Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

 

Mladoboleslavskou automobilku proslavila hlavně Škoda 130 RS. Dvě důležitá písmena však měla premiéru ještě o rok dříve u speciálů 180 a 200 RS.

V dobách Octavie používaly tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) zkratku TS, tedy Touring Sport. Před čtyřiceti lety se však objevila písmena RS. Výrobce je dnes vykládá jako Rally Sport, používá tedy anglický přepis místo u nás obvyklejšího francouzského s „e“ na konci. Prvními závodními speciály, které je nesly, byla trojice vozů 180 a 200 RS, dva kusy měly motory 2,0 l jeden 1,78 l. Okřídlený šíp chtěl startovat i ve vyšších objemových třídách než byly tehdejší třináctistovky. A na domácích soutěžích se snažil konkurovat Vladimíru Hubáčkovi s nepřekonatelnou Alpinou A110. Mezinárodní homologaci auta nedostala, jednalo se o prototypy.

180/200 RS

Vývoj ve VVZ (Výzkumném a vývojovém závodě) trval jen osm měsíců, od října 1973 a uplatnil se při něm i počítač IBM. Poprvé se mladoboleslavské střely objevily na startu v červnu 1974 při Rallye Škoda, tedy doslova na domácí půdě. Soutěž existuje dodnes, jen pod názvem Bohemia. Mezinárodní automobilová federace totiž zakázala, aby se v názvech sportovních podniků objevovala jména výrobců (kromě sponzorů, pochopitelně). Jako konstrukční základ posloužilo kupé 110 R, karoserie byla ovšem značně rozšířena, konkrétně podběhy a blatníky. Střecha klesla o patnáct centimetrů. Ta byla hliníková, stejně jako přední víko, jako stavební materiál na zbytek karoserie posloužil tenčí ocelový plech. Zadní kapota byla zase pro změnu z laminátu, není divu, že auta vážila i přes instalaci ochranného rámu a výztuhy skeletu jen 805 kg. Měřila rovné čtyři metry, měla 1,68 m na šířku a jen 1,19 m na výšku.

Dvoulitrový (1997 cm3) čtyřválec typu 720 s rozvodem OHC dával při kompresním poměru 11:1 výkon 120 kW v 6000 otáčkách, ovšem podle optimističtější normy SAE. Experimentovalo se také s uložením před zadní nápravou, tedy uprostřed, ale nakonec se objevil klasicky až za ní. O pohon vačkového hřídele se staral ozubený řemen. Agregát měl mazání se suchou klikovou skříní a olejovým chladičem. Zkoušela se i dvouvačková varianta. Maximální rychlost na třináctipalcových elektronových kolech činila dle použitých převodů 200-210 km/h a ten správný zvuk zajišťoval laděný výfuk s tlumičem, či dokonce bez něj! Z nuly na stovku to 200 RS trvalo méně než 7 s.

Pětistupňová rychlostní skříň pocházela nejprve od Tatry a později od Porsche, byla umístěna s rozvodovkou v jednom bloku. Přenášela přes spojku s talířovou pružinou a kloubové hřídele 205 N.m/5000 min-1. Podvozek měl rozvor 2400 mm a rozchod rozšířený na 1418, respektive 1369 mm. Přední náprava, jinak sériová, dostala prodloužená ramena a delší řídicí tyč. Zadní náprava s vlečenými rameny byla zcela nová, i přes koncepci „vše vzadu“ měla díky ní auta vynikající jízdní vlastnosti. Rozvodovka se totiž posunula o 10 cm vpřed. Třmeny předních kotoučů nesly značku Girling, vzadu byly produkční bubny. Dvouokruhový brzdový systém nepostrádal ani posilovač, který řada 100/110 v sérii ještě neměla. Do palivové nádrže se vešlo 60 l benzinu, válce mimochodem krmily dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE.

Menší motor 1771 cm3 dával 113 kW a 179 N.m, oba agregáty byly vzájemně zaměnitelné. Oproti dvoulitru měl menší zdvih (74,5 mm vs. 84 mm), vrtání válců zůstalo na 87 mm. Nabroušené škodovky nestartovaly jen v soutěžích, ale i v závodech na okruzích a do vrchu. Firemní muzeum uchovává jeden exemplář 200 RS.

