5.7. 2016 Michal Fokt

První spací dojmy: Kempování s volkswageny

 

V kempu nedaleko Děčína jsem si na vlastní, luxusními hotely zhýčkané tělo komplexně vyzkoušel nový Multivan s lůžkovou úpravou

Volkswagen teď hodně dá na těsný kontakt s přírodou. Na GTI Treffen Wörthersee jsem spal v kempu v mobilní buňce a teď jsme šli v českém kempu na dohled od německých hranic „na dřeň“ ještě víc, když jsme přespávali v autech!

Jak k tomu došlo? Značka Volkswagen užitkové vozy uspořádala (poměrně komorní) akci, jejímž cílem bylo seznámit se a osobně vyzkoušet auta s možností přespání. To je vymoženost, kterou v současnosti nabízí dva modely automobilky – Multivan a Caddy. Já si za tímto účelem vyzvedl v Praze 150kW model Multivan se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol, naložil dva syny, nezbytnou bagáž a vyrazil tam na sever, ovšem nikoli k řece plný ryb, ale k rybníku uprostřed lesů.

Protože je to současně má první zkušenost s exemplářem rodiny Generation Six (T6), nejprve pár mých poznámek k novému multivanu. Rozdíly oproti T5 pozná na první pohled asi jen zapálený člen Transporter Clubu, největší markantou auta je asi dvoubarevné lakování karoserie, odkazující na modely T1 a T2 a opravdu nádherná 18“ retrokola. To v interiéru už je to jiná písnička. Verzi Highline už nelze nazvat jinak, než luxusní – sedadla mají čalounění v kombinaci mikroplyše a kůže, nikoho určitě neurazí dekory z černého lesklého plastu, vkusné stříbrné lištičky a další decentní zdobení ve stejné barvě. Kabina prostě vypadá jako u normálního auta (tedy volkswagenu), liší se pouze výška posazu a sklon volantu.

Trošku mě překvapuje umístění pedálů, vůbec by mi nevadilo, kdyby byly o kousek blíž podlaze a také opěradla jsou zbytečně široká i na mé dřevorubecké proporce. Příjemné je množství odkládacích schránek, mezi nimiž nechybí ani chlazený foch na lahev. Úložné prostory jsou v palubní desce, ve dveřích, v kontejneru uprostřed druhé řady sedadel, pod sedadly ve třetí řadě a kdoví, kde ještě všude. Možná, že by se dvojice mohla sbalit do auta, aniž by bylo nutné vozit tašky. Jen to pak po autě všechno najít, byl by nutný inventární seznam.

Jako vždycky jedu pozdě, takže na dálnici držím svižné tempo a je naprosto jasné, že silný turbodiesel udrží krok i se vcelku rychlými osobáky, zrychluje svižně, řadí rychle a hladce a fakt hodně dobře brzdí, i když brzdy jsou trošku jedovaté a špatně se dávkují. Řízení je přesné a s příjemným účinkem posilovače, má ale dost malou vratnou sílu a při výraznějším natočení kol se nevrací.

Multivan je opravdu velmi stabilní i ve vysokých rychlostech, v zatáčkách je ale nedotáčivější, než bych čekal. Zmíněné osmnáctky jsou sice nádherné, ale auto na nich dost mlátí na nerovnostech, zejména od zadní nápravy jdou občas dost výrazné rázy. V tomto případě bych asi ten vzhled oželel… Taky by se mi líbily rychlejší reakce auta při rozjezdech a při řazení z jedničky na zpátečku a zpět.

Potěší velmi dobrý výhled vpřed, do stran a díky velkým zpětným zrcátkům i vzad, při couvání pak přijdou vhod senzory a kamera. Na palubě je ticho, kola nejsou slyšet téměř vůbec, motor jen decentně a také aerodynamický hluk se drží v rozumných mezích. Ale něco za něco, otevřít okna a jet frajersky po „dodávkářsku“ s rukou vystrčenou z okna, je už při okreskových rychlostech dost nepříjemné, turbulence a hluk nejsou úplně malé.

Přijíždíme na místo a zdá se, že jsme ve vybrané společnosti, stojí tu jedna vymazlená T2 v obytné úpravě Westfalia a T3, ale i Caddy Beach a dokonce kultovní California v top specifikaci Ocean. Asi nemusím říkat, že první kroky mě i synů vedly ke klasice. Autíčko z první poloviny sedmdesátých let bylo ve skvělém stavu s plnou originální kempovací úpravou v podobě... kuchyňky a lůžka. Když jsem viděl, jak snadno se připravuje ležení nahoře i dole, vůbec se nedivím, že na něj nedala generace hippies i kalifornských surfařů dopustit.

