Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje
Arona je očekávanou novinkou španělské automobilky. Rozšiřuje portfolio SUV na dva modely z předpokládaných tří, jde však hlavně o menší crossover do města. Seat si chce v této stále rostoucí kategorii také ukousnout z pomyslného koláče, není divu. Platforma MQB (Modular Quer Baukasten) A0 je shodná s nejnovější Ibizou, která se právě začíná prodávat. Kompletní investice do obou řad spolykaly 900 milionů eur.
Arona je 4138 mm dlouhá a 1543 mm vysoká, oproti starší sestře tedy nabrala 79, respektive 99 mm. Světlá výška narostla o 15 mm. Terénní ambice postrádá, nicméně je i vizuálně robustnější. Na přídi najdeme typické trojúhelníkové hlavní reflektory. Kříženci nechybí výrazné černé oplastování doplněné stříbrnou barvu, musí vypadat drsně. Velké X na C-sloupku je do karoserie vryté... Vzhled dokreslují střešní podélníky. Tým designérů vedl Alejandro Mesonero, vývoj Matthias Rabe.
Co uvidíme pod kapotou? Předně moderní hliníkové tříválce 1.0 TSI se 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Nový čtyřválec 1.5 TSI/110 kW (150 k) s deaktivací je určen pouze pro sportovní Aronu FR. Také turbodiesely 1.6 TDI mají 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Převodovky zahrnují pěti- a šestistupňovou manuální, případně sedmirychlostní DSG, záleží na motoru. Příští rok se Evropa dočká i 1.0 TSI spalujícího CNG, který nabídne 90 k (66 kW). Mimo Evropu se pak bude prodávat i verze s nepřeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1.6 MPI a 81 kW (110 k). Jinak mají všechny koncernové pohonné jednotky turbo, přímý vstřik i start-stop, ale to není žádnou novinkou.
Nabídka moderních elektronických pomocníků je široká, zahrnuje předcházení kolizím zepředu, adaptivní tempomat, asistent pro rozjezd do kopce, sledování únavy řidiče, automatické stěrače a světla, multikolizní brzdu, bezklíčkový přístup včetně startovacího tlačítka, zadní kameru, na přání i hlídač mrtvého úhlu a samočinný parkovací asistent se sledováním provozu za vozem.
Sedí se samozřejmě výše než v Ibize, o 52 mm vpředu a 62 mm vzadu, takže ven je lepší výhled, také díky méně nakloněnému čelnímu sklu. A snadněji se nastupuje a vystupuje. V interiéru najdeme přístroje natočené k řidiči, osmipalcový dotykový displej, dvouzónovou samočinnou klimatizaci, bezdrátovou nabíječku mobilů, podporu Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink, dvoubarevné diodové osvětlení, na přání je pak možné zvolit šestireproduktorové BeatsAudio o výkonu 300 W se subwooferem v zavazadelníku. Ten disponuje základním objemem 400 l.
Již výše vzpomínaná sportovní výbava FR má navíc odpružení nastavitelné ve dvou režimech a čtyři módy jízdních profilů: Normal, Sport, Eco a Individual. Ostatní linie se jmenují Reference, Style a Xcellence. Jak už to u menších crossoverů bývá, Seat nabídne široké možnosti přizpůsobení vlastnímu vkusu, nejen různými pakety. V portfoliu má i tolik oblíbené dvoubarevné lakování se střechou a sloupky A a C v šedé, černé či oranžové, celkem si klienti mohou vybrat ze 68 kombinací.
Aronu uvidí veřejnost poprvé až v září ve Frankfurtu, bude se vyrábět v hlavní továrně Seatu v Martorellu.