130 RS

V roce 1975 však započala slavná éra kupé 130 RS, které značce o šest let později přineslo titul mistra Evropy v závodech cestovních vozů a mezitím sklízelo jeden úspěch za druhým, nejen doma. Třeba na Rallye Monte Carlo 1977, kde obsadilo první dvě místa ve třídě do 1300 cm3. Opět vzadu umístěný čtyřválec měl ve skutečnosti objem 1289 cm3, na hranici kategorie se dostal až dalším vývojem. Výkon stoupal díky dvojici karburátorů Weber ke 103 kW. Motor měl osmikanálovou hlavu a znovu mazání se suchou skříní. Čtyřmetrové kupé s šířkou 1,72 a výškou 1,34 m se dokázalo rozjet na okruzích až ke 220 km/h, opět záleželo na zpřevodování, jak už to u závodních a soutěžních aut bývá. Historii 130 RS jsme se podrobněji věnovali na Autofunu v rubrice Pod lupou.

Octavia

Škodovka zkratku oživila v roce 2000 na Octavii RS první novodobé generace, kterou si konečně mohli koupit i běžní smrtelníci. Přišla už po faceliftu celé modelové řady. Praktické kombi na sebe nechalo čekat ještě dva roky. Oba v útrobách disponovaly výhradně přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1,8 l/132 kW a pětistupňovým manuálem. Sprint z klidu na stovku zvládla první Octavia RS za 7,9 s a rozjela se až na 235 km/h. Její produkce byla ukončena v roce 2005. Čtyři roky předtím se objevila limitovaná WRC Edition v barvách továrního týmu, který se čtvrtou sezónu pokoušel o úspěch v soutěžním MS se speciály kategorie WRC (World Rally Car). Zároveň byla oslavou století působení značek Laurin & Klement a Škoda v motoristickém sportu. Produkční vozy měly mimo jiné sériově elektronickou stabilizaci, xenonová přední světla a sedmnáctipalcová litá kola.

Druhá generace (2005-2013) byla nabízena se dvěma dvoulitrovými motory: zážehovým čtyřválcem se 147 kW a dieselovým se 125 kW, samozřejmě oběma dopovanými turbodmychadly. Tyto jednotky bylo možné objednávat se dvěma druhy šestistupňových převodovek, manuální a dvouspojkovou DSG. Ani ostré modely neminul poměrně radikální facelift, byť přišel o půl roku později než u běžných variant (jaro 2009). Její životopis pokračuje generací třetí. Opět jsou v portfoliu liftback a kombi, přičemž pod kapoty se dostaly zážehový čtyřválec 2.0 TSI se 162 kW, respektive turbodiesel taktéž dvoulitrového objemu se 135 kW. S benzinovým motorem jede „ereso“ až 248 km/h. Rychlejší sériovou Octavii nekoupíte.

Fabia

V sezóně 2003 se písmenek RS dočkala i Fabia, tehdy ještě výhradně s turbodieselem 1.9 TDI/96 kW. Pro hot-hatch docela netypická motorizace. S šestistupňovou přímo řazenou převodovkou zrychlovala z 0 na 100 km/h za 9.6 s a upalovala až 204 km/h. Její výroba byla ukončena v roce 2007. Současný model byl poprvé představen na ženevském autosalonu v roce 2010. Nabízí se i jako kombi. Pohání jej výhradně benzinový čtyřválec 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním o výkonu 132 kW v kombinaci se standardně montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta se podílí na zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,3 sekundy. Maximální rychlost činí na malé auto velmi solidních 224 km/h. Letos však skončí a v chystané třetí Fabii se nabroušené verze bohužel s největší pravděpodobností nedočkáme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 180/200 RS: Legendární označení se…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen

Legendy na čtyřech kolech a legendy živoucí patří…

Legendy 2015: Přípravy na 2. ročník motoristické show v plném proudu Legendy 2015: Přípravy na 2. ročník motoristické show v plném proudu

Více než 750 automobilů a 350 motocyklů se 13. a 14.…

 



 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…