Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Staneme se automobilovou velmocí?

Michal Fokt
Diskuze (10)
Česká republika už má „přiklepnutou“ Toyoytu-PSA a zdá se, že má o výrobu automobilů u nás zájem také Hyundai. Má to však bohužel svá „ale“…

Česká republika už má „přiklepnutou“ Toyoytu-PSA a zdá se, že má o výrobu automobilů u nás zájem také Hyundai. Má to však bohužel svá „ale“…

Kolínská radnice měla všechno pečlivě připraveno. V politicky nerovném boji s Lipskem o továrnu BMW sice neuspělo, ale její průmyslová zóna byla připravena dalším zájemcům, které přilákalo možná i „finále“ s Lipskem. Nejrychlejší bylo uskupení Toyota-Peugeot-Citroën, s mírným zpožděním zareagoval také korejský gigant Hyundai, jehož zájem ale zatím i přes obsazení kolínské lokality trvá, a nasměroval se pro změnu (díky bohu) do nejproblematičtější oblasti republiky – Severní Moravy. Co víc by si tamní obyvatelé i celá republika mohla více přát?

Jenže první euforie náhle poněkud ochladla. Ukázalo se totiž, že teoreticky by sice mohla továrna stát v průmyslové zóně poblíž Nošovic na Frýdecko-místecku, ovšem tamní pozemky jsou stále ještě v držení řady majitelů. A těm pochopitelně neujde informace o záměrech automobilky, takže se budou snažit prodat své pozemky za značně vyšší ceny, a mnozí je třeba neprodají vůbec, takže ambiciózní plány vezmou za své. Takže nejprve bude třeba zajistit odpovídající plochu, a teprve poté začít jednání, což bezesporu celou záležitost protáhne, a může se stát, že investor půjde jinam. Je pravda, že Polsko již za desetiletí výroby všemožných automobilů ukázalo, že není právě nejvhodnější lokalitou pro produkci kvalitního zboží, ale v okolí je mnoho dalších, které jsou připraveny takovou nabídku přijmout.

Otázkou zůstává, proč nebyl již dávno vypracován plán na rozmístění průmyslových zón, které by byly schopné uspokojit nejen výrobce podložek, šroubů, nebo plyšových hraček, ale i tak lukrativní odvětví, jakým je výroba automobilů, která patří k základním pilířům západních ekonomik. Tyto plochy měly být již dávno majetkem měst a lákat tak bezproblémovým vyřízením všech náležitostí. Možná se povede přesvědčit majitele pozemků, možná se podaří najít jiné místo, ale dost možná nám zbudou jen oči pro pláč a „kdyby…“. Nabídky na vybudování nových automobilových závodů se totiž nevyskytují každý den.

Na druhou stranu – s automobilkou Hyundai, stejně jako s řadou dalších, se podle agentury Czechinvest zatím pouze předběžně jedná, takže nejsou známy ani sebemenší podrobnosti. Ovšem pokud by některé z jednání dopadlo příznivě, mělo by již být připraveno místo, o něž v takových případech jde. A jak se zdá, v celé republice není jediné místo, schopné požadavkům vyhovět. Takže si možná budeme za pár let říkat – „Mohli jsme být opět po sedmdesáti letech průmyslovou velmocí, kdyby…“

Michal Fokt
Diskuze (10)