reklama


20.6. 2016 Ladislav Černý

Stavební vozidla: Zejména Volvo FMX

 

Volvo Trucks šlape ve stavebním sektoru na plné obrátky. Za posledních dvanáct měsíců představilo šest zásadních inovací.

Stavební sektor klade na vozidla tak rozličné požadavky, že postavit na každý z nich ideálně vozidlo klade na výrobce obrovské nároky. Volvo Trucks díky nabídce zesílených náprav, přídavného pohonu předních kol, novým konfiguracím podvozku a dalším nabízí téměř nepřebernou plejádu verzí. Pojďme se podívat na běžné i speciální. Ještě dodejme, že stavební řadu FMX doplňuje v nižší hmotnostní kategorii model FL s pohonem 4x4.

Základní charakteristika

Stavební řada FMX vychází z platformy prostřední řady FM, což také dokládá podobné označení řad. Písmeno X navíc u stavební verze odkazuje na provoz po nezpevněných vozovkách. Součást změn tvoří mimo jiné robustní exteriér a propracovaný prostor řidiče, žebřík vedoucí ke korbě, chráněné světlomety a masivní tažné zařízení v robustním nárazníku. Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Plně pohonné podvozky tedy zahrnují 4x4 a 6x6. Výšku podvozků nad vozovkou lze volit v hodnotách 600, 1000, 1200 a 1240 mm podle potřeby průchodnosti terénem a typu nástavby.

Větší zátěž na předek

Loňskou novinku tvoří nabídka desetitunových dvojitých předních náprav, což u čtyřnápravového vozidla znamená dvě tuny přepravní hmotnosti navíc. Lze tím rychleji dosáhnout maximálního zatížení vozidla a řidič bude mít jistotu, že splňuje hmotnostní omezení čím dál více kontrolovaná i na českých silnicích.

S dvojitou přední nápravou souvisí další příspěvek modelu FMX pro stavební firmy. K této konstrukci je nově k dispozici systém dynamického řízení VDS, které kromě mimořádné přesnosti, tlumení rázů kol do volantu, udržování zvoleného směru během přejezdu nerovností a usnadnění práci řidiči menší silou na volant přidává například i automatické srovnání předních kol po uvolnění volantu. Při nájezdu pod nakladač či ke sklápění je rovnou polohou předních kol zajištěna maximální stabilita vozidla.

Automaticky připojitelný pohon

Rovněž přední nápravy se týká možnost samočinného připojení pohonu. Jde o klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol. Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití.

Další kombinace

Automaticky připojitelný pohon předních kol lze od konce loňského roku kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku. Díky menším vibracím – zejména když vozidlo jede bez nákladu – může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost, takže během směny zvládne odvézt více nákladu.

10x4 nebo 10x6

Do sériové výroby se dostala pětinápravová vozidla se dvěma či třemi poháněnými osami. Dvě řízené přední nápravy v zesíleném provedení poskytují nosnost dvaceti tun, tři zadní osy přidávají dalších 36 tun. Celkově jde tedy o 56tunové podvozky pro těžké náklady.

Motory

Šestiválec D11K podává ze zdvihového objemu 10,8 litru 243 až 332 kW (1600 až 2150 N.m). Výhodu tohoto agregátu pro ekonomický provoz tvoří maximum točivého momentu již od 950, resp. 1000 ot/min. V závislosti na výkonové verzi. V náročném terénu je velmi důležitý účinek výfukové brzdy 160 kW, ve strmějších podmínkách přijde vhod motorová brzda VEB/290 kW.

Silnější šestiválec D13K ve čtyřech provedeních nabízí 309 až 397 kW (2100- 2600 N.m). Decelerační účinek motorové brzdy VEB+ dosahuje značných 375 kW. Pro nástavbáře jsou k dispozici vývody točivého momentu 650 nebo 1000 N.m.

Automatizované řazení

Řízení v náročném terénu usnadňuje převodovka I-Shift, která ve stavebním modelu FMX održela speciální software off-road. Dvanáctistupňové ústrojí s tímto nastavením řadí na vyšší stupně v závislosti na sklonu vozovky a zatížení vozidla, takže v prudkém stoupání řadí po půlkách a nedochází k zastavení vozidla vlivem prodlevy v řazení. I-Shift dovoluje manévrování v nízkých rychlostech a lze jej spojit také s přední hnací nápravou. S offroadovým režimem je také spjatý Hill holder, který brání rozjetí vozidla při rozjíždění ve stoupání.

Nejmenší stavbař

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Navýšení nájezdového úhlu až na 25 stupňů zvětšuje průchodnost modelu FL 4x4 terénem. K dispozici je s celkovou hmotností dvanáct až šestnáct tun a šestiválcem D8K/183/206 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí chce nový zákon,…

Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD

Zdeněk Bakala se zbavil další firmy napojené na těžební…

Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek

Svěřenský fond, kam ministr financí a šéf hnutí ANO…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace?

Dnes 14:51

Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!




Blesk.cz

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora světa se možná zmenšila

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora…

Nejvyšší hora světa Mount Everest kvůli nedávným zemětřesením už možná neměří rekordních 8848 metrů. Indie se…

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá, až StarDance ji proslavila!

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá,…

Když Marie Doležalová (30) vstoupila poprvé na taneční parket ve StarDance, moc šancí jí nikdo nedával. Ale kolo…

 

iSport.cz

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne jen fandit z lavičky

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne…

V první polovině ledna ještě absolvoval soustředění se Slavií v Číně, ale jeho pozice v kádru „sešívaných“ pro…

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a nevýrazný Moravec

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a…

Do startu biatlonového mistrovství světa v Hochfilzenu zbývá pouhých šestnáct dní. A přípravy jsou v plném…

 

Reflex.cz

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost národních ekonomik konkurovat

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost…

Řešení problémů ekonomické globalizace je teoreticky snadné – vzdělání, dovednosti založené na vzdělávání a…

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

 
 
reklama