Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Redakční výběr: Deset nejlepších ostrých hatchbacků

Ondřej Chamilla
Diskuze (343)
Dali jsme hlavy dohromady a vybrali desítku ostrých hatchbacků, které nás zaujaly nejvíce. Všechny vozy z výběru navíc každý člen redakce následně ohodnotil.

Jaký ostrý hatchback máme vlastně nejraději a proč? To jsme se rozhodli v redakci Auto.cz zjistit. Každý z redaktorů vybral svou desítku ze všech dostupných hothatchů na trhu a ty, které byly voleny nejčastěji, se nakonec staly finalisty. Výslednou desítku všichni redaktoři obodovali procenty a průměr těchto procent vám nakonec přinášíme u každého z vozů jako naše hodnocení. Největší rozptyl jsme zaznamenali u malého ostrého Fordu, někteří z redaktorů mu dali 50%, jiní 95. Plného stoprocentního hodnocení se dočkal jen jeden hatchback z Francie, a to pouze od jediného redaktora. Naopak vozidlo, které by dříve v podobném výběru chybět nemohlo, tedy Clio RS, se tentokrát do desítky neprobojovalo.

Pojďte se tedy podívat, co jsme vybrali.

Abarth 500 Esseesse

Není mnoho racionálních důvodů, proč chtít Abarth 500 Esseesse. Auto je to drahé, špatně se v něm sedí, má jen pětistupňovou převodovku, necitlivé řízení a kvůli nevypínatelné stabilizaci se nepobavíte ani klouzáním na limitu. Jenže nic z toho vlastně není podstatné, protože malý Abarth má věc, jež se z moderních aut pomalu vytrácí – charisma, jedinečnou osobnost. Je to miniaturní bavič, který ve výsledku dokáže zahrát poměrně velké divadlo. Podvozek má až překvapivě hodně přilnavosti, řazení přesnosti a motor zase síly. Pokud si navíc připlatíte za výfuk Monza, dostanete stroj, ve kterém když rychle přeřadíte ve středních otáčkách, ozve se rána jako při výstřelu z brokovnice. Život s Abarthem je prostě tak nějak veselejší.

Naše hodnocení: 53%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Audi S1 Sportback

Experiment Audi vedl k až překvapivě povedenému stroji. Nejmenší zástupce modelů S od ingolastadtské automobilky dostal výkonný dvoulitr s 231 koni a pohon všech kol pomocí mezinápravové spojky haldex. Díky tomu vzniknul velmi rychlý postrach supersportů, který umí jet až 250 km/h a na stovce je za 5,8 sekund. Navíc se díky malým rozměrům jedná o krásně hravý stroj, který je zábavnější, než by člověk od Audi čekal. Samozřejmě, že cena 770.000 Kč není na takto malý vůz zrovna nízká, vzhledem k unikátnosti vozu (jediná čtyřkolka na této platformě) ale ani vyloženě přemrštěná. Ne všechny redaktory si tento stroj získal, do naší desítky se však probojoval i na úkor většího bratra S3, jež je svým chováním až příliš podobný Golfu R.

Naše hodnocení: 57%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Kia Cee´d GT

První korejský pokus o ostrý hatchback je laděn spíše pro každodenní použití, všichni redaktoři jej však hodnotili poměrně vlídně a vyrovnaně. Zejména když přihlédli k ceně pouhých 540.000 Kč. To ale není jediným plusem Ceedu GT. Zaujal nás hlavně do zábavy laděný podvozek, kdy není problém opakovaně v zatáčkách vyvolávat kontrolovanou přetáčivost auta. Přitom se jedná o velmi vlídného společníka na každodenní cesty a rychlost vozu taky nechybí – zvládá podobné tempo jako jakýkoliv dřívější hot hatch s obdobným výkonem, přitom je ale zaměření Cee´du vlažnější. Pro ty, co chtějí sportovat jen trochu, se jedná o zajímavou možnost. Velké věci však nečekejte.

Naše hodnocení: 61%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Suzuki Swift Sport

Jediným atmosférickým vozem z našeho výběru je Suzuki Swift Sport s šestnáctistovkou o výkonu 136 koní. Kdyby se ještě vyrábělo neskutečně zábavné Twingo RS Cup, sáhli bychom raději po něm, Swift Sport však v našich očích rovněž výrazněji nezaostává. Jedná se o stroj, který těží zejména z nízké hmotnosti a obratného podvozku. Atmosférický motor může být pro mnohé také důvodem ke koupi, nám u něj však chyběla větší šťáva a zajímavější zvuk. Vzhledem k příznivé ceně od 380.000 Kč se ale podobné věci dají odpustit, stejně jako menší praktičnost, která však u tohoto typu vozu nehraje velkou roli. Ždímat Swift Sport na zatáčkovité trati je ale radost, proto zde nemohl chybět.

Naše hodnocení: 70%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

BMW M135i

Jediná zadokolka mezi ostrými hatchbacky se na vrchol nedostala. Sází sice na patřičně silný přeplňovaný šestiválec s krásným zvukem, byli však i redaktoři, které vůz zklamal. Na BMW M135i je působivá možnost vytvořit z něj jen pomocí specifikace charakterově rozdílná auta. Manuál se zadním pohonem osloví staromilce a driftery – v tomto případě se jedná o krásně čitelný stroj na zábavu. My jsme si vyzkoušeli také mistrovský automat s osmi stupni a dobře pracující pohon všech kol. Na sněhu není mnoho vozů, které by fungovaly lépe, na suchu či mokru zase potěší účinnost a stabilita auta. Je však potřeba počítat s tím, že cena vozu začíná na 1.131.000 Kč, čímž je nejdražší z výběru.

Naše hodnocení: 74 %

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Seat Leon Cupra

Jeden z nejčastěji zmiňovaných ostrých hatchbacků tohoto roku, Seat Leon Cupra, si od redakce Auto.cz neodnesl nejlepší možné hodnocení, vytýkán mu byl zejména nedostatek trakce spolu s příliš měkkým uložením náprav a mírnou sterilitou na limitu. Zároveň je však ostrý Seat třeba pochválit za výtečný poměr cena/výkon, stabilitu při ostré jízdě, chytrý samosvorný diferenciál či motor s bleskurychlými reakcemi a sílou malého reaktoru. Za částku od 682.000 Kč (vyšší, než dříve) jen těžko seženete vůz, který by působil rychlejším dojmem. V nabídce je jak dobrá manuální, tak výtečná automatická převodovka DSG.

Naše hodnocení: 82%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Volkswagen Golf R

Balistická střela mezi hatchbacky a jeden z nejchválenějších vozů tohoto roku, tím je Golf R. Má ještě o dvacet koní navíc oproti Leonu Cupra, stejně nadšený agregát a k tomu pohon všech kol Haldex páté generace. Svůj výkon však vůz úspěšně maskuje, alespoň co se týče vzhledu a zvuku. Se základní cenou okolo 900.000 Kč je to poměrně drahý „sleeper“, jak se nenápadným rychlíkům přezdívá, ale zase dostanete stroj, který okresku pohltí s efektivností, kterou dříve nabídlo tak maximálně Mitsubishi Evo. Zároveň se ale stále jedná o ten každodenně skvěle použitelný, kvalitní a praktický Golf, který všichni známe.

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Naše hodnocení: 85%

Ford Fiesta ST

Malý Ford ve verzi ST je trefou do černého, pokud hledáte zábavu za rozumnou cenu. Více nadšení, bezprostřednosti a citu za 440.000 Kč jednoduše neseženete. Podvozek je sice tvrdší a interiér nemusí sednout každému, byť podle nás je celkem kvalitní, to vše ale zastiňuje výtečné řízení, možnost auto vyslat do každé zatáčky obdivuhodnou rychlostí (pochopitelně po třech kolech) a celkově přesnost malého Fordu. Zároveň je docela prostorný s rozumným zavazadelníkem. Motor o výkonu 180 koní má silný zátah ve středních otáčkách a nadšené reakce, díky čemuž se vyrovná i silnějším konkurentům. Hodnocení redaktorů tak Fiestu ST vyslalo až na stupně vítězů.

Naše hodnoceni: 88%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

VW Golf GTI Performance

Může se to zdát překvapivé, ale z hodnocení všech členů redakce vyšel Golf GTI Performance lépe, než silnější a dražší Golf R i silnější a levnější Leon Cupra. S motorem o výkonu 230 koní se nám zdál Golf GTI silný tak akorát, aby neměl trakční problémy jako Leon, přičemž má stejný samosvorný diferenciál mezi předními koly. Ve srovnání s Leonem má Golf také lepší interiér. Těžko se obhajuje, proč slabší auto porazí to silnější, nám se však zdál Golf o kousek dotaženější než Cupra snad v každém ohledu a oproti modelu R ještě příjemnější na řízení s větším zapojením řidiče do děje.

