Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Fiatu: Večírek automobilového průmyslu skončil, všichni musíme hledat spojence

Dan Vořechovský
Diskuze (49)
Šéf Fiatu Sergio Marchionne se domnívá, že nezávislost už není udržitelná a je čas na hledání spojenců - což neplatí jen pro Fiat. Udržet náklady na rozumné míře lze podle něj jen při výrobě nad 5,5 milionu vozů

Šéf koncernu Fiat Sergio Marchionne v pondělí v rozhovoru pro Automotive News Europe uvedl, že nezávislé působení není v automobilovém průmyslu nadále možné, protože tohle odvětví je orientováno na tzv. úspory z rozsahu. „Už nemůžeme vyvíjet a vyrábět auta sami. Potřebujeme podstatně větší výrobní zázemí a potřebujeme se o něj dělit.“ Tohle sdělení bere opřitom jako komentář k celému sektoru, nikoli k Fiatu samotnému.

Případnému požehnání aliance Fiatu s jinou společností by mohla italská automobilka dostat i od klíčového akcionáře koncernu Fiat, kterou je rodina Agnelliů. John Elkan, prapravnuk zakladatele Fiatu a šéf rodinné firmy Agnelliů Ifil, prohlásil, že v případě konsolidace Fiatu je prioritou najít správného partnera a správné spojení. Důležitá by podle něj byla konkurenceschopnost takového uskupení a hodnota, kterou by přineslo.

Spojování sil je podle Sergia Marchionneho jedinou smysluplnou cestou v celém automobilovém průmyslu. "Můžu se stát účastníkem a spoluvlastníkem některé z části tohoto soukolí a dokončit to dokážu sám. Mohu tomu dát barvu, toto zavěšení, támhleten motor a ostatní věci, ale nemohu si dovolit utratit půl miliardy euro na vývoj platformy. Není to tak, že bych ty peníze neměl. Já se ale už prostě nemůžu postavit před akcionáře nebo před jakéhokoli dalšího investora a tvrdit mu, že je to rozumná investice s jistou návratností. Tyto dny již pominuly."

Kombinaci hledání spojence a nutnosti zachování vlastních modelů vidí šéf Fiatu pragmaticky: „Šlápnu na brzdy modelům, jejíchž vývoj zatím nepřesáhl hranici 80-90 %. Nástupce Alfy 147 půjde ven, to už se nezmění. Ale zeptáte-li se mě, zda budu investovat do nového SUV Alfy, pak odpovím: Ne! Rád bych využil kostru někoho jiného a jen ji potáhl kůží. Pokud to budu schopen udělat za 100 mil. euro, budu vypadat jako hrdina.“

Podle analytiků musí Fiat rychle konat, neboť je jako jedna z nejmenších evropských automobilek silně tlačena k tomu, aby si našla partnera, který přinese větší provozní efektivitu. O potenciálním partnerovi nechtěl Marchionne spekulovat.

Dan Vořechovský
Diskuze (49)
11. 12. 2008 17:08
Re: fiat
To si myslim, ze prave teraz sa dostal FIAT na celkom slusnu uroven, vsak sa pozri kde boli pred par rokmi, skoro zkrachovali. Prave ako automobilka zamierena na trh mensich aut ma v dnesnej dobe velke sance na prezitie.
11. 12. 2008 13:48
Re: GTI a jeho prognóza
Fiat, ibiza, "rocco" HMMM, golf, octavia, tiguan... vyberat si tieto auta, ked sedis ya volantom, tak tazko povies ktore je ktore, tak od takeho buducnosti nas Boze chran!!! Ale, budme uprimni, tvrdit, ze za 20 rokov bude VW svetova znacka je blbost, tak isto ako v roku 1998, ze GM sa nedozije roku 2010...
10. 12. 2008 15:20
Re: GRANDE PARTNER
Podle prvního odstavce to bude zřejmě GTI :-!
Avatar - prekladys
10. 12. 2008 14:32
Re: GTI a jeho prognóza
neš se začněš vztekat, tak se zamysli, kam příspěvkem mířím. lidově řečeno, já o voze a ty o koze. promiň.
10. 12. 2008 14:23
Re: GTI a jeho prognóza
Zapomínáš na Toyotu, nemá potřebu růst skupováním jiných značek. A že by mohla koupit v podstatě cokoliv. Zatím se od ní všichni učí. I Němci.