Škoda z New Small Family: Vše co už víme

Škoda z New Small Family: Vše co už víme

 
 

V Bratislavě finišují přípravy na zahájení výroby malých lidových vozítek značek SEAT, Škoda a VW.

Skupina Volkswagen chce do roku 2018 získat vedoucí postavení v rámci světového autoprůmyslu a předstihnout tak Toyotu - dosavadní číslo jedna.

Od chvíle, kdy se ambiciózní plán dostal ve Wolfsburgu na stůl, bylo zřejmé, že bez aut nejmenší kategorie to nepůjde. Místo jednoduchého zaměření na nejnižší cenu vznikne rodina miniaut, která možná nebudou nejlevnější na trhu, ale jejich cenovka má být dost lákavá na to, aby v segmentu ovládaném asijskými, italskými a francouzskými značkami bylo možno prodat několik set tisíc vozů ročně.

První cena musí začínat hluboko pod 200.000,-Kč. Vysoký standard bezpečnostní výbavy bude samozřejmostí, řada prvků komfortní výbavy bude dostupná pouze za příplatek.

Zrozen ze studie

V září 2007 se na IAA ve Frankfurtu otevřela novodobá kapitola lidových Volkswagenů. Premiéru zde měl třídveřový Up! s motorem boxer uloženým vzadu a poháněnou zadní nápravou. 3,45 m dlouhý, 1,63 m široký a 1,5 m vysoký automobil stál na rozvoru dlouhém jen 2,19 m.

Krátce na to se ve stejném roce představila v Tokiu prodloužená pětidveřová varianta Space up!, která byla o 23 cm delší než Up! a přesto jí do délky nejmenšího soudobého Volkswagenu Fox scházelo 15 čísel.

V Los Angeles se ještě v roce 2007 ukázala elektrická verze stejného vozu pod jménem Space up! blue.

Zezadu dopředu během dvou let

Po zhruba dvouleté pauze se přiblížil okamžik startu sériové výroby a koncept dospěl do další evoluční fáze, velmi blízké definitivní podobě. Ve Frankfurtu 2009 se poprvé představil Volkswagen E-Up!.

Na první pohled se toho zase tolik nezměnilo, ale fakticky Volkswagen překopal celý projekt a připravil vše do předprodukční podoby. Automobil dostal dnes konvenční uspořádání vše vpředu a z nákladových důvodů opustil nostalgicky znějící myšlenku návratu k lidovým vozítkům s plochými motory v zádi.

Volkswagen vybavil E-Up! elektromotorem s trvalým výkonem 40 kW a špičkovým dokonce 60 kW, což jsou na 1085 kg těžké auto výborné hodnoty, podpořené ideálním průběhem křivky točivého momentu s maximem 210 Nm. Standardní akcelerace z 0 na 100 km/h trvala podle VW 11,3 s, pružné zrychlování ze 30 na 50 km/h jen 3,5 s, nejvyšší rychlost činila 135 km/h.

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Hnací ústrojí čerpalo energii z lithiových akumulátorů (18 kWh, 240 kg) uložených v podlaze - součásti bezpečnostního skeletu karoserie. Elektromotor byl spolu s několika dalšími pomocnými zařízeními integrován do jednoho konstrukčního celku (140 kg) a uložen vpředu spolu s převodovkou, diferenciálem a komponenty elektrické soustavy.

Rozvor 2.190 mm se sice nezměnil, ale celková délka byla významně zredukována. Vnější rozměry 3.199 x 1.641 x 1.468 mm by patřily k tomu nejmenšímu na současném automobilovém trhu v Evropě.

V posledních dvou letech prezentoval Volkswagen také evoluční verze miniaturního MPV nominovaného do role městských minitaxi pro Londýn, Berlín nebo Milano.

Technika sériového modelu

Technicky propracované studie jsou fascinující, ale skutečný automobil musí být zaplatitelný. Volkswagen - jako výrobce superúsporných, ale drahých třílitrových modelů Lupo nebo Audi A2 - o tom ví své.

Místo malého boxeru a pohonu zadní nápravy dostane sériový minivůz nejprve konvenční řadové pohonné jednotky a pohon předních kol. Místo jednoho Volkswagenu se začnou vyrábět hned čtyři velmi podobné modelové řady s logy Audi, SEATu, Škody a Volkswagenu.

Interně se v rámci VW Group modelové řadě nejmenších vozů říká New Small Family, což některá média nesprávně překládají jako nový malý rodinný model.

Sériový model bude stát na velkorysejším rozvoru 2,45 m, na malá auta VW Group (Polo, Fabia, Ibiza, A1) mu tak v tomto směru nebude scházet téměř nic. Délka se nakonec dostane k 3,45 m, šířka k 1,63 m a výška k 1,5 m. Pohotovostní hmotnost základní verze by se měla držet kolem hodnoty 800 kg.

Nejprve hatchbacky

V první fázi, při uvedení do prodeje, se VW Group soustředí na hatchbacky. Nejprve bude v nabídce pouze třídveřové provedení (od podzimu 2011), v roce 2012 se na trh dostane pětidveřový model. Pravděpodobné je následné rozšíření o mikroMPV v roce 2013. Ve stejném roce přijde na trh elektrická verze Volkswagenu a Audi.

Pohon bude zajišťovat nejprve dvojice tříválců: Nový zážehový 1,0 l (44 kW) a vznětový 1,2 TDI (55 kW). Jako vrcholné provedení se později představí tříválcový motor 1,0 TFSI (63 kW). Čtyřválec 1,2 TSI by se do NSF měl vejít, neuvidíme jej však dříve než v roce 2012. Naopak další redukce počtu válců ze tří na dva není v tuto chvíli pravděpodobná.

Standardem bude ve všech případech ručně řazená pětistupňová převodovka (české výroby), velmi pravděpodobné je nasazení jednoduchého automatu (zřejmě robotizovaná převodovka).

Výroba: VW od srpna, SEAT a Škoda od října

Miniauto s interním označením New Small Family (NSF) se začne vyrábět už letos v létě, zřejmě v srpnu. Výroba nejmenších aut se značkou SEAT a Škoda naběhne dva měsíce poté, v říjnu 2011.

Domovským závodem bude Volkswagen Bratislava, ale koncernová strategie vnitropodnikové konkurence přisoudila výrobu komponent i dalším výrobním jednotkám v Evropě. Česká republika, resp. mladoboleslavský podnik, z toho vyšla nakonec jen se zakázkou na dodávky převodovek MQ100.

Škoda Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo nebo Joystar?

Z údajů veřejně dostupných v databázích ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) lze usuzovat na jméno budoucí mini-Škody. Z nedávno zaregistrovaných jmen nám pro bratislavský vůz připadá nejpravděpodobnější něco z následující palety: Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo nebo Joystar. Vyloučen však není ani návrat některého staršího názvu.

U Volkswagenu je situace výrazně jednodušší. Ze studií Up! se téměř jistě vyvine druhá generace Lupa.

Anketa

Jaké jméno byste vybrali pro novou mini-Škodu?
Spolupracujeme s TipCars.com
Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze

Aktuální ročník prestižní putovní výstavy reportážní…

 
Zdroj: Carparazzi, Auto Bild

Štítky Škoda Spy Photos Minivozy

 

Přidat názorDiskuse: Škoda z New Small Family: Vše co už víme







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Dnes 12:58

Mazda se motoru Wankel nechce vzdát a zvažuje jeho další využití. Tradiční sportovní model, který je poháněn pouze tímto motor, však na mysli úplně nemá...




Blesk.cz

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má obnovené filtry

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má…

Část Pražanů se může těšit na kvalitnější vodu, která poteče do jejich domácností. Šest filtrů v úpravně vody,…

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po Řepkovi Reného?

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po…

Nedá si pokoj! Neúspěšně se hlásila do reality show VyVolení i Miss Aerobik. Teď se pornoherečka Silvie Řeháková…

 

iSport.cz

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím. Svědčila by mi víc než dřív

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím.…

Sezonu zahájil v Eurolize, která má za sebou první kolo. Zase má být jedním z pilířů Fenerbahce Istanbul,…

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem zůstává Liga mistrů

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem…

Krach v předkole Evropské ligy ani aktuálně šesté místo v domácí soutěži s patnáctibodovou ztrátou na Plzeň…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…