ 353 nabídla ve své době moderní vzhled i konstrukci podvozku a dobový domácí i zahraniční motoristický tisk tento motocykl přijal příznivě. Dodnes má tento a jemu příbuzné modely doslova zástupy věrných příznivců právě díky svým elegantním liniím, které nyní Classic Legends v Indii využívají pro své nové modely.

Jawa v nové době: Strmý pád kdysi úspěšné značky

Základem modelu 250 typ 353 byl jednoduchý kolébkový rám svařovaný ze čtyřhranných ocelových trubek. V tomto rámu byl usazen vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec o objemu 248,5 cm3, který u prvních provedení typu 353 poskytoval nejvyšší výkon 6,6 kW (9 k) a u pozdějších 8,8 kW (12 k). Převodovka zde byla čtyřstupňová a brzdy bubnové vpředu i vzadu.

Jawa 250 typ 353 s rozvorem kol 1318 mm stála na 16palcových kolech a jezdec usazený na sedle ve výšce 780 mm měl pod sebou stroj, jehož hmotnost včetně paliva se pohybovala kolem 135 kg. Na svém kontě má tato dvěstěpadesátka kolem 388.000 exemplářů vyrobených v Československu v letech 1954 až 1962.


Jawa 250 typ 353
 

Jawa 300

Jawa 300 jako základ nabídky nových modelů pro indický trh oživuje linie motocyklů z padesátých let, ale kombinuje je s moderní technikou v podobě zcela nového kapalinou chlazeného čtyřtaktního jednoválce s rozvodem DOHC a objemem 293 cm3, disponujícího nejvyšším výkonem 20,4 kW (27,4 k) a točivým momentem 28 N.m.

Tato pohonná jednotka, na jejímž vývoji se pracovalo i v Itálii, svým vzhledem s výrazným žebrováním válce a vejčitým tvarem bloku motoru vyvolává vzpomínky na dodnes populární dvoutaktní i čtyřtaktní jednoválce a dvouválce Jawa z padesátých a šedesátých let. Moderní motor spolupracuje se šestistupňovou převodovkou, což znamená, že jezdce zde má oproti někdejší Kývačce k dispozici o dvě rychlosti navíc.

Značka Jawa jede! Toto jsou zbrusu nové motorky. Vypadají skvěle!

V případě rámu a podvozku se novinka svému vzoru rovněž vzdaluje. Kolébkový rám je zde dvojitý a lze očekávat, že nabídne vyšší tuhost. Podvozek pak spoléhá na moderní komponenty odpružení. Brzdový systém využívá vpředu kotouč o průměru 280 mm v kombinaci s plovoucím třmenem a ABS, zatímco vzadu je bubnová brzda, což je asi největší přiblížení originálu v oblasti techniky.

Jawa 300 s rozvorem 1369 mm obouvá pneumatiky o rozměrech 90/90 R18 vpředu a 120/80 R17 vzadu. Motocykl s pohotovostní hmotností 170 kg má sedlo ve výšce 765 mm. Na indický trh míří novinka ve třech barevných provedeních, jimiž jsou červená, černá a šedá, odkazující na původní barvy motocyklů značky Jawa.


Jawa 300
 

Foto: CLASSIC LEGENDS PVT. LTD., JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl

V příštím roce čeká pět sněmovních stran volební sjezd,…

 

Štítky Motorky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 





 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Potupa Kristelové při vstupu do USA: Úředníci se ptají na trestanost

Potupa Kristelové při vstupu do USA: Úředníci se…

Velkým snem Kateřiny Kristelové (39) je podívat se do USA. A sny jsou od toho, aby se plnily. S Tomášem Řepkou…

 

iSport.cz

Luxusní padák pro Mourinha od United! Drahý byl také jeho hotel

Luxusní padák pro Mourinha od United! Drahý byl také…

Čas vypršel. José Mourinho skončil na lavičce Manchesteru United, vaz mu srazily nepřesvědčivé podzimní výsledky…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…