Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy

Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy

 
 

Dosud nejlevnější škodovka prodělala mírný facelift. Tak mírný, že si ho na první pohled ani nevšimnete...

Fabia i nadále zůstává startovním modelem značky, a proto si musí udržet přízeň za každou cenu. Ačkoliv se to nezdá, i na ni přišel poločas, a proto se přesně po třech letech (první provedení fabie II se představilo v Ženevě 2007) podrobila modernizaci. Obvyklý výraz facelift skoro není ani na místě, protože provedené úpravy vzhledu jsou skutečně minimalistické.

První dojmy z neoficiálních fotografií i několika náhodných setkání s nezamaskovaným prototypem v okolí Mladé Boleslavi se naplno potvrdily; změny jsou provedeny natolik citlivě, že je většina pozorovatelů zaznamená až v okamžiku, kdy spatří původní i novou fabii stát vedle sebe. Fanoušek si sice při pohledu zpředu všimne, že je něco jinak, avšak velmi pravděpodobně nedokáže úplně přesně popsat, co vlastně.

Tak tedy – zvenčí se měnilo skutečně jen vpředu, od A-sloupků vzad jsou obě malé škodovky prakticky totožné. Ne zcela, protože jednou z významných novinek je možnost objednat střešní ližiny i na krátký hatchback a nové jsou samozřejmě i vzory litých kol a dvě z nabízených barev; tak jak to při faceliftech bývá.

I nadále bez xenonů
Na přídi se toho však změnilo více. V první řadě nalezli designéři harmoničtější soulad mezi tvarem masky a světlometů. Gril je nyní zespodu plošší, což mu dodalo dospělejší výraz. Výsledek se naživo překvapivě přiblížil spíše Octavii, než Yetimu, jak jsme podle fotek očekávali. Tak jako tak, změna se jednoznačně povedla a i přes svůj nevelký rozsah, nebo možná právě díky němu, Fabii neuvěřitelně prospěla; opticky ji totiž rozšířila. Hodnotím ji, spolu s někdejšími retušemi Octavie I v roce 2000, jako zatím nejpodařenější facelift porevolučních škodovek.

Ohlasy zákazníků, kteří přišli s druhou generací Fabie o účinné dálkové světlomety s druhou samostatnou parabolou, vyústily v zásadní rekonstrukci světlometů. Zatímco v základních verzích Easy a Classic Fabia stále nabízí jednu velkou parabolu s dvouvláknovou žárovkou H4, od verze Ambiente výše se vracejí na scénu výkonné dvoumodulové (dálková parabola s volně tvarovaným zrcadlem a žárovkou H15) světlomety se samostatným projektorem, které efektivněji využívají poměrně rozsáhlou montážní plochu. Místo poněkud samoúčelného nápisu „Fabia“ je tedy nyní využito pro potkávací světlomet, jehož umístění blíže obrysu vozu lze pochválit i z bezpečnostního hlediska. U dvouparabolových světlometů jsou tlumená světla vždy projektorového typu, což přineslo zjednodušení jejich konstrukce; odpadá dříve používaná motorová clonka. Navíc lze získat nejen jejich adaptivní provedení, ale i kombinovaný modul s denním světlem a mlhovkami, volitelně též s „corner“ funkcí.

Velkou novinkou, určenou pro zvláštní modely se specifickým nárazníkem (Scout a RS), je možnost nahradit kulaté přední mlhovky prestižně působícími denními světly s světelnými diodami. V tom případě ale mlhovky zcela odpadají.

Pro někoho možná špatnou zprávou je, že do Fabie, narozdíl od Ibizy, si ani nadále neobjedná módní xenonové světlomety. Podle Škody Auto je to kvůli mizivému zájmu, který projevili zákazníci o tento relativně drahý doplněk u první generace Fabie.

Uvnitř jen decentní změny
V interiéru se modernizace omezila jen na snadno výměnné díly. Nejnápadnější změnou proto zůstává nový volant, znovu obdobný jako ve faceliftované Octavii.

K obecnému vkusu se přiblížil i přístrojový štít, který se naštěstí vrátil ke klasickým analogovým ukazatelům stavu paliva a teploty chladicí kapaliny, podobně jako přepracovaný panel ventilace, který ve svém základním provedení zaměnil trochu samoúčelné válečky za příjemnější „kličky“.

Nová je paleta potahových materiálů, z nichž některé dostaly atraktivní pastelové odstíny. Očekávatelnou změnou je vypuštění rezervního kola ze základní výbavy (podle trhu). A to je z provedených vzhledových změn vše.

Revoluce pod kapotou
Zcela nová je ale naprostá většina motorů. S výjimkou tříválce 1,2 HTP byly pro evropské trhy obměněny všechny (!) jednotky, tedy trochu překvapivě i osvědčený čtyřválec 1,4 16V. Místo něj i místo dříve vrcholné šestnáctistovky přicházejí dvě verze přeplňovaného přímovstřikového osmiventilového čtyřválce 1,2 TSI se shodnými výkony, který se stává raritou; ve Fabii se jedná o jeho jediné nasazení ve starší koncernové platformě PQ24.

Zklamáním zůstává, že ani ta silnější se znovu nedočkala šestistupňové převodovky, skvělou zprávou naopak je, že k silnější z nich lze koupit skvělé sedmistupňové DSG, nahrazující dosavadní tiptronic s šesti rychlostními stupni.

Mezi diesely pak došlo na totální generační obměnu – nastávající emisní norma Euro 5 si vynutila kompletní náhradu všech tří-i čtyřválců TDI PD novou litinovou šestnáctistovkou Common Rail, standardně vybavenou částicovým filtrem, již známou z Octavie. Premiérově se však dostává i na její slabší verze 66 a 55 kW, přičemž všem musí bohužel znovu stačit pětistupňová skříň. U prostřední zřejmě později dojde i na provedení Green Line, a dost možná také na samočinné řazení. Očekávaného nového tříválce 1,2 TDI CR jsme se zatím nedočkali i když přislíben již je.

Na úpravy podvozku a dalších částí pojezdu prý nedošlo.

Doporučujeme
Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil nejizolovanější domorodce brazilských pralesů

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil…

Pokochejte se dechberoucím pohledem na život nejizolovanějších domorodých kmenů obývajících pralesy na západě…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…