Renault Maxity – Lehká kavalerie

Renault Maxity – Lehká kavalerie

 
 

Francouzský automobilový gigant Renault Trucks vyslal do světa novou řadu dodávkových vozidel s typovým označením Maxity, která zapadá do kategorie 2800 až 4500 kg celkové hmotnosti s hnacími agregáty ve výkonnostním rozpětí 81 až 110 kW.

Vyrábí se ve španělské Avile a v sortimentu výrobce patří mezi řady Master a Mascott, byť ty mají základ ve furgonu se samonosnou karoserií.

Novinku charakterizuje navýsost klasická koncepce stavby vozidla s rámovým podvozkem, tuhými nápravami a malou trambusovou budkou řidiče, motorem vpředu a pohonem kol zadní nápravy. Cílem tvůrců byla konstrukce preferující ovladatelnost kompaktního vozidla v hustém a městském provozu, optimální poměr provozní a celkové hmotnosti, variabilita nástaveb, provozní efektivita, ale také pohodlí posádky v distribučním provozu. Neposledním parametrem byl pak vzhledný design, který hraje stále větší roli.

Kompaktní především

Maxity představuje dnes jeden z menších a rozhodně však nejkompaktnějších „trambusů“, když vyjíždí s vnější šířkou karoserie jen 1870 mm, což mu spolu s velikým rejdem předních kol poskytuje skvělý obrysový poloměr otáčení jen 4800 mm (platí pro vozidlo s krátkým rozvorem). A to je hodnota srovnatelná s běžnými osobními automobily a představuje špičku mezi užitkovými.

V optimální kombinaci nabízí však až nečekaně velkou užitečnou hmotnost (1820 kg), což s přihlédnutím k velmi malé spotřebě paliva znamená pro uživatele vynikající provozní náklady,což je dnes nejsledovanější parametr vozidel.

Tvůrci řady Maxity chtěli při konstrukci novinky na jedné straně dosáhnout jejího nepřehlédnutelného vzhledového začlenění mezi koncernové „příbuzné“. Proto například dominantní rysy masky chladiče velmi připomínají „tvář“ Renaultu Premium či Midlum. Výtvarníci však současně usilovali o osobitý moderní dynamický design oproštěný od pomíjivých módních výstřelků a nepraktických detailů, které například často komplikují očistu karoserie v průjezdní kartáčové myčce.

Výsledkem je vozidlo nesporně pohledné, střízlivých linií a navýsost užitkového charakteru. Kubické tvary budky řidiče maximalizují využití obestavěného prostoru. Odvážným krokem byla volba extrémně velkých světlometů, respektive jejich zasklení (vlastní světlomety mají obvyklý rozměr a jsou umístěny v nejnižší části krytů). Je to neobvyklé, ale asi také trochu nepraktické, protože tento prvek bude v hustém městském provozu a manipulaci s vozidlem ve stísněných prostorech soudobých logistických center lehce „zranitelný“ a jeho oprava rozhodně nikoli laciná...

Pro pohodlí posádky

V interiéru byl každý detail podřízen uživatelskému pohodlí posádky zejména s ohledem na distribuční využití nového renaultu, usnadnění veškerých pracovních činností řidiče a spolujezdce i při dlouhodobém pobytu „na palubě“. Proto je kabina vybavena mnoha odkládacími prostory a schránkami i promyšlenými praktickými detaily. Použité materiály byly vybrány s ohledem na pevnost, robustnost a dlouhou životnost. Uspořádání přístrojového panelu a všech ovladačů je koncipováno v duchu doby, tedy s maximálním přiblížením osobním automobilům. To potom velmi usnadňuje rychlé a bezpečné zvládnutí vozidla i řidičem méně zkušeným, nebo přicházejícím za volant Renaultu Maxity z prostředí osobních vozidel.

