Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Komentář odborníka na ojetiny: Proč se tolik mluví o stáčení tachometrů?

Vitek
Diskuze (74)
Prodejci ojetin aktivně proklamují, že jsou „proti“ stáčení a oni že auta rozhodně nestáčejí, pár jich to dokonce pojalo jako jakýsi „boj se stáčením tachometrů“.

V posledních letech je stáčení tachometrů u ojetých vozů poměrně časté téma v médiích. Po prvotní nevoli či nevšímavosti bazarových prodejců se objevil nový, docela zajímavý fenomén. Prodejci ojetin aktivně proklamují, že jsou „proti“ stáčení a oni že auta rozhodně nestáčejí, pár jich to dokonce pojalo jako jakýsi „boj se stáčením tachometrů“. V první řadě mne napadá, že „bojovat“ se stáčením rozhodně není potřeba, stačí se mu prostě vyhnout. Je také dobré vědět, jak a proč se to děje.

S kolegy již mnoho let denně prověřujeme ojetá auta včetně jejich historie a případného stočení. Pochopitelně se vyhýbáme ojetinám, které jsou prokazatelně nebo i jen pravděpodobně stočené. Proč ale prodejci ojetin, pro které je úspěšný prodej ojetiny s neoprávněně sníženým počtem ujetých kilometrů více ziskový, najednou stáčení tachometrů odsuzují a tvrdí, že to nedělají? Vždyť se přímo připravují o snadno vydělané peníze. A před rokem 2009 o něčem podobném nikdo nenapsal a nevydal skoro ani čárku.

Rok 2009 je v tomto směru poměrně významný, protože tehdy začalo být poprvé možné si pomocí databáze přes internet ověřit kilometrový nájezd u mnoha ojetých vozidel, zejména u těch prodaných jako nových v ČR. Také naše společnost začala aktivněji v tomto roce spolupracovat s médii v oblasti poskytování informací, co se na trhu s ojetými vozidly děje, často právě ve vztahu ke stáčení kilometrů. A protože na trhu ojetin funguje cosi, co by se dalo nazvat „bojem“ konkurenčním, začaly autobazary stáčení kilometrů, které většina z nich historicky nastavila jako standard trhu, využívat ve svůj prospěch.

Jak? Za ty zhruba tři roky, kdy se tento trend objevil, to vypadá, že se autobazary zaměřily zejména na marketingové proklamace, různá tisková prohlášení a podobné „prázdné plácání do vody“. Ruku v ruce s tím jde však i jejich zdokonalování se v tom, jak manipulaci s tachometrem zamlžit nebo znemožnit její prokázání. Faktem totiž i nadále zůstává, že téměř v kterémkoliv autobazaru v ČR lze v současné době bez větších potíží najít a identifikovat někdy velmi pravděpodobně, často přímo prokazatelně stočené vozidlo.

Proto si dávejte větší pozor a důkladněji ověřujte veškeré údaje zejména v těch autobazarech, které navenek horlivě proklamují, že u nich jsou všechna vozidla prověřená z hlediska historie a kilometrového nájezdu. Ono se totiž přímo nabízí stočení tachometru u vozidel, kde prodejce při ověřování zjistí, že žádný historický údaj neexistuje, takže skutečný nájezd se nedá pouhým ověřením zjistit. A když ho nezjistí prodávající, tedy profesionál v oboru, těžko ho pak zjistí kupující, v tomto oboru obvykle laik.

Není-li tedy v historii vozidla žádný ověřitelný údaj, zbystřete, i když Vám prodávající tvrdí, že u něj stočené auto být nemůže. Nejlepší cestou, jak si ověřit, zda ojetina odpovídá stavem údaji na tachometru, je pozvat si na prohlídku vozu odborníka, který je schopen skutečný nájezd vozidla rozumně odhadnout a nepotřebuje k tomu údaje z historie vozidla. V naší praxi se s takovými případy setkáváme poměrně často.

