Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Outback – Kombi pro dobrodruhy

Subaru Outback bylo v roce 1996 průkopníkem kombi se zvýšenou světlou výškou a terénními doplňky. Společně s novým Legacy přichází jeho další, v pořadí čtvrtá generace.

Model Outback vznikl v polovině 90tých let jako derivát kombi Legacy (na některých mimoevropských trzích se ale nabízí i s karoserií sedan) se zvýšenou světlou výškou, ochrannými plasty a dalšími úpravami. Ty spojily vlastnosti kombi – u Subaru samozřejmě se stálým pohonem všech kol – a terénního vozu. Subaru objevilo nový podsegment. Zhruba o rok později se do prodeje dostalo Volvo XC70. Od té doby podobných vozů na trhu přibývá a ačkoliv některé z nich zcela postrádají pohon 4x4 těší se stále větší oblibě.

Dnes proto mohou zákazníci o tento poměrně specifický typ auta ve střední třídě vybírat nejen mezi Outbackem nebo Volvem XC70, ale od letošního roku také mezi Audi A4 Allroad nebo Saab 9-3X. Z jmenovaných konkurentů je nový Outback nejvyšší a také nejdelší a má nejobjemnější zavazadlový prostor – s výjimkou Volva XC70, které je delší a pojme více zavazadel, tento model ale hierarchicky stojí na pomezí střední a vyšší střední třídy.

Subaru Outback - srovnání s konkurencí
Model Subaru Outback Audi A4 Allroad Saab 9-3X Volvo XC70
Délka [mm] 4775 4721 4690 4838
Šířka [mm] 1820 1841 1802 1861
Výška [mm] 1615 1495 1573 1604
Rozvor [mm] 2745 2805 2675 2815
Objem zav. prostoru [l] 526 490 477 575

Proti minulé generaci Outback povyrostl do všech stran, sice ne nijak dramaticky, ale znatelný posun je ve všech rozměrech. S délkou 4775 mm je o 45 mm delší než předchůdce, rozvor narostl více, konkrétně o 75 mm na 2745 mm. Rozdíl je i ve výšce – 1615 mm (+70 mm) – a šířce – 1820 mm (+50 mm). Rozchod kol se na obou nápravách zvětšil na shodných 1540 mm.

Vzhledem k bohaté nabídce Subaru v segmentu crossoverů se vedle minulé generace nabízí také porovnání rozměrů s dalšími aktuálními modely této značky. Menší Forester využívá techniku z Imprezy. Hlavním rozdílem vedle vyšší stavby karoserie blížící se kategorii SUV je o 115 mm kratší celková délka a zavazadlový prostor s objemem 450 litrů, o 76 l menší než v novém Outbacku, avšak téměř stejně velký jako v jeho minulé generaci. Tribeca je pak klasickým zástupcem SUV, je ve všech směrech větší, především o 90 mm delší. Nabízí i sedmimístný interiér, na druhou stranu její jedinou motorizací je benzinový šestiválec.

Subaru Outback - srovnání s dalšími modely značky
Model Forester Outback Tribeca
Délka [mm] 4560 4775 4865
Šířka [mm] 1780 1820 1880
Výška [mm] 1700 1615 1720
Rozvor [mm] 2615 2745 2750
Objem zav. prostoru [l] 450 526 128 / 525

Design je samozřejmě daný tvary nového Legacy kombi. U Subaru se vzdali rozměrného bočního okna zavazadlového prostoru s rovnými hranami. Díky tomu se střecha v zadní části na pohled více svažuje a záď dostala sportovnější tvar. Opuštění štíhlé elegance způsobují u nové generace také koncová světla podobná těm u sedanu a mohutnější zadní nárazník.

Od kombi se Outback liší maskou chladiče se třemi stříbrnými lamelami místo jedné chromované, spodním odlišně tvarovaným a nelakovanými dílem na obou náraznících a nelakovanými nástavci bočních prahů. Outback má také standardně střešní ližiny a o 5 cm zvýšený podvozek.

design subaru predstavujeme design subaru predstavujeme  

Nový Outback profituje z nově navržené podvozkové platformy Legacy. Změny se dočkalo uložení motoru v karoserii. Místo přímého upevnění ke karoserii je motor s převodovkou namontován prostřednictvím kolébkového rámu, který po stranách přesahuje převodovou skříň. Cílem nové konstrukce je zvýšit celkovou úroveň pohodlí, jízdní výkony i bezpečnost v případě kolize.

Opěrná část rámu je navržena tak, aby se maximálně utlumily vibrace motoru, zejména při volnoběhu. Hlavní pružný blok je naplněn kapalinou a motor je podepřen celkem ve čtyřech bodech. Kolébkový rám napomáhá zamezit vibracím tím, že motor je přesně umístěn v ose přenosu točivého momentu pohonné jednotky. Na kolébkový rám je navíc připevněn nejen motor, ale i prvky zavěšení předních kol a elektrický posilovač řízení. Vibrace pocházející od povrchu vozovky se tak nepřenášejí přímo na karoserii.

