Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

 

Mladoboleslavskou automobilku proslavila hlavně Škoda 130 RS. Dvě důležitá písmena však měla premiéru ještě o rok dříve u speciálů 180 a 200 RS.

V dobách Octavie používaly tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) zkratku TS, tedy Touring Sport. Před čtyřiceti lety se však objevila písmena RS. Výrobce je dnes vykládá jako Rally Sport, používá tedy anglický přepis místo u nás obvyklejšího francouzského s „e“ na konci. Prvními závodními speciály, které je nesly, byla trojice vozů 180 a 200 RS, dva kusy měly motory 2,0 l jeden 1,78 l. Okřídlený šíp chtěl startovat i ve vyšších objemových třídách než byly tehdejší třináctistovky. A na domácích soutěžích se snažil konkurovat Vladimíru Hubáčkovi s nepřekonatelnou Alpinou A110. Mezinárodní homologaci auta nedostala, jednalo se o prototypy.

180/200 RS

Vývoj ve VVZ (Výzkumném a vývojovém závodě) trval jen osm měsíců, od října 1973 a uplatnil se při něm i počítač IBM. Poprvé se mladoboleslavské střely objevily na startu v červnu 1974 při Rallye Škoda, tedy doslova na domácí půdě. Soutěž existuje dodnes, jen pod názvem Bohemia. Mezinárodní automobilová federace totiž zakázala, aby se v názvech sportovních podniků objevovala jména výrobců (kromě sponzorů, pochopitelně). Jako konstrukční základ posloužilo kupé 110 R, karoserie byla ovšem značně rozšířena, konkrétně podběhy a blatníky. Střecha klesla o patnáct centimetrů. Ta byla hliníková, stejně jako přední víko, jako stavební materiál na zbytek karoserie posloužil tenčí ocelový plech. Zadní kapota byla zase pro změnu z laminátu, není divu, že auta vážila i přes instalaci ochranného rámu a výztuhy skeletu jen 805 kg. Měřila rovné čtyři metry, měla 1,68 m na šířku a jen 1,19 m na výšku.

Dvoulitrový (1997 cm3) čtyřválec typu 720 s rozvodem OHC dával při kompresním poměru 11:1 výkon 120 kW v 6000 otáčkách, ovšem podle optimističtější normy SAE. Experimentovalo se také s uložením před zadní nápravou, tedy uprostřed, ale nakonec se objevil klasicky až za ní. O pohon vačkového hřídele se staral ozubený řemen. Agregát měl mazání se suchou klikovou skříní a olejovým chladičem. Zkoušela se i dvouvačková varianta. Maximální rychlost na třináctipalcových elektronových kolech činila dle použitých převodů 200-210 km/h a ten správný zvuk zajišťoval laděný výfuk s tlumičem, či dokonce bez něj! Z nuly na stovku to 200 RS trvalo méně než 7 s.

Pětistupňová rychlostní skříň pocházela nejprve od Tatry a později od Porsche, byla umístěna s rozvodovkou v jednom bloku. Přenášela přes spojku s talířovou pružinou a kloubové hřídele 205 N.m/5000 min-1. Podvozek měl rozvor 2400 mm a rozchod rozšířený na 1418, respektive 1369 mm. Přední náprava, jinak sériová, dostala prodloužená ramena a delší řídicí tyč. Zadní náprava s vlečenými rameny byla zcela nová, i přes koncepci „vše vzadu“ měla díky ní auta vynikající jízdní vlastnosti. Rozvodovka se totiž posunula o 10 cm vpřed. Třmeny předních kotoučů nesly značku Girling, vzadu byly produkční bubny. Dvouokruhový brzdový systém nepostrádal ani posilovač, který řada 100/110 v sérii ještě neměla. Do palivové nádrže se vešlo 60 l benzinu, válce mimochodem krmily dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE.

Menší motor 1771 cm3 dával 113 kW a 179 N.m, oba agregáty byly vzájemně zaměnitelné. Oproti dvoulitru měl menší zdvih (74,5 mm vs. 84 mm), vrtání válců zůstalo na 87 mm. Nabroušené škodovky nestartovaly jen v soutěžích, ale i v závodech na okruzích a do vrchu. Firemní muzeum uchovává jeden exemplář 200 RS.