Díky osvětě a větším znalostem kupujících také prodejci začali vymýšlet mnohem důkladnější způsoby, aby nebylo možné stočení kilometrů snadno odhalit či prokázat, případně se po koupi takového vozu domoci svých práv ve formě snížení původní kupní ceny nebo vrácení vozidla prodejci. Dejte si proto při nákupu ojetiny dobrý pozor, jak je konkrétně doložitelný a zejména ověřitelný kilometrový nájezd vozidla. Největší vypovídací hodnotu mají záznamy v servisní knížce ze značkových servisů. Ovšem pozor, často se falšují a někdy je opravdu těžké rozeznat falšované od pravých. Optimální je samozřejmě ověřovací telefonát do příslušného servisu. U vozidle z tuzemska se obvykle vyplatí investovat několik stovek do prověření historie pomocí databáze dostupné přes internet. Je lepší věnovat tomu více času a energie před koupí, než to zjistit již po koupi a snažit se to řešit s prodávajícím. To je obvykle již značně problematické.

Mimo jiné i proto, že ve smlouvách či předávacích protokolech se vyskytují různé poznámky typu „skutečný kilometrový nájezd nezjištěn“, „stav tachometru se nemusí shodovat se skutečně ujetým počtem kilometrů vozidla“, a mnohé další variace na toto téma, na které si dejte také dobrý pozor. Pokud na něco podobného narazíte, klidně se vraťte k důkladnému prověření informací uváděných o vozidle. Jakmile podepíšete podobné formulace a koupíte manipulované vozidlo, je cesta zpět velmi obtížná, ne-li nemožná.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Vitek
Diskuze (74)
Avatar - Milord_79
29. 8. 2012 22:17
Re: Do doby
SEKAT A SEKAT A SEKAT >:D :-! >:D :-!
29. 8. 2012 20:02
Re: Do doby
Je o to jaké auto. Třeba Passat bude mít jen těžko 100 tkm už po 4 letech, naopak Suzuki Sfift bude rád že 100 tkm pokoří za 7 let. Je až s podivem kolik lidí v důchodovém věku si koupí nové auto PŘEJi JIM TO a ti nenajedou 100 ani za 12 let. Hledá li někdo Passata, Superba, A6, Octavii, Golfa poslední dvě převážně v naftě nemá téměř šanci koupit 4 leté auto s nájezdem pod 100 tkm. Nechápu ani to že většina lidí kupuje auta v bazarech a nepřímo od majitele, udělat si výlet byť 100km od domova podívat se na auto není až takový problém, je to jen pohodlnost. Neomlouvám nikoho že stáčí tachometry,ale mohou si za to lidé svou hloupostí. Useknout ruku by si zasloužil každý podvodník.
Avatar - Milord_79
28. 8. 2012 21:21
Re: Do doby
No asi se motame v kruhu pokud vetsina lidi jak rikas..... si kupuje ojete auto a pritom nenajede vic jak 10tis km rocne (treba z me rodiny 80%) :-) proc je tak malo aut co maji 5-10 let a nemaji 100tis km :-! A myslim ze asi nebude velkej rozdil v najezdu km za rok u novych a starsich aut!!!

Porad to neresi to ze kdo umyslne upravi stav km na pocitadle je PODVODNIK a zaslouzil by useknout ruku!!!! Stacilo by takhle potrestat 10-20 lidi a bylo by vse OK >:D
28. 8. 2012 19:51
Re: Do doby
Podle technického stavu to nepozná samozřejmně nikdo. Jelikož 90% aut v bazarech je ve stavu kdy bych typoval že má najeto minimálně 500tkm a jso minimáoně třikrát přes střechu a ono je na buídkách 150 >:D Jde o to že auto staré 6 let se 180tkm nemusí být vrak, naopak mnohdy bývá v lepším stavu než 4 letej kus se 100tkm. Jde jen o předchozího majitele. Druhá věc je ta že neznám moc lidí kteří si koupí ojeté auto a najedou víc jak 10 tkm ročně, tak že kousek s najetýma 180 tkm jim vydrží minimálně na deset let pokud se pod jejih "urputnou" údržbou dřív nerozpadne.
28. 8. 2012 18:53
Re: tacho
Jenže většina si to holt asi neuvědomuje..