Šéf Fiatu: Večírek automobilového průmyslu skončil, všichni musíme hledat spojence
Šéf koncernu Fiat Sergio Marchionne v pondělí v rozhovoru pro Automotive News Europe uvedl, že nezávislé působení není v automobilovém průmyslu nadále možné, protože tohle odvětví je orientováno na tzv. úspory z rozsahu. „Už nemůžeme vyvíjet a vyrábět auta sami. Potřebujeme podstatně větší výrobní zázemí a potřebujeme se o něj dělit.“ Tohle sdělení bere opřitom jako komentář k celému sektoru, nikoli k Fiatu samotnému.
Případnému požehnání aliance Fiatu s jinou společností by mohla italská automobilka dostat i od klíčového akcionáře koncernu Fiat, kterou je rodina Agnelliů. John Elkan, prapravnuk zakladatele Fiatu a šéf rodinné firmy Agnelliů Ifil, prohlásil, že v případě konsolidace Fiatu je prioritou najít správného partnera a správné spojení. Důležitá by podle něj byla konkurenceschopnost takového uskupení a hodnota, kterou by přineslo.
Spojování sil je podle Sergia Marchionneho jedinou smysluplnou cestou v celém automobilovém průmyslu. "Můžu se stát účastníkem a spoluvlastníkem některé z části tohoto soukolí a dokončit to dokážu sám. Mohu tomu dát barvu, toto zavěšení, támhleten motor a ostatní věci, ale nemohu si dovolit utratit půl miliardy euro na vývoj platformy. Není to tak, že bych ty peníze neměl. Já se ale už prostě nemůžu postavit před akcionáře nebo před jakéhokoli dalšího investora a tvrdit mu, že je to rozumná investice s jistou návratností. Tyto dny již pominuly."
Kombinaci hledání spojence a nutnosti zachování vlastních modelů vidí šéf Fiatu pragmaticky: „Šlápnu na brzdy modelům, jejíchž vývoj zatím nepřesáhl hranici 80-90 %. Nástupce Alfy 147 půjde ven, to už se nezmění. Ale zeptáte-li se mě, zda budu investovat do nového SUV Alfy, pak odpovím: Ne! Rád bych využil kostru někoho jiného a jen ji potáhl kůží. Pokud to budu schopen udělat za 100 mil. euro, budu vypadat jako hrdina.“
Podle analytiků musí Fiat rychle konat, neboť je jako jedna z nejmenších evropských automobilek silně tlačena k tomu, aby si našla partnera, který přinese větší provozní efektivitu. O potenciálním partnerovi nechtěl Marchionne spekulovat.