130 RS

V roce 1975 však započala slavná éra kupé 130 RS, které značce o šest let později přineslo titul mistra Evropy v závodech cestovních vozů a mezitím sklízelo jeden úspěch za druhým, nejen doma. Třeba na Rallye Monte Carlo 1977, kde obsadilo první dvě místa ve třídě do 1300 cm3. Opět vzadu umístěný čtyřválec měl ve skutečnosti objem 1289 cm3, na hranici kategorie se dostal až dalším vývojem. Výkon stoupal díky dvojici karburátorů Weber ke 103 kW. Motor měl osmikanálovou hlavu a znovu mazání se suchou skříní. Čtyřmetrové kupé s šířkou 1,72 a výškou 1,34 m se dokázalo rozjet na okruzích až ke 220 km/h, opět záleželo na zpřevodování, jak už to u závodních a soutěžních aut bývá. Historii 130 RS jsme se podrobněji věnovali na Autofunu v rubrice Pod lupou.

Octavia

Škodovka zkratku oživila v roce 2000 na Octavii RS první novodobé generace, kterou si konečně mohli koupit i běžní smrtelníci. Přišla už po faceliftu celé modelové řady. Praktické kombi na sebe nechalo čekat ještě dva roky. Oba v útrobách disponovaly výhradně přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1,8 l/132 kW a pětistupňovým manuálem. Sprint z klidu na stovku zvládla první Octavia RS za 7,9 s a rozjela se až na 235 km/h. Její produkce byla ukončena v roce 2005. Čtyři roky předtím se objevila limitovaná WRC Edition v barvách továrního týmu, který se čtvrtou sezónu pokoušel o úspěch v soutěžním MS se speciály kategorie WRC (World Rally Car). Zároveň byla oslavou století působení značek Laurin & Klement a Škoda v motoristickém sportu. Produkční vozy měly mimo jiné sériově elektronickou stabilizaci, xenonová přední světla a sedmnáctipalcová litá kola.

Druhá generace (2005-2013) byla nabízena se dvěma dvoulitrovými motory: zážehovým čtyřválcem se 147 kW a dieselovým se 125 kW, samozřejmě oběma dopovanými turbodmychadly. Tyto jednotky bylo možné objednávat se dvěma druhy šestistupňových převodovek, manuální a dvouspojkovou DSG. Ani ostré modely neminul poměrně radikální facelift, byť přišel o půl roku později než u běžných variant (jaro 2009). Její životopis pokračuje generací třetí. Opět jsou v portfoliu liftback a kombi, přičemž pod kapoty se dostaly zážehový čtyřválec 2.0 TSI se 162 kW, respektive turbodiesel taktéž dvoulitrového objemu se 135 kW. S benzinovým motorem jede „ereso“ až 248 km/h. Rychlejší sériovou Octavii nekoupíte.

Fabia

V sezóně 2003 se písmenek RS dočkala i Fabia, tehdy ještě výhradně s turbodieselem 1.9 TDI/96 kW. Pro hot-hatch docela netypická motorizace. S šestistupňovou přímo řazenou převodovkou zrychlovala z 0 na 100 km/h za 9.6 s a upalovala až 204 km/h. Její výroba byla ukončena v roce 2007. Současný model byl poprvé představen na ženevském autosalonu v roce 2010. Nabízí se i jako kombi. Pohání jej výhradně benzinový čtyřválec 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním o výkonu 132 kW v kombinaci se standardně montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta se podílí na zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,3 sekundy. Maximální rychlost činí na malé auto velmi solidních 224 km/h. Letos však skončí a v chystané třetí Fabii se nabroušené verze bohužel s největší pravděpodobností nedočkáme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita.…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní…

Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů

Tomáš Němec koupil prostřednictvím své firmy ConsilTech…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 180/200 RS: Legendární označení se…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 






 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Zasekané dopravní tahy v Praze. V Holešovicích auta zpozdila policejní kontrola

Zasekané dopravní tahy v Praze. V Holešovicích auta…

Hlavní tahy v Praze jsou v pátek večer obligátně pod náporem silné dopravy. Situace na Andělu se zkomplikovala…

 

iSport.cz

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má skoro 150 milionů

Prémie za poháry: Juventus vydělal nejvíc, Sparta má…

V minulém ročníku evropských pohárů si na prémiích nejvíce vydělal poražený finalista Ligy mistrů Juventus.…

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých květovaných šatech před Turnajem mistryň

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých…

Může za to Michal Hrdlička, že teniska Karolína Plíšková rozkvétá jako růžička. Alespoň se to ozývá z blízkého…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…