17.9. 2013 Jan Mička Jan Mička

Reportáž: Finále Nissan GT Academy 2013

 

Výcvikový program pro hráče simulátoru Gran Turismo letos opět zavítal také do Evropy. V boji o profesionální smlouvu a angažmá v závodním týmu figuroval i český zástupce, který dosáhl překvapivého výsledku.

Nissan GT Academy je unikátní program japonské automobilky Nissan, který má za úkol dostat nadějné hráče simulátoru Gran Turismo za volant závodního vozu. Do pátého ročníku se přihlásilo více jak 750.000 hráčů z celé Evropy. V hrstce medií, které se dostaly až k samotnému jádru letošního ročníku, nechyběla ani redakce Auto.cz. Na vlastní oči jsme proto viděli, co obnáší život závodního jezdce a to přímo na okruhu Silverstone, v Mecce britského motorsportu.

Cesta na Silverstone

K účasti na finále GT Academy vedla dlouhá a tvrdá cesta. V první fázi bylo potřeba zajet co nejrychlejší kolo v demo verzi simulátoru Gran Turismo 6 a doufat v umístění mezi nejlepšími ve svém regionu. Nejrychlejší borci postupovali do oblastního finále v Krakově, kde už začalo jít do tuhého. Opět se soutěžilo na simulátoru, nechyběly však ani fyzické testy a kamerové zkoušky, při kterých měli uchazeči odpovídat na řadu neznámých otázek. Poprvé se také jezdilo ve skutečných vozech - za volantem Nissanu Juke Nismo bylo potřeba co nejrychleji projet trať technického charakteru. Na konci krakovského klání bylo vyhlášeno šest nejlepších uchazečů ze střední a východní Evropy, kteří se přidali k dalším šesti evropským skupinám. Do Silverstone tedy odlétalo 42 závodníků, ze kterých na konci náročného programu vzešel jeden vítěz.

Závodní skupinu střední a východní Evropy, kterou jsme přijeli do Velké Británie podpořit, tvořilo sedm borců – Petr Doležal (Česká Republika), Erik Leštach (Slovenská republika), Martin Hudy (Slovenská republika), Dániel Sinka (Maďarsko), Paveł Ledwoń (Polsko) a Jacek Górlicki (Polsko). Jmenovaní byli ve věku od 19 do 31 let. Kompletní listinu účastníků doplnili Francouzi, Italové, Britové, Španělé a Portugalci, Belgičané a Nizozemci a zástupci všech čtyř severských států.

Nissan GT Academy má za úkol položit skutečně kvalitní základy závodní jízdy. Porotu proto tvořili Vitantonio Liuzzi, Josef Král, Paul O’Neill, René Arnoux, Lucas Ordoñez, Tim Coronel a Stefan Johansson. Všichni byli kdykoliv schopni zkušeně poradit.

Silverstone – Ostrý začátek

První den Nissan GT Academy začal pěkně zostra. Hned po příjezdu na okruh účastníci navlékli sportovní oblečení a prošli první sérií fyzických testů. Následoval krátký oběd a kamerové zkoušky, spojené s natáčením oficiálního spotu GT Academy. Den byl zakončen odjezdem do mobilních ubytovacích kontejnerů, tzv. Snoozeboxů, kde probíhal zasloužený odpočinek a příprava na další den.

Následující den akademie měl podobný náběh jako ten předchozí. Z ubytovacího areálu byli závodníci převezeni na okruh Silverstone Stowe, kde absolvovali krátký trénink v simulátoru Gran Turismo s Nissanem 370Z Nismo. Ranní rozcvička přitom nebyla samoúčelná, protože se vzápětí přešlo do reálných podmínek. Účastníci nafasovali závodní oblečení a putovali rovnou za volant produkčních Nissanů 370Z Nismo. Zde si po boku instruktorů odbyli své první kilometry na skutečném závodním okruhu, kde začali poznávat své kladné i záporné řidičské schopnosti.

Poté se zamířilo na ovál, kde si kluci vyzkoušeli vůz z opačného spektra portfolia japonské automobilky. Za volantem Nissanu Micra absolvovali dva závody, po kterých proběhlo vyhlašování výsledků. Každou skupinu následně opustil jeden závodník, což večerní náladu ve Snoozeboxech moc nevylepšilo. Mimo fyzické vypětí se na scénu dostavil také stres a myšlenky, kdo bude další na řadě …

Třetí den (pátek) probíhal již za účasti první vlny evropských novinářů. Hned ráno se kluci posadili za volant Nissanu GT-R, se kterým obkroužili deset kol na zkrácené verzi okruhu Silverstone International (ano, zde se jezdí Formule 1). Všudypřítomní instruktoři radili, jak nejlépe projíždět zatáčky a jak volit brzdné body, aby byl výsledný čas na kolo co nejlepší. Nebyl přitom brán zřetel na skutečnost, že nikdo z účastníků neznal samotný okruh nebo schopnosti bestiálního Nissanu GT-R. Kdo chtěl zvítězit, musel předvést to nejlepší hned na začátku.  [600×298]

Odpoledne se odehrávalo v neméně ostrém tempu. Závodníci byli převezeni na obrovské parkoviště, kde mohli beztrestně, leč podle pravidel, driftovat v očesaných závodních speciálech Nissan 370Z. Petru Doležalovi, jedinému českému účastníkovi, tato disciplína evidentně vyhovovala. V krátkém rozhovoru se navíc rozpovídal o jízdě v GT-R, kde byl nejvíce limitován asistenčními systémy vozu, které zůstávaly stále zapnuty. Již od začátku však podával vynikající výkony se znatelným zlepšením.