Na přední nápravě je použito zavěšení běžné koncepce se vzpěrou McPherson. Kromě jejího připevnění k pomocnému rámu konstruktéři ve srovnání s minulou generací změnili geometrii, rozšířili rozchod kol, zvětšili zdvih tlumičů a zvýšili tuhost stabilizátorů. Zavěšení zadní nápravy používá vyspělou konstrukci s dvojitými lichoběžníky.

design subaru predstavujeme design subaru predstavujeme  

Rozdíly mezi Legacy a Outbackem panují v nabídce motorů. Základem u silničního modelu je atmosférický dvoulitr, Outback startuje s boxerem o objemu 2,5 litru. Čtyřválec 2,5 SOHC má systém variabilního časování ventilů i-AVLS. Proti předchozí generaci se dočkal úprav tvar spalovací komory, tvaru kanálů i velikost katalyzátoru. Nové sací potrubí z pryskyřice je laděné pro lepší průběh točivého momentu, změn se ale dočkalo i naladění řídící jednotky motoru. Nejvyšší výkon je 123 kW při 5600 min-1 (dosud 127 kW v 6000 min-1) a maximum točivého momentu 229 Nm leží v 4000 min-1 (dosud 227 Nm při 4400 min-1). Na výběr je jak nová bezestupňová převodovka Lineartronic, tak šestistupňový manuál (ten v Legacy s touto motorizací není dostupný).

Právě zmíněný Lineartronic nahrazuje u čtyřválcového motoru dosud používaný konvenční čtyřstupňový automat. Bezestupňová převodovka má japonský původ, automobilka ji navrhla vlastními kapacitami. Podle Subaru bude kompletně bezúdržbová, odpadají tak servisní náklady spojené s výměnou oleje a filtrů v měničovém automatu. Navíc použití CVT představuje úsporu zhruba 0,5 l/100 km (6 %) ve srovnání s automatem.

Dalším, a prodejně nejdůležitějším motorem je 2,0D Subaru Boxer Diesel. Na českém trhu má tato motorizace podle odhadu distributora tvořit více polovinu nových registrací Outbacku. Konstrukce s protiběžnými písty – mezi turbodiesely unikátní – se kromě nižšího těžiště vyznačuje především velmi dobrým vyvážením. Pohyb pístů proti sobě ruší nepříjemné vibrace na druhé harmonické frekvenci. Agregát tak nepotřebuje vyvažovací hřídele pro dosažení uživatelského komfortu. Konstrukce bloku má navíc vyšší tuhost než u řadového čtyřválcového turbodieselu, Subaru tak mohlo použít pro jeho odlití hliníkovou slitinu při zachování velmi kompaktních rozměrů.

Nejvyšší výkon turbodieselu je 110 kW při 3600 min-1, točivý moment vrcholí 350 Nm mezi 1800 a 2400 min-1. Také tento motor dostane šestistupňovou manuální převodovku místo současné pětistupňové. Kombinovaná spotřeba je 5,3 l/100 km.

Subaru Outback - přehled modelové řady
Motor 2.5i 2.5i 3.6R 2.0D
Převodovka 6M CVT 5A 6M
Zdvihový objem [cm3] 2457 2457 3630 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 123/5600 123/5600 191/5600 110/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 229/4000 229/4000 350/4400 350/1800-2400
Max. rychlost [km/h] 201 198 230 195
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,6 10,4 7,5 9,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,6 8,4 10 6,4
Pohotovostní hmotnost [kg] 1493 1533 1587 1571

Pro fajnšmekry je pak v nabídce šestiválec 3,6R. Subaru na rozdíl od Legacy dalo opět přednost atmosférickému agregátu před přeplňovaným 2,5litrem, jeho objem proti předchozí generaci narostl prodloužením zdvihu o 0,6 litru. Nejvyšší výkon stoupl jen nevýrazně – ze 180 na 191 kW, maximum točivého momentu se ale posunulo z 297 na 350 Nm při 4400 min-1 a zároveň došlo ke zlepšení průběhu křivky momentu v nízkých otáčkách. Motor má dvojité variabilní časování ventilů AVCS a nové ojnice s asymetrickým profilem. Přenos momentu na kola zajišťuje pětistupňová automatická převodovka, u které došlo k úpravám pro snížení vnitřního tření.

Motor 3,6R má stálý pohon všech kol s proměnlivým rozdělováním točivého momentu. K rozdělování hnacího momentu napomáhá planetový převod, který rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 45:55 s upřednostňováním zadní nápravy. Tento systém umožňuje hladkou spolupráci s výkonným motorem a umožňuje lepší průjezdy zatáčkami při dynamické jízdě.

design subaru predstavujeme design subaru predstavujeme  

Pro čtyřválce s manuální převodovkou je určen systém, který spojuje centrální diferenciál s kuželovými koly se základním rozdělením hnacího momentu v poměru 50:50 a viskózní spojku. Pokud dojde k prokluzu předního nebo zadního kola, viskózní spojka upraví rozdělení hnacího momentu tak, aby zůstala zachována co nejvyšší trakce.

Převodovka Lineartronic dostane stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu. Systém sleduje provozní podmínky všech čtyř kol, točivý moment motoru a údaje stabilizačního systému VDC. Na změny povrchu vozovky systém okamžitě reaguje přerozdělováním točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy. Výsledkem této koncepce jsou vynikající záběrové schopnosti a stabilita jízdy. Za běžné jízdy se dále točivý moment přerozděluje tak, aby ztráty točivého momentu byly co nejnižší, což se odráží ve stabilitě stálého pohonu všech kol a hospodárnosti provozu.