Škoda z New Small Family: Vše co už víme

Škoda z New Small Family: Vše co už víme

 
 

V Bratislavě finišují přípravy na zahájení výroby malých lidových vozítek značek SEAT, Škoda a VW.

Skupina Volkswagen chce do roku 2018 získat vedoucí postavení v rámci světového autoprůmyslu a předstihnout tak Toyotu - dosavadní číslo jedna.

Od chvíle, kdy se ambiciózní plán dostal ve Wolfsburgu na stůl, bylo zřejmé, že bez aut nejmenší kategorie to nepůjde. Místo jednoduchého zaměření na nejnižší cenu vznikne rodina miniaut, která možná nebudou nejlevnější na trhu, ale jejich cenovka má být dost lákavá na to, aby v segmentu ovládaném asijskými, italskými a francouzskými značkami bylo možno prodat několik set tisíc vozů ročně.

První cena musí začínat hluboko pod 200.000,-Kč. Vysoký standard bezpečnostní výbavy bude samozřejmostí, řada prvků komfortní výbavy bude dostupná pouze za příplatek.

Zrozen ze studie

V září 2007 se na IAA ve Frankfurtu otevřela novodobá kapitola lidových Volkswagenů. Premiéru zde měl třídveřový Up! s motorem boxer uloženým vzadu a poháněnou zadní nápravou. 3,45 m dlouhý, 1,63 m široký a 1,5 m vysoký automobil stál na rozvoru dlouhém jen 2,19 m.

Krátce na to se ve stejném roce představila v Tokiu prodloužená pětidveřová varianta Space up!, která byla o 23 cm delší než Up! a přesto jí do délky nejmenšího soudobého Volkswagenu Fox scházelo 15 čísel.

V Los Angeles se ještě v roce 2007 ukázala elektrická verze stejného vozu pod jménem Space up! blue.

Zezadu dopředu během dvou let

Po zhruba dvouleté pauze se přiblížil okamžik startu sériové výroby a koncept dospěl do další evoluční fáze, velmi blízké definitivní podobě. Ve Frankfurtu 2009 se poprvé představil Volkswagen E-Up!.

Na první pohled se toho zase tolik nezměnilo, ale fakticky Volkswagen překopal celý projekt a připravil vše do předprodukční podoby. Automobil dostal dnes konvenční uspořádání vše vpředu a z nákladových důvodů opustil nostalgicky znějící myšlenku návratu k lidovým vozítkům s plochými motory v zádi.

Volkswagen vybavil E-Up! elektromotorem s trvalým výkonem 40 kW a špičkovým dokonce 60 kW, což jsou na 1085 kg těžké auto výborné hodnoty, podpořené ideálním průběhem křivky točivého momentu s maximem 210 Nm. Standardní akcelerace z 0 na 100 km/h trvala podle VW 11,3 s, pružné zrychlování ze 30 na 50 km/h jen 3,5 s, nejvyšší rychlost činila 135 km/h.

Škoda Go, Popular, Civia nebo Towny? Nová jména pro nové modely

Škoda zaregistrovala další nová jména: Hero, Viva, Vivia a Rapid

Hnací ústrojí čerpalo energii z lithiových akumulátorů (18 kWh, 240 kg) uložených v podlaze - součásti bezpečnostního skeletu karoserie. Elektromotor byl spolu s několika dalšími pomocnými zařízeními integrován do jednoho konstrukčního celku (140 kg) a uložen vpředu spolu s převodovkou, diferenciálem a komponenty elektrické soustavy.

Rozvor 2.190 mm se sice nezměnil, ale celková délka byla významně zredukována. Vnější rozměry 3.199 x 1.641 x 1.468 mm by patřily k tomu nejmenšímu na současném automobilovém trhu v Evropě.

V posledních dvou letech prezentoval Volkswagen také evoluční verze miniaturního MPV nominovaného do role městských minitaxi pro Londýn, Berlín nebo Milano.

Technika sériového modelu

Technicky propracované studie jsou fascinující, ale skutečný automobil musí být zaplatitelný. Volkswagen - jako výrobce superúsporných, ale drahých třílitrových modelů Lupo nebo Audi A2 - o tom ví své.

Místo malého boxeru a pohonu zadní nápravy dostane sériový minivůz nejprve konvenční řadové pohonné jednotky a pohon předních kol. Místo jednoho Volkswagenu se začnou vyrábět hned čtyři velmi podobné modelové řady s logy Audi, SEATu, Škody a Volkswagenu.

Interně se v rámci VW Group modelové řadě nejmenších vozů říká New Small Family, což některá média nesprávně překládají jako nový malý rodinný model.

Sériový model bude stát na velkorysejším rozvoru 2,45 m, na malá auta VW Group (Polo, Fabia, Ibiza, A1) mu tak v tomto směru nebude scházet téměř nic. Délka se nakonec dostane k 3,45 m, šířka k 1,63 m a výška k 1,5 m. Pohotovostní hmotnost základní verze by se měla držet kolem hodnoty 800 kg.

Nejprve hatchbacky

V první fázi, při uvedení do prodeje, se VW Group soustředí na hatchbacky. Nejprve bude v nabídce pouze třídveřové provedení (od podzimu 2011), v roce 2012 se na trh dostane pětidveřový model. Pravděpodobné je následné rozšíření o mikroMPV v roce 2013. Ve stejném roce přijde na trh elektrická verze Volkswagenu a Audi.

Pohon bude zajišťovat nejprve dvojice tříválců: Nový zážehový 1,0 l (44 kW) a vznětový 1,2 TDI (55 kW). Jako vrcholné provedení se později představí tříválcový motor 1,0 TFSI (63 kW). Čtyřválec 1,2 TSI by se do NSF měl vejít, neuvidíme jej však dříve než v roce 2012. Naopak další redukce počtu válců ze tří na dva není v tuto chvíli pravděpodobná.

Standardem bude ve všech případech ručně řazená pětistupňová převodovka (české výroby), velmi pravděpodobné je nasazení jednoduchého automatu (zřejmě robotizovaná převodovka).

Výroba: VW od srpna, SEAT a Škoda od října

Miniauto s interním označením New Small Family (NSF) se začne vyrábět už letos v létě, zřejmě v srpnu. Výroba nejmenších aut se značkou SEAT a Škoda naběhne dva měsíce poté, v říjnu 2011.

Domovským závodem bude Volkswagen Bratislava, ale koncernová strategie vnitropodnikové konkurence přisoudila výrobu komponent i dalším výrobním jednotkám v Evropě. Česká republika, resp. mladoboleslavský podnik, z toho vyšla nakonec jen se zakázkou na dodávky převodovek MQ100.

Škoda Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo nebo Joystar?

Z údajů veřejně dostupných v databázích ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) lze usuzovat na jméno budoucí mini-Škody. Z nedávno zaregistrovaných jmen nám pro bratislavský vůz připadá nejpravděpodobnější něco z následující palety: Go, Towny, Tauny, Citico, Citigo nebo Joystar. Vyloučen však není ani návrat některého staršího názvu.

U Volkswagenu je situace výrazně jednodušší. Ze studií Up! se téměř jistě vyvine druhá generace Lupa.

Anketa

Jaké jméno byste vybrali pro novou mini-Škodu?
Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

 
Zdroj: Carparazzi, Auto Bild
 

Přidat názorDiskuse: Škoda z New Small Family: Vše co už víme







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…