Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slovenská strela míří z Kopřivnice do Hranic na rekonstrukci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Společnost Tatra Trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 milionů korun na rekonstrukci vlaku Slovenská strela. Ten nyní opustil své dosavadní stanoviště a vydal se na rekonstrukci.

Společnost Tatra Trucks začátkem letošního roku oficiálně oznámila, že byla schválena dotace na projekt rekonstrukce národní kulturní památky v podobě motorového vlaku Tatra T 68 zvaného též Slovenská strela. Ten nyní opustil své tradiční místo v centru Kopřivnice a přesunul se do Hranic, kde bude probíhat jeho renovace.

Celkové náklady projektu včetně výstavby depozitáře jsou vyčísleny na 118 milionů korun, z čehož téměř 80 milionů tvoří dotace. Zbylou částku poskytne z vlastních prostředků společnost Tatra Trucks. Rekonstrukce Slovenské strely bude probíhat dva roky, tedy do poloviny roku 2020 a provede ho společnost ČMŽO z Hranic, která zakázku vyhrála v tendru za 35 milionů korun.

Tatra T 68 představuje čtyřnápravový motorový vůz, který byl vyroben v roce 1936 pouze ve dvou kusech, schopných dosáhnou rychlosti téměř 150 km/h, ale v linkovém provozu omezených na 130 km/h. K pohonu bylo využíváno dvojice zážehových šestiválcových motorů Tatra T 67 o objemu 16,6 l, z nichž každý disponoval výkonem 123 kW.

Ve službách Československých státních drah nesl řadové označení M 290.0 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal přezdívku Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Jízdní doba Slovenské strely byla 3 hodiny a 20 minut včetně zastávky v Brně, která trvala 3 minuty.

„Těší nás, že se celý projekt daří realizovat a Slovenská strela již putuje do Hranic na Moravě, kde ji znovu uvedou do perfektního, a především provozuschopného stavu. Přesunem vlakové soupravy bude zahájen projekt Návrat Slovenské strely na koleje. Souprava bude po restaurování schopna při zvláštních příležitostech vyjet z nového depozitáře na železnici,“ uvedl Radek Strouhal generální ředitel Tatra Trucks.

Jaroslav Strnad, zakladatel holdingu CSG, jehož součástí je i většinový podíl v Tatra Trucks, uvedl: „Projekt rekonstrukce Slovenské strely souzní se sloganem naší průmyslové skupiny – Tradice je budoucnost. V našich podnicích navazujeme na technický um našich předků a dále ho rozvíjíme. Původně jsme doufali, že Slovenská strela bude zrekonstruovaná ke 100. výročí republiky, ale i tak jsme velmi rádi, že projekt s významnou a rozhodující pomocí státních i krajských institucí vůbec započal.“

„Na historickém odkazu Tatry nám velmi záleží. Nové muzeum vozů Tatra, před kterým bude mít restaurovaná Slovenská strela svůj pavilon, získá exponáty i díky tomu, že jsme odkoupili od soukromého sběratele mimořádně cennou sbírku užitkových a speciálních tatrovek. Ty tak dostanou spolu s restaurovanou Slovenskou strelou důstojné a reprezentativní prostory, které odpovídají tradici značky Tatra,“ dodal René Matera, majitel skupiny PROMET GROUP a spoluvlastník společnosti Tatra Trucks.

„Velice si vážíme příležitosti zrenovovat národní kulturní památku v podobě motorového vlaku Slovenská strela. Bude nám velkou ctí ji opravit a znovu uvést provozuschopného stavu,“ řekl Jiří Loucký, ředitel a jednatel společnosti ČMŽO. Po kompletní opravě se legendární vlaková souprava vrátí zpět do Kopřivnice po vlastní ose a vlastní silou.

Slovenská strela již opustila své dosavadní stanoviště, které se nacházelo před Technickým muzeem Tatra v Kopřivnici. Mezitím, kdy bude probíhat restaurování motorového vlaku, v Kopřivnici začne výstavba nového depozitáře, který najde své místo před novým muzeem automobilů Tatra.

Nové muzeum automobilů Tatra vznikne jako pobočka Muzea Novojičínska a bude ho provozovat kraj. Tomu společnost Tatra Trucks pro daný účel darovala pozemek s halou bývalé slévárny, navíc také umožní využití přilehlých ploch a do projektu přidá i sbírku unikátních vozidel, pro něž dosud chyběly výstavní prostory.

Při sestavování expozice nového muzea se počítá s těsnou spoluprací a koordinací se stávajícím Technickým muzeem Tatra. Předpokládané náklady na výstavbu muzea jsou vyčísleny na 123 mil. Kč, přičemž 85 procent bude financováno z evropských dotací.

„V současnosti ve veřejné soutěži vybíráme zhotovitele stavby a finalizujeme návrh expozice nového muzea. Ta se zaměří především na nákladní vozy společnosti Tatra Trucks. Její součástí bude i zrekonstruovaný legendární vlak Slovenská strela. Spolupráce s automobilkou a městem Kopřivnice funguje dobře, takže se těšíme, že v sezóně 2021 přivítáme v novém muzeu první návštěvníky,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Posláním obou projektů, které by měly být dokončeny v průběhu roku 2020, je prohloubení péče o movité technické památky spjaté s automobilkou Tatra Trucks a jejich zachování budoucím generacím.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
6. 9. 2018 10:49
Re: Auto.cz
Interiér se myslím z části dochoval.
Avatar - Pekelná Micinka
6. 9. 2018 03:18
Re: Skvělý počin,
Nebejt Hitlera, komunismus by se sem pravděpodobně nedostal. A dneska politika Německa v čele s frau opět ohrožuje Evropu. ;-\ 8-s
Avatar - Magister
5. 9. 2018 13:04
Re: Skvělý počin,
Souhlas, dlouho to stálo venku na dešti a hnilo. Museli to dát na valník, jinak by se to zlomilo, jeřábem to nešlo..... říkali mi minulý víkend v muzeu.
5. 9. 2018 12:10
Re: Zajímavost je v pohonu: Tatra - Sousedík
Ano, je to tak. Dalo by se kolem toho psát dlouho a dlouho, jak sestava zvětšuje zrychlení vozu a zlepšuje účinnost spal. motoru atd. atd., ale na to není místo.
Avatar - mariov8
5. 9. 2018 11:00
Re: Zajímavost je v pohonu: Tatra - Sousedík
A také je zajímavostí, že Sousedíkův pohon počítá chytře s nižší účinností elektrického přenosu výkonu a tak ve vyšších rychlostech je tento ze hry. Spojkou se spojí výstup spalovacího motoru (ehm generátoru) s trakčním elektromotorem (ehm hnacím dvoukolím) a je tam přímá vazba. Měkký rozjezd díky elektrickému přenosu výkonu a vysoká efektivita při cestovních rychlostech díky mechanickému přenosu výkonu.