reklama


Renault Clio a nový tvarový směr francouzské značky – galské proměny

Renault Clio a nový tvarový směr francouzské značky – galské proměny

 

Nové Clio je zhmotněním čerstvého stylistického jazyka v malém balení. Jaké má ale takto ztvárněný vůz kořeny a v čem tkví pojetí nového designu značky?

Subkompakní hatchback čtvrté generace je nejnovějším počinem designu značky, zhotoveným pod vedením Laurense van den Ackera, viceprezidenta pro korporátní design. Vozidlo s pětidveřovou karoserií bude nabízeno s osmi laky karoserie včetně červeného odstínu Flamme, který je odvozen od barvy studie DeZir.

Nejen na koncepční automobily však nové Clio navazuje – v pozadí vozidla segmentu B stojí řada sériových i koncepčních automobilů, které mají větší či menší vliv na průběžný vývoj francouzského vozidla.

Renault Clio IV přijíždí s novým designem a novým tříválcem

Předchůdci – Pevný základ pro současnost

Clio navazuje na dlouhou a pestrou historii produkce malého vozu. Zásadním modelem vývoje je Renault 4CV, produkovaný v letech 1947 až 1961, jehož výroba přesáhla milion kusů. Nástupcem se stal vůz 4 z roku 1961, který se udržel ve výrobě až do roku 1994. Nutno připomenout, že se díky 8 130 000 vyrobených kusů stal (po Fordu Model T a VW Brouk) třetím nejprodávanějším automobilem na světě. Generační obměna přinesla Renault 5 (1972 až 1996), který se díky výrazně modernější karoserii, jejímž autorem je Michel Boué (tvůrcem druhé generace v podobě Supercinq je Marcello Gandini), tvarově velmi vzdálil svému poněkud rustikálnímu předchůdci. Vývoj byl završen první generací Clia, čímž došlo k založení modelové řady, jež pokračuje dodnes.


Renault 4CV
 

Renault R4
 

Renault R5
 

Nerealizované projekty – Opora vývoje

Vydáme-li se po stopách vývoje modelové řady Clio, spatříme celou řadu prototypů a nerealizovaných studií, u kterých bychom souvislosti s malým Renaultem na první pohled nečekali. Většinou jde o detaily a drobnosti, které však mají vliv na výslednou podobu karoserie.

Okrajově připomeňme kompaktní automobil Gabbiano od studia ItalDesign, který přinesl alternativu možného vývoje hatchbacku budoucnosti. V praxi však nakonec neměl prakticky žádný vliv. Avšak užitečnějším prototypem se stal otevřený koncept Argos (1994), který, i přes diametrálně odlišné zaměření oproti spotřebnímu hatchbacku, odpovídá svým výrazem druhé generaci Clia. Své udělala absence klasické masky, úzká štěrbina pod hranou kapoty a zaoblené průduchy v nárazníku.


Renault Gabbiano
 

Renault Argos
 

Spekulace nad podobou malého vozu vyvolal model Ludo, představený téhož roku. Nehledě na nekonvenční karosářské postupy (dveře otvírané proti sobě, vysoce modulární interiér, speciální motiv kol se třemi paprsky) lze říci, že se myšlenka středového panelu, jenž ze tří stran objímá přístrojovou desku, uplatnila v interiéru zmíněné druhé generace Clia.


Renault Ludo
 

Třetí generační vydání hatchbacku bylo podřízeno dynamickým tvarům tehdejšího směru. Clio se opíralo o designové zkušenosti koncepčního Modusu (2004), uvedeného v Ženevě, a městského prototypu Zoé, představeného o rok později na témže místě.


Renault Modus
 

Renault Zoe Concept
 

Clio IV a nový tvarový směr – radikální zjemnění

Nová generace Clia není prvním sériovým Renaultem, navrženým v novém tvarovém směru – prvenství je připisováno vozidlu Zoe, avšak zcela prvním produkčním modelem značky s novými designovými prvky je městský elektromobil Twizy. Z hlediska masověji rozšířených vozidel je průkopníkem v této oblasti modernizované Twingo, které faceliftem, provedeným dle nových zásad, získalo výrazně pozměněný exteriér. Nyní si připomeňme si hodnoty, na nichž nové Clio stojí.


