reklama


Škoda z New Small Family: Vše co už víme

Škoda z New Small Family: Vše co už víme

 
 

V Bratislavě finišují přípravy na zahájení výroby malých lidových vozítek značek SEAT, Škoda a VW.

Skupina Volkswagen chce do roku 2018 získat vedoucí postavení v rámci světového autoprůmyslu a předstihnout tak Toyotu - dosavadní číslo jedna.

Od chvíle, kdy se ambiciózní plán dostal ve Wolfsburgu na stůl, bylo zřejmé, že bez aut nejmenší kategorie to nepůjde. Místo jednoduchého zaměření na nejnižší cenu vznikne rodina miniaut, která možná nebudou nejlevnější na trhu, ale jejich cenovka má být dost lákavá na to, aby v segmentu ovládaném asijskými, italskými a francouzskými značkami bylo možno prodat několik set tisíc vozů ročně.

První cena musí začínat hluboko pod 200.000,-Kč. Vysoký standard bezpečnostní výbavy bude samozřejmostí, řada prvků komfortní výbavy bude dostupná pouze za příplatek.

Zrozen ze studie

V září 2007 se na IAA ve Frankfurtu otevřela novodobá kapitola lidových Volkswagenů. Premiéru zde měl třídveřový Up! s motorem boxer uloženým vzadu a poháněnou zadní nápravou. 3,45 m dlouhý, 1,63 m široký a 1,5 m vysoký automobil stál na rozvoru dlouhém jen 2,19 m.

Krátce na to se ve stejném roce představila v Tokiu prodloužená pětidveřová varianta Space up!, která byla o 23 cm delší než Up! a přesto jí do délky nejmenšího soudobého Volkswagenu Fox scházelo 15 čísel.

V Los Angeles se ještě v roce 2007 ukázala elektrická verze stejného vozu pod jménem Space up! blue.

Zezadu dopředu během dvou let

Po zhruba dvouleté pauze se přiblížil okamžik startu sériové výroby a koncept dospěl do další evoluční fáze, velmi blízké definitivní podobě. Ve Frankfurtu 2009 se poprvé představil Volkswagen E-Up!.

Na první pohled se toho zase tolik nezměnilo, ale fakticky Volkswagen překopal celý projekt a připravil vše do předprodukční podoby. Automobil dostal dnes konvenční uspořádání vše vpředu a z nákladových důvodů opustil nostalgicky znějící myšlenku návratu k lidovým vozítkům s plochými motory v zádi.

Volkswagen vybavil E-Up! elektromotorem s trvalým výkonem 40 kW a špičkovým dokonce 60 kW, což jsou na 1085 kg těžké auto výborné hodnoty, podpořené ideálním průběhem křivky točivého momentu s maximem 210 Nm. Standardní akcelerace z 0 na 100 km/h trvala podle VW 11,3 s, pružné zrychlování ze 30 na 50 km/h jen 3,5 s, nejvyšší rychlost činila 135 km/h.

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Hnací ústrojí čerpalo energii z lithiových akumulátorů (18 kWh, 240 kg) uložených v podlaze - součásti bezpečnostního skeletu karoserie. Elektromotor byl spolu s několika dalšími pomocnými zařízeními integrován do jednoho konstrukčního celku (140 kg) a uložen vpředu spolu s převodovkou, diferenciálem a komponenty elektrické soustavy.

Rozvor 2.190 mm se sice nezměnil, ale celková délka byla významně zredukována. Vnější rozměry 3.199 x 1.641 x 1.468 mm by patřily k tomu nejmenšímu na současném automobilovém trhu v Evropě.

V posledních dvou letech prezentoval Volkswagen také evoluční verze miniaturního MPV nominovaného do role městských minitaxi pro Londýn, Berlín nebo Milano.

Technika sériového modelu

Technicky propracované studie jsou fascinující, ale skutečný automobil musí být zaplatitelný. Volkswagen - jako výrobce superúsporných, ale drahých třílitrových modelů Lupo nebo Audi A2 - o tom ví své.

Místo malého boxeru a pohonu zadní nápravy dostane sériový minivůz nejprve konvenční řadové pohonné jednotky a pohon předních kol. Místo jednoho Volkswagenu se začnou vyrábět hned čtyři velmi podobné modelové řady s logy Audi, SEATu, Škody a Volkswagenu.

Interně se v rámci VW Group modelové řadě nejmenších vozů říká New Small Family, což některá média nesprávně překládají jako nový malý rodinný model.

Sériový model bude stát na velkorysejším rozvoru 2,45 m, na malá auta VW Group (Polo, Fabia, Ibiza, A1) mu tak v tomto směru nebude scházet téměř nic. Délka se nakonec dostane k 3,45 m, šířka k 1,63 m a výška k 1,5 m. Pohotovostní hmotnost základní verze by se měla držet kolem hodnoty 800 kg.

Nejprve hatchbacky

V první fázi, při uvedení do prodeje, se VW Group soustředí na hatchbacky. Nejprve bude v nabídce pouze třídveřové provedení (od podzimu 2011), v roce 2012 se na trh dostane pětidveřový model. Pravděpodobné je následné rozšíření o mikroMPV v roce 2013. Ve stejném roce přijde na trh elektrická verze Volkswagenu a Audi.

Pohon bude zajišťovat nejprve dvojice tříválců: Nový zážehový 1,0 l (44 kW) a vznětový 1,2 TDI (55 kW). Jako vrcholné provedení se později představí tříválcový motor 1,0 TFSI (63 kW). Čtyřválec 1,2 TSI by se do NSF měl vejít, neuvidíme jej však dříve než v roce 2012. Naopak další redukce počtu válců ze tří na dva není v tuto chvíli pravděpodobná.

Standardem bude ve všech případech ručně řazená pětistupňová převodovka (české výroby), velmi pravděpodobné je nasazení jednoduchého automatu (zřejmě robotizovaná převodovka).

Výroba: VW od srpna, SEAT a Škoda od října

Miniauto s interním označením New Small Family (NSF) se začne vyrábět už letos v létě, zřejmě v srpnu. Výroba nejmenších aut se značkou SEAT a Škoda naběhne dva měsíce poté, v říjnu 2011.

Domovským závodem bude Volkswagen Bratislava, ale koncernová strategie vnitropodnikové konkurence přisoudila výrobu komponent i dalším výrobním jednotkám v Evropě. Česká republika, resp. mladoboleslavský podnik, z toho vyšla nakonec jen se zakázkou na dodávky převodovek MQ100.

Škoda Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo nebo Joystar?

Z údajů veřejně dostupných v databázích ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) lze usuzovat na jméno budoucí mini-Škody. Z nedávno zaregistrovaných jmen nám pro bratislavský vůz připadá nejpravděpodobnější něco z následující palety: Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo nebo Joystar. Vyloučen však není ani návrat některého staršího názvu.

U Volkswagenu je situace výrazně jednodušší. Ze studií Up! se téměř jistě vyvine druhá generace Lupa.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Jaké jméno byste vybrali pro novou mini-Škodu?
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
Zdroj: Carparazzi, Auto Bild
 

Přidat názorDiskuse: Škoda z New Small Family: Vše co už víme



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15 let vyráběl bratr Janžurové

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15…

Kavárník a podnikatel, který oživuje Prahu, Ondřej Kobza hledá vhodné místo pro ekoloď. Tu vytvořil bratr…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama