4.11. 2017 Martin Vaculík

I nejmodernější auto vám zrezaví klidně za dva roky. Co je to tzv. polétavá rez?

 

Čeho se nejvíc bojí člověk, který má rád své auto? Určitě rzi. V minulosti nám vzala mnoho škodovek a žigulíků i starých mercedesů. Naštěstí nemusí být hned tak zle – současným fenoménem je polétavá rez, na kterou lze vyzrát, pokud víte jak.

Rezavé tečky na bílém laku svého ani ne dvouletého Peugeotu 3008 jednoho dne objevil náš čtenář Miloš Janáček. „Mám samozřejmě ještě platnou záruku na lak i neprorezavění, a tak jsem zamířil do servisu. Tam mi však řekli, že jde o poškození zvenku, že za vadu nemají odpovědnost a mohou nanejvýš nabídnout placené strojní rozleštění laku,“ vysvětluje pan Janáček s tím, že napsal i nám do redakce. Odpověděli jsme, že taková rez v místech bez mechanického poškození laku skutečně musí pocházet od kovových částeček, co se do laku zasekaly, a předpokládali jsme, že poblíž vozu někdo něco brousil. Proto třeba automobilky při výměně výfuků předepisují zdlouhavou práci s kolečkovým řezákem a zakazují použití rozbrušovaček. Žhavé špony totiž probodnou lak a skutečně založí ohnisko zkázy pod ním. Proti rychle letícím žhavým pilinám nemůže být žádný lak zcela odolný. Jistě jste si všimli, že při přepravě po železnici se auta proti jiskrám z trolejí chrání speciálními fóliemi.

Létá z kolejí i kotoučů

Naštěstí naši odpověď v letošním čísle 30 četl mezi jinými Martin Strachota, který se profesionálně věnuje detailingu, což je populární výraz pro mytí, leštění a renovace laku i vzhledu celého auta. Napsal nám, že jde o takzvanou polétavou rez, někdy též nazývanou jako vzdušná či atmosférická. A že to není zdaleka tak zlé – jde prý odstranit speciální chemií a strašidelné rezavé tečky nemusí znamenat žádné trvalé poškození. „Jde o skutečně miniaturní částečky kovu, které vysokou rychlostí odletují z tramvajových kolejí, železničních tratí, ale i brzdových kotoučů jiných vozidel. Jen auto, které by trávilo svůj život na samotě u lesa, zůstane tímto jevem nedotčeno. V hustém provozu a zejména poblíž tramvajových tratí či železnic je pravidlem,“ vysvětluje. Ani prý nevíte, kdy jste spršku kovového materiálu chytli. Zpočátku není nic vidět, až působením vlhkosti se okem neviditelná částice rozleze do rezavého fleku. Přiznáme se, že o nebezpečích, která na naše auta v provozu číhají, jsme věděli hodně. Ale že je mezi nimi i nějaká polétavá rez, to jsme vážně netušili.

Video: Jako od Horsta Fuchse. Podívejte se, jak laser zázračně ničí rez!

Jako stará škodovka

Slovo dalo slovo a jednoho pátečního odpoledne jsme se na myčce sešli nejen s Martinem Strachotou, ale i s jeho kolegou Jaroslavem Malcherem, a hlavně z Havlíčkova Brodu přijel pan Janáček, jehož bílý peugeot celou kauzu odstartoval. „Přípravky proti vzdušné korozi se nanášejí na čistý a suchý povrch karoserie – voda by je ředila a snižovala jejich účinnost,“ říkají kluci a chopí se aktivní pěny, mikrovláknových utěrek a jiných věcí, které profesionálové používají k tomu, aby auto bylo čisté a nevznikly na něm škrábance. Teprve po umytí špíny žasneme, kolik rezavých teček na laku jinak velmi zachovalého peugeotu je! Chápeme každého, kdo se pořádně vyděsil, že zánovní auto kvete jak stará škodovka. Zatímco u moderních vozů začíná koroze z míst poškození či nějak exponovaných (prahy, lemy blatníků a podobně), u starých aut začal reznout plech pod lakem v celé ploše, na povrch vylézaly pupeny, pro vůz to byla konečná a vypadalo to přesně stejně jako zánovní peugeot, co teď proti nám stojí na myčce. Jen pozornému by neuniklo, že zde jsou rezavé tečky na laku i třeba na plastových lištách – a že tedy naštěstí nemůže jít o rez postupující z hloubi materiálu.

To auto krvácí!

„Tak se do toho pustíme,“ říká Martin, do ručního rozprašovače si lije přípravek Bilt Hamber Korrosol a začíná jej rozprašovat na karoserii. Pocítíme zápach kyseliny, což naznačuje, v čem je princip funkce. „Teď to necháme působit zhruba pět minut. Důležité však je, aby nám to nezačalo zasychat. Pokud se pustíte do odstraňování rzi sami, pak ráno či v podvečer. Nikdy ne na přímém slunku!“ vysvětluje opět Martin Strachota. A samozřejmě chemikálie z mytí by neměly přijít do kanalizace.

