Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Clio Grandtour 1.2 – Malý princ

Aleš Jungmann
Diskuze (498)
Přemýšlíte o novém rodinném automobilu a máte spíše skromnější rozpočet? Pak by vás mohlo zajímat kombi Renault Clio Grandtour s motorem 1,2 l/54 kW.

Renault Clio Grandtour se základním čtyřválcem by se mohl stát ideálem nenáročného, levného vozu pro rodinu. Jak a za kolik jezdí? Osvědčené „železo“ pod kapotou znamená na jedné straně nikterak úchvatné jízdní výkony (0-100 km/h za 15,4 s), na straně druhé však potěšíte rodinný rozpočet: v základní výbavě vás přijde na méně než 250.000 korun. To je u nového modelu hezká nabídka, byť musíte připlatit za autorádio (5.000 Kč) i manuální klimatizaci (20.000 Kč). My jsme si k testu vzali verzi v nejvyšší výbavě Dynamique, přičemž i její cena se základním motorem se vešla do 300.000 korun.

Obyčejně mají automobilky v ceníku levný motor jako plakátovou již od vábničku a když chcete samočinnou klimatizaci, navigaci nebo některý z dalších prvků nadstandardní výbavy, musíte chtě nechtě sáhnout po některé dražší jednotce. Za možnost „plné palby“ i pro nejlevnější motor má od nás Renault palec nahoru.

Zdvihový objem 1149 kubických centimetrů znamená, že spalovací prostor každého z pístů je znatelně menší než třetinka. Vlastně když se nad tím zamyslíte, jenom těžko vás napadne běžně používaný agregát s menším objemem jednotlivých válců. Jeho skromné parametry (54 kW, 107 N.m) dávají jasně najevo, že o trhače asfaltu rozhodně nepůjde. Ve spojení s velmi nízkou pohotovostní hmotností, která je na dohled od jedné tuny, by to však poměrně solidně fungovat přece jenom mohlo.

Malý, ale bojovný

A ono to opravdu funguje! Motor sice potřebuje na rozpohybování vozu trochu více času, ale pokud si dobře připravíte převodový stupeň tak, abyste otáčky drželi v pásmu mezi čtyřmi a šesti tisíci, není problém předjíždět. V reálném provozu, pokud budete potřebovat jet trochu svižněji, se ostatně častému vytáčení čtyřválce nevyhnete. Máme však hned dvě dobré zprávy: nebude vám to trhat ušní bubínky a ani se to příliš neprodraží.

renault testy malevozy renault testy malevozy  

Jako dóza plná šroubků začne automobil znít až za pěti tisíci otáčkami (zde je změna k horšímu překvapivě náhlá), takže vás nebude svým zvukem obtěžovat dlouho. Nadto spotřeba je velmi příjemná: vydáte-li se na okresní silnice v klidném tempu, ukáže palubní počítač hodnotu začínající čtyřkou. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na 4.000 min-1, spotřeba se i při takto výrazném zpřevodování „nakrátko“ drží na přijatelných 6,8 litrech. Dokonce, i když před sebou máte prázdnou silnici a pedál akcelerátoru je neustále zabořen do koberečku, nepřekročíte výrazněji osmilitrovou hranici. Udávaná maximální rychlost 167 km/h není výmyslem, digitální tachometr během testu ukázal hodnotu o 9 km/h vyšší.

Jde tedy o ideální automobil na cesty? To úplně ne, přece jenom držet motor neustále ve vyšších otáčkách není příjemné. Navíc si v některých dálničních stoupáních musíte podřadit na čtyřku, jinak 130 km/h neudržíte. Překvapila nás však stabilita vozu ve vysokých rychlostech, na danou cenovou kategorii jde o vynikající výkon.

Tím však chvalozpěvy na podvozek zdaleka nekončí. Renaultu se podařilo trefit skvělý mix pohodlnosti a jistoty. Auto se nakloní, tlumiče a pružiny pohltí nerovnost, karoserie se zhoupne, avšak řidič má vůz stále pod kontrolou. Nebo si to alespoň myslí. Lehoučký motor není pro přední nápravu nepřítel, Clio je i na nikterak sportovních šestnáctipalcových kolech pouze minimálně nedotáčivé a tak si můžete bez obav střihnout i klikatou okresku.

Tam, kde jsme si před nedávnem užívali stylem brzda-plyn s automobilem téměř osmkrát výkonnějším, nyní svištíme jenom s lehkým ťuknutím na brzdu (rovinky jsou najednou nekonečně dlouhé) v mnohem nižším, zato taktéž zábavném tempu. Odreagování na cestě z práce nekazí ani pětistupňová manuální převodovka, dráhy jsou dobře vymezené, páka se v kulise nezasekává a pracuje po přiměřeně dlouhých drahách. Navíc „vajíčkovitá“ hlavice padne dobře do ruky, což lze říci také o koženém volantu. Jeho jedinou slabostí je plast, který vás občas počastuje nepříjemným odleskem.

Během testování jsme zaznamenali poněkud podivné chování ukazatele paliva. Až to dokonce nějaký čas vypadalo, že se zasekl v poloze „plná“. Ani po spotřebování patnácti litrů benzinu se totiž ručička neodlepila od horní rysky, což je přinejmenším podivné. První pohyb a překonání horní rysky byl zaznamenán po ujetí 270 km s tím, že během další stovky kilometrů ubyla dle ukazatele téměř polovina 45litrové nádrže. Asi by to chtělo ukazatel trochu poladit...

Objem zavazadlového prostoru není silnou zbraní Clia, spíše naopak. Podle továrních údajů pobere zavazadelník 443 litrů, což je o 37 litrů méně než třeba Seat Ibiza kombi či o 62 litrů méně než Škoda Fabia. Na druhou stranu většina konkurentů ve třídě malých vozů karoserii kombi vůbec nenabízí a proti klasickým hatchbackům má Clio k dobru leckdy i 150 litrů. Pokud vám nestačí základní půdorys 800 x 1020 milimetrů a sklopíte zadní sedadla, vznikne téměř rovná ložná plocha. Nakládací hrana je o celých 11 centimetrů blíže k silnici než v případě hatchbacku.

renault testy malevozy renault testy malevozy  

Vrcholem současné nabídky jsou u kombi agregáty o výkonu 66 kW. Cliu by slušel nejen silnější benzin, kterého bychom se měli dočkat někdy koncem července (1.2 TCe/88 kW), ale také turbodiesel. Verze 1.5 dCi s 81 kW známá z Méganu by hezky završila nabídku a většímu bratříčkovi by zůstal trumf v podobě 1.6 dCi/96 kW. Podle informací přímo od automobilky se však na silnější turbodiesel těšit nemáme...


Závěr

Renault Clio Grandtour má i se základním motorem 1,2 l/54 kW něco do sebe. Silnější přeplňovaný tříválec TCe o výkonu 66 kW je sice na silnici suverénnější a má podobnou spotřebu paliva, jenže cenový rozdíl 30.000 korun (tedy více než desetina pořizovací ceny vozu) a předpokládané vyšší servisní náklady budou nakonec v řadě případů hovořit pro základní jednotku. A jak jste se dozvěděli v testu, chyba to rozhodně není.

Video se připravuje ...
První cena vozu 245.900 Kč (Authentique 1,2 l/54 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 245.900 Kč (Authentique 1,2 l/54 kW)
Základní cena testovaného vozu 295.900 Kč (Dynamique 1,2 l/54 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 327.400 Kč (Dynamique 1,2 l/54 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Vstřícná cenová politika, bohatá výbava
  • Ovladatelnost, jízdní komfort
  • Pětiletá záruka
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Krátká pětka = vysoké otáčky motoru na dálnici
  • Prostornost v podélném směru
  • Nejmenší zavazadelník mezi konkurenty
  • Podivný palivoměr
  • Absence silných motorů (zatím)

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (498)
Renault Clio Grandtour 1.2
Cena základní sestavy 295 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, čelní a boční airbagy, tempomat, diody denní svícení, elektrické stahování předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dělené zadní sedadlo, manuální klimatizace, Media Nav (autorádio, navigace, bluetooth), reproduktory Bass Reflex, přední mlhovky, hands-free karta Renault, kožený volant, litá 16” kola a další. Kč
Cena testované sestavy 327 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+12.500,-), zadní parkovací čidla (+9.000,-), Pack Klimatizace – automatická klimatizace, světelný a dešťový senzor (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 54 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 107 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.7 / 5.5
Emise CO2: 127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 443 / 1380
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1040 / 515
Rozměr pneu: 195/55 R16
Renault Clio Grandtour 1.2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4267
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1498
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1365
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 1. 2020 10:40
Re: Smrt, vražda, zabití
:yes:
9. 1. 2016 22:28
Re: Palivomer
mám 1 genaraci Clia Grantour (3. genarace Clia obecně ;-) ) a taky 1.2 benzín - motor v pohodě a žádná výtka (až na kopce kdy se zadýchá {třeba votičák >:D }) a teď k ukazateli paliva já mám elektronický pomocí bublinek a jak je zmiňováno stejný problém - dlouho jezdím na plnou a pak najednou začnou mizet bublinky (vyzkoušeno na cestě do Vídně) a odpovídá to vlastně i zdejšímu testu - na hranice Rakouska a kousek za ně, plná nádrž (po ujetí cca 250km), ale domů se již vrátil se zbytkem 1 bublinky (celá cesta 640km) - takže stále stejný problém, který nevyřešili ani za 7let :'-(
8. 1. 2016 10:42
Re: Renault Clio Grandtour 1.2 Advantage
Po prvních stovkách kilometrů mohu říct, že jsme se ženou udělali v koupi vozu Renault Clio Grandtour 1.2 Advantage dobře a nedali na rady "odborníků" a nešli do Škody FABIE Combi III. To že má CLIO něco menší kufr neřeším, jinak je prostorné, zpracování vynikající, kolega má novou FABII a neshledal jsem rozdíly. A cena??? Cena o 50.000 Kč nižší, mi v autě chybí jen NAVIGACE a velice příjemné je telefonování pomoci Bluetooth a to nemluvím o přehrávání ostatních souborů, spolujezdec se alespoň "nenudí". Prostě je to zábavné rodinné auto, za kterým se všichni v okolí zastavují a ohlížejí.... "KŘOVÁCI" toto niky neocení, dívají se jen na výkony .....
4. 12. 2015 12:20
Re: Rodinný diamant
Interiér Clia nemá chybu je krásný včetně Tabletu... interiéry koncernu VW jsou strohé bez nápadu a posléze drahé viz. Fabia III
4. 12. 2015 12:15
Re: Srovnávačka
Clio=volba emocí a rozumu
Fabia III=volba hlouposti