22.10. 2014 Martin Frei

Renault Eolab: Jízdní dojmy

 

Po roce 2020 začne Brusel vymáhat flotilový průměr spotřeby 4 litry na 100 kilometrů. Renault se snaží, aby tak úsporná auta nestála milion.

Na pařížském autosalonu jsme nad konceptem Eolab kroutili hlavami. Litrová spotřeba jako u Volkswagenu XL1, ale zároveň čtyřmístný interiér a jakýs takýs kufr. Bližší seznámení, na které nás Renault minulý týden pozval do výzkumného střediska Ceram nedaleko Paříže, odhaluje obdivuhodnou péči o každý detail.

Hledáme-li ocel, najdeme ji pouze na předních a bočních nosnících karoserie. Na většině dalších míst ji nahrazuje hliník, hořčík a především kompozity, z nichž jsou vyrobené nejen díly interiéru jako rámy sedadel, ale dokonce i podlaha nebo zkrutná příčka zadní nápravy. Auto velikosti clia díky tomu dokáže shodit neuvěřitelných 400 kg. Tedy dokázalo by, kdyby ho zároveň nenaočkovali plug-in hybridní politikou, která zase 150 kg přidá.

Výsledných 955 kg je přesto působivá hodnota, jak máme možnost živě vyzkoušet na přísně střeženém okruhu. Padesátikilowattový elektromotor, který se stará o pohyb do 70 km/h, s muší váhou karoserie pěkně cvičí, a to i díky netypické dvoustupňové převodovce. Pak se připojí tříválec 0.9 TCe ze sériového clia a přes stálý převod – zpočátku s pomocí elektromotoru – dotlačí rychloměr na stošedesátku.

To už zkoušet nemůžeme, protože pojízdný prototyp je jenom jeden, na některých místech okruhu leží zvlhlé listí a přilnavost úsporných pneumatik šířky 145 mm neberou vážně ani sami tvůrci. Jízda rozhodně není tichá, což u dietního konceptu chápeme. V odlehčených skořepinových sedadlech se nám ale sedí dobře, periferním viděním snadno sledujeme obraz z videokamer instalovaných místo zrcátek a poklonu musíme vyseknout elektronicky řízeným brzdám, které hladce kombinují práci hydrauliky s rekuperací.

Renault Eolab Concept: Se spotřebou 1 l na 100 km

Na projektu Eolab je nejzajímavější, že nežije ve skleníku snobských vizí. K jeho vývoji Renault přizval řadu stávajících dodavatelů a zaplatil jim za prošlapání cesty k sériovému uplatnění a zlevnění technologií, které budeme za pár let potřebovat. Podlaha z pryskyřice vyztužené skelnými vlákny je dnes čtrnáctkrát dražší než ocelová, nové postupy a velkokapacitní výroba však srazí cenu jen na pětinásobek. To je stále dost, ale až Brusel vystupňuje výpalné za emise CO2, automobilky po takové podlaze radostí zatančí – eolabu šetří 16 kilogramů. Další dodavatelé zkoušejí pevnost skel ztenčených na 3 milimetry nebo lisování tvárného hliníku při 300 °C. Nás nejvíc zaujal výfuk: končí už v polovině auta a místo druhého tlumiče má slepou odbočku s rezonátorem. Protože jím neproudí plyny přímo z motoru, stačí ho vyrobit z lehkého plastu odolného do 250 °C.

Jak měří automobilky spotřebu? Přefukují pneumatiky, zalepují spáry karoserie...

Litrová spotřeba má k pravdě stejně daleko jako u Volkswagenu XL1: plug-in hybridu se do ní nepočítá elektřina nabitá ze zásuvky. Čistě benzinový eolab by však měl v cyklu NEDC vykázat 2,8 l na 100 km, což je daleko zajímavější číslo. A snaha udržet přijatelnou cenu i za emisního pekla po roce 2020 stojí rozhodně za potlesk.

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…