Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane Scénic 1,6e – Óda na prostor

Tomáš Zajíček
Diskuze (13)

Renault Scénic byl představen v říjnu minulého roku a krátce na to se stal zaslouženě vítězem prestižní mezinárodní soutěže o Vůz roku 1997. Jde vlastně o automobil typu van a u Renaultu šikovně doplňuje Twingo a Espace.

Scénic je postaven na podvozku sedanu Classic. S řadou Mégane má společných přibližně 40% dílů, což jistě výrazně snižuje výrobní náklady. Svými vnějšími rozměry se víceméně podobá ostatním z řady Mégane, kromě výšky, která je o plných 180 mm větší. A právě tento fakt výrazně přispívá k pocitu mimořádné prostornosti tohoto vozu. Posez na místě řidiče je vyvýšený o přibližně 20 cm, volant je mírně pozvednut nahoru (viz. foto). Tyto změny oproti normálnímu osobnímu vozu jsou zajímavé hlavně z důvodu většího výhledu v hustém městském provozu a menší únavy na dlouhých trasách díky vzpřímenému posezu řidiče.

Na zadních sedadlech mají i větší osoby dostatek místa jak pro nohy, tak pro hlavu (viz foto). Navíc u Scénicu je každé sedadlo zvlášť posuvné v rozmezí cca 200 mm, takže je možno např. prostřední sedadlo posunout dopředu a tím uvolnit místo pro ramena, pokud se tři pasažéři vzadu tísní. Prostřední sedadlo je bohužel 50 mm zúženo. Pokud jedou ve voze čtyři pasažéři je možno prostřední sedadlo vyjmout a krajní sedadla posunout o 11 cm do středu. Tímto vznikne opravdový prostorový ráj a vzadu může sedět i Michael Jordan. Je nutno dodat, že ani bezpečnost na zadních sedadlech není ochuzena a všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Jako u každého správného vanu, lze tato sedadla vyjmout (váha 14 kg) a vytvořit tímto obrovský zavazadlový prostor s plochou podlahou s objemem 1800 litrů! Navíc podlaha obsahuje několik malých skrýší, do kterých je možno ukládat drobnosti, které by se jinak válely v zavazadlovém prostoru (viz foto). Další zajímavostí u Scénicu je police v zavazadlovém prostoru, která je jednak přestavitelná do dvou poloh a navíc je zpevněna, takže unese až 50 kg. Celý interiér je skutečně zpracován příkladně s řadou drobných, ale funkčních detailů.

Jízda v Scénicu je příjemná, s vyšším posezem. Ovládání vozu je lehké díky posilovači řízení i dobře padnoucí řadicí páce, která se ovládá také vcelku lehce. Občasné problémy byly s řazením pětky. Po nedávné aféře s převráceným Áčkem od Mercedesu nám však přece jen při rychlém průjezdu zatáčkou větší naklánění Scénicu trochu vadilo. Při tzv. losím testu při kterém se Áčko převrátilo, se však Scénic udržel na všech čtyřech kolech.

Motor s objemem 1,6 litru s klasickým dvouventilovým rozvodem slušně táhne z nízkých otáček, ale kolem pěti tisíc otáček už trochu ztrácí elán. Hluk motoru je izolován na úrovni běžné pro tuto třídu. To znamená, že do cca 4000 otáček je klid, ale nad čtyřmi tisíci je dobré se pohybovat snad jen při předjíždění. Jinak se dá říci, že pro Scénic je tento motor ideální svým poměrem mezi cenou a výkonem.

Jaký tedy Scénic opravdu je? Je to velmi povedený automobil se špičkově promyšleným a prostorným interiérem s velkou variabilitou. Jeho jedinou nevýhodou tedy zůstává o něco vyšší pořizovací cena oproti běžnému Renaultu Mégane Classic.

Tomáš Zajíček
Diskuze (13)
Cena základní sestavy 509 900 Kč
Cena testované sestavy 509 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1800
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1294 / 575
Rozměr pneu: 0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4134
b) šířka (mm): 1719
c) výška (mm): 1615
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
6. 6. 2021 22:38
Re: Tento
Jasne, MPV využiješ hlavne s deckami, kým nevyrastú. Potom sa už priority menia a chceš zase auto iného razenia. Ja som po Scenicu kupoval Kangoo, tri široké sedačky nevošli hocikam. A pri tomto type karosérie som ostal, aj keď z deciek sú medzitým puberťáci. Ale veľký kufor, vnútorná šírka a rovnako široké miesta vzadu majú stále svoju cenu, a pre mňa je to hlavne pohodlné nastupovanie a vystupovanie a skvelý výhľad z auta. Takže vyhralo Berlingo, aj keď som pokukoval po Grand Space Toureri. Ale to by bolo ďalších asi 6 tisíc, a žena potrebovala tiež auto. Nuž čo, všetci nemôžeme byť aristokrati a kupovať len to najlepšie... :D
Avatar - speedfred
6. 6. 2021 15:57
Re: Tento
Presne tak,MPV bola alebo ešte stále je asi top karoséria pre väčšiu rodinu. Nedávno som som predal aj ja asi už posledné MPV a ďalšie už neplánujem. Deti rastú a momentálne mám aj k dispozícii ešte veľkú Proace. Galaxy bolo jazdne a komfortom topka.
6. 6. 2021 15:21
Re: Tento
Večná škoda MPV, ale svet je dnes divný. Štýl a image má väčšiu cenu ako účel. Tak sa dnes musíme uspokojiť s crossovermi, ktoré pohodlím, variabilitou ani priestorom na MPV zďaleka nemajú.
Avatar - Ozzman
6. 6. 2021 15:05
Re: Tento
Ty já rád, škoda, že je někdy po roce 2000 Renault přestal vyrábět :D
Avatar - speedfred
6. 6. 2021 13:52
Re: Tento
Áno, malo to sedačky akoby som sadol do molitanových guliček.😀😀
Inak máš pravdu, fakt to bolo celkom priestrané auto na to aké malo vonkajšie rozmery.