Naše hodnocení: 91 %

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

Renault Mégane RS Cup

Může se zdát, že dobré hodnocení dáváme Méganu RS jen tak ze setrvačnosti, ale podle nás se stále jedná o špičku mezi ostrými hatchbacky, na čemž se shodla celá redakce, byť ne každý jej dal na své osobní první místo. V prvé řadě je třeba říci, že se nejedná o dokonalý stroj. Na interiéru již jde vidět věk, motor o úspoře paliva mnoho neslyšel a do verze po faceliftu si nemůžete objednat xenony. Navíc motor Leonu, tedy úhlavního konkurenta, má menší prodlevu turbodmychadla a ještě více síly. Jenže Mégane si dokáže zas a znovu obmotat řidiče kolem prstu jedinečným charakterem, způsobem, jak zatáčí, hravostí s vypnutou stabilizací i celkovou ovladatelností. Motor má hromovou barvu zvuku a letí nadšeně k otáčkám, zatímco řidič se stává nedílnou součástí auta, propojuje se s Méganem v jeden celek a za chvíli jej auto úplně pohltí. Pokud navíc nechcete tvrdou ostřejší verzi Cup, je v nabídce i výrazně pohodlnější standardní varianta, která v zatáčkách tolik neztrácí, byť nemá samosvorný diferenciál.

Naše hodnocení: 94%

abarth audi kia renault seat vw golf hothatch abarth audi kia renault seat vw golf hothatch

V příštím roce by mohly pořadím zamíchat minimálně tři novinky, Honda Civic Type-R, Mazda 3 MPS a Ford Focus RS. Zatím však naše desítka nejlepších vypadá takto. Který z vozů byste brali vy a jaké auto vám ve výběru chybí?

Ondřej Chamilla
Diskuze (343)
Avatar - Thomasino
12. 11. 2014 19:16
Re: Byli však i redaktoři, které vůz zklamal.
S Dinarovou definicí HotHatchu naprosto souhlasím (za mě je to přežít cestu 1000 km do Spa, klidně rozložit na dva dny cesty, přehodit kola, pak 2 hodiny čistého ježdění na okruhu rozložené do více stintů a dáli bůh v ReanultSportu, tak i cestu zpátky). Jinak majitelů co s HotHatchem občas jezdí na okruh znám poměrně dost :-) Ne každý to má jen na převážení rodiny, nebo pro pocit že má rychlejší auto a využije ho tak na 80% a ještě jen vyjímečně >:-[]
Avatar - positivemind
11. 11. 2014 10:11
Re: Cupra
Aby to nevyznělo špatně, vím, že je to dobré auto, ale na ten výkon jsem čekal víc zábavy za volantem v zatáčkách (prostě zábavu především, ale je asi fakt, že na to jsou určená jiná auta). Řízení mi přišlo prostě takové umělé...

Jak psal poterienko, pro řidiče kombíků to bude modla, ale v auto.cz jsou zkušení řidiči, takže jsem očekával trošku jiný výběr.
Avatar - white label
10. 11. 2014 15:26
Re: Byli však i redaktoři, které vůz zklamal.
Jo, brzdy bývaly slabinou neeMkových BMW už dávno, ono když se např. u 530d (E39 v MPaketu) vlezly na přední kotouče i 15"! disky (třeba na zimu), pak se asi ani moc nebylo čemu divit. Výkon brzd sice není jen o velikosti/průměru kotoučů, ale rozhodně se zrovna v tomto ohledu nedá tvrdit, že "na velikosti nezáleží".
Avatar - white label
10. 11. 2014 14:58
Re: Byli však i redaktoři, které vůz zklamal.
Záleží na tom, jestli máš na mysli dálnici typu dálnice v DE, nebo naši D1 (Praha-Brno), ale jinak se s tím pochopitelně dá souhlasit, na druhou stranu si troufám tvrdit, že se zřejmě většina nových hh (myslím hlavně s prvním/původním majitelem) na okruh nepodívá vůbec, nebo jen naprosto výjimečně (jednou, dvakrát) a tam pak může být podstatná širší definice ryze "praktičtější" stránky hh, např. prostor, variabilita, přiměřený komfort (i v městském provozu), ekonomika provozu (do jisté míry) apod., viz i m.z. 14:05.
Avatar - white label
10. 11. 2014 14:45
Re: Byli však i redaktoři, které vůz zklamal.
O tom, že je ten překlad (mírně řečeno) amatérský není pochyb, ale o to ve finále snad až tolik nejde. Třeba překlady v EVO jsou obvykle výrazně lepší.