Rivalita VW a Škody je prý spekulace. Opravdu koncern na Škodu tlačí?
Uvedl to prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý v reakci na zprávu, že vedení a odbory německé automobilky VW chtějí přesunout část výroby Škoda Auto do Německa. Snaží se tak podle agentury Reuters omezit konkurenci, kterou Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku VW. Výrobní kapacity se v koncernu VW sdílejí podle Dlouhého běžně.
Agentura Reuters uvedla na základě zdrojů z VW, že příznivé recenze a ziskovost automobilů Škoda stupňují rivalitu uvnitř koncernu v době, kdy VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.
Prezident Hospodářské komory připomněl, že i takovéto spekulace ale ukazují, jak složité je v této době mluvit o rychlém zvyšování mezd. Jako bývalý ministr průmyslu se k záležitosti více vyjadřovat nechtěl, protože prý neví, jaké další smlouvy byly poté mezi státem a Volkswagenem uzavřeny.
Vedení a odbory VW chtějí podle Reuters, aby se část produkce Škody přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za technologie sdílené v rámci koncernu. Cílem značky VW je upevnit si vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. Zástupci značky VW se podle nich domnívají, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly. Podle Dlouhého jsou konkurenční výhody automobilky Škoda pozitivní pro českou ekonomiku i pro Volkswagen.
Šéf značky VW Herbert Diess v rozhovoru s Reuters upozornil, že v sortimentu koncernu se vzhledem k jeho šíři bude vždy objevovat určitá duplicita. "Určitá vnitřní konkurence je ale i přínosná," prohlásil.
Dohoda o převodu peněz firmy Volkswagen do nové československo-německé akciové společnosti, čímž prakticky začala fungovat nynější Škoda Auto, byla uzavřena v dubnu 1991. Dohodě předcházelo vládní rozhodnutí z 9. prosince 1990 o prodeji české automobilky koncernu Volkswagen. Prodej zbývajícího 30procentního státního podílu ve Škodě Auto Volkswagenu schválila vláda Miloše Zemana v květnu roku 2000. Mimo jiné bylo odsouhlaseno, že minimálně do konce února 2007 bude mít vláda právo na konzultace s představenstvem Škody v otázkách zastavení nebo redukce výroby aut, převodovek a motorů v Mladé Boleslavi.
Dlouhý byl místopředsedou vlády ČSFR a předsedou Státní plánovací komise od prosince 1989 do června. Ministrem průmyslu a obchodu byl od října 1992 do června 1997.