Přes minimalizované vnější rozměry budky řidiče 1754 x 1870 x 2135 mm je její interiér bohatě až velkoryse prostorný (vnitřní šířka například 1645 mm) a rozsáhlé zasklení poskytuje vynikající výhled všemi směry vpřed 75,5°, vlevo 81,5°, vpravo 35,0°.

Přístrojový panel v obvyklém uspořádání je standardně vybaven rychloměrem i otáčkoměrem, ukazatelem stavu paliva v nádrži, kontrolními svítilnami indikujícími případné poruchy klíčových ústrojí. Nechybí ani rozměrný a dobře čitelný displej s širokou paletou volitelných informací, který je však standardem jen u verze 150 (u menších příplatkovým vybavením). Zobrazuje například průměrnou rychlost jízdy, průměrnou spotřebu paliva, momentální dojezd, nejbližší servisní interval, vodu v palivu, vodu v motorovém oleji, tlak oleje, doporučený převodový stupeň, teplotu chladicí kapaliny, teplotu oleje, ...

Samozřejmostí u soudobého užitkového vozidla je široká nastavitelnost sedadla řidiče, ale i volantu ve dvou rovinách. Maxity má však nastavitelné i sedadlo spolujezdce, což už zase až tak samozřejmé není. Stejně jako centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické spouštění oken nebo množství madel na stěnách a v okolí dveří. Budky řidiče jsou nabízeny ve třech stupních výbavy Eco, Dynamic a Advantage.

Výrobce však nabízí typ Maxity nejen jako „holý“ podvozek s budkou řidiče, ale čtyři nejžádanější verze staví jako hotová vozidla schopná okamžitého nasazení do provozu. Jedná se o jednoduchý nesklopný valník pro lehkou stavební výrobu, skříňový typ s chladírenskou vestavbou, lehký komunální sběrač, ale i nosič kontejnerů, nebo sklápěč.

Motorové variace

Nové vozidlo vyjíždí také s novými, respektive modernizovanými hnacími jednotkami, které s rezervou vyhovují požadavkům normy Euro 4. Všechny motory jsou přeplňované vznětové čtyřválce uložené podélně nad přední nápravou, chlazené kapalinou a vybavené vysokotlakým elektronicky řízeným vstřikováním paliva systémem Common Rail.

Menší dvojice DXi 2.5 110 a DXi 2.5 130 má shodný zdvihový objem 2488 cm3 a je k dispozici s největším výkonem 81 kW/3600 min-1 a 96 kW/3600 min-1', respektive největším točivým momentem 250 N.m/1600 min-1 a 270 N.m/1800 min-1. Vrcholným typem nabídky je DXi 3 150 o zdvihovém objemu 2953cm3, který již poskytuje největší výkon 110kW/3400 min-1 a točivý moment 350 N.m/1600-2400 min-1.

Uživatel může volit ze dvou variant převodovky (jsou kombinovatelné se všemi motory), když základem je pětistupňová, ale pro těžší provozní podmínky je pak určena šestistupňová, jejíž první stupeň je použitelný i pro pracovní pojezd minimální rychlostí. Také převod zadní nápravy je volitelný ze tří možností (4,111 nebo 4,375 či 4,625) podle toho, jaký charakter provozu u tohoto renaultu provozovatel očekává. Krátký převod je určen především pro spojení s motorem typu 110 a hmotností vozidla 3500 kg, zejména pak u komunálních vozidel, respektive pro provoz v hornatém prostředí.

Pevné základy

Renault Maxity je klasické užitkové vozidlo, jehož základní konstrukční prvek tvoří ortodoxní žebřinový rám. V tomto případě konstruktéři ve snaze o dosažení co největší pevnosti při minimální hmotnosti zvolili profily z vysokopevnostních ocelí. Je však také v horní části rovinný bez výstupků a nesené prvky na něm instalované nepřesahují rovinu rámu, takže instalace nástaveb je velmi snadná. Proto má dokonce již připravené některé normované otvory a úchyty.

Moderní přední náprava s nezávisle zavěšenými koly na trojúhelníkových příčných ramenech je postavena pro zatížení až 1750 kg. Tomu odpovídá také dimenzování mohutného příčného zkrutného stabilizátoru o průměru 26 mm. Tuhá zadní náprava pro typy 2.8 a 3.2 může být zatížena hmotností až 2000kg, pro typ 3.5 je to již 2200kg a pro nejtěžší verze 3300 kg. Je odpružena konzervativně - podélně uloženými listovými pružinami s progresivní charakteristikou. Stabilizátor má průměr 25 mm.

Brzdy ozdobou

Koncern Renault Trucks rád upozorňuje na kvalitu a výkon brzdových soustav svých vozidel, protože je to jejich dlouholetý a výrazný klad. V tomto případě použili jeho tvůrci kotouče na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením), ale i elektronické systémy ABS i EBD poslední generace. Výsledkem je skvělých 44 m brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h do zastavení plně zatíženého vozidla o celkové hmotnosti 4500 kg!

Časté rozjezdy v distribučním provozu podstatně usnadňuje progresivní elektronický prvek, jímž je soudobý „Hillholder“. Stále častěji užívané zařízení, které při rozjezdu do stoupání na několik sekund zabrání pohybu vozidla, i když řidič uvolní tlak na brzdový pedál a než motor uvede kola do pohybu. Nahradí tak použití parkovací brzdy...

Zázemí služeb

Maxity vstupuje na evropské trhy do silné konkurence, ale se značným sebevědomím vyplývajícím z úspěšnosti nejbližších značkových příbuzných, masteru a mascottu. Silným argumentem v tomto směru je mimo jiné fakt, že má na starém kontinentu 1350 servisních základen koncernu Renault Trucks, hustou prodejní síť a bezproblémové zásobování náhradními díly. Silným podpůrným prostředkem jsou nejrůznější „balíčky“ služeb koncernu Renault Trucks. Ty zahrnují například jednotný ceník služeb, blok služeb průběžného servisu, kontrakt na preventivní prohlídky, rozšíření záruky za minimální poplatek, pronájem vozidel... Na českém trhu se může opírat o letitou popularitu značky jak v osobní, tak užitkové technice včetně těžké.

Technické parametry
 MAXITY 110.28/5 L1MAXITY 130.35/5 L2MAXITY 150.45/6 L3
MotorDXi 2.5 110 Euro 4DXi 2.5 130 Euro 4DXi 3 150 Euro 4
Typpřeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/164/164/16
Vrtání a zdvih89 x 100 mm89 x 100 mm96 x 102 mm
Zdvihový objem2488 cm32488 cm32953 cm3
Rozvod ventilůOHCOHCOHC
Chlazeníkapalinoukapalinoukapalinou
Vstřik palivaCommon RailCommon RailCommon Rail
Největší výkon81 kW/3600 min-196 kW/3600 min-1110 kW/3400 min-1
Točivý moment250 N.m/1600-2800 min-1270 N.m/1800-3000 min-1350 N.m/1600-2400 min-1
Převodovkapětistupňovápětistupňovášestistupňová
Znak náprav4x24x24x2
Brzdykotoučové s ABSkotoučové s ABSkotoučové s ABS
Provozní hmotnost1511 kg1511 kg1869 kg
Celková hmotnost2800 kg3500 kg4500 kg
Rozvor náprav2500 mm2900 mm3400 mm
Rozchod kol P/Z1574/1530 mm1574/1396 mm1570/1492 mm
Délka vozidla5188 mm5848 mm6673 mm
Světlá výška160 mm160 mm145 mm
Pneumatiky195/70 R 15195/70 R 15195/70 R 15
Karoseriedvoumístná trambusovádvoumístná trambusovátřímístná trambusová
Objem nádrže paliva90 l90 l90 l

Autor: Ondřej Horský

Foto: archiv

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

Renault ve spolupráci s německou firmou Oberaigner…

Renault Trucks představuje Master Euro 6 Renault Trucks představuje Master Euro 6

Renault Master je v současnosti jediný model, který je…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…