Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavební vozidla: Zejména Volvo FMX

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Volvo Trucks šlape ve stavebním sektoru na plné obrátky. Za posledních dvanáct měsíců představilo šest zásadních inovací.

Stavební sektor klade na vozidla tak rozličné požadavky, že postavit na každý z nich ideálně vozidlo klade na výrobce obrovské nároky. Volvo Trucks díky nabídce zesílených náprav, přídavného pohonu předních kol, novým konfiguracím podvozku a dalším nabízí téměř nepřebernou plejádu verzí. Pojďme se podívat na běžné i speciální. Ještě dodejme, že stavební řadu FMX doplňuje v nižší hmotnostní kategorii model FL s pohonem 4x4.

Základní charakteristika

Stavební řada FMX vychází z platformy prostřední řady FM, což také dokládá podobné označení řad. Písmeno X navíc u stavební verze odkazuje na provoz po nezpevněných vozovkách. Součást změn tvoří mimo jiné robustní exteriér a propracovaný prostor řidiče, žebřík vedoucí ke korbě, chráněné světlomety a masivní tažné zařízení v robustním nárazníku. Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Plně pohonné podvozky tedy zahrnují 4x4 a 6x6. Výšku podvozků nad vozovkou lze volit v hodnotách 600, 1000, 1200 a 1240 mm podle potřeby průchodnosti terénem a typu nástavby.

Větší zátěž na předek

Loňskou novinku tvoří nabídka desetitunových dvojitých předních náprav, což u čtyřnápravového vozidla znamená dvě tuny přepravní hmotnosti navíc. Lze tím rychleji dosáhnout maximálního zatížení vozidla a řidič bude mít jistotu, že splňuje hmotnostní omezení čím dál více kontrolovaná i na českých silnicích.

S dvojitou přední nápravou souvisí další příspěvek modelu FMX pro stavební firmy. K této konstrukci je nově k dispozici systém dynamického řízení VDS, které kromě mimořádné přesnosti, tlumení rázů kol do volantu, udržování zvoleného směru během přejezdu nerovností a usnadnění práci řidiči menší silou na volant přidává například i automatické srovnání předních kol po uvolnění volantu. Při nájezdu pod nakladač či ke sklápění je rovnou polohou předních kol zajištěna maximální stabilita vozidla.

Automaticky připojitelný pohon

Rovněž přední nápravy se týká možnost samočinného připojení pohonu. Jde o klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol. Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití.

Další kombinace

Automaticky připojitelný pohon předních kol lze od konce loňského roku kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku. Díky menším vibracím – zejména když vozidlo jede bez nákladu – může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost, takže během směny zvládne odvézt více nákladu.

10x4 nebo 10x6

Do sériové výroby se dostala pětinápravová vozidla se dvěma či třemi poháněnými osami. Dvě řízené přední nápravy v zesíleném provedení poskytují nosnost dvaceti tun, tři zadní osy přidávají dalších 36 tun. Celkově jde tedy o 56tunové podvozky pro těžké náklady.

Motory

Šestiválec D11K podává ze zdvihového objemu 10,8 litru 243 až 332 kW (1600 až 2150 N.m). Výhodu tohoto agregátu pro ekonomický provoz tvoří maximum točivého momentu již od 950, resp. 1000 ot/min. V závislosti na výkonové verzi. V náročném terénu je velmi důležitý účinek výfukové brzdy 160 kW, ve strmějších podmínkách přijde vhod motorová brzda VEB/290 kW.

Silnější šestiválec D13K ve čtyřech provedeních nabízí 309 až 397 kW (2100- 2600 N.m). Decelerační účinek motorové brzdy VEB+ dosahuje značných 375 kW. Pro nástavbáře jsou k dispozici vývody točivého momentu 650 nebo 1000 N.m.

Automatizované řazení

Řízení v náročném terénu usnadňuje převodovka I-Shift, která ve stavebním modelu FMX održela speciální software off-road. Dvanáctistupňové ústrojí s tímto nastavením řadí na vyšší stupně v závislosti na sklonu vozovky a zatížení vozidla, takže v prudkém stoupání řadí po půlkách a nedochází k zastavení vozidla vlivem prodlevy v řazení. I-Shift dovoluje manévrování v nízkých rychlostech a lze jej spojit také s přední hnací nápravou. S offroadovým režimem je také spjatý Hill holder, který brání rozjetí vozidla při rozjíždění ve stoupání.

Nejmenší stavbař

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Navýšení nájezdového úhlu až na 25 stupňů zvětšuje průchodnost modelu FL 4x4 terénem. K dispozici je s celkovou hmotností dvanáct až šestnáct tun a šestiválcem D8K/183/206 kW.

Ladislav Černý
Diskuze (0)