Test Auto.cz

Škoda Octavia RS 2,0 TSI vs. Octavia Combi RS 2,0 TDI

7.12. 2012
Verdikt
 

Není lepší způsob, jak se rozloučit s druhou generací Octavie, než srovnávací test dvou vrcholných variant: modelu RS s benzinovým a dieselovým motorem.

Příští týden se světu v plné parádě odhalí třetí novodobá generace Škody Octavie. Tento test je proto symbolickou tečkou za osmiletou kariérou Octavie II, nejprodávanějšího auta u nás a celosvětově nejprodávanější Škody. Vybírali jsme z horních pater ceníku a skončili u dvou aut: modré Octavie RS 2,0 TSI a červené Octavie Combi RS 2,0 TDI.

Různé jsou motory i karoserie a liší se i výběr kol. Liftback jezdí na standardních 17palcových pneumatikách Dunlop SP Sport 01A, kombi dostalo příplatkové 18tky Continental ContiSportContact 2.

Vnější design i po letech vypadá dobře. Facelift nadělil Octavii RS agresivnější přední nárazník s diodami pro denní svícení – noční grafika osvětlení se díky nim podobá Porsche Panamera. Znám to z vlastní zkušenosti, kdy z tohoto důvodu Octaviím RS s uctivým předstihem uhýbám. A tak nějak to vnímají i ostatní řidiči, oběma testovaným autům se všichni vždy klidili z cesty.

obrázek [600 x 274]  

Liftback je díky křídlu na pátých dveřích nezaměnitelný i ze zadního pohledu. To u kombi se nápadnost vytrácí, od dob, co jsou nárazníky na běžných Octaviích celé lakovány v barvě karoserie, se verze RS příliš neodlišuje.

Uvnitř čekají sportovní sedadla se zesíleným bočním vedením, čalouněná kombinací kůže/Alcantara. Od běžných Octavií se RS po faceliftu odlišuje také leskle černým dekorem s texturou. Takto vypadá Octavia o dost lépe než základní provedení s matně šedým dekorem.

Benzin vs. diesel

Odvěký souboj koncepcí bychom mohli vyřešit jednoduše odkazem na starší testy. Vždyť jsme před facelfitem testovali Octavii RS 2,0 TFSIOctavii RS 2,0 TDI. Takové zjednodušení byste nám ale asi těžko odpustit a navíc – tehdy obě verze poháněly úplně jiné motory, než jaké jsou ve výrobě od roku 2008.

Dnes se benzinový čtyřválec jmenuje 2,0 TSI. Z označení vypadlo jedno písmeno a motor náleží do novější konstrukční řady EA888, předchozí agregát EA113 se už používá jen v silnějších verzích (Škoda žádnou z nich nikdy nenabízela). Přechod na modernější čtyřválec s odlehčenou konstrukcí znamená živější reakce a hlavně odpadá nutnost tankovat 98oktanový benzin, aby auto dosahovalo deklarovaných parametrů.

obrázek [600 x 316]  

Turbodiesel prošel ještě větší – a všeobecně známější – změnou. Kombinaci vstřikování čerpadlo-tryska (TDI PD) s filtrem pevných částic, která se u varianty 125 kW ukázala jako výrazně problémová, nahradilo dnes univerzálně používané vstřikování common rail (TDI CR). Filtr pevných částic je samozřejmě opět standardem, tentokrát ale tolik nezlobí. Příjemnější je i běžné uživatelské hledisko. Točivý moment nastupuje plynuleji a motor je podstatně silnější v nízkých otáčkách. Zlepšil se i zvukový projev a celková kultivovanost.

V otázce zpřevodování se oba motory vydávají tou nejlepší možnou cestou. Nejvyšší rychlost v obou případech odpovídá přibližně maximu výkonu na šestý převod. Vedlejším efektem chytře poskládané převodovky je to, že oba motory umí jezdit se spotřebou, která odpovídá normovaným údajům. To platí samozřejmě pro běžnou jízdu, ostré zacházení žene u turbodieselu spotřebu k deseti a u benzinového motoru i nad 15 litrů na 100 ujetých km.

Odečtená spotřeba palivaOctavia RS 2,0 TSIOctavia Combi RS 2,0 TDI
Spotřeba průměr 100km/h [l/100 km]5,84,9
Otáčky motoru při 100 km/h [min-1]25001900
Spotřeba průměr 130 km/h [l/100 km]7,65,9
Otáčky motoru při 130 km/h [min-1]32002500
Udávaný kombinovaný cyklus [l/100 km]7,76,0

Ještě důležitější je ale schopnost maximálně využít dostupný výkon. Benzinový motor vykazuje o sekundu lepší akceleraci z klidu na 100 km/h a rychlejší je i na technické trati. Rozdíl není propastný, dieselová Octavia RS dokáže benzinovou udržet za sebou, v opačném pořadí ale auto s motorem TSI rychle získá náskok a s každým výjezdem ze zatáčky ho zvětšuje.

Turbodiesel není úplně marný, naopak má dokonce ostřejší projev. Ale benzinový agregát je znatelně silnější, handicap menšího točivého momentu totiž překonává díky kratším převodům a o polovinu širšímu pásmu využitelných otáček.

Velká vs. ještě větší kola

Na okresce jde ale i o podvozek a tady proti sobě stojí dva extrémy. Stojí proti sobě různé motory, karoserie i velikosti kol. Všechno toto má vliv na chování auta, a přestože bychom k důkladné analýze potřebovali hned osm různých Octavií RS, i tento vzorek poskytuje solidní referenci.

Motor ovlivňuje hlavně ochotu zatáčet. I když je mezi těmito alternativami rozdíl ještě relativně malý (35 kg), stejně je znát. Hmota se totiž soustředí dopředu a těžší dieselový motor má navíc těžiště dál před přední nápravou. Do zatáček se proto podle očekávání nevrhá s takovým nadšením a snadněji se nechá strhnout do nedotáčivého smyku. Na mokru v utažené zatáčce z kopce to jde až nebezpečně snadno. Benzinová RS má zase větší obtíže s trakcí na výjezdu. Vina ale neleží čistě na silnějším a lehčím motoru.

obrázek [600 x 211]  

Rozdílné obutí totiž pomáhá pro změnu dieselovému kombi. Obě velikosti kol sice používají shodnou šířku pneumatik 225, 18palcové disky ale používají sportovní řadu od Continentalu. Díky nižšímu profilu a lepší směsi se ani v ostrých zatáčkách skoro nedeformují, skvěle odolávají bočnímu přetížení a lidově řečeno mnohem líp drží. Pro sportovní svezení na kvalitní silnici ideál. Jenže příplatková kola žádají svoji daň a tou je komfort. Obě varianty podvozku jsou tvrdé, ta s většími koly ale někdy až nepříjemně.

Posledním aspektem je karoserie. Délka je shodná ale kombi má o 15 kg těžší záď. Opět nijak dramatický rozdíl, ale v zatáčkách přijde vhod. Kombi se totiž dokáže samo lépe stabilizovat, u liftbacku se ke slovu častěji dostane stabilizační systém. A to se u testovaného liftbacku nemusí zadní převis prát s těžším dieselovým motorem. V obou případech pak podvozek naráží na limit daný krátkým rozvorem – na rozbité silnici se v zatáčce karoserie rozhoupe v podélném směru, protože tuhé tlumiče a pružiny nezvládají pohltit všechny kmity.

Závěr

Je lepší benzinová, nebo dieselová Octavia RS? Záleží hlavně na preferencích. Faktem je, že benzinový dvoulitr s turbem je silnější, rychlejší a svezení s ním můžeme označit za zajímavější. Spotřebě turbodieselu se samozřejmě nemůže rovnat, ovšem řidič s motorem 2,0 TSI i tomu nejsilnějšímu 2,0 TDI ujede kdykoliv a kdekoliv.

obrázek [600 x 176]  

Argumenty, proč volit dieselový motor, by se přesto našly. O možnost zvítězit ve srovnávacím testu se ale definitivně připravuje cenou – přestože dynamicky na TSI nestačí, je TDI o 20 tisíc korun dražší. Obě auta byla navíc vybavena převodovkou DSG (příplatek shodně 60 tisíc korun) a za karoserii kombi si připlatíte 30 tisíc, za střešní ližiny Škoda účtuje dalších 5.600 Kč.

Volba 18palcových kol je diskutabilní, lepší vzhled a ovladatelnost na kvalitním povrchu ale vyjde na přijatelných 7.600 Kč. Standardní výbava je téměř kompletní, nechybí dokonce xenonové světlomety a vyhřívání předních sedadel, metalický lak se nabízí zdarma. Připlatit je potřeba z běžně žádaných výbav jen za tempomat (11.100,-) a navigaci (12.800,-).

Za cenu okolo 800 tisíc tak můžete získat rychlý a slušně vybavený liftback nebo kombi. O výhodnosti takové nabídky nemá smysl polemizovat. Konkurence dlouho žádná neexistovala, dnes je protivník jediný: Ford Focus ST kombi s chudší základní výbavou a cenovkou 895.900 Kč.

obrázek [600 x 307]  

Plusy

  • Bezkonkurenční kombinace výkonu, praktičnosti a ceny
  • Silné motory snadno nabídnou celý svůj potenciál, umí jezdit s udávanou spotřebou
  • Standardní výbava je bohatá, připlácí se jen za několik běžně žádaných položek

Minusy

  • Tvrdý podvozek, méně stabilní na rozbité silnici
  • Příplatek za převodovku DSG
  • Dieselový motor je hlučnější, pomalejší a dražší

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
Technické údaje
Motor Octavia RS 2,0 TSIOctavia Combi RS 2,0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19841968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5100125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1700 - 5000350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.28.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.2 / 7.77.9 / 4.9 / 6
Emise CO2:180159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 585 / 1455605 / 1655
Objem nádrže (l):5555
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 5551505 / 555
Rozměr pneu:225/45 R17225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 45974599
b) šířka (mm): 17691769
c) výška (mm): 14471451
d) rozvor (mm): 25782578
e) rozchod vpředu (mm): 15281528
f) rozchod vzadu (mm): 15081508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970990
k) šířka vpředu (mm): 14401440
l) šířka vzadu (mm): 14301430
délka sedáku vpředu (mm): 520520
délka sedáku vzadu (mm): 500500
výška opěradla vpředu (mm): 620620
výška opěradla vzadu (mm): 620620
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS 2,0 TSI vs. Octavia Combi…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 






 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Zasloužil jsem si vyhrát, litoval Berdych. Kyrgios mlátil raketou, Federerovy rady nestačily

Zasloužil jsem si vyhrát, litoval Berdych. Kyrgios…

Večerní předehra velké čtyřhry, do které poprvé společně zasáhli Roger Federer s Rafaelem Nadalem, dostávala…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…