Řidič v protisměru: BMW představilo nový asistenční systém

Řidič v protisměru: BMW představilo nový asistenční systém

 
 

Aby se předešlo situacím, kdy řidiči směřují do špatného směru, a aby byli varováni všichni účastníci silničního provozu před „řidičem v protisměru“, představilo BMW Group Research and Technology nový asistenční systém.

Každý rok varují rozhlasové stanice před asi 1800 řidiči jedoucími v protisměru – a to pouze v samotném Německu. Důvody pro jízdu v protisměru na dálnicích bývají čistě lidské a nemají co do činění s věkem – ve skutečnosti je pouze 10 % řidičů jedoucích v protisměru starších než 65 let. Ve studii o této oblasti dopravní bezpečnosti byly jako nejčastější příčiny tohoto chování identifikovány stres a přepínání, ztráta orientace a špatná viditelnost. Alkohol je faktorem ovlivňujícím třetinu řidičů jedoucích v protisměru.

Pro každého řidiče je taková jízda noční můrou: řidič jedoucí proti Vám z neznáma prostředkem silnice. Z důvodu vzájemné rychlosti má řidič pouze zlomky sekundy na to, aby reagoval. Dojde-li ke kolizi, její důsledky jsou často fatální. Není třeba velké fantazie, abyste si mohli představit, že čelní srážka dvou vozidel, z nichž každé jede rychlostí například 120 km/h, bude mít velmi vážné následky, a to i přes propracované systémy pasivní bezpečnosti a kvalitní prostor pro cestující.

Aby se zabránilo jízdě ve špatném směru nebo aby byli varováni ostatní účastníci silničního provozu v počátečním stádiu a aby byla zvýšena dopravní bezpečnost, vyvinulo oddělení výzkumu a technologií společnosti BMW Group nový asistenční systém řidiče. Při základním používání navigačního systému informační systém řidiče jedoucího v protisměru rozpozná, když se řidič snaží vjet na silnici ve špatném směru a spustí akustické a vizuální varování. Kromě toho může informační systém řidiče jedoucího v protisměru využívat také komunikaci s okolními vozidly k varování ostatních vozidel, když se blíží po stejné silnici vůz jedoucí v protisměru. V neposlední řadě mohou být informace o řidiči jedoucím v protisměru odeslány do asistenčního střediska jako „vozidlo v protisměru“ a přidány do „varovného řetězce“. Tak se stávají informace dostupné pro všechny ostatní účastníky silničního provozu během několika minut.

Řidič v protisměru: tři úrovně varování poskytují rychle informace
Cílem tohoto asistenčního systému je na prvním místě zabránit řidičům v jízdě v protisměru. Systém využívá údaje navigačního systému – které mohou být doplněny rozpoznáním dopravního značení – k identifikaci případu řidiče potenciálně směřujícího do protisměru. Řidič je varován před možným nebezpečím akustickými a vizuálními signály na přístrojové desce nebo na head-up displeji.

Když by se měl řidič připojit na silnici nebo vjet do jednosměrné ulice ve špatném směru, hlavní prioritou je varování ostatních účastníků silničního provozu – zde nastupuje Car2Xcommunication. Ve výzkumných projektech může být budoucí řidič v protisměru určen za využití mapy na displeji navigačního systému. Části vozovky, na nichž se provinilec právě nachází, jsou zvýrazněny, systém doplňuje data z navigačního systému pozicí, směrem a rychlostí vozidla jedoucího v protisměru. Tyto informace mohou být také zobrazovány na head-up displeji v pravidelných intervalech – a to tak dlouho, dokud zůstává vozidlo jedoucí v protisměru na nesprávné straně silnice. Akustické varovné signály také napomáhají v kritických situacích. Frekvence akustického a vizuálního varování je odstupňována ve třech úrovních – od vozidla v protisměru v této oblasti až po vozidlo v protisměru bezprostředně před Vaším vozidlem.

Integrovaná komunikace zvyšuje bezpečnost
Informace o řidiči v protisměru je vysílána na dvou komunikačních kanálech. Rychlý, avšak s maximálním aktuálním dosahem 600 metrů, je kanál vozidlo-vozidlo (Car2Car), který se používá pro identifikaci vozidla v bezprostřední blízkosti.

Zatímco úlohou komunikačního kanálu infrastruktury vozu (Car2Infrastructure) je přinášet informace o ostatních vozidlech v širší oblasti. Vozidlo jedoucí v protisměru posílá svou pozici asistenčnímu středisku, které poté předává varování všem ostatním vozidlům. Asistenční středisko může dodávat data přímo policii a médiím. A to může zkrátit čas, v němž může být řidič jedoucí v protisměru odhalen ostatními účastníky silničního provozu – nebo být takto identifikován – o cenné minuty. Jenom jedno vozidlo vybavené touto technologií zkracuje „varovný řetězec“ a přináší informace prospěšné všem řidičům, ať je přijímají prostřednictvím komunikace vozidlo-vozidlo nebo z rozhlasového dopravního zpravodajství.

Otázka do dikuze: Máte zkušenost s řidičem nebo s řízením v protisměru?

Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
Zdroj: Tisková zpráva BMW
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…