Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat zavádí v Martorellu třetí směnu kvůli Leonu

Aleš Dragoun
Diskuze (24)

Seat musí posílit výrobu třetí generace modelu Leon. Tento krok si vynutila vysoká poptávka po této řadě.

Seat měl být konkurentem Alfy Romeo, ale firemní slogan „Auto emoción“ jeho výrobky moc nenaplňovaly. Tvarové tápání a kanibalizace v rámci značky, typickým příkladem bylo třetí Toledo, jsou zapomenuty. Prodeje španělské automobilky stále táhne Ibiza. Není rozhodně žádným tajemstvím, že právě ona pro ni zůstává nejdůležitější. Risk s rozšířením řady Leon se však vyplatil. Místo jediné karosářské varianty tu máme hned tři: třídveřový hatchback SC, pětidveřovou verzi a kombi ST. Seat se s nimi trefil takříkajíc do černého.

Automobilka oznámila 11. března, že kvůli neutuchající poptávce po svém zástupci v nižší střední třídě zavedla v továrně v Martorellu třetí směnu. Komerční úspěch si jí zkrátka vyžádal. Třeba na kombi eviduje výrobce 20 tisíc závazných a dosud neuspokojených objednávek! Bylo také přijato 450 nových pracovních sil, což je pro Španělsko, které trpí vyšší než čtvrtinovou (!) nezaměstnaností, dobrá zpráva. Byť se jedná pouze o sezónní výpomoc na dobu určitou.

Portfolio variant Leonu se neustále rozšiřuje. Zmíněné kombi ST se začalo vyrábět v posledním čtvrtletí loňského roku, přibyla verze s pohonem všech kol 4Drive i ostrá třídveřová Cupra, která už se nabízí také u nás. V Ženevě se objevilo dokonce praktičtější provedení se dvěma páry bočních dveří.

V lednu a únoru letošního roku vzrostl odbyt Leonu o 46 % ve srovnání s prvními dvěma měsíci letopočtu 2013. Celkové prodeje Seatu pak vyšplhaly na 18.700 jednotek. Loni mimochodem zaregistroval Seat v České republice 1.610 kusů modelu Leon. Je ovšem pravdou, že plných 909 jich zase vyvezl. Jenže v roce 2012 si jich domácí klienti koupili jen 162 (data o reexportech za toto období nemáme k dispozici). Skok o takřka 333 % je slušný i tak a dokládá jasně, jak se třetí generace chytla.

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
13. 3. 2014 10:00
Re: investice
A myslíš si, že za tu tebou označovanou "skladovou" techniku nemusel SEAT mateřskému Volkswagenu zaplatit? Musel a mimo jiného vývoj Full Led světel na Leona také nebyl lacinou záležitostí.
13. 3. 2014 09:43
Re: Kombík..
VW si moze dovolit vyrabat okrajove segmenty a musi to robit, ak sa chce stat najpredavanejsou znackou. Ale ak je firma v problemoch a ma sa sustredit na hlavny segment trhu a okrajove verzie vytlacit, tak to urobi presne ako Fiat. V nizsej strednej predstavi iba hatchback (Bravo) a v strednej iba kombi (Croma). To, ze je Fiat v problemoch, ma ine priciny, nie ze nepredstavil Bravo kombi. Inak povedane, aj keby mal Bravo kombi, mal by slabe predaje a keby aj Seat prestavil predosleho Leona v kombi mal by rovnako slabe predaje.
13. 3. 2014 08:20
Re: investice
Hodně lidem se prostě líbí sedany, ale zavrhnou je kvůli nižší praktičnosti, takže karoserie liftback je takový kompromis -viz. prodejní úspěch liftbacku Octavie.
13. 3. 2014 08:15
Re: investice
Bylo to do vývoje a do samotné produkce, tzn. do výrobní techniky. Pro VW asi menší částka, ale pro SEAT obrovská investice, kvůli níž nemohl jít do zisku.
Avatar - sendador
13. 3. 2014 06:59
Re: investice
Ja taky liftbacky nerad, ale zvlast tady v CR je to doslova modla :-)