První turbodiesel od Jaguaru přišel před 10 lety

 

Dříve nemyslitelná kombinace se stala v roce 2003 realitou. Dnes jsou turbodiesely nejžádanějšími motory pro Jaguar, benzinové V6 a V8 ale samozřejmě také pokračují dál.

Modelový rok 2004 přinesl kontroverzní novinku, první Jaguar spalující naftu. Ačkoliv britská automobilka něco podobného zvažovala už delší dobu, první krok byl nakonec dosti nesmělý. Nešlo o limuzínu s šestiválcem (v průběhu času na veřejnost prosákly informace, že v devadesátých letech Jaguar jednal o dodávkách motorů od BMW), ale nejmenší model X-Type.

Turbodiesel dorazil rok po uvedení zážehového 2.0 V6/115 kW, který měl ve skutečnosti objem 2,1 litru a poháněl přední kola přes pětistupňovou převodovku. Naftový X-Type dostal stejnou konfiguraci pohonu, agregát označený 2.0D byl dvoulitrem konstrukční řady Puma z Fordu Moneo (a Transitu), dosahoval 96 kW, respektive 330 N.m. Oproti německé konkurenci chyběla možnost automatické převodovky nebo pohonu všech kol, který byl u Jaguaru dostupný jen s benzinovými V6 o objemu 2,5 a 3,0 litru.

V roce 2004 nabídku obohatil větší model S-Type osazený zcela novým motorem 2,7 l V6. Agregát vyvinutý ve spolupráci s Fordem a PSA poháněl zadní kola standardně přes šestistupňový manuál, podstatně rozšířenější byl ale příplatkový automat od ZF. Šestiválec měl blok z litiny CGI, vstřikování common rail (1650 bar) a dvě stejně velká turbodmychadla – tím se odlišoval od sesterských Land Roverů, které dostaly jedno větší turbo. S parametry 152 kW a 435 N.m se tento S-Type rozjel nejrychleji na 230 km/h.

Stejný motor pronikl v závěru roku 2004 i pod kapotu tehdy nového Jaguaru XJ. Verze označovaná 2.7D, případně TDVi, měla standardně automat. Limuzína s hliníkovou samonosnou karoserií s ním dokázala jet rychlostí až 225 km/h a vykazovala kombinovanou spotřebu 8,1 l/100 km. I nástupce S-Typu, model XF, se při uvedení v roce 2008 nabízel s 2,7litorvým biturbodieselem o výkonu 152 kW.

Mezitím Jaguar v roce 2006 přidal nový motor, X-Type z Mondea převzal 2,2litrový čtyřválec. Kromě lepších parametrů (114 kW a 360 N.m) proti dvoulitrovému dieselu přidal šestistupňovou převodovku, později též automatickou.

Rok 2009 přinesl radikálně přepracovaný šestiválec, nyní již z větší části ve vlastní režii. Objem vzrostl na rovné tři litry a motor dostal unikátní koncepci sekvenčního přeplňování – pro nižší otáčky využívá velké turbo s variabilní geometrií lopatek, ve vyšších se přidává druhé, větší turbo. Agregát dostal také piezovstřikovače s maximálním tlakem 2000 bar. Existují dvě varianty, XF Diesel S má 202 kW a 600 N.m, jede nejrychleji 250 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,4 sekundy. Slabší XF 3.0D dosahuje 177 kW a 500 N.m a na vybraných trzích (včetně ČR) se krátce nabízela i podladěná verze se 155 kW/450 N.m.

Limuzína XJ v aktuální generaci z roku 2010 nabízí 202kilowattovou verzi třílitrového šestiválce, od loňského roku doplněnou osmistupňovým automatem. I ona se umí díky naftě rozjet až na 250 km/h. Rok 2011 navíc přinesl čtyřválcový motor pro menší řadu XF. Jako poslední agregát v nabídce Jaguaru je převzatý ze spolupráce Fordu s PSA. Má objem 2,2 litru výkon 147 kW (zpočátku 140 kW) a točivý moment 450 N.m.

A co se chystá v nejbližší budoucnosti? Sesterská značka Land Rover už nabízí posilněný šestiválec o výkonu 215 kW a tento motor je také základem hybridního pohonu. Uvidíme, zda se stejné technologie dočká i Jaguar. Kromě toho britská automobilka dokončuje vývoj vlastních zcela nových čtyřválcových motorů, které uplatní v co nejširším měřítku. Naopak na osmiválcové turbodiesely můžeme zapomenout, ty zůstanou i nadále vyhrazeny pro Range Rover.

Spolupracujeme s TipCars.com
Lovci dluhů z holdingu APS založili miliardový fond Lovci dluhů z holdingu APS založili miliardový fond

Jihoevropské banky se v příštích letech pokusí zbavit…

Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro

Základní místo v energetickém mixu Česka by do budoucna…

Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů

Finanční správa vrátí profesionálním sportovcům část…

 

Štítky Jaguar

 

Přidat názorDiskuse: První turbodiesel od Jaguaru přišel před 10 lety







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce míří do New Jersey

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než útok, Vrba trefil sestavu

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než…

Vstup do bojů o vysněnou Ligu mistrů mají za sebou. Fotbalisté Slavie i Viktorie Plzeň jdou do odvet 3. předkola…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…