Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První turbodiesel od Jaguaru přišel před 10 lety

Diskuze (53)
Dříve nemyslitelná kombinace se stala v roce 2003 realitou. Dnes jsou turbodiesely nejžádanějšími motory pro Jaguar, benzinové V6 a V8 ale samozřejmě také pokračují dál.

Modelový rok 2004 přinesl kontroverzní novinku, první Jaguar spalující naftu. Ačkoliv britská automobilka něco podobného zvažovala už delší dobu, první krok byl nakonec dosti nesmělý. Nešlo o limuzínu s šestiválcem (v průběhu času na veřejnost prosákly informace, že v devadesátých letech Jaguar jednal o dodávkách motorů od BMW), ale nejmenší model X-Type.

Turbodiesel dorazil rok po uvedení zážehového 2.0 V6/115 kW, který měl ve skutečnosti objem 2,1 litru a poháněl přední kola přes pětistupňovou převodovku. Naftový X-Type dostal stejnou konfiguraci pohonu, agregát označený 2.0D byl dvoulitrem konstrukční řady Puma z Fordu Moneo (a Transitu), dosahoval 96 kW, respektive 330 N.m. Oproti německé konkurenci chyběla možnost automatické převodovky nebo pohonu všech kol, který byl u Jaguaru dostupný jen s benzinovými V6 o objemu 2,5 a 3,0 litru.

V roce 2004 nabídku obohatil větší model S-Type osazený zcela novým motorem 2,7 l V6. Agregát vyvinutý ve spolupráci s Fordem a PSA poháněl zadní kola standardně přes šestistupňový manuál, podstatně rozšířenější byl ale příplatkový automat od ZF. Šestiválec měl blok z litiny CGI, vstřikování common rail (1650 bar) a dvě stejně velká turbodmychadla – tím se odlišoval od sesterských Land Roverů, které dostaly jedno větší turbo. S parametry 152 kW a 435 N.m se tento S-Type rozjel nejrychleji na 230 km/h.

Stejný motor pronikl v závěru roku 2004 i pod kapotu tehdy nového Jaguaru XJ. Verze označovaná 2.7D, případně TDVi, měla standardně automat. Limuzína s hliníkovou samonosnou karoserií s ním dokázala jet rychlostí až 225 km/h a vykazovala kombinovanou spotřebu 8,1 l/100 km. I nástupce S-Typu, model XF, se při uvedení v roce 2008 nabízel s 2,7litorvým biturbodieselem o výkonu 152 kW.

Mezitím Jaguar v roce 2006 přidal nový motor, X-Type z Mondea převzal 2,2litrový čtyřválec. Kromě lepších parametrů (114 kW a 360 N.m) proti dvoulitrovému dieselu přidal šestistupňovou převodovku, později též automatickou.

Rok 2009 přinesl radikálně přepracovaný šestiválec, nyní již z větší části ve vlastní režii. Objem vzrostl na rovné tři litry a motor dostal unikátní koncepci sekvenčního přeplňování – pro nižší otáčky využívá velké turbo s variabilní geometrií lopatek, ve vyšších se přidává druhé, větší turbo. Agregát dostal také piezovstřikovače s maximálním tlakem 2000 bar. Existují dvě varianty, XF Diesel S má 202 kW a 600 N.m, jede nejrychleji 250 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,4 sekundy. Slabší XF 3.0D dosahuje 177 kW a 500 N.m a na vybraných trzích (včetně ČR) se krátce nabízela i podladěná verze se 155 kW/450 N.m.

Limuzína XJ v aktuální generaci z roku 2010 nabízí 202kilowattovou verzi třílitrového šestiválce, od loňského roku doplněnou osmistupňovým automatem. I ona se umí díky naftě rozjet až na 250 km/h. Rok 2011 navíc přinesl čtyřválcový motor pro menší řadu XF. Jako poslední agregát v nabídce Jaguaru je převzatý ze spolupráce Fordu s PSA. Má objem 2,2 litru výkon 147 kW (zpočátku 140 kW) a točivý moment 450 N.m.

A co se chystá v nejbližší budoucnosti? Sesterská značka Land Rover už nabízí posilněný šestiválec o výkonu 215 kW a tento motor je také základem hybridního pohonu. Uvidíme, zda se stejné technologie dočká i Jaguar. Kromě toho britská automobilka dokončuje vývoj vlastních zcela nových čtyřválcových motorů, které uplatní v co nejširším měřítku. Naopak na osmiválcové turbodiesely můžeme zapomenout, ty zůstanou i nadále vyhrazeny pro Range Rover.

Diskuze (53)
Avatar - Pekelná Micinka
7. 11. 2013 18:34
Re: Nehledě na servisní náklady
Tak u XS by se nějaký maloturbobenznín třeba objevit mohl, jestli o tom byly i zprávy nevím, tyhle věci házím za hlavu. Navíc, já raději elektřinu, než smrad z nafty, takže ani hybrid by mě nijak neurazil. Také se myslím poslední dobou zájem o benzínové motory zvyšuje. Takže ano, 5 litrový osmiválec asi už neuvidíme, ale raději malý turbobenznín a baterky, než diesel.
Avatar - Barrichello
7. 11. 2013 11:24
Re: DIESEL udělal z JAGUARu POPELNICI
>:D >:D >:D >:D
7. 11. 2013 11:20
Re: DIESEL udělal z JAGUARu POPELNICI
on je kúzelník. Spotreba paliva a gúm polovičná >:D . Na súkromnom aute mi vydrzala sada zimných a letných lahko cez 100k km, ale dat ten najazd na jedných si neviem nejako dobre predstavit
Avatar - Barrichello
7. 11. 2013 11:11
Re: DIESEL udělal z JAGUARu POPELNICI
Ted je otázka, kterej dobrodruh si koupí olítanýho sazínka od místních elit.....kteří přeci nejezdí 80 po okresce a 120 po dálnici, to je jenom pro pitomce jako sem já.....

Navíc přeci borci every day on the road....

Takže koupit si vylítanou herku co s nadsázkou vobjela zeměkouli v dieslu.....mmm.
To může začít rovnou servisovat dotyčný štastlivec....
Rozvodáček, kladčičiky, a začít šetřit na turbíčko, DPF, čerpadýlko, vstřiky.....ding ding total sum - 150 táců???

Danke schon, nemam zájem :o)))

Kdyby nebyl národ stejně jako většina evropy pomatenej z dieslu, ten ten vergl je v podstatě neprodejnej....
Na denní ježdění je taková kára ekonomický nesmysl a jako auto pro zábavu je to nepoužitelný, zvlášt pokud je ten diesel 4válec
Avatar - Barrichello
7. 11. 2013 11:06
Re: DIESEL udělal z JAGUARu POPELNICI
Stejně jako letní....

Kdo zničí gumy za 40 tis, tak pak má spotřebu 17 tam kde bych já měl 12.

Ale ty auta hrozně žerou, že jo.

Ne, jen mezi volantem a sedadly jezdí indvidum co si plete silnice s okruhem F1 nebo rallyeovou dráhou....