Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

 

Mladoboleslavskou automobilku proslavila hlavně Škoda 130 RS. Dvě důležitá písmena však měla premiéru ještě o rok dříve u speciálů 180 a 200 RS.

V dobách Octavie používaly tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) zkratku TS, tedy Touring Sport. Před čtyřiceti lety se však objevila písmena RS. Výrobce je dnes vykládá jako Rally Sport, používá tedy anglický přepis místo u nás obvyklejšího francouzského s „e“ na konci. Prvními závodními speciály, které je nesly, byla trojice vozů 180 a 200 RS, dva kusy měly motory 2,0 l jeden 1,78 l. Okřídlený šíp chtěl startovat i ve vyšších objemových třídách než byly tehdejší třináctistovky. A na domácích soutěžích se snažil konkurovat Vladimíru Hubáčkovi s nepřekonatelnou Alpinou A110. Mezinárodní homologaci auta nedostala, jednalo se o prototypy.

180/200 RS

Vývoj ve VVZ (Výzkumném a vývojovém závodě) trval jen osm měsíců, od října 1973 a uplatnil se při něm i počítač IBM. Poprvé se mladoboleslavské střely objevily na startu v červnu 1974 při Rallye Škoda, tedy doslova na domácí půdě. Soutěž existuje dodnes, jen pod názvem Bohemia. Mezinárodní automobilová federace totiž zakázala, aby se v názvech sportovních podniků objevovala jména výrobců (kromě sponzorů, pochopitelně). Jako konstrukční základ posloužilo kupé 110 R, karoserie byla ovšem značně rozšířena, konkrétně podběhy a blatníky. Střecha klesla o patnáct centimetrů. Ta byla hliníková, stejně jako přední víko, jako stavební materiál na zbytek karoserie posloužil tenčí ocelový plech. Zadní kapota byla zase pro změnu z laminátu, není divu, že auta vážila i přes instalaci ochranného rámu a výztuhy skeletu jen 805 kg. Měřila rovné čtyři metry, měla 1,68 m na šířku a jen 1,19 m na výšku.

Dvoulitrový (1997 cm3) čtyřválec typu 720 s rozvodem OHC dával při kompresním poměru 11:1 výkon 120 kW v 6000 otáčkách, ovšem podle optimističtější normy SAE. Experimentovalo se také s uložením před zadní nápravou, tedy uprostřed, ale nakonec se objevil klasicky až za ní. O pohon vačkového hřídele se staral ozubený řemen. Agregát měl mazání se suchou klikovou skříní a olejovým chladičem. Zkoušela se i dvouvačková varianta. Maximální rychlost na třináctipalcových elektronových kolech činila dle použitých převodů 200-210 km/h a ten správný zvuk zajišťoval laděný výfuk s tlumičem, či dokonce bez něj! Z nuly na stovku to 200 RS trvalo méně než 7 s.

Pětistupňová rychlostní skříň pocházela nejprve od Tatry a později od Porsche, byla umístěna s rozvodovkou v jednom bloku. Přenášela přes spojku s talířovou pružinou a kloubové hřídele 205 N.m/5000 min-1. Podvozek měl rozvor 2400 mm a rozchod rozšířený na 1418, respektive 1369 mm. Přední náprava, jinak sériová, dostala prodloužená ramena a delší řídicí tyč. Zadní náprava s vlečenými rameny byla zcela nová, i přes koncepci „vše vzadu“ měla díky ní auta vynikající jízdní vlastnosti. Rozvodovka se totiž posunula o 10 cm vpřed. Třmeny předních kotoučů nesly značku Girling, vzadu byly produkční bubny. Dvouokruhový brzdový systém nepostrádal ani posilovač, který řada 100/110 v sérii ještě neměla. Do palivové nádrže se vešlo 60 l benzinu, válce mimochodem krmily dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE.

Menší motor 1771 cm3 dával 113 kW a 179 N.m, oba agregáty byly vzájemně zaměnitelné. Oproti dvoulitru měl menší zdvih (74,5 mm vs. 84 mm), vrtání válců zůstalo na 87 mm. Nabroušené škodovky nestartovaly jen v soutěžích, ale i v závodech na okruzích a do vrchu. Firemní muzeum uchovává jeden exemplář 200 RS.

130 RS

V roce 1975 však započala slavná éra kupé 130 RS, které značce o šest let později přineslo titul mistra Evropy v závodech cestovních vozů a mezitím sklízelo jeden úspěch za druhým, nejen doma. Třeba na Rallye Monte Carlo 1977, kde obsadilo první dvě místa ve třídě do 1300 cm3. Opět vzadu umístěný čtyřválec měl ve skutečnosti objem 1289 cm3, na hranici kategorie se dostal až dalším vývojem. Výkon stoupal díky dvojici karburátorů Weber ke 103 kW. Motor měl osmikanálovou hlavu a znovu mazání se suchou skříní. Čtyřmetrové kupé s šířkou 1,72 a výškou 1,34 m se dokázalo rozjet na okruzích až ke 220 km/h, opět záleželo na zpřevodování, jak už to u závodních a soutěžních aut bývá. Historii 130 RS jsme se podrobněji věnovali na Autofunu v rubrice Pod lupou.

Octavia

Škodovka zkratku oživila v roce 2000 na Octavii RS první novodobé generace, kterou si konečně mohli koupit i běžní smrtelníci. Přišla už po faceliftu celé modelové řady. Praktické kombi na sebe nechalo čekat ještě dva roky. Oba v útrobách disponovaly výhradně přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1,8 l/132 kW a pětistupňovým manuálem. Sprint z klidu na stovku zvládla první Octavia RS za 7,9 s a rozjela se až na 235 km/h. Její produkce byla ukončena v roce 2005. Čtyři roky předtím se objevila limitovaná WRC Edition v barvách továrního týmu, který se čtvrtou sezónu pokoušel o úspěch v soutěžním MS se speciály kategorie WRC (World Rally Car). Zároveň byla oslavou století působení značek Laurin & Klement a Škoda v motoristickém sportu. Produkční vozy měly mimo jiné sériově elektronickou stabilizaci, xenonová přední světla a sedmnáctipalcová litá kola.

Druhá generace (2005-2013) byla nabízena se dvěma dvoulitrovými motory: zážehovým čtyřválcem se 147 kW a dieselovým se 125 kW, samozřejmě oběma dopovanými turbodmychadly. Tyto jednotky bylo možné objednávat se dvěma druhy šestistupňových převodovek, manuální a dvouspojkovou DSG. Ani ostré modely neminul poměrně radikální facelift, byť přišel o půl roku později než u běžných variant (jaro 2009). Její životopis pokračuje generací třetí. Opět jsou v portfoliu liftback a kombi, přičemž pod kapoty se dostaly zážehový čtyřválec 2.0 TSI se 162 kW, respektive turbodiesel taktéž dvoulitrového objemu se 135 kW. S benzinovým motorem jede „ereso“ až 248 km/h. Rychlejší sériovou Octavii nekoupíte.

Fabia

V sezóně 2003 se písmenek RS dočkala i Fabia, tehdy ještě výhradně s turbodieselem 1.9 TDI/96 kW. Pro hot-hatch docela netypická motorizace. S šestistupňovou přímo řazenou převodovkou zrychlovala z 0 na 100 km/h za 9.6 s a upalovala až 204 km/h. Její výroba byla ukončena v roce 2007. Současný model byl poprvé představen na ženevském autosalonu v roce 2010. Nabízí se i jako kombi. Pohání jej výhradně benzinový čtyřválec 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním o výkonu 132 kW v kombinaci se standardně montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta se podílí na zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,3 sekundy. Maximální rychlost činí na malé auto velmi solidních 224 km/h. Letos však skončí a v chystané třetí Fabii se nabroušené verze bohužel s největší pravděpodobností nedočkáme.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 180/200 RS: Legendární označení se…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 






 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Hrozí Tereze pomsta od drogového gangu? Hraje vabank, jde o život, míní expert Šándor

Hrozí Tereze pomsta od drogového gangu? Hraje…

Začala zpívat a u soudu si tím jistě pomůže. Není to ale pro Terezu H., zadrženou v Pákistánu s 9 kily heroinu,…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…