Caddy Beach jsme vynechali, před dvěma týdny bylo v redakci na test a příští týden vyjde na toto téma článek a zamířili k californii. Ještě nikdy jsem neměl možnost si auto tohoto typu pořádně prohlédnout a osahat a musím říci, že jsem byl opravdu překvapen tím, o jak komplexní úpravu se jedná.

Stan na střeše už je elektricky ovládaný a až na záchod nechybí snad nic, co byste nenašli v klasickém karavanu, jsou tu skříňky, vařič, dřez, lednička, sprcha, sklopný stůl, nádrže na čistou a špinavou vodu, markýza, kempovací sada v podobě svou křesílek a stolku i stanová předsíňka; všechno ovšem pochopitelně velikostně přizpůsobeno skromnějším rozměrům multivanu. Lidé od VW navíc říkají, že obrovskou výhodou je právě to, že je california tak malá – bez problémů může do center měst, nebudí nežádoucí pozornost na parkovištích a hlavně – jezdí na silnicích i dálnicích jako normální auto, tedy rychle a jistě. Čtyřčlenné rodině bez problémů vyhoví a pokud by vás bylo třeba víc, vyřeší to přibalení malého stanu. Musím se přiznat, že mě california nadchla, ještě štěstí že ji neviděla moje žena…

No nic, jdu si za odborného dohledu připravit vlastní spartánštější bydlení v klasickém multivanu. Sklápění a posouvání střední řady je bez problémů, uvolnění zadní řady už chce trošku cviku, ale dřív nebo později se to naučí každý (trochu silnější) jedinec. Pokud si dobře pamatuji, možnost sklopit zadní lavici do roviny mají všechny multivany s výjimkou základní verze, lůžková úprava pak navíc zahrnuje přepážku v kufru, která protahuje ložnou plochu až k pátým dveřím. Potřeba je pochopitelně skládací matrace, kterou sice sice VW už nevyrábí, ale lze ji sehnat od externích dodavatelů.

Vzniklá postel je pohodlná a vcelku rovná, směrem k blatníkům se ale malinko zvyšuje. Dva (když se rádi mají :) ) se uvnitř určitě vyspí pohodlně, konfigurace 1 + 2 ale už byla malinko komplikovaná. Na posteli se neposadím, je tedy potřeba se v prostoru pohybovat po čtyřech. Ventilaci zajišťují boční okénka, popřípadě otevření těch předních bočních, nebo lze vyklopit i ty páté, na které jde nasadit stan, ten ale v tomto autě nebyl.

Nyní přichází na řadu zaclonění, sada hadříků, ať už se skládacími výztuhami na přední a zadní okno nebo těch ostatních, se skládá a umisťuje snadno, ale i tak bylo auto komplet připraveno až zhruba po 45 minutách. Ano, bylo to poprvé a pracoval jsem na transformaci sám, ve dvou by to šlo výrazně rychleji a postupem času bude určitě možné přípravu multivanu urychlit. Je jen trošku problém se zavazadly, ta, co jsou v kufru pod podlážkou, jsou (v případě absence stanu) přístupná pouze zvenku a ta ostatní, která lze nechat nanejvýš v mezeře mezi druhou a třetí řadou sedadel, nejsou přístupná vůbec, zbývá tedy nechat nejnutnější věci na předních sedadlech.

A jak se v multivanu spí? Pokud nemáte zrovna v oku synovy prsty na noze, popřípadě loket v žebrech, tak naprosto bez problémů. Oproti spaní ve stanu jsem ocenil zejména ticho, karoserie dobře tlumí okolní ruch a šum, neustále tedy nebudí rozepínání zipů u patnácti stanů v okolí, tím méně chrápání nebo zpěváci u ohniště. A to se počítá. Ovšem pokud zrovna netrpíte narkolepsií, asi nepotěší rachot elektrického otevírání bočních dveří spojený s protivným pípáním.

Uvedení multivanu do transportního módu je o dost rychlejší, trvalo zhruba pětadvacet minut a následně jsme byli připraveni vyrazit. Popravdě řečeno mě přijde ke spaní dvou dospělých lépe uzpůsobený Caddy Beach s jeho jednoduchým lůžkem a úložnými prostory v zadních bočních oknech, to je taková volkscalifornia, ale jak jsem si mohl vyzkoušet, i klasický multivan účelu dobře poslouží. Takže pokud máte toulavou krev, máte o čem přemýšlet. ;-) Určitě ještě stojí za zmínku, že základní California Beach začíná na 1.211.280 korunách včetně DPH a klasický T6 startuje aktuálně na ceně 1.001.487 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Volkswagen MPV

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem

Multivan kromě plejády vznětových jednotek obdržel také…

Volkswagen Multivan PanAmericana: Premiéra sériové verze Volkswagen Multivan PanAmericana: Premiéra sériové verze

Volkswagen Užitkové vozy na autosalonu v Ženevě…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…