Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy

Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy

 
 

Dosud nejlevnější škodovka prodělala mírný facelift. Tak mírný, že si ho na první pohled ani nevšimnete...

Fabia i nadále zůstává startovním modelem značky, a proto si musí udržet přízeň za každou cenu. Ačkoliv se to nezdá, i na ni přišel poločas, a proto se přesně po třech letech (první provedení fabie II se představilo v Ženevě 2007) podrobila modernizaci. Obvyklý výraz facelift skoro není ani na místě, protože provedené úpravy vzhledu jsou skutečně minimalistické.

První dojmy z neoficiálních fotografií i několika náhodných setkání s nezamaskovaným prototypem v okolí Mladé Boleslavi se naplno potvrdily; změny jsou provedeny natolik citlivě, že je většina pozorovatelů zaznamená až v okamžiku, kdy spatří původní i novou fabii stát vedle sebe. Fanoušek si sice při pohledu zpředu všimne, že je něco jinak, avšak velmi pravděpodobně nedokáže úplně přesně popsat, co vlastně.

Tak tedy – zvenčí se měnilo skutečně jen vpředu, od A-sloupků vzad jsou obě malé škodovky prakticky totožné. Ne zcela, protože jednou z významných novinek je možnost objednat střešní ližiny i na krátký hatchback a nové jsou samozřejmě i vzory litých kol a dvě z nabízených barev; tak jak to při faceliftech bývá.

I nadále bez xenonů
Na přídi se toho však změnilo více. V první řadě nalezli designéři harmoničtější soulad mezi tvarem masky a světlometů. Gril je nyní zespodu plošší, což mu dodalo dospělejší výraz. Výsledek se naživo překvapivě přiblížil spíše Octavii, než Yetimu, jak jsme podle fotek očekávali. Tak jako tak, změna se jednoznačně povedla a i přes svůj nevelký rozsah, nebo možná právě díky němu, Fabii neuvěřitelně prospěla; opticky ji totiž rozšířila. Hodnotím ji, spolu s někdejšími retušemi Octavie I v roce 2000, jako zatím nejpodařenější facelift porevolučních škodovek.

Ohlasy zákazníků, kteří přišli s druhou generací Fabie o účinné dálkové světlomety s druhou samostatnou parabolou, vyústily v zásadní rekonstrukci světlometů. Zatímco v základních verzích Easy a Classic Fabia stále nabízí jednu velkou parabolu s dvouvláknovou žárovkou H4, od verze Ambiente výše se vracejí na scénu výkonné dvoumodulové (dálková parabola s volně tvarovaným zrcadlem a žárovkou H15) světlomety se samostatným projektorem, které efektivněji využívají poměrně rozsáhlou montážní plochu. Místo poněkud samoúčelného nápisu „Fabia“ je tedy nyní využito pro potkávací světlomet, jehož umístění blíže obrysu vozu lze pochválit i z bezpečnostního hlediska. U dvouparabolových světlometů jsou tlumená světla vždy projektorového typu, což přineslo zjednodušení jejich konstrukce; odpadá dříve používaná motorová clonka. Navíc lze získat nejen jejich adaptivní provedení, ale i kombinovaný modul s denním světlem a mlhovkami, volitelně též s „corner“ funkcí.

Velkou novinkou, určenou pro zvláštní modely se specifickým nárazníkem (Scout a RS), je možnost nahradit kulaté přední mlhovky prestižně působícími denními světly s světelnými diodami. V tom případě ale mlhovky zcela odpadají.

Pro někoho možná špatnou zprávou je, že do Fabie, narozdíl od Ibizy, si ani nadále neobjedná módní xenonové světlomety. Podle Škody Auto je to kvůli mizivému zájmu, který projevili zákazníci o tento relativně drahý doplněk u první generace Fabie.

Uvnitř jen decentní změny
V interiéru se modernizace omezila jen na snadno výměnné díly. Nejnápadnější změnou proto zůstává nový volant, znovu obdobný jako ve faceliftované Octavii.

K obecnému vkusu se přiblížil i přístrojový štít, který se naštěstí vrátil ke klasickým analogovým ukazatelům stavu paliva a teploty chladicí kapaliny, podobně jako přepracovaný panel ventilace, který ve svém základním provedení zaměnil trochu samoúčelné válečky za příjemnější „kličky“.

Nová je paleta potahových materiálů, z nichž některé dostaly atraktivní pastelové odstíny. Očekávatelnou změnou je vypuštění rezervního kola ze základní výbavy (podle trhu). A to je z provedených vzhledových změn vše.

Revoluce pod kapotou
Zcela nová je ale naprostá většina motorů. S výjimkou tříválce 1,2 HTP byly pro evropské trhy obměněny všechny (!) jednotky, tedy trochu překvapivě i osvědčený čtyřválec 1,4 16V. Místo něj i místo dříve vrcholné šestnáctistovky přicházejí dvě verze přeplňovaného přímovstřikového osmiventilového čtyřválce 1,2 TSI se shodnými výkony, který se stává raritou; ve Fabii se jedná o jeho jediné nasazení ve starší koncernové platformě PQ24.

Zklamáním zůstává, že ani ta silnější se znovu nedočkala šestistupňové převodovky, skvělou zprávou naopak je, že k silnější z nich lze koupit skvělé sedmistupňové DSG, nahrazující dosavadní tiptronic s šesti rychlostními stupni.

Mezi diesely pak došlo na totální generační obměnu – nastávající emisní norma Euro 5 si vynutila kompletní náhradu všech tří-i čtyřválců TDI PD novou litinovou šestnáctistovkou Common Rail, standardně vybavenou částicovým filtrem, již známou z Octavie. Premiérově se však dostává i na její slabší verze 66 a 55 kW, přičemž všem musí bohužel znovu stačit pětistupňová skříň. U prostřední zřejmě později dojde i na provedení Green Line, a dost možná také na samočinné řazení. Očekávaného nového tříválce 1,2 TDI CR jsme se zatím nedočkali i když přislíben již je.

Na úpravy podvozku a dalších částí pojezdu prý nedošlo.

Doporučujeme
Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů
Spolupracujeme s TipCars.com
Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…