Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
21 Fotogalerie

Tuner Saleen míří do světa sporťáků. Čínsko-americká novinka má jen čtyřválec!

Už ani v Americe neznamená příchod nového sporťáku automatickou aplikaci vidlicového osmiválce. Novinka Saleen vsadila na přeplňovaný čtyřválec!

Americká firma Saleen je známá hlavně úpravami vozů tamějších značek (Ford, Chevrolet, Dodge i Tesla), vedle toho ale stavěla také vlastní supersport S7. Nyní se do oboru opět vlastní, místo supersportu s obrovským sedmilitrovým osmiválcem tentokrát přichází menší sporťák. Novinka nazvaná Saleen S1 debutuje na právě probíhajícím autosalonu v Los Angeles.

Oproti S7 kompaktnější dílo si vyžádalo i kompaktnější motor. Jestliže Saleen S7 byl poháněn atmosférickým osmiválcem původem od Fordu, novinka vsadila na přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 2,5 litru, který si firma vyvinula sama. Spárován je s šestistupňovým manuálem, což nadchne tradicionalisty, do budoucna se však počítá i s nasazením dvouspojkové převodovky, kterou přece jen spíše ocení většina zákazníků.

Uprostřed uložený agregát je naladěn na 336 kW a 474 N.m, což mu umožní zrychlit z 0-96 km/h za 3,5 sekundy a jet maximální rychlostí 290 km/h. Tradiční americkou disciplínu, sprint na čtvrt míle, S1 podle údajů výrobce zvládá za 11,3 sekundy. V zatáčce pak auto umí dosáhnout až přetížení 1,2 G, a to i díky obutí pneumatik Continental ExtremeContact Sport.

Novinka je podobně jako S7 jednoduše a účelně tvarována. Podobně řešen je také minimalistický interiér. Základem auta vážícího asi 1.225 kilogramů je hliníková konstrukce nesoucí karbonové panely karoserie.

Projekt Saleen S1 odstartoval před třemi lety. Původně Američané zamýšleli vycházet z techniky zkrachovalé značky Artega, její přepracování pro aktuální normy se ale ukázalo jako příliš náročné, a tak Saleen auto raději vyvinul od základu nové. Přesto designově Artegu lehce připomíná. Využití vlastního motoru pak výrobce vysvětluje tím, že díky tomu měla firma jeho vývoj naprosto pod kontrolou. Do budoucna je pak zamýšlena také varianta s elektrickým pohonem.

Prodej Saleenu S1 odstartuje na konci léta příštího roku, na americkém trhu bude vůz stát 100.000 dolarů, tedy zhruba 2,2 milionu korun. Cílem je na domácím trhu prodávat až 2.000 exemplářů ročně, podobných čísel mají podle plánů firmy dosahovat prodeje také v Evropě. Vedle toho se počítá také s Čínou, která má rovněž hrát v prodejích důležitou roli.

Kvůli tomu Saleen počítá s výstavbou vlastní sítě dealerů, na americkém trhu má pro začátek otevřít 50 showroomů. S tím pomůže finanční injekce od Číňanů, čínská firma Jiangsu Saleen Automotive Technologies Group (JSAT) dokonce plánuje v Říši středu S1 vyrábět, společně s „celou řadou vozů Saleen.“ Před dokončením továrny bude auto nicméně vznikat v Americe.

Saleen sídlící v michiganském městě Troy byl založen v roce 1984 jako tuningová společnost zaměřující se na úpravu Fordu Mustang. V průběhu let následovaly úpravy dalších aut, v roce 2001 přišel vlastní supersport, již zmíněný Saleen S7. V souvislosti s ekonomickou krizí se Saleen dostal do finančních potíží, ty ale nakonec překonal a v posledních letech se opět zaměřil na tuning aut, a to včetně elektromobilu Tesla Model S. Nyní k nim přidává i výrobu sporťáku, o jehož příchodu se mluvilo již léta, vždyť už v roce 2008 firma představila nakonec nevyráběný koncept Saleen S5S Raptor.