20.6. 2016 Ladislav Černý

Stavební vozidla: Zejména Volvo FMX

 

Volvo Trucks šlape ve stavebním sektoru na plné obrátky. Za posledních dvanáct měsíců představilo šest zásadních inovací.

Stavební sektor klade na vozidla tak rozličné požadavky, že postavit na každý z nich ideálně vozidlo klade na výrobce obrovské nároky. Volvo Trucks díky nabídce zesílených náprav, přídavného pohonu předních kol, novým konfiguracím podvozku a dalším nabízí téměř nepřebernou plejádu verzí. Pojďme se podívat na běžné i speciální. Ještě dodejme, že stavební řadu FMX doplňuje v nižší hmotnostní kategorii model FL s pohonem 4x4.

Základní charakteristika

Stavební řada FMX vychází z platformy prostřední řady FM, což také dokládá podobné označení řad. Písmeno X navíc u stavební verze odkazuje na provoz po nezpevněných vozovkách. Součást změn tvoří mimo jiné robustní exteriér a propracovaný prostor řidiče, žebřík vedoucí ke korbě, chráněné světlomety a masivní tažné zařízení v robustním nárazníku. Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Plně pohonné podvozky tedy zahrnují 4x4 a 6x6. Výšku podvozků nad vozovkou lze volit v hodnotách 600, 1000, 1200 a 1240 mm podle potřeby průchodnosti terénem a typu nástavby.

Větší zátěž na předek

Loňskou novinku tvoří nabídka desetitunových dvojitých předních náprav, což u čtyřnápravového vozidla znamená dvě tuny přepravní hmotnosti navíc. Lze tím rychleji dosáhnout maximálního zatížení vozidla a řidič bude mít jistotu, že splňuje hmotnostní omezení čím dál více kontrolovaná i na českých silnicích.

S dvojitou přední nápravou souvisí další příspěvek modelu FMX pro stavební firmy. K této konstrukci je nově k dispozici systém dynamického řízení VDS, které kromě mimořádné přesnosti, tlumení rázů kol do volantu, udržování zvoleného směru během přejezdu nerovností a usnadnění práci řidiči menší silou na volant přidává například i automatické srovnání předních kol po uvolnění volantu. Při nájezdu pod nakladač či ke sklápění je rovnou polohou předních kol zajištěna maximální stabilita vozidla.

Automaticky připojitelný pohon

Rovněž přední nápravy se týká možnost samočinného připojení pohonu. Jde o klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol. Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití.

Další kombinace

Automaticky připojitelný pohon předních kol lze od konce loňského roku kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku. Díky menším vibracím – zejména když vozidlo jede bez nákladu – může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost, takže během směny zvládne odvézt více nákladu.

10x4 nebo 10x6

Do sériové výroby se dostala pětinápravová vozidla se dvěma či třemi poháněnými osami. Dvě řízené přední nápravy v zesíleném provedení poskytují nosnost dvaceti tun, tři zadní osy přidávají dalších 36 tun. Celkově jde tedy o 56tunové podvozky pro těžké náklady.

Motory

Šestiválec D11K podává ze zdvihového objemu 10,8 litru 243 až 332 kW (1600 až 2150 N.m). Výhodu tohoto agregátu pro ekonomický provoz tvoří maximum točivého momentu již od 950, resp. 1000 ot/min. V závislosti na výkonové verzi. V náročném terénu je velmi důležitý účinek výfukové brzdy 160 kW, ve strmějších podmínkách přijde vhod motorová brzda VEB/290 kW.

Silnější šestiválec D13K ve čtyřech provedeních nabízí 309 až 397 kW (2100- 2600 N.m). Decelerační účinek motorové brzdy VEB+ dosahuje značných 375 kW. Pro nástavbáře jsou k dispozici vývody točivého momentu 650 nebo 1000 N.m.

Automatizované řazení

Řízení v náročném terénu usnadňuje převodovka I-Shift, která ve stavebním modelu FMX održela speciální software off-road. Dvanáctistupňové ústrojí s tímto nastavením řadí na vyšší stupně v závislosti na sklonu vozovky a zatížení vozidla, takže v prudkém stoupání řadí po půlkách a nedochází k zastavení vozidla vlivem prodlevy v řazení. I-Shift dovoluje manévrování v nízkých rychlostech a lze jej spojit také s přední hnací nápravou. S offroadovým režimem je také spjatý Hill holder, který brání rozjetí vozidla při rozjíždění ve stoupání.

Nejmenší stavbař

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Navýšení nájezdového úhlu až na 25 stupňů zvětšuje průchodnost modelu FL 4x4 terénem. K dispozici je s celkovou hmotností dvanáct až šestnáct tun a šestiválcem D8K/183/206 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky

V novém celosvětovém indexu dostupnosti a kvality…

Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů

Kybernetická měna bitcoin pokračuje v růstech na nové…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na konci ligy vyznamenal

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na…

Sezona fotbalistů Leicesteru neprobíhala zrovna podle představ. Tým, který loni senzačně získal titul, se…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…