Pálení pneumatik na parkovišti bylo předzvěstí něčeho velkého. Zatímco samotní závodníci nevěděli, co je během dne čeká, my ano. Přesunuli jsme se proto na nedalekou leteckou základnu Královských vzdušných sil (RAF) Upper Heyford, kde byl připraven další program. Na závodníky čekalo speciální hřiště, na kterém nechyběl slalom, průjezdy hangárů, kde bylo během driftování potřeba splnit určité úkoly a následný průjezd vodní stěnou, za kterou se ostře brzdilo do pomyslné garáže. Naše skupina si úkol pochvalovala, především pak Petr Doležal. Mezi účastníky už ale byla cítit jistá rivalita především poté, co si začali uvědomovat své rezervy.

Následující den byl pro mnohé oddychový. Ranní fitness měl prokázat reakce závodníků proběhnutím krátké trati, poté oběd a jízdy na okruhu Silverstone Stowe s následnou kontrolou telemetrie. Závodníci si mohli s profesionálními jezdci přesně porovnat, jak si v které fázi okruhu počínali, kde bylo třeba přidat a kde naopak zachovat chladnou hlavu. Závěr dne se však opět nesl ve smutném duchu. Po podvečerní poradě porotců naši skupinu opustil Dániel Sinka z Maďarska.

Pátý den začal vědomostními testy. Účastníci museli zvládnout pravidla, potřebná k získání britské závodní licence. Pak to ale přišlo. Každý ze skupiny usednul za volant Nissanu GT-R a měl tři kola na to, aby byl rychlejší než trojice profesionálních závodníků. Jedním z protivníků byl například Josef Král, který má bohaté zkušenosti se závody série GP2 a pokukuje po Formuli 1. Zde nakonec Petr Doležal slavil jeden z největších dosavadních úspěchů – výsledkem totiž bylo druhé místo a cejch nejlepšího nedělního závodníka!

Šestý den soutěže si všichni sáhli až na dno při nefalšovaném vojenském výcviku. Čtyři zbývající z každé skupiny se rozdělili do dvojic ve složení silnější/slabší a vyrazili zdolávat krkolomné překážky předem připravené trati. Nechyběl běh ve vodních korytech, plazení v blátě, proplétání dráty pod napětím a spousta dalších nástrah. To všechno účastníci absolvovali dvakrát, než se vyčerpaní odebrali do sprch.  [600×403]

Po krátké rekonvalescenci probíhala praktická část zkoušek pro získání závodnické licence a souboje dvou slabších článků z každé skupiny přímo na trati. Proti sobě se postavili Slovák Erik Leštach a Polák Paveł Ledwoń. Úspěšnější byl první jmenovaný, čímž si zajistil účast v dalším dnu akademie. Do dalšího dne tedy postupovali tři účastníci z každé skupiny, 21 závodníků celkově, a to včetně českého zástupce.

Sedmým dnem se evropské Nissan GT Academy blížilo ke konci. Zbývající trojice z každé skupiny se spolu utkala na okruhu Stowe v očesaných Nissanech 370Z a následně se přešlo na ovál Rockingham, kde všichni přesedlali do formulí. Rozhodčí si však nechali zveřejnění výsledků až na druhý den, což náladě ve Snoozeboxech rozhodně nepřispělo.

Velký závod

Osmý den ráno proběhl nezbytný fitness test, po kterém následovalo vyhlášení výsledků z předchozích dvou závodů. Naši skupinu opustil Erik Leštach ze Slovenska a Polák Jacek Górlicki. Pro Petra Doležala to tedy znamenalo postup do finálového závodu v Nissanu 370Z!

Zbývajících sedm závodníků se rozdělilo do dvou skupin, z nichž každá absolvovala kvalifikaci. Petr Doležal ve své skupině kvalifikaci vyhrál, čímž si zajistil nejvýhodnější startovní pozici. Nevydařený start však znamenal propad na poslední pozici, ze které se už nedokázal vyškrábat a GT Academy pro něj skončila. Z každé skupiny postoupila dvojice nejrychlejších do úplně posledního závodu, ze které vzešel celkový vítěz – Portugalec Miguel Faisca.

Výhra je pouze začátek

Zatímco ostatní finalisté balili kufry a těšili se na rodnou hroudu, Miguel Faisca svlékl závodní kombinézu jen na chvíli. Bezprostředně po skončení evropské Nissan GT Academy byl totiž zařazen do speciálního výcvikového programu, který jej připraví na následující závodní sezónu. Tu absolvuje za volantem Nissanu GT-R Nismo GT3, což je také první cena celého klání. Postaví se vedle dalších šesti Evropanů a dvou Američanů, kteří Nissan GT Academy doposud vyhráli a zajistili si angažmá v profesionálním závodním týmu.

Školící program má svůj smysl. Nabízí totiž obrovskou příležitost nadaným řidičům, kteří by se za normálních okolností do kokpitu závodního vozu pravděpodobně nikdy nedostali. U výcviku jsou navíc použity metody, které si jindy profesionální týmy drží pod pokličkou. Angažmá v některé ze závodních stájí proto nemusí být zapovězeno ani těm, kteří nedosáhli až na celkové vítězství.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…