Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet
Není tomu tak dávno, co jsem jednomu z pracovníků Škody Auto pokládal otázku ohledně premiér na blížícím se autosalonu v Ženevě. Odpověď byla prostá: facelifty. Mladoboleslavská značka nedávno představila modernizované citigo, čtyřoká octavia si celkem netradičně odbyla premiéru na lednovém autosalonu ve Vídni, a řada už zbývá pouze na Rapid a Rapid Spaceback. Liftback jsme si poprvé osahali už v roce 2012 a spaceback přišel nedlouho poté, s faceliftem tedy nebylo nač čekat.
S vnějšími tvary neměli designéři příliš práce. Přední světlomety dostaly diodové denní svícení ve stylu konceptu Rapid Sport, dosavadní vrchol v podobě xenonových světlometů nahrazují bixenony s automatickým přepínáním dálkového a potkávacího režimu. Lehce pozměněný je i tvar spodní části předního nárazníku. Chromovaná lišta táhnoucí se vlastně po celé jeho šířce bude standardem od výbavové verze Style, a pokud byste se pídili po radaru přednárazového systému, vězte, že jej nemají pouze vozy na snímcích. Vzadu najdeme zatmavená krycí skla svítilen a objevuje se i diodová technika (pouze u rapidu). Zapracovalo se také na litých kolech – v nabídce bude hned šest nových designů.
Také uvnitř najde me pár změn. Přepravována byla horizontální lišta táhnoucí se po celé šířce přístrojové desky, jiné jsou středové výdechy ventilace a ukazatele v kapličce přístrojů dostaly bílé obroučky. Podle informací automobilky je nové také ovládání manuální klimatizace, vozy na snímcích však mají klimatizaci automatickou.
Vůbec největší novinku však najdeme pod kapotou. Vůz totiž v rámci faceliftu upustil od čtyřválcové dvanáctistovky TSI (66 a 81 kW) a vsadil na litrový tříválec ve dvou výkonových variantách. Ta základní má 70 kW a rozhoupe rapid z 0-100 km/h za rovných jedenáct sekund, silnější provedení s 81 kilowatty zdolá stejnou metu o 1,2 sekundy rychleji. Nabídku benzinových motorů doplňuje čtrnáctistovka TSI s 92 kilowatty a kombinovanou spotřebou do 5 l/100 km. Zájemci o turbodiesel mají na výběr mezi tříválcovou čtrnáctistovkou TDI (66 kW) a šestnáctistovkou TDI (85 kW). Jejich výkony se v rámci faceliftu nezměnily.
Škoda Rapid - sestava motorů a základní technická data | |||
Motor | Maximální rychlost [km/h] | Zrychlení 0-100 km/h [s] | Průměrná spotřeba [l/100 km] |
1.0 TSI/70 kW | 187 | 11,0 | 4,4 |
1.0 TSI/81 kW | 200 | 9,8 | 4,5 |
1.4 TSI/92 kW | 208 | 9,0 | 4,8 |
1.4 TDI/66 kW | 185 | 11,7 | 3,9 |
1.6 TDI/85 kW | 201 | 10,0 | 4,1 |
Škoda se tradičně zaměřila na chytrá řešení, která nově doplňuje dvojice USB vstupů v zadní části vozu, myslelo se však také na spojení s virtuálním světem. K přepracovanému infotainmentu Amundsen s navigací se váže WLAN hotspot pro připojení externích zařízení a nechybí ani služby Care Connect známé z modernizované octavie a kodiaqu.
Stiskem jediného tlačítka si při poruše zavoláte pomoc, v případě nehody se vůz automaticky spojí s tísňovou linkou, a díky aplikaci Škoda Connect App si můžete v chytrém telefonu prohlížet vybrané informace o vozidle. Na dálku zjistíte stav pohonných hmot, zkontrolujete zavření oken, zobrazíte aktuální parkovací polohu nebo pošlete data do navigace.
Škodu Rapid a Rapid Spaceback u nás bude možné objednávat od dubna a první vozy k zákazníkům dorazí v průběhu června. Ceny zatím nebyly zveřejněny, neměly by se však výrazně lišit od těch současných. Základní rapid s litrovým motorem TSI (70 kW) by mohl stát okolo 315.000 Kč, spaceback by měl být o pár tisícovek levnější.
Škoda Rapid Spaceback - sestava motorů a základní technická data | |||
Motor | Maximální rychlost [km/h] | Zrychlení 0-100 km/h [s] | Průměrná spotřeba [l/100 km] |
1.0 TSI/70 kW | 184 | 11,0 | 4,4 |
1.0 TSI/81 kW | 198 | 9,8 | 4,5 |
1.4 TSI/92 kW | 205 | 8,9 | 4,8 |
1.4 TDI/66 kW | 183 | 11,6 | 3,9 |
1.6 TDI/85 kW | 198 | 9,9 | 4,1 |