Renault bilancuje: Dacia Logan je úspěšný projekt

Renault bilancuje: Dacia Logan je úspěšný projekt

 
 

Když Renault při uvedení Dacie Logan prohlásil, že by rád do čtyř let prodal milion kusů tohoto vozu, kdekdo se jen shovívavě usmíval. Leč francouzské automobilce se plán splnit podařilo.

Renault očekává další zvyšování výroby a prodejů i díky novému pětidveřovému hatchbacku Sandero, který se v Jižní Americe prodává od začátku letošního roku a na evropské trhy bude uveden 20. června.

Německo je pátým nejúspěšnějším trhem
Logan byl od začátku koncipován jako automobil pro méně náročné země a měl posílit pozice francouzské automobilky na mimoevropských trzích. Díky němu Renault vstoupil na trhy takových zemí, jako jsou Indie nebo Írán. Na konci roku 2007 dosáhly prodeje řady Logan mimo Evropu 35 %, oproti roku 2004 vzrostly o nezanedbatelných 12,2 %.

Automobil se prodává v 59 zemích celého světa. Například v Rusku, kde se také od poloviny roku 2005 vyrábí, bylo prodáno již 150 000 kusů. V Íránu se podařilo eliminovat počáteční problémy se zásobováním a během prvního týdne od představení si jej objednalo bezmála 80 tisíc zákazníků. V Indii Logan vede bezpečně svůj segment, za rok se prodalo 27 603 kusů, na brazilském trhu pak o 10 tisíc více. Ačkoli Renault původně nechtěl Logan vůbec prodávat v západní Evropě, zejména němečtí zákazníci na automobil, který jim za rozumné peníze nabízí velkou užitnou hodnotu, slyší také... Vždyť Německo bylo za loňský rok pro rumunskou „lidovku“ pátým nejúspěšnějším trhem – prodalo se 17 301 vozů. Ve Framcii se značka Dacia dostala mezi deset neprodávanějších. Pochopitelně, zatímco v západní Evropě plní Logan roli „kusu auta za malé peníze“ s ne zrovna špičkovou, ale osvědčenou technikou, v severní Africe je brán jako poměrně prestižní, prostorný, spolehlivý a moderní automobil.

Jednoduchost a synergie

Princip úspěchu Loganu je jednoduchý – design je co nejjednodušší, karosérie má co nejméně dílů a o interiéru to platí dvojnásob.Snížení nákladů bylo samozřejmě prioritou číslo 1. Techniku pak poskytly již existující a osvědčené modely. Zákazník tak najde ve voze vše, co potřebuje ke každodennímu provozu, bez dalších „zbytečností“, které zvyšují nejen hmotnost, ale hlavně i cenu. Díky moderním technologiím použitým při vývoji se ušetřily další náklady na výrobu fyzických a funkčních prototypů a na jejich testování. Zvláštní kapitolou jsou pak extrémně nízké náklady na marketing. V západní Evropě se Logany, ať už pod značkou Renault, či Dacia prodávají v obchodní síti Renaultu, v Íránu jejich výrobu a prodej zajišťují společnosti Pars Khodro a Iran Khodro, v Indii pak výrobce terénních automobilů Mahindra.

Na platformě X90 má do roku 2012 vzniknout celkem 9 modelů – pět z nich už se vyrábí: standartní čtyřdveřový Logan, kombi MCV, dodávka, pickup a hatchback Sandero.

Produkce Sandera má být ještě letos spuštěna v továrně Sofasa v kolumbijském Medellinu, příští rok se počítá se zahájením výroby v marockém závodě Somaca v Casalance, v Rusku bude produkci zajišťovat moskevský Avtoframos a v Jihafrické republice Renault využije partnerství s Nissanem: Sandera budou vznikat v továrně v Rosslynu, kde se vyrábí Nissany pro jihoafrický trh.

Levné auto z Rumunska
Od převzetí rumunské Dacie před devíti lety investovala francouzská automobilka do modernizace továrny v Pitesti rovnou miliardu eur. Značná část z této sumy byla také investována do stavby nových technologických a designérských center, která byla otevřena loni. Vznikla nová továrna na převodovky a díky zavedení metody ILN (International Logistic Network) se podařilo zvýšit výrobu od roku 2004 takřka dvojnásobně. Závod je momentálně koncipován na výrobu 400 tisíc automobilů ročně, od zahájení výroby Loganu před čtyřmi lety jich v Rumunsko vzniklo 655 700. Výroba převodovek, které používají nejen automobily na platformě X90, ale i Renault Kangoo první generace, vzrostla za čtyři roky více než trojnásobně. V březnu tohoto roku se na montážních linkách rozjela výroba nové převodovky TL4/MT1.

Mezinárodní logistická síť ILN existuje od roku 2005. Díly vyráběné jak v továrně rumunské Dacie, tak i u zhruba dvou stovek dodavatelů, se shromažďují a zasílají do sedmi výrobních závodů.

Například díly pro Sandero pocházejí ze 60 procent z Rumunska, další subdodavatelé se nacházejí v okolních středoevropských zemích – například v Maďarsku a v Polsku. V loňském roce byly čtyři z deseti dílů, vyrobených v zemi divokých hor, odeslány do jiných továren.

V „mateřském“ závodě také začala výroba všech karosářských variant kromě Sandera, které mělo premiéru v Brazílii. Ovšem brazilští manažeři byli školeni právě v Pitesti...Jen pro zajímavost: všech pět modelů vzniká na jedné výrobní lince, která je dlouhá celý jeden kilometr.

Francouzská automobilka samozřejmě dbá na důsledné dodržování kvalitativních norem. Rumunská továrna získala certifikáty ISO 9001 a používá systém AVES pro kontrolu kvality na konci výrobního procesu. Certifikát ISO 14001 jí pak byl udělen za ochranu životního prostředí a snížení dopadu její činnosti na přírodu. K tomu přispěla i modernizace vlastní elektrárny a například zavedení vodou ředitelných barev v lakovně. Zaměstnanci se také intenzivně vzdělávají – jen za loňský rok strávili ve školících místnostech 51 hodin.

Technologické centrum RTR (Renault Technologie Roumanie) dnes zaměstnává zhruba 1700 inženýrů a techniků, do konce roku 2009 se má stát největším svého druhu s třemi tisícovkami zaměstnanců. Bude také poskytovat technickou podporu všem továrnám, které vyrábějí automobily projektu X90. Další podobná centra má Renault v Brazílii, Jižní Koreji a Indii. V rumunském Titu, 45 kilometrů od metropole Bukurešti, pak vyroste nová zkušební dráha.

V designérském centru v Bukurešti v současné době v pracuje 15 návrhářů z různých koutů Evropy a Severní Ameriky. Jejich počet by se měl již brzy zdvojnásobit. .

10 NEJÚSPĚŠNĚJŠÍCH ZEMÍ ŘADY LOGAN (PRODEJ V ROCE 2007)
Poř.ZeměZnačkaPočet prodaných vozů
1RumunskoDacia102 062
2RuskoRenault67 844
3FrancieDacia32 688
4IndieRenault17 706
5NěmeckoDacia17 301
6BrazílieRenault14 764
7VenezuelaRenault13 379
8MarokoDacia12 639
9ÍránRenault10 657
10UkrajinaDacia9 350

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…