První Tesla Model S dorazil do Evropy, bude jezdit v Norsku
Automobilka Tesla Motors dovezla do Evropy první exemplář svého elektrického sedanu Model S, který míří do Norska. Není to žádné překvapení, zákazníci si totiž elektromobily v této severské zemi oblíbili.
Prvním evropským majitelem Modelu S se stal norský ekologický aktivista Frederic Hauge, který v roce 1986 spoluzaložil neziskovou organizaci Bellona Foundation zabývající se ochranou životního prostředí.
Hauge je velký milovník elektromobilů, vlastnil i Teslu Roadster. První vůz s elektrickým pohonem si pořídil už v roce 1989, jeho základem byl nejmenovaný model Fiatu. Norský aktivista s elektromotorem odmítal platit mýtné, a tak mu ho policie zabavila. Hauge si jej však vykoupil zpět, a to hned několikrát. I kvůli tomu Norsko časem zrušilo mýto pro vozy poháněné elektřinou.
První vyrobené exempláře Modelu S patří do takzvané série Signature Edition. Do Evropy poputuje jen 500 exemplářů této verze. Mnoho z nich zamíří právě do Norska, kde jsou elektromobily různě zvýhodněné – vztahuje se na ně dotace, v Oslu mohou využívat jízdní pruhy pro autobusy. Důležitými trhy pro Teslu jsou také Švýcarsko a Nizozemí.
Tesla Model S se na americkém trhu prodává od loňského roku, do Evropy měl dorazit podle původních plánů také loni. Takřka pět metrů dlouhý luxusní sedan je dostupný ve třech verzích, ta základní nabízí baterie s kapacitou 60 kWh, silnější má baterie s 85 kWh, vrcholná Performance má rovněž baterie s 85 kWh, zvládne však zrychlit z 0-96 km/h za 4,2 sekundy.
Dojezd provedení s 85kWh bateriemi činí na elektromobily slušných 500 kilometrů. V Severní Americe nyní automobilka buduje síť stanic, kde je možné baterie nabít, nebo vyměnit. Do roku 2015 chce Tesla Motos těmito stanicemi pokrýt 98 procent USA a Kanady.