Nenechte si v myčce poškrábat auto. Kartáče ničí lak, i ruční mytí chce grif!

Během chvíle začíná spektakulární představení – celé auto krvácí. Nejen z míst, kde byly velké a viditelné tečky, ale i z mnoha dalších, kde se zřejmě do laku zabodlo něco, co ještě náležitě „nevykvetlo“. Nástřik opakují dvakrát a spotřebují téměř litr speciálního roztoku. Na kolik to vyjde? „Ani se neptejte – v pětilitrovém kanystru minimálně na čtyři stovky za litr,“ vysvětluje Martin Strachota.

Po omytí před námi stojí peugeot opravdu bílý – úplně bez rezavých teček. „Jako nový!“ jásáme. Martin Strachota se tváří skeptičtěji: „Teď by to chtělo uzavřít lak nějakým voskem. To je základ, aby neoxidoval, nepoškozovalo jej UV záření a snáze se udržoval čistý. Pak teprve bych mohl prohlásit naši službu za kompletní.“

Rozhodně neleštit

Ještě nás napadá, co by se stalo, kdyby pan Janáček využil nabídky servisu Peugeotu a nechal si lak rozleštit. „To by byl z principu špatný postup. Kovové částečky by se strojním leštěním jen roztahaly po laku, poškrábaly jej a zabodly se jinde. Takže by za čas vylezlo mnoho malých teček. Před leštěním, kterému říkáme strojní korekce laku a při němž úplně odstraníme povrchovou zoxidovanou a poškrábanou vrstvu laku, musíme vždy chemicky odstranit nejen polétavou rez, ale například i asfalt. Toho na autech bývá také dost a leštička by jej rozmatlala na šmouhy,“ vysvětluje zkušený autodetailer. O polétavé rzi máme jasno (neleštit, nebrousit, ale umýt, vysušit a pustit na ni speciální chemii), jenže co ten autodetailing? Nenapadá vás nějaké hezké české slovo, kterým by se dal výraz přejatý z angličtiny nahradit? Pište nám do rubriky Fórum.

Opravujeme lak originální sadou: Funguje to vůbec?

Speciální přípravky

Polétavá rez je tak rozšířený problém, že přípravky pro boj s ní už mají i známé značky - například Sonax. Levněji pořídíte od specialistů pro automyčky a nadšence v internetových obchodech. O mnohých z nich jsme nikdy neslyšeli, dle Martina Strachoty však spolehlivě fungují.

Speciální přípravky
Bilt Hamber Korrosol, 1 l 489 Kč
Bilt Hamber Korrosol, 5 l 1969 Kč
Gyeon Iron, 500 ml 349 Kč
Dodo Juice, Ferrous Dueller, 500 ml 369 Kč
Ma-Fra labocosmetics, P-Ray, 500 ml 319 Kč

Co to stojí u specialistů?

Pokud se nechcete pouštět do shánění specializované chemie sami a zamořit si s ní trávník, můžete celou práci svěřit specialistům. Firma clean & style, která nám předvedla odstranění vzdušné koroze, by si za malý vůz účtovala následující částky.

Co to stojí u specialistů
Mytí vozu, odstranění koroze, vysušení 1490 Kč
Mytí vozu, odstranění rzi, dekontaminace laku hmotou clay, vysušení, voskování 2485 Kč
Mytí vozu, odstranění koroze, odstranění asfaltu, vysušení, strojní korekce laku, voskování od 7500 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
Bankou roku je Česká spořitelna Bankou roku je Česká spořitelna

Hlavní cenu Banka roku 2018 hlasováním poroty získala…

Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů

Spory o směřování virtuální měny bitcoin cash vycházejí…

Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo

Finančním ředitelem firmy Residomo (dříve RPG Byty) se…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Dnes 18:49

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie. Kdy začnou zabíjet Šeptači?

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie.…

Sedmá epizoda deváté řady kultovního zombie seriálu The Walking Dead (Živí mrtví) přinesla odpověď na zásadní…

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala, teď je po smrti!

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala,…

Těhotná vévodkyně Meghan (37) v slzách! Svůj boj s rakovinou totiž prohrála mladá dáma Eva (†18), s níž se spolu…

 

iSport.cz

Ševčík do Slavie? Zájem ukázala také Sparta. Hráč má důvod, proč jí kývnout

Ševčík do Slavie? Zájem ukázala také Sparta. Hráč má…

Listopadové derby mezi Spartou a Slavií už je minulostí, ale na scéně je další bitva mezi pražskými rivaly. A…

Řev, ze kterého mrazí. Hvězda Floridy si otočila nohu: Bůh s tebou!

Řev, ze kterého mrazí. Hvězda Floridy si otočila…

Skvělá dvanáctigólová přestřelka mezi Floridou a Ottawou (7:5) měla pro Panthers hořkou příchuť. Dvě minuty před…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Díky čínským aktivitám prezidenta, jejichž podstatou je hlavně poklonkování, vzrostla česko-čínská obchodní…

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…