2.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda má nového šéfdesignéra. Podívejte se, jaká auta Oliver Stefani v minulosti navrhnul

 

Oliver Stefani míří do Škodovky od mateřského Volkswagenu. Nahrazuje Jozefa Kabaně, který se na začátku roku rozhodl odejít k BMW.

Po několika měsících čekání vyšlo konečně najevo, kdo bude nově vést design modelů Škoda. Jozefa Kabaně na pozici šéfdesignéra vystřídá Oliver Stefani, který do mladoboleslavské automobilky přichází z mateřského Volkswagenu. Jelikož v českém prostředí není moc známou postavou, rozhodli jsme se připomenout jeho dosavadní práci.

Oliver Stefani zahájil svoji kariéru v německém koncernu VW Group v roce 1992, kdy postupně vystřídal různé funkce v různých značkách (třeba u Seatu a Audi). V roce 2002 se vrátil do mateřského Volkswagenu, kde naposledy působil jako vedoucí designu exteriéru.

Z titulu této funkce vyplývá, že se podílel na prakticky všech Volkswagenech poslední doby, od těch nejmenších, po ty největší. Konkrétně jsou s jeho jménem spojovány dnešní modely Sharan, Passat, Tiguan, Golf nebo Up!, na nichž se Stefani podílel rozhodující měrou. Rovněž pracoval na sedanu Jetta, Atlasu, velkém SUV určeném primárně pro Severní Ameriku a Čínu, nebo na odcházející generaci Pola.

Novým šéfdesignérem Škody bude Stefani! Kabaňův nástupce tvořil Golf či koncepty I.D.

V poslední době se Stefani zabýval hlavně koncepty rodiny I.D., tedy předobrazů chystaných sériových modelů elektrické řady Volkswagenu. Jmenovitě je zmiňován hlavně u I.D. Buzz, moderní reinkarnací slavného „hippie“ Busíku, alias Typu 2, dodávky postavené na základech Brouka.

A co Stefani říká o své dosavadní práci? „Máme dobrého Passata v sedanu a kombíku, chybělo nám ale více emocí. Proto jsme se rozhodli postavit výrazné, elegantní, dynamické auto, což je dobré jak pro značku, tak pro rodinu Passat,“ prohlásil o vzniku Passatu CC v době jeho premiéry. Rovněž tehdy přiznal, že se při jeho vzniku hledal co nejlepší kompromis mezi nízkou karoserií a prostorným interiérem. „Pokud jde o výraz, myslím, že nakonec lehce zvítězil exteriér,“ řekl o předchůdci dnešního Arteona designér, který vystudoval umělecký design na Akademii výtvarných umění v německém Braunschweigu a uměleckou školu v kalifornské Pasadeně.

„Jedním z mých nejoblíbenějších pohledů na Passat je zadní tříčtvrteční pohled, která vyzařuje celkovou krásu hru stínů. Z tohoto pohledu ostrá a nápadná charakteristická linka tvoří organizující prvek, do něhož jsou zakomponovány kliky dveří,“ uvedl zase o současném Passatu.

Jistě vás budou zajímat také Stefaniovy oblíbené automobily. V oblibě má historické Jaguary, přičemž jeho výběr dokazuje, že má opravdu vybraný vkus! „Z hlediska designu mám rád Jaguar D-Type a Jaguar XK-SS. Jsou senzační se svojí dlouhou kapotou a svými tvary. Preferuji D-Type z Le Mans,“ prohlásil v roce 2008 s tím, že v té době dokonce měl ve své kanceláři obraz několika D-Typů z Goodwoodu.

Co Stefaniho čeká?

Co se týče práce pro Škodu Auto, bude mít za úkol navázat na designérsky úspěšné období Jozefa Kabaně, jímž navržené automobily jsou v mnoha případech oceňovány jak odborníky, tak veřejností. Vedle již tradičních „Simply Clever“ řešení Kabaň propagoval tvary inspirované českým křišťálem, a tak jsme hodně zvědavi, zda nový šéfdesignér bude v tomto trendu pokračovat, nebo zda půjde odlišným směrem. Jelikož je ale Škoda konzervativní značka, žádné radikální změny nečekejme.

Třiapadesátiletý stylista se nicméně bude muset poprat s novými trendy v automobilovém světě. „S Oliverem Stefanim nyní zahajujeme další fázi rozvoje. Naše auta navrhne a povede do éry digitalizace a elektrifikace výroby vozů ještě emocionálněji,“ řekl k příchodu Stefaniho předseda představenstva automobilky Bernhard Maier. „Jsem přesvědčen, že Oliver Stefani bude dále důsledně rozvíjet nový designový jazyk značky Škoda a úspěšně ho pozvedne na další úroveň,“ říká k této akvizici zase Christian Strube, vedoucí technického vývoje v automobilce Škoda.

Oba Stefaniovým schopnostem věří. „Oliver Stefani má velký kreativní potenciál,“ prohlašuje šéf automobilky. „Díky svým dovednostem zákazníky značky Škoda budoucími modely nadchne. Ke značce Škoda se hodí,“ dodává pak vedoucí technického vývoje.

Kdy uvidíme první díla?

V praxi si ale na nějaký hmatatelný výsledek Stefaniovy práce ještě počkáme. Kabaňův tým totiž nejenže navrhnul již představeného Karoqa, ale stačil ještě zvládnout připravit facelift pro Superba nebo Fabii. A rozpracovaná je i nová Octavia... „S Jozefem Kabaněm jsme rozpracovali designovou strategii, jak bude v příštích letech vypadat interiér i exteriér našich vozů,“ přiznal na jaře Maier.

Stefaniovo tvůrčí úsilí tak zřejmě uvidíme třeba až na novém Superbu nebo na chystaném modelu s elektrickým pohonem. Mluvíme tedy o modelech, kterých se dočkáme až kolem roku 2020. Do té doby ale jistě přijde nějaký koncept, které už bude dílem nového vedoucího designu.

Podobně tomu bylo i u Kabaně. Ten jakožto šéfdesignér Škody jako první představil druhou generaci Superbu z roku 2008, na ní ale ještě pracoval jeho předchůdce, Jens Manske, stejně jako na Yetim nebo modernizované Octavii II. Čistě v režii Kabaně tak vznikl až třeba koncept Vision D z roku 2011, představený tři roky po Kabaňově nástupu do funkce šéfdesignéra mladoboleslavského výrobce.

Jozef Kabaň a jeho práce pro Škodu: Jaké modely vlastně navrhl? A co dělal před tím?

Oliver Stefani převezme odpovědnost za oblast designu ve společnosti Škoda Auto 1. září. Mladoboleslavská automobilka se tudíž bez vedoucího designu bude muset obejít více než půlroku. Jozef Kabaň z firmy odešel v únoru, kdy zamířil k BMW, na pozici šéfdesignéra mnichovské značky. Funkce se ujme až na podzim, kdy se začne starat o vznik tvarů budoucích BMW, přičemž se bude zodpovídat Adrianu van Hooydonkovi, šéfdesignérovi koncernu BMW Group. Pravomoc šéfdesignéra ve Škodě Auto v tomto mezidobí převzal vedoucí designu exteriéru Karl Neuhold.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počátky BMW i3 pochází už z roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 pochází už z roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda má nového šéfdesignéra. Podívejte…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem přiblížil postup

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem…

Fotbalisté Mexika ve druhém utkání na mistrovství světa porazili Jižní Koreu 2:1. Ve skupině F navázali na…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…