Seat Ibiza 1,4 16V – Pyrenejský žolík

Seat Ibiza 1,4 16V – Pyrenejský žolík

 
 

Seat Ibiza přijíždí na nové platformě, s osvědčenými motory a velkou dávkou optimismu. Zjišťovali jsme, zda má právo považovat se za španělského prince.

Fanoušci Seatu, kteří čekali šest let na zbrusu novou generaci modelu Ibiza, se nyní konečně dočkali. Nová Ibiza se má stát nástrojem, pomocí něhož se Seat opět vrátí na výsluní, které v minulých letech zlehka a potichu začal opouštět.

Design - las líneas frescas

Exteriér i interiér Ibizy má své kořeny v konceptu Bocanegra, oproti ní byla ale pětidveřová Ibiza o poznání více zcivilněna. Dynamicky působící příď vozu je pomocí mizející boční linky opticky pěkně spjata se zbytkem vozu, který působí již o poznání méně novátorsky. Vůz, který aspiruje na pozici leadera segmentu, ale nemůže být příliš odvážný, nesmí být ale také přehnaně nudný. Seatu se podařilo vyhnout se těmto dvěma extrémům a zakotvit někde mezi nimi, spíše ale v té odvážnější polovině spektra. Celek vypadá vyváženě a nelze než konstatovat, že tým okolo Luca Donckerwolkeho odvedl dobrou práci.

Jedeme na Ibizu!

Jízdní vlastnosti byly vždy jednou z předností Ibizy a ani v nové generaci tomu není jinak. Automobil je agilní, poslušně reaguje na povely řidiče a díky zvětšenému rozchodu kol lépe drží na silnici. Oproti předchozí generaci bylo na podvozku důkladně zapracováno, a tak již není dobré držení stopy v zatáčkách vykoupeno sníženým komfortem na nerovnostech. Tlumiče i odpružení skvěle odvádějí svou práci, vůz se výrazněji nenaklání, velmi dlouho bojuje s vrozenou nedotáčivostí a nerozhodí jej ani české rozbité okresky. Účinek posilovače řízení je i kolem obvykle kritizované střední polohy přijatelný a řízení dává řidiči ve všech polohách dostatečnou zpětnou vazbu. Pro ještě lepší pocit z jízdy by si Ibiza zasloužila kůží obšitý volant, který je ale prvkem sériové výbavy až v nejvyšším stupni Sport. Motory do 100 koní mají vzadu pouze bubnové brzdy, což sice dnes již vypadá poněkud archaicky (zvláště na zbrusu novém modelu), na jejich funkčnost si ale nelze stěžovat – nástup brzd je okamžitý a brzdný účinek se dá pohodlně dávkovat. Brzdový ani spojkový pedál není příliš tuhý, což je dobrá zpráva pro všechny řidičky.

Komfort v kombinaci s výbornými jízdními vlastnostmi je právě ta věc, která dělá z průměrného vozu, kterých jsou na trhu desítky, jeden z nejlepších automobilů v daném segmentu na našem trhu. A kdo očekává od jízdních vlastností ještě více, má možnost si za 4.200,- Kč přiobjednat sportovněji naladěný podvozek.

obrázek [555 x 326]

Motor - el corazón simpático

Od druhé nejlevnější motorizace - zážehové jednačtyřky - nemůžeme přirozeně čekat zázraky. Nejvyšší výkon 63 kW sice papírově nevypadá nikterak zajímavě, faktem ale je, že vůz s pohotovostní hmotností lehce nad tunu umí docela sympaticky rozhýbat. Pro živější jízdu je pochopitelně třeba nenechat otáčky motoru spadnout pod 3500 ot./min., pokud ale zrovna nespěcháte, není třeba motor často vytáčet až k otáčkám nominálního výkonu. Ostatně, do vysokých otáček se příliš nehrne. V praxi je příjemnější motor udržovat mezi 2500 a 3500 otáčkami za minutu, kde má na běžnou jízdu dostatek síly. Agregát se vám odvděčí nejen kultivovaností, ale také příjemnou spotřebou benzinu. Námi naměřené hodnoty se nikterak výrazně nelišily od těch oficiálních, po městě jsme dokonce jezdili o desetinku úsporněji, než předpovídaly tabulky (za 8,1 litru Naturalu na 100 kilometrů).

Řazení je (dovolte malé klišé) u vozů z koncernu VW tradičně velmi dobré a ani nová Ibiza není výjimkou. Jeho dráhy jsou přesně vymezené a odstupňování jednotlivých převodových stupňů je přímo ukázkové.

Interiér - la simplicidad moderada

obrázek [311 x 500] Po nástupu do vozu víte okamžitě, že sedíte v Seatu. Je těžké ten pocit popsat, vše je tam, kde má být, bez zbytečných cinkrlátek. Design interiéru je také nezaměnitelný, dvojité stupňování středového panelu s rádiem a ovládáním ventilace je zajímavé a přitom nenásilné a nevtíravé. Chválíme také natočení ovládacích prvků směrem k řidiči. Plast v několika stupních šedi sice udává tón interiéru možná více než by bylo ideální, v této cenové kategorii ale stěží nalezneme výrazně přitažlivější konkurenci. Slícování dílů i kvalita plastů samotných je bezproblémová, i zde by ovšem širší použití měkčených plastů v interiéru celkovému dojmu jen prospělo. Ergonomie je velmi dobrá, jediná výtka míří k ovladači výstražných blikačů, který je umístěn neprakticky před řadicí pákou. Jeho aktivace například při zařazeném třetím převodovém stupni je tak poněkud obtížnější. Daleko lepší by bylo umístění tak, jak jsme byli zvyklí z předchozí generace Ibizy, tedy na středovém panelu vlevo u řidiče.

Sedadla se drží vysokého standardu, který Ibize nastavil její podvozek. Nabízejí jak komfortní posaz (sedáky jsou příjemně dlouhé vpředu i vzadu, opěradla i sedáky jsou středně tvrdé), tak dobré vedení těla v zatáčce. Jejich podélné i výškové seřízení spolu s dvouose seřiditelným volantem zaručují, že si svou oblíbenou polohu nalezne opravdu každý – od sportovního, nízkého posazu až po vzpřímenou, vysloveně městskou polohu. S místem nad hlavou nebudou mít řidiči pod 190 cm problém, vzadu se bez kontaktu hlavy se stropem pohodlně přepraví pouze průměrně vzrostlí pasažéři. Pohled do tabulky ukazuje, že vpředu ztrácí nová Ibiza na Škodu Fabii co do prostoru nad sedákem tři centimetry, vzadu centimetry čtyři. Vysocí lidé, toužící po automobilu ze segmentu malých vozů, se tak zřejmě nebudou v Ibize cítit úplně pohodlně. Ostatní si v Ibize nebudou na nedostatek prostoru stěžovat. Nová Ibiza totiž stojí na nové platformě, kterou dostane i nové Polo. Ta je oproti té starší pevnější, prostornější a také lehčí – zkrátka, jedná se o další krok vpřed. Jak již bylo řečeno, jízdní vlastnosti jsou opravdu znamenité.

Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 292 litrů, což je v dané kategorii nadstandardní hodnota. Přístup do zavazadelníku je bezproblémový, nákladová hrana je příjemně nízko. Po sklopení zadních (dělených) sedadel se posádce nabídne prostor o velikosti 900 litrů, což je o 200 litrů méně, než nabízí konkurence podobě Fabie či Corsy. Ibizu hatchback si ale jistě nebudou zákazníci kupovat pro její ohromný zavazadlový prostor…

Ibiza - el príncipe espaňol

Celkově vzato, nová Ibiza přesně vystihuje podstatu reklamního sloganu „Auto Emocion“. Velmi dobře se řídí, vypadá neotřele a mladistvě a navíc se prodává za poměrně zajímavé ceny. Základní Ibiza s tříválcovým agregátem 1,2 12V (HTP) je v základní výbavě Reference k mání za sympatických 289.900,- Kč. V seznamu výbavy ovšem chybí položky jako klimatizace, rádio s CD, elektrické ovládání zadních oken a automobil stojí na čtrnáctipalcových ocelových discích. Z tohoto pohledu je již o poznání zajímavější výbava Stylance, kde kupříkladu výše zmíněné prvky nechybí, příplatek je ale nezanedbatelných 50 tisíc korun.

Nabídka motorů není právě ideální, mateřský koncern disponuje moderními přeplňovanými zážehovými agregáty, které by Ibize náramně slušely, nicméně v nabídce je zřejmě z cenových důvodů (zatím) nenajdeme. Dieselové agregáty jsou všechny vybaveny systémem čerpadlo-tryska, který oproti moderním dieselovým agregátům se systémem Common-rail ztrácí body v kultivovanosti chodu, jistou výhodou ale může být nižší spotřeba. My bychom volili zřejmě mezi zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW, kterou jsme vyzkoušeli při oficiální prezentaci Ibizy kde jinde než na Ibize, a nyní testovaným benzinovým agregátem o zdvihovém objemu 1,4 litru. Finanční úspora při nákupu je pouhých 20 tisíc korun ve prospěch slabšího motoru a proto se jeví nejsilnější benzinový agregát jako ideální volba.

Ačkoliv žádná z výbav v sobě nezahrnuje systém jízdní stability ESP, lze jej dokoupit v balíčku spolu s EBA, signalizací ztráty tlaku v pneumatikách a asistentem rozjezdu do kopce za chvályhodných 10.000,- Kč. Přední a boční airbagy jsou součástí standardní výbavy všech vozů, hlavové airbagy lze dokoupit za 5.500,- Kč. Výbornou úroveň ochrany osádky potvrdila Ibiza při nedávném crash-testu organizace Euro-NCAP, kde si za ochranu dospělé osádky odnesla plných pět hvězd, při bočním nárazu dokonce neztratila ani bod. Vynikající bezpečí osádky je tak dalším z argumentů pro koupi tohoto vozu. Španělský princ je připraven usednout na trůn. Čeká se na vrcholné motorizace…

První cena vozu289.900,- Kč (1.2 12V (51 kW), Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací304.900,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)
Základní cena testovaného vozu304.900,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)
Cena testovaného vozu vč. příplatků362.800,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)

Plusy

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • úsporný motor
  • přesné řazení, optimální nastavení posilovače řízení
  • nadprůměrná bezpečnost
  • pohodlná sedadla
  • sympatická cenová politika

Minusy

  • ve srovnání s konkurencí menší zavazadelník po sklopení zadních sedadel
  • v nabídce chybí moderní přeplňované benzinové motory
  • ve srovnání s konkurencí menší vertikální prostor nad sedadly
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Ibiza

Cena v základní výbavě: 289 900 Kč Cena v testované výbavě: 362 800 Kč

Základní výbava:ABS, přední a boční airbag řidiče a spolujezdce, světlomety s jednoduchou optikou, tónovaná determální skla, nárazníky v barvě vozu, boční ochranné lišty, zadní spoiler v barvě vozu, výškově a podélně nastavitelný volant, 3paprskový sportovní volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, posilovač řízení, imobilizér, tři tříbodové bezp. pásy na zadních sedadlech, systém ISOFIX, dojezdové rezervní kolo, centrální zamykání, stěrač zadního okna s ostřikovačem, zadní spoiler s třetím brzdovým světlem, SEAT Service Mobility

Výbava testovaného vozu:15palcová kola z lehkých slitin (+ 11.500,-), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zp. zrcátka (+ 2.500,-), klimatizace (+ 20.000,-), metalíza (+ 10.900,- ), rádio s CD a MP3 (+ 7.500,-), hlavové airbagy (+ 5.500,-)

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky Seat Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Seat Ibiza
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 132 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.1 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 284 / 900
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 426
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4034
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1343
l) šířka vzadu (mm): 1333
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Seat Ibiza
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…