TEST Renault Clio Grandtour 1.2 – Malý princ
Renault Clio Grandtour se základním čtyřválcem by se mohl stát ideálem nenáročného, levného vozu pro rodinu. Jak a za kolik jezdí? Osvědčené „železo“ pod kapotou znamená na jedné straně nikterak úchvatné jízdní výkony (0-100 km/h za 15,4 s), na straně druhé však potěšíte rodinný rozpočet: v základní výbavě vás přijde na méně než 250.000 korun. To je u nového modelu hezká nabídka, byť musíte připlatit za autorádio (5.000 Kč) i manuální klimatizaci (20.000 Kč). My jsme si k testu vzali verzi v nejvyšší výbavě Dynamique, přičemž i její cena se základním motorem se vešla do 300.000 korun.
Obyčejně mají automobilky v ceníku levný motor jako plakátovou již od vábničku a když chcete samočinnou klimatizaci, navigaci nebo některý z dalších prvků nadstandardní výbavy, musíte chtě nechtě sáhnout po některé dražší jednotce. Za možnost „plné palby“ i pro nejlevnější motor má od nás Renault palec nahoru.
Zdvihový objem 1149 kubických centimetrů znamená, že spalovací prostor každého z pístů je znatelně menší než třetinka. Vlastně když se nad tím zamyslíte, jenom těžko vás napadne běžně používaný agregát s menším objemem jednotlivých válců. Jeho skromné parametry (54 kW, 107 N.m) dávají jasně najevo, že o trhače asfaltu rozhodně nepůjde. Ve spojení s velmi nízkou pohotovostní hmotností, která je na dohled od jedné tuny, by to však poměrně solidně fungovat přece jenom mohlo.
Malý, ale bojovný
A ono to opravdu funguje! Motor sice potřebuje na rozpohybování vozu trochu více času, ale pokud si dobře připravíte převodový stupeň tak, abyste otáčky drželi v pásmu mezi čtyřmi a šesti tisíci, není problém předjíždět. V reálném provozu, pokud budete potřebovat jet trochu svižněji, se ostatně častému vytáčení čtyřválce nevyhnete. Máme však hned dvě dobré zprávy: nebude vám to trhat ušní bubínky a ani se to příliš neprodraží.
renault testy malevozy |
Jako dóza plná šroubků začne automobil znít až za pěti tisíci otáčkami (zde je změna k horšímu překvapivě náhlá), takže vás nebude svým zvukem obtěžovat dlouho. Nadto spotřeba je velmi příjemná: vydáte-li se na okresní silnice v klidném tempu, ukáže palubní počítač hodnotu začínající čtyřkou. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na 4.000 min-1, spotřeba se i při takto výrazném zpřevodování „nakrátko“ drží na přijatelných 6,8 litrech. Dokonce, i když před sebou máte prázdnou silnici a pedál akcelerátoru je neustále zabořen do koberečku, nepřekročíte výrazněji osmilitrovou hranici. Udávaná maximální rychlost 167 km/h není výmyslem, digitální tachometr během testu ukázal hodnotu o 9 km/h vyšší.
Jde tedy o ideální automobil na cesty? To úplně ne, přece jenom držet motor neustále ve vyšších otáčkách není příjemné. Navíc si v některých dálničních stoupáních musíte podřadit na čtyřku, jinak 130 km/h neudržíte. Překvapila nás však stabilita vozu ve vysokých rychlostech, na danou cenovou kategorii jde o vynikající výkon.
Tím však chvalozpěvy na podvozek zdaleka nekončí. Renaultu se podařilo trefit skvělý mix pohodlnosti a jistoty. Auto se nakloní, tlumiče a pružiny pohltí nerovnost, karoserie se zhoupne, avšak řidič má vůz stále pod kontrolou. Nebo si to alespoň myslí. Lehoučký motor není pro přední nápravu nepřítel, Clio je i na nikterak sportovních šestnáctipalcových kolech pouze minimálně nedotáčivé a tak si můžete bez obav střihnout i klikatou okresku.
Tam, kde jsme si před nedávnem užívali stylem brzda-plyn s automobilem téměř osmkrát výkonnějším, nyní svištíme jenom s lehkým ťuknutím na brzdu (rovinky jsou najednou nekonečně dlouhé) v mnohem nižším, zato taktéž zábavném tempu. Odreagování na cestě z práce nekazí ani pětistupňová manuální převodovka, dráhy jsou dobře vymezené, páka se v kulise nezasekává a pracuje po přiměřeně dlouhých drahách. Navíc „vajíčkovitá“ hlavice padne dobře do ruky, což lze říci také o koženém volantu. Jeho jedinou slabostí je plast, který vás občas počastuje nepříjemným odleskem.
Během testování jsme zaznamenali poněkud podivné chování ukazatele paliva. Až to dokonce nějaký čas vypadalo, že se zasekl v poloze „plná“. Ani po spotřebování patnácti litrů benzinu se totiž ručička neodlepila od horní rysky, což je přinejmenším podivné. První pohyb a překonání horní rysky byl zaznamenán po ujetí 270 km s tím, že během další stovky kilometrů ubyla dle ukazatele téměř polovina 45litrové nádrže. Asi by to chtělo ukazatel trochu poladit...
Objem zavazadlového prostoru není silnou zbraní Clia, spíše naopak. Podle továrních údajů pobere zavazadelník 443 litrů, což je o 37 litrů méně než třeba Seat Ibiza kombi či o 62 litrů méně než Škoda Fabia. Na druhou stranu většina konkurentů ve třídě malých vozů karoserii kombi vůbec nenabízí a proti klasickým hatchbackům má Clio k dobru leckdy i 150 litrů. Pokud vám nestačí základní půdorys 800 x 1020 milimetrů a sklopíte zadní sedadla, vznikne téměř rovná ložná plocha. Nakládací hrana je o celých 11 centimetrů blíže k silnici než v případě hatchbacku.
renault testy malevozy |
Vrcholem současné nabídky jsou u kombi agregáty o výkonu 66 kW. Cliu by slušel nejen silnější benzin, kterého bychom se měli dočkat někdy koncem července (1.2 TCe/88 kW), ale také turbodiesel. Verze 1.5 dCi s 81 kW známá z Méganu by hezky završila nabídku a většímu bratříčkovi by zůstal trumf v podobě 1.6 dCi/96 kW. Podle informací přímo od automobilky se však na silnější turbodiesel těšit nemáme...
Závěr
Renault Clio Grandtour má i se základním motorem 1,2 l/54 kW něco do sebe. Silnější přeplňovaný tříválec TCe o výkonu 66 kW je sice na silnici suverénnější a má podobnou spotřebu paliva, jenže cenový rozdíl 30.000 korun (tedy více než desetina pořizovací ceny vozu) a předpokládané vyšší servisní náklady budou nakonec v řadě případů hovořit pro základní jednotku. A jak jste se dozvěděli v testu, chyba to rozhodně není.
První cena vozu | 245.900 Kč (Authentique 1,2 l/54 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 245.900 Kč (Authentique 1,2 l/54 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 295.900 Kč (Dynamique 1,2 l/54 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 327.400 Kč (Dynamique 1,2 l/54 kW) |
Plusy
- Nízká spotřeba
- Vstřícná cenová politika, bohatá výbava
- Ovladatelnost, jízdní komfort
- Pětiletá záruka
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Krátká pětka = vysoké otáčky motoru na dálnici
- Prostornost v podélném směru
- Nejmenší zavazadelník mezi konkurenty
- Podivný palivoměr
- Absence silných motorů (zatím)
Foto: Petr Homolka