Renault Zoe
 

Renault Twingo
 

Výše uvedenému trendu, jehož doménou jsou oblé tvary s nádechem organiky, však předchází zcela opačná filozofie, vyznačující se hranami a místy rafinovanými přechody ploch, která je v praxi zastoupena druhou generací modelů Mégane a Scénic, čtvrtým vydáním MPV Espace či alternativními vozy Avantime a Vel Satis. Jedním ze symbolů této tvarové éry bylo, krom již zmíněných aspektů, atypické rozdělení masky u většiny vozidel nabídky – nasávače, mezi nimiž byl tvořen prostor pro logo, přiléhaly ke světlometům, se kterými tvořily (zvláště u řady Mégane) dynamický a v porovnání s konkurencí poměrně netradiční celek.

Zajímavostí je však pozvolný přerod z rafinovaných hran na křivky a členité povrchy, který proběhl ještě za působení Patricka le Quémenta, a sice prostřednictvím kreace Ondelios (jenž má křivky již v názvu, neboť onde znamená ve francouzštině vlna). Tato studie, představená v roce 2008 na autosalonu v Paříži, sice stále navazovala na progresi dřívějších konceptů téže značky, avšak tvarová podstata karoserie o délce 4,8 m, šířce 2,0 m a výšce 1,6 vybízela k srovnávání s organickým designem. Veškeré nosné prvky designu exteriéru obsadily linky, které byly na mnoha místech vedeny souběžně, z čehož vznikla – po doplnění diodami – nevšední kompozice. Spekulovalo se dokonce, že jde o předobraz budoucího provedení Espace či nepřímého nástupce vozu Vel Satis ve vyšší střední třídě.


Renault Ondelios
 

Transformace byla plně dokončena po příchodu Laurense Van den Ackera, jehož prvním projektem pro Renault byl sportovní model DeZir. Toto červené kupé rozvíjí některé prvky Ondelia, zvláště při pohledu na příď s neobvyklým provedením nasávače, které se stalo základním identifikačním rysem současného tvarového jazyka.


Renault DeZir
 

Renault DeZir: Linie blízké budoucnosti

Dříve přímé linky a hrany vystřídaly obliny a velmi měkké přechody mezi jednotlivými díly, což je velmi výrazně vidět v profilu, kde vyniká ponton s prohlubněmi převážně ve tvaru elipsy. Taktéž na plynulé střešní linii, končící na zádi se souvislými svítilnami, je znát směřování trendu a jeho charakteristika.

Odklon od technicistního pojetí je zřetelný také na další vizi, která spočívá v aplikaci nových prvků na sportovní crossover kategorie SUV. Autor exteriéru Julio Lozano označuje exteriér za inspirovaný postojem atleta ve startovním bloku, což je znázorněno výraznými blatníky a pozvolna klesající střechou. Celek, tvořený světlomety, nasávačem a logem výrobce, je zde opět na tmavém podkladu, zde ovšem jednotlivé prvky nedosedají na společnou linku jako v případě studie DeZir.

Pokračujeme-li přes profil k zádi, spatříme velmi vydatné užití tenkých linek, sloužících k jemné dekoraci a oživení povrchu. V souvislosti s boční částí vozu zmiňme ještě jednu zvláštnost v podobě vícevrstvého provedení, kde střed pontonu tvoří souvislý lesklý materiál, s nímž sousedí tmavší a matnější blatníky.


Renault Captur
 

Renault Captur: Nový design Renaultu, tentokrát v balení SUV

Třetím v řadě je vize R-Space, která je situována do sféry velkoprostorových vozidel kompaktní velikosti a která byla představena při příležitosti loňského ženevského autosalonu. Vize MPV pokračuje v nastolené linii, tentokrát s rodinným zaměřením. Vozidlo je opředeno netradiční filozofií, jež má za cíl vyzařovat lidské teplo (samotný tvar karoserie byl podle designéra Fabrice Pouillea inspirován svaly lidského těla; sedadlo řidiče objímá sedadlo spolujezdce). Použit byl také motiv nedělní snídaně (zlatý odstín karoserie evokuje med, hnědé doplňky čokoládu a bílý interiér mléko), dokreslující pohodu rodinného prostředí.


Renault R-Space
 

Renault R-Space: Nový design pro MPV, nové motory TCe Energy

Atmosféru loňského července zpestřilo zveřejnění podoby studie Frendzy, která zdánlivě připomíná mnohá řešení tuzemské Škody Roomster (asociace směřují zejména k asymetrickému pojetí obou profilů). Skutečnou inspirací jsou ale letouny Airbus Beluga a Antonov An-224.


Renault Frendzy
 

Renault Frendzy zdraví Roomster a chystá se do Frankfurtu

Clio – syntéza inovací v malém balení

Pomineme-li modely řady Z.E., které z hlediska estetiky (vyjma Twizy) většinou jen modifikují známé projekty, dostáváme se k novému Cliu, jež je syntézou mnoha výše uvedených znaků v subkompaktní velikosti. Podrobíme-li jej menší analýze, spatříme celou řadu více či méně zřejmých souvislostí s nejnovějšími koncepty značky.

V prvé řadě jde o příď a její nejvýraznější rys v podobě propojení loga a světlometů. Vzhledem k poměru horních partií světlometů a zmíněné spojovací linky je maska Clia nejblíže kreaci Captur.

Souvislost s koncepčním crossoverem (a zde také s velkoprostorovým R-Space) pokračuje v boční části hatchbacku (konkrétně nad prahy), kde dochází k narušení plynulosti povrchu vlivem aplikace další plochy.

Oranžová vize má jistý vliv také na provedení pátých dveří, a to díky zvýšenému reliéfu, který je protnut znakem výrobce. Horní linka vystouplého povrchu je navíc umístěna výše, než svažující se horní linka svítilen, čímž dochází k dynamickému nepoměru, který je k vidění na zádi studie Captur. Také interiérové prvky Clia podstoupily místy kosmetické, jinde zase poměrně radikální změny. Předně se jedná o lakovanou středovou konzoli, vycházející ze zkušeností v oblasti elektromobilů. Ta svou subtilností dodává kabině na lehkosti, čemuž sekunduje samotný základ přístrojové desky, údajně inspirovaný křídlem letadla.

Avšak pozoruhodným místem setkání mnoha rysů z koncepčních automobilů je volant. Jeho střed sice vychází z designérských myšlenek dosavadních Renaultů, plynulost spodního ramene však volí ladné napojení věnce na střed ve stylu konceptů Captur a R-Space.

Volbu barev a jednotlivých materiálů přístrojové desky s důrazem na měkkost a příjemný vzhled (což je jeden z aspektů nového tvarového směru obecně) lze považovat za evoluční článek původní filozofie Touch Design (pocházející z modelu Talisman), která byla důkladně rozpracována u vizí Be Bop z roku 2003.


Renault Be Bop
 

Renault Talisman
 

Jake.Auto.cz – Renault Clio: všechny články, testy a informace

Malé Renaulty napříč generacemi - srovnání rozměrů
Rozměr
[mm]
4CV
(1947-1961)
4
(1961-1994)
5
(1972-1986)
Supercinq
(1985-1996)
Clio I
(1991-1998)
Clio II
(1998-2012)
Clio III
(2005-)
Délka
[mm]
3663366835063591371137733986
Šířka
[mm]
1430148515251584162116391707
Výška
[mm]
1470155014001397140014171493


Renault Clio I
 

Renault Clio II
 

Renault Clio III
 

Renault Clio IV
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu

Částky vyplácené za půdu zvyšuje nejen zájem samotných…

Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio a nový tvarový směr…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine! Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine!

Už už to vypadalo, že Renault pošle na silnice clio s…

Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Prototypy skupiny C přijdou mnohým jako nezajímavé placky, které vypadaly na první pohled všechny stejně. Skrývaly ale zajímavou techniku. Mercedes-Benz C291 nebyl výjimkou.




Blesk.cz

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí ničivé tsunami

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí…

Zemětřesení o síle 8,0 stupně bylo dnes zaznamenáno 47 kilometrů západně od pobřeží Papuy-Nové Guineje.…

 

iSport.cz

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK trefil krásnou hlavou

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK…

V řecké lize se začíná pořádně prosazovat a góly jen přibývají. Český útočník Tomáš Pekhart si drží střeleckou…

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal zachránila penalta

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama