Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Ibiza (1993-2001) - německá technika, španělský temperament

Ondřej Láník
Začátek 90.let představoval pro Seat období renesance. Po novém Toledu přišel na barcelonském autosalonu v roce 1993 nástupce malého Seatu Ibiza. Nová moderní továrna a přísné normy (vše pod dohledem VW) slibovaly výrazné zlepšení nevalné...

Když se v roce 1992 otevíral nový závod Seatu v Martorellu, byla to velká sláva. Obrovská investice Volkswagenu byla vidět, na trhu bylo nové Toledo, které se výborně prodávalo a proto se s napětím čekalo na nástupce Ibizy. Ta měla nepříliš dobrou pověst z osmdesátých let, kdy byla ve výrobě generace, na které dokonce technicky spolupracovala firma Porsche. Jenže temperament španělských vozů byl spíše hmatatelný na korodujících karosériích, ledabylém zpracování vozidla a poruchových případech. Design první Ibizy pocházel od Giugiara, ale na začátku devadesátých let se už nosilo docela něco jiného. Budeme-li označovat v duchu firemní terminologie facelift první generace jako druhou Ibizu v pořadí, vyjížděla z Martorellské továrny od roku 1993 třetí generace Ibizy, o které je také náš článek.

Moderní dynamický design skvěle odpovídal představě o španělském automobilu. Na první pohled se Ibiza výrazně lišila od příbuzného usedlého Volkswagenu Polo. Tehdy nová Ibiza s vnějšími rozměry 3813 x 1640 x 1408 mm se měla utkat i na českém trhu s Favoritem a později Felicií. Modernější vzhled a široká paleta motorů i výbav malého Seatu vkládaly velké naděje i do budoucnosti české Škodovky pod křídly VW, protože krátce po převzetí domácí automobilky zahraničním kapitálem kolovaly různé fámy o budoucnosti české automobilky. Na Seatu se VW učil jak vzít novou automobilku do firemního portfolia a možná také proto to šlo se Škodou tak hladce.

Základními pilíři nabídky řady malých automobilů byly dva hatchbacky se třemi nebo pěti dveřmi. Jejich design se odkazoval na předchůdce a dnešní generace vlastně pokračuje v tvarech léta typických pro tento model. V roce 1994 vyrazil na trh tříprostorový sedan Cordoba, který se prodával také jako Volkswagen Polo sedan. Dvoudveřové provedení Cordoby (SX) uvedené v roce 1996 bylo vyhrazeno pouze pro španělskou značku, i když jeho vzhled s těžkou zádí příliš sportovní dojmy nenavozoval. Rodina byla kompletní, když se v roce 1997 začalo vyrábět malé kombi Cordoba Vario, dodávané taktéž pod značkou Volkswagen Polo Variant. Ibiza i všechny Cordoby měly shodný rozvor (2443 mm), hatchbacky nabízely zavazadlový prostor 270 až 802 l, sedan Cordoba se chlubil 455 až 762 litry, ale užitečná hmotnost vozu (jen 385 kg) tomu neodpovídala. Vskutku skromný byl zavazadlový prostor Cordoby Vario (390-1250), ale vynahrazoval to uživatelům snazší využitelností a variabilitou.

V roce 1995 se nejlevnější třídveřová Ibiza CL u nás prodávala za 295.800,- Kč, kdežto tehdy nová Felicia GLX stála 239.000,- Kč. Dnes jsou oba modely jako ojetiny cenově mnohem blíže, větší zájem o domácí bestseller přetrvává i přes větší morální zastaralost.

První výraznější změny (nové hladké nárazníky) prodělala Ibiza v roce 1997, důkladný facelift přišel na sklonku života v modelovém roce 2000. Automobilka tyto změny nazývá novou generací zřejmě proto, že došlo k výraznému posílení bezpečnosti karosérie, byly přepracovány motory (zcela nové byly dva šestnáctiventilové agregáty 1,4 a 1,6) a také design předního a zadního čela. Výrazným omlazením prošel interiér, který již není společný s Volkswagenem Polo. Náš exemplář pochází právě z posledního období života této generace Ibizy. Ačkoliv původním tvarům je dnes téměř 13 let nevypadá malý Seat vůbec staře. To bohužel neplatilo o interiéru. Z něj je vidět, že náš zelený pětidveřový Seat Ibiza má za sebou krátký, ale náročný život (přes 120 tisíc najetých kilometrů). Sedadla utrpěla nejeden šrám a trvalé znečištění, což původní majitel „vyřešil“ zakoupením „luxusních“ potahů. Také materiály v interiéru zřejmě nebyly právě voleny vhodně, protože například na madlech ve dveřích se již notně podepsal zub času.

Trumfem Ibizy proti Felicii by mohly být osvědčené motory Volkswagenu. Léty prověřené konstrukce jsou také díky počtu vyrobených exemplářů relativně levně servisovatelné. Nejrozšířenějšími motory hatchbacků jsou nejmenší čtyřválce 1.05 (37 kW), 1,4 (44 kW), 1.6 (55 kW). Běžného uživatele uspokojí i jedna čtverka, zájemci o sportovní vyžití musí vybrat některou ze silnější verzí. V nabídce byly například 1.6 (74 kW), 1,6 (66 kW), ale také různé verze dvoulitrového motoru a přeplňovaná dvacetiventilová 1.8 (115 kW) v modelu Cupra. Ibizy s malými motory (do objemu 1,6 l) měly pohotovostní hmotnost 920-940 kg, větší motorizace vážily o 60-80 kg více, což lepší výkony motorů znehodnocovalo.

Vznětové motory zastupovaly zpočátku agregáty o objemu 1896 cm3 s nepřímým vstřikem jak v atmosférickém (50 kW) tak v přeplňovaném (55 kW) provedení. V roce 1996 je nahradily přímovstřikové verze SDI (47 kW) resp. TDI (66 kW, resp. později i 81 kW).

Podvozek Ibizy vzešel z různých zdrojů koncernu VW (druhá a třetí generace Golfu, Polo), podobně jako řada dalších komponent. Chování vozu je nezáludné, ale zpravidla je odpružení hodnoceno jako méně komfortní než u srovnatelných modelů mateřského Volkswagenu.

Statistika TÜV Autoreport 2004 říká, že Seat Ibiza si nevede na německých technických kontrolách právě příliš dobře. V kategorii 10-11 let starých aut se umisťují první ročníky popisované generace Ibizy až na 66. místě (41,0% vadných vozů), v mladší kategorii to není o mnoho lepší a na průměr se vyšplhala Ibiza teprve v kategorii 6 až 7 let starých automobilů. Kompletní přehled TÜV Autoreport naleznete zde. Mezi časté prohřešky nejstarších vozů patří dokonce i koroze, běžné u takto starých aut jsou netěsnosti motoru nebo chladící soustavy nebo přetržené klínové řemeny (zejména ročník 1997). Ibiza mívá na německé STK podprůměrný stav světelné soustavy, neradostné je hodnocení brzdných schopností u 7-11 let starých exemplářů.

Dekra přidává k bilanci Ibizy typické problémy Volkswagenů s imobilizéry nebo přetrženým lankem spojky. Se spojkami samotnými mívají problémy ročníky 1998 a 1999.

Žlutí andělé na území Německa jezdí za rok pouze k 37 porouchaným vozům z 1000 vyrobených v roce 1998 a k 21 závadám z 1000 vozů vyrobených v roce 2000. To vše jsou naopak nadprůměrně dobré hodnoty.

Seaty Ibiza prodávané v České republice byly mnohdy českými majiteli zakoupeny v poměrně chudé výbavě, setkat se můžete také s akčními modely, které i v závěru produkce neměly řadu v té době běžných prvků proto, aby byla udržena nízká prodejní cena (za vše hovoří absence posilovače). Diesely TDI byly ve srovnání s malými zážehovými motory podstatně dražší a z toho plynula také širší základní výbava. Klasické hatchbacky mají stále líbivou karosérii, ale jen průměrně objemný zavazadelník, Cordoba sedan má sice velký prostor pro zavazadla, ale je obtížně přístupný. Tvrdší odpružení není příliš pohodlné na dlouhé cesty.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • stále moderní design
  • osvědčené zážehové motory z koncernu Volkswagen
  • bezpečné jízdní vlastnosti
  • přehledná karosérie (Ibiza)
  • pravidelný objem prostoru pro zavazadla

Nedostatky

  • nízký komfort odpružení
  • malý vstupní otvor zavazadlového prostoru Seatu Cordoba
  • vadnoucí brzdy

Nejčastější závady

  • nadprůměrné opotřebení brzd
  • problémy s loupajícím se lakem a korozí u prvních ročníků
  • netěsnosti motoru, chladící soustavy
  • přetržené klínové řemeny
  • opotřebení spojky, přetržená lanka
  • zablokovaný imobilizér
Ondřej Láník