Subaru Outback – Kombi pro dobrodruhy

Subaru Outback – Kombi pro dobrodruhy

 
 

Subaru Outback bylo v roce 1996 průkopníkem kombi se zvýšenou světlou výškou a terénními doplňky. Společně s novým Legacy přichází jeho další, v pořadí čtvrtá generace.

Model Outback vznikl v polovině 90tých let jako derivát kombi Legacy (na některých mimoevropských trzích se ale nabízí i s karoserií sedan) se zvýšenou světlou výškou, ochrannými plasty a dalšími úpravami. Ty spojily vlastnosti kombi – u Subaru samozřejmě se stálým pohonem všech kol – a terénního vozu. Subaru objevilo nový podsegment. Zhruba o rok později se do prodeje dostalo Volvo XC70. Od té doby podobných vozů na trhu přibývá a ačkoliv některé z nich zcela postrádají pohon 4x4 těší se stále větší oblibě.

Dnes proto mohou zákazníci o tento poměrně specifický typ auta ve střední třídě vybírat nejen mezi Outbackem nebo Volvem XC70, ale od letošního roku také mezi Audi A4 Allroad nebo Saab 9-3X. Z jmenovaných konkurentů je nový Outback nejvyšší a také nejdelší a má nejobjemnější zavazadlový prostor – s výjimkou Volva XC70, které je delší a pojme více zavazadel, tento model ale hierarchicky stojí na pomezí střední a vyšší střední třídy.

Subaru Outback - srovnání s konkurencí
ModelSubaru OutbackAudi A4 AllroadSaab 9-3XVolvo XC70
Délka [mm]4775472146904838
Šířka [mm]1820184118021861
Výška [mm]1615149515731604
Rozvor [mm]2745280526752815
Objem zav. prostoru [l]526490477575

Proti minulé generaci Outback povyrostl do všech stran, sice ne nijak dramaticky, ale znatelný posun je ve všech rozměrech. S délkou 4775 mm je o 45 mm delší než předchůdce, rozvor narostl více, konkrétně o 75 mm na 2745 mm. Rozdíl je i ve výšce – 1615 mm (+70 mm) – a šířce – 1820 mm (+50 mm). Rozchod kol se na obou nápravách zvětšil na shodných 1540 mm.

Vzhledem k bohaté nabídce Subaru v segmentu crossoverů se vedle minulé generace nabízí také porovnání rozměrů s dalšími aktuálními modely této značky. Menší Forester využívá techniku z Imprezy. Hlavním rozdílem vedle vyšší stavby karoserie blížící se kategorii SUV je o 115 mm kratší celková délka a zavazadlový prostor s objemem 450 litrů, o 76 l menší než v novém Outbacku, avšak téměř stejně velký jako v jeho minulé generaci. Tribeca je pak klasickým zástupcem SUV, je ve všech směrech větší, především o 90 mm delší. Nabízí i sedmimístný interiér, na druhou stranu její jedinou motorizací je benzinový šestiválec.

Subaru Outback - srovnání s dalšími modely značky
ModelForesterOutbackTribeca
Délka [mm]456047754865
Šířka [mm]178018201880
Výška [mm]170016151720
Rozvor [mm]261527452750
Objem zav. prostoru [l]450526128 / 525

Design je samozřejmě daný tvary nového Legacy kombi. U Subaru se vzdali rozměrného bočního okna zavazadlového prostoru s rovnými hranami. Díky tomu se střecha v zadