22.10. 2014 Martin Frei

Renault Eolab: Jízdní dojmy

 

Po roce 2020 začne Brusel vymáhat flotilový průměr spotřeby 4 litry na 100 kilometrů. Renault se snaží, aby tak úsporná auta nestála milion.

Na pařížském autosalonu jsme nad konceptem Eolab kroutili hlavami. Litrová spotřeba jako u Volkswagenu XL1, ale zároveň čtyřmístný interiér a jakýs takýs kufr. Bližší seznámení, na které nás Renault minulý týden pozval do výzkumného střediska Ceram nedaleko Paříže, odhaluje obdivuhodnou péči o každý detail.

Hledáme-li ocel, najdeme ji pouze na předních a bočních nosnících karoserie. Na většině dalších míst ji nahrazuje hliník, hořčík a především kompozity, z nichž jsou vyrobené nejen díly interiéru jako rámy sedadel, ale dokonce i podlaha nebo zkrutná příčka zadní nápravy. Auto velikosti clia díky tomu dokáže shodit neuvěřitelných 400 kg. Tedy dokázalo by, kdyby ho zároveň nenaočkovali plug-in hybridní politikou, která zase 150 kg přidá.

Výsledných 955 kg je přesto působivá hodnota, jak máme možnost živě vyzkoušet na přísně střeženém okruhu. Padesátikilowattový elektromotor, který se stará o pohyb do 70 km/h, s muší váhou karoserie pěkně cvičí, a to i díky netypické dvoustupňové převodovce. Pak se připojí tříválec 0.9 TCe ze sériového clia a přes stálý převod – zpočátku s pomocí elektromotoru – dotlačí rychloměr na stošedesátku.

To už zkoušet nemůžeme, protože pojízdný prototyp je jenom jeden, na některých místech okruhu leží zvlhlé listí a přilnavost úsporných pneumatik šířky 145 mm neberou vážně ani sami tvůrci. Jízda rozhodně není tichá, což u dietního konceptu chápeme. V odlehčených skořepinových sedadlech se nám ale sedí dobře, periferním viděním snadno sledujeme obraz z videokamer instalovaných místo zrcátek a poklonu musíme vyseknout elektronicky řízeným brzdám, které hladce kombinují práci hydrauliky s rekuperací.

Renault Eolab Concept: Se spotřebou 1 l na 100 km

Na projektu Eolab je nejzajímavější, že nežije ve skleníku snobských vizí. K jeho vývoji Renault přizval řadu stávajících dodavatelů a zaplatil jim za prošlapání cesty k sériovému uplatnění a zlevnění technologií, které budeme za pár let potřebovat. Podlaha z pryskyřice vyztužené skelnými vlákny je dnes čtrnáctkrát dražší než ocelová, nové postupy a velkokapacitní výroba však srazí cenu jen na pětinásobek. To je stále dost, ale až Brusel vystupňuje výpalné za emise CO2, automobilky po takové podlaze radostí zatančí – eolabu šetří 16 kilogramů. Další dodavatelé zkoušejí pevnost skel ztenčených na 3 milimetry nebo lisování tvárného hliníku při 300 °C. Nás nejvíc zaujal výfuk: končí už v polovině auta a místo druhého tlumiče má slepou odbočku s rezonátorem. Protože jím neproudí plyny přímo z motoru, stačí ho vyrobit z lehkého plastu odolného do 250 °C.

Jak měří automobilky spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Litrová spotřeba má k pravdě stejně daleko jako u Volkswagenu XL1: plug-in hybridu se do ní nepočítá elektřina nabitá ze zásuvky. Čistě benzinový eolab by však měl v cyklu NEDC vykázat 2,8 l na 100 km, což je daleko zajímavější číslo. A snaha udržet přijatelnou cenu i za emisního pekla po roce 2020 stojí rozhodně za potlesk.

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Dnes 18:53

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…