Jak se odhalovala Škoda Rapid?
Jsou to téměř tři roky, co jsme jako první informovali o záměru Škody vyrábět novou modelovou řadu. V červenci 2009 to v exklusivním rozhovoru pro Auto.cz naznačil Eckhard Scholz, šéf vývoje Škody Auto. Tehdy byla řeč doslova o nástupci Octavie Tour.
V tomto duchu se o budoucím Rapidu hovořilo několik dalších měsíců. „Pracujeme na jeho následníkovi,“ znělo vyjádření předsedy představenstva Reinharda Junga v září 2009 k budoucnosti modelu Octavia Tour. Zároveň byl potvrzen záměr navrhnout pro nový model zcela nový design a poprvé se objevila spekulace, že volba jména bude čerpat z historie – jako u Superbu a Octavie.
Rok 2010 se nesl na vlně opakovaného ujišťování, že nová Škoda bude. Zároveň vyšlo najevo, že se novince interně říká A-Entry. V prosinci jsme pak přímo v Technologickém centru mladoboleslavské automobilky na dni otevřených dveří vyfotili zakrytý skelet budoucího Rapidu. Začalo se spekulovat o názvu, kromě Rapidu se jako nejpravděpodobnější začalo objevovat jméno Felicia a Popular.
Uplynulý rok Škoda věnovala pečlivé přípravě na příchod Rapidu. Nejprve přišel koncept Vision D představený na autosalonu v Ženevě. Oficiálně byl koncept studie, která prezentuje nový směr designu škodovek nastolený šéfdesignérem Jozefem Kabaněm. „Jde o ukázku budoucího směřování značky; toto konkrétní auto se vyrábět nebude, ale řadu detailů prý brzy uvidíme. Jak brzy? První sériová auta s novým stylem máme čekat v roce 2012,“ psali jsme tehdy. Koncept a realita se ale příliš nerozcházejí.
Ta nejdůležitější korekce přišla o půl roku později. Škoda MissionL je název dalšího konceptu, který se předvedl na autosalonu ve Frankfurtu. Hlavní změna – místo hatchbacku Vision D je druhý z konceptů tříprostorovým autem s výklopnou zádí, tzv. liftbackem. K výslednému vozu má nakonec MissionL ještě blíž, než si kdo loni na podzim dokázal představit.
Je to příliš jasné a přímočaré? Komplikace začínají v listopadu 2011. V Indii se představila sériová Škoda Rapid, která však s tou naší, evropskou, má společný jen název. Jedná se o sedan s designem připomínajícím Fabii, ve skutečnosti ale indický Rapid sdílí všechny podstatné části s VW Polo sedan, v Indii prodávaným jako VW Vento. Na evropských silnicích ani jedno z těchto aut nepotkáte.
Sériová podoba produkčního Rapidu se nakonec ukázala letos na autosalonu v Ženevě, jako koncept SEAT Toledo. Prezentovaný vůz ukázal konečné proporce, lišil se jen v detailech. A nezůstalo u konceptu, Toledo se opravdu bude vyrábět v Mladé Boleslavi jako sesterský model Rapidu.
Dubnový autosalon v Pekingu odhalil další střípek skládačky. Škoda potvrdila, že se nový model bude opravdu jmenovat Rapid. V Evropě nabídne karoserii liftback a později možná i kombi, v Číně se bude prodávat tvarově shodné auto s klasickou karoserií sedan. K tomu se přidala informace o definitivním ukončení výroby Octavie Tour. Rapid bude jejím nástupcem.
Poslední dva měsíce přinesly záplavu špionážních fotografií. Maskovaný Rapid jezdil po českých dálnicích i po Praze. Těžko se ubránit dojmu, že ze strany automobilky šlo o záměr. Zvlášť když se jeden z prototypů náhodou objevil na místě tiskové konference BMW. Škoda prostě chtěla, aby byl Rapid vidět, a postarala se o to i díky testování na Nordschleife. Video levného auta na slavném okruhu obletělo celý svět.
Mezitím na firemním facebooku Škoda uvolňovala záběry detailů karoserie. Společně se vzhledem studie MissionL už bylo jasné, jak bude Rapid vypadat. Trojnásobné utvrzení pak přišlo díky fotce nemaskovaného auta, sérii oficiálních skic a předpremiéře pro zástupce vybraných médií.
A když SEAT minulý týden ukázal fotky svého Toleda, je dnes, 19. června při oficiálním zveřejnění, vůbec někdo překvapen tím, jak Rapid doopravdy vypadá?