18.1. 2019 Martin Frei

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe vs Škoda Fabia Combi 1.0 TSI – Ještě nevymřeli

 

Ani úplně malé, ani moc velké. Hodně odvezou, snadno zaparkují. Nově se shodují i počtem válců. Proto opět stojí proti sobě Clio Grandtour a Fabia Combi.

Obliny a hrany

Zevnějšek prozrazuje značně rozdílné osobnosti. Clio se jen vlní křivkami, houpavě obepínajícími celou karoserii. Od světlometů tvaru mandle přes rozmáchlý prolis na dveřích, oble klesající střechu až po linku bočních oken, která u zpětných zrcátek a zadního stěrače klesá, zatímco kolem zadního sloupku se přelévá jako mořská vlna.

TEST 2013: Renault Clio Grandtour 1.2 – Malý princ

Naproti tomu fabia je tak fundamentálně hranatá, že by jí snad místo kol víc slušely krychle. Ostrých úhlů se harmonicky drží ze všech stran, což jí dodává chvályhodnou jednolitost a nezpochybnitelnou dávku elegance. Za zbytečný ústupek ale považujeme zmenšení světlometů při nedávném faceliftu, kvůli němuž příď opticky ztěžkla.

I bez toho by však designový duel vyhrálo clio. Je líbivé a plné emocí, ale zároveň tak promyšlené, že se nám neokoukalo ani po dlouhých šesti letech na trhu. To se o mnoha jiných autech říct nedá.

Klub proti kanceláři

I v kabině dokáže clio svůj věk zapřít. Prozíravě vsadilo na pojetí se štíhlou stojatou obrazovkou, takže palubní deska vypadá stále moderně. Tvarově originální motivy odrážejí francouzský cit pro krásu, a přitom nikde nejsou tak samoúčelné, aby omezovaly funkčnost. Testovanou výbavu Intense povznášejí i povrchy s hrubou texturou a decentně volené lesklé detaily. V dané třídě patří clio mezi nejhezčí místa k životu.

Zkazit si to ovšem umí na dotek. Křehké středové výdechy topení, které lze směrovat jen v omezeném rozsahu, záhadné drnčení ve dveřích nebo skákání stěračů po skle ukazují, že i krasavec musí někde šetřit.

Fabia představuje pravý opak, skoro bychom nevěřili, že je o tři roky mladší. Tvarově konzervativní a strohá, s ovladači přísně funkcionalisticky včleněnými do mohutné palubní desky. O dost méně zajímavá a ne o moc přehlednější. Vyšperkovaná verze Monte Carlo také přidává zkrášlující detaily, přesto se jí nedaří tak dobře odvést pozornost od šedi základních plastů.

Salonek k pohledání

Jak vidíte v tabulkách, délka obou vozů se liší jen o milimetry, clio je však citelně nižší. To je poznat i v pozici za volantem. Na dnešní zvyklosti je celkem „přízemní“ a do kabiny jsme spíše ponořeni než posazeni. Pomáhá to pocitu řidičského či duševního splynutí s vozem, s výhledem přes vyboulený čumák je to slabší – na rozměry předku je potřeba si prostě zvyknout. Také šířka v ramenou je skromná, košatě tvarovaná výplň dveří nám nedopřává potřebnou volnost. Přesto clio ovládá důležité kouzlo starých renaultů: vytváří dojem vzdušného obýváku. Plochá a nízká palubní deska odsouvá čelní sklo daleko dopředu, čímž vzniká iluze prostoru navíc.

K paketu GT Line Full, který vidíte na snímcích, patří také dosti důrazně tvarované anatomické sedačky. Musíme uznat, že skvěle drží nejen v bocích, ale i v ramenou. Některým z nás však připadají poněkud úzké.

Jízdní dojmy s omlazenou Škodou Fabia: Pohoda a komfort ve stylovějším balení

Prostor nad pocity

Po přesednutí do fabie nás až překvapí, o kolik výš sedíme. Nejde o sporťák, takže vzpřímená pozice ničemu nevadí a do auta se snáz nastupuje. Za volantem bychom ale snesli o pár čísel nižší „židli“. Na druhou stranu přehled kolem auta máme lepší – jak přes rovně zkosenou kapotu, tak kolem strmějších sloupků.

I když si tu nepřipadáme tak francouzsky vzdušně, skutečný vnitřní prostor je díky štíhlejší palubní desce a plochým výplním dveří velkorysejší. Zejména sedm centimetrů přidané šířky dělá zázraky. Sportovní sedadla v Monte Carlu jsou sympaticky tužší než standardní, ne všem ale vyhoví pevně nastavené hlavové opěrky.

Kam se poděla délka?

Mnohem víc než výška ale v technických údajích zaujme jiné číslo: clio má o 12, slovy dvanáct centimetrů delší rozvor. To je v téhle třídě obrovský rozdíl, z něhož by teoreticky mohlo vyjít, že si na zadním sedadle dáme nohu přes nohu. Ale kdepak! S takhle jednoduchými počty si na Francouze nepřijdeme. Velká část náskoku totiž padne na to, že zadní kola neleží pod zadními sedadly, ale až pod kufrem. To je další ze skrytých designérských triků – kratší zadní převis dodává grandtouru sportovnější šmrnc a tlumí efekt tatíkovské užitkovosti.

TEST 2018: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 81 kW DSG Monte Carlo – Nejlepší z rodu

Druhý díl veledlouhého rozvoru pohlcuje zmíněná iluze obývacího pokoje vpředu. Kolik místa zabírá marnivě dlouhá palubní deska a natažené nohy řidiče, tolik ho před zadními sedadly chybí. Jak vidíte na fotkách, pro dospělé je to jen tak tak. Navíc pod nízko ukotvené sedáky skoro nezastrčíme chodidla a shora se nám na hlavu tlačí elegantně svažitá střecha.

Po tomto obšírném výkladu není třeba vysvětlovat, jak může být fabia navzdory kratšímu rozvoru prostornější. Čtyři přidané centimetry pro kolena dělají dost, dohromady se vzpřímenějším sezením obzvlášť. Víc místa máme i pro chodidla a také nad hlavou, ještě lepší by to bylo bez panoramatického střešního okna.

Kouzla s kufry

Nebyla by to škodovka, aby nenabídla objemnější kufr. Reálně padesátilitrový náskok stojí za pochvalu a lepší známku. Při pohledu na tvary clia bychom čekali rozdíl i větší, ale Francouzi opět projevili důvtip: o pět centimetrů roztáhli rozchod zadní nápravy, takže auto vypadá svalnatěji, podběhy méně zasahují dovnitř a kufr je krásně široký. Kupátkovitě nízká záď by překážela až při vršení bagáže do stropu.

Údaje o testovaných vozidlech Renault Clio Grandtour Škoda Fabia Combi
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 158/4 162/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 90-99/92 91-99/93
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 1-10/41-9/5
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 137/135 140/138
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 120/127 127/123
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 49/47x45 51 x 49/47x48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63x45 63x47
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 76x89 84x103
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 60/182 61/191

Každá koruna se počítá

Sebevědomá obchodní politika Škody dotahuje mateřský Volkswagen, Renault citlivě ladí lákavé, ale ještě ne podbízivé ceny. Tomu odpovídá třicetitisícový rozdíl mezi cliem a fabií, pro leckoho jistě rozhodující. Když se k tomu přičte emotivní francouzský design, mají zejména ženy rychle jasno. Prořídlá nabídka na trhu nakonec o moc víc šancí nedává. Peugeot 2008 startuje o dalších padesát tisíc výš. Ještě před rokem byl příznivější variantou Seat Ibiza ST, leč není ho více. Cenové dno tvoří Dacia Logan MCV v téměř vrcholné výbavě Arctica o 23.000 Kč levnější než Clio Grandtour. To je nabídka, která se neodmítá.

Pořizovací náklady Dacia Logan MCV 0.9 TCe 66 kW (etalon) Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 66 kW Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW
Základní cena 257 400 Kč (Arctica) 281 900 Kč (Advantage) 313 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 257 400 Kč (Arctica) 281 900 Kč (Advantage) 313 900 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorůČelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace NeNe Ne
Vyhřívání předních sedadel Ne Ne Ne
Zadní parkovací senzory 6000 Kč 5000 Kč Ne
Litá kola 15“ 9000 KčNe 12 100 Kč
Připojení Bluetooth Ano Ano 7500 Kč
Navigace 7500 Kč 10 000 KčNe
Dešťový a světelný senzor Ne Ne Ne
Tempomat 6000 Kč Ano Ne
Metalíza 10 900 Kč 12 500 Kč 12 300 Kč
Porovnání cen 257 400 Kč (100 %) 281 900 Kč (o 10 % horší) 313 900 Kč (o 22 % horší)
Známka1,00 1,50 2,00
Pořadí  1. 2.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Brutální láska Zápisník Jana Pavce: Brutální láska

I ty sebeošklivější stavby si vždycky nakonec najdou své…

Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu

Do klíčové dopravní stavby bude muset pražský magistrát…

Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů

Etický kodex podle doporučení Energetického regulačního…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio Grandtour 0.9 TCe vs Škoda…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu? Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom…

 



Renault Clio R.S. vs. Toyota Yaris GRMN – Jeden ryzí a druhý polovičatý Renault Clio R.S. vs. Toyota Yaris GRMN – Jeden ryzí a druhý polovičatý

Sešla se nám jedna vybledlá legenda a auto, které se…

Video: Rychlé kolečko s Renaultem Clio R.S. a Toyotou Yaris GRMN Video: Rychlé kolečko s Renaultem Clio R.S. a Toyotou Yaris GRMN

Malé hot-hatche bývají celkem spolehlivou cestou za…

 



 
Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Včera

Modelová řada Ceed se ještě letos rozšíří o čtvrtou karosářskou verzi. Pětidveřový hatchback, kombi a shooting brake doplní crossover.




Blesk.cz

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a stěhování!

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a…

V premiérové Výměně manželek se představila rodina z Liberce, kterou tvoří Andrea (30), Arne (47), Roman (12),…

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou nebudu kvůli hrozbě HIV ještě měsíc

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou…

Je zvyklá souložit před kamerou ostošest, ale nyní má utrum. Česká pornoherečka Tarra White (31) alias Martina…

 

iSport.cz

Všechno na Gulaše! S pěti góly útočil na rekord: Takový zápas nepamatuji

Všechno na Gulaše! S pěti góly útočil na rekord:…

Všechno hrát na Guliho! Rozkazy na plzeňské střídačce v posledních minutách zněly jasně. V dohrávce 46. kola…

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke - City 2:3

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke…

Fotbalisté Atlétika Madrid v úvodním osmifinále Ligy mistrů porazili doma Juventus Turín 2:0 a sahají po postupu…

 

Reflex.cz

Proměny měny aneb 10 zajímavostí, které možná nevíte o našich bankovkách

Proměny měny aneb 10 zajímavostí, které možná nevíte…

Právě před sto lety začali naši předkové platit díky nezlomné vůli prvního československého ministra financí…

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky. Podívejte se na další role herecké hvězdy seriálu Hra o trůny

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky.…

Daenerys za bouře zrozená. Matka draků. Je jasné, že v poslední sérii seriálu hra o trůny sehraje blonďatá…