Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spy Photos: BMW Progressive Activity Sedan (nové foto + kresby)

Ondřej Láník
Diskuze (47)
O novém Super-Touringu nepíšeme poprvé, ale taky ne naposled. Zvláštní kombinace kombi, minivanu a SUV bude téměř jistě vydávána za zakladatele "nové třídy". Pomohla analýza chyb na Mercedesu R k tomu, aby byl koncepčně podobný model BMW úspěšnější?

Mercedes-Benz se se svým pětimetrovým crossoverem zatím nedočkal výraznějších obchodních úspěchů, ale to neodradí konkurenční BMW v uvedení své představy o prostorném cestovním autě na trh. Velkoprostorové vozy byly dlouhá léta pro BMW tabu a ani tentokrát to nebude s novým modelem tak jednoduché. Na první pohled vypadá vyfotografovaný prototyp jako velký van, ale půjde spíše o neobvykle kombinovaný crossover. Cíl managementu BMW: nabídnout automobil, který bude odpovídat prostorově funkční koncepci (Raumfunktionales Konzept, RFK), bude uvnitř větší než kombi řady 5, ale přitom sportovnější než Mercedes-Benz třídy R.

Původní záměr nabídnout dva sportovní vany V3 jako alternativu ke kombi 3 touring a V5 jako alternativu ke kombi 5 touring, nakonec asi nebude realizován. Trojkové sportovní MPV by totiž nemělo tolik místa navíc, kolik by si u BMW pod zkratkou RFK představovali. Na konci roku 2008 nebo během roku 2009 se tedy představí nový van s rekordním rozvorem (cca 3 m), ale s výškou jen 1,55 m a střechou, plynule pokračující do zadního okna, téměř jako u kupé. Podobné řešení ukázalo BMW už na modelu X6, ale to je přeci jen trochu jiná vesnice. BMW Progressive Activity Sedan má být příbuzné s příští generací BMW řady 5 (příchod na konci roku 2009), má nabídnout mnohem více místa, v prvním plánu pro čtyři cestující. Páté sedadlo bude nouzové. Za sedadly pak zůstane až 600 litrů objemu pro zavazadla a když na to příjde, bude v BMW PAS (někdy označované jako V5) po sklopení druhé řady sedadel až 1700 l pro náklad.

Design velkých aut tohoto formátu není nic jednoduchého. Tvůrci Mercedesu třídy R by o tom mohli vyprávět. U BMW aplikují vše, co by mohlo nový model opticky zmenšit a udělat co nejsportovnější. Účinné by v tomto ohledu mohlo být nasazení extrémně velkých kol, když v sériové výbavě prý budou figurovat osmnáctipalcová kola a za příplatek budou k dispozici kola o průměru až 21 palců! Tradiční ledviny budou překvapivě subtilní, aerodynamické řešení i přes značné rozměry vozu a velká kola zůstane efektivní (cx=0,31).

Motorová paleta se bude podobat tomu, co bude mít příští BMW řady 5. Připraveny budou zřejmě jednotky 3.0i (190 kW), 3.0Si (225 kW), 4.4Si (300 kW), 2.5d (150 kW), 3.0d (180 kW), 3.5d (220 kW), mimo základní benzinovou a vznětovou motorizaci vždy i ve verzi s pohonem všech kol XDrive. Za kódem 4.4Si (300 kW) se skrývá přeplňovaný osmiválec 4,4 l. Osmiválcový turbodiesel ani sportovní verze M se neplánují. Převodovky budou výhradně samočinné, ke standardnímu šestistupňovému automatu bude možné zvolit alternativní dvouspojkovou převodovku.

Plánovaná roční produkce se bude pohybovat mezi 50 a 70 tisíc kusy, hlavním trhem má být USA.

Ondřej Láník
Diskuze (47)
Avatar - Pekelná Micinka
2. 2. 2008 16:32
Re: Automobily jako konfekce
Vážně? Já tam tu podobnost nevnímám, ale myslím, že realita bude jiná, až to vytáhnou z garáže. :-)
Avatar - T613
2. 2. 2008 01:07
Re: Automobily jako konfekce
Nevím proč, ale zadek mi zatím strašně připomíná "vládního" Daimlera na přesný typ si bohužel nevzpomenu :-(
Avatar - Pekelná Micinka
2. 2. 2008 00:31
Re: Opacha
A třeba zrovna ne. Odkazoval bych zejména na poslední odstaveček - hlavním trhem USA. Chutě a potřeby severoameričanů jiné než evropské. Předpokládám, že na designu pracuje zejména jejich kalifornské centrum a bude reflektovat chutě tamějšího trhu.
Avatar - Pekelná Micinka
2. 2. 2008 00:23
Re: Automobily jako konfekce
Zatím toho není moc vidět, stěží dělat soudy, na ilustraci se mi zadek taky až tak příliš nelíbí, ale jsem si jistý, že BMW dostojí svému standartu (záleží, zda se ti nová BMW líbí nebo ne). Jinak účel je jasný, nabídnou potencionálním zákazníkům větší paletu modelů. I když to neradi připouštíme, i auto v téhle třídě je dnes spotřebním zbožím a to prodává obal. A protože auto jako takový se v obalu nedodává, tak je tím obalem, nadneseně řečeno, karoserie. A tak když už máme skvělou techniku BMW, proč jí neprodat těm, kterým chyběl právě takovýto "obal". ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
2. 2. 2008 00:08
Re: Automobily jako konfekce
No jediné negativum je, že si BMW částečně přelije zákazníky od jednoho modelu k druhému. Navíc, může přebrat část zákazníků od MB. A kdyby to náhodou byl opravdu přehmat, tak prostě nebude další generace, společnost to nepoloží, většina dílů je dnes stejně unifikovaná, upravitelná, nebo nastavitelná a tak jestli se objeví ovladač klimatizace z řady 5 i v tomhle voze, tak mě to ani neurazí, ani nepřekvapí. Myslím, že je dobré na to koukat tak, že v počátcích minulého století bylo běžné, že ti, kterých se automobilismus týkal (tedy ti movitější), objednávali karoserii dle svého vkusu a potřeb u karosárny, kdežto podvozek a motor byl od jiného výrobce. Dnešní předpisy i požadavky majitelů na bezpečnost auta nic takového neumožňují, nepočítaje v to různé domácí stavby atd., kde ovšem nelze hovořit o komfortu, výbavě apod. Takže tohle je taková zkrátka "jen" další karosářská verze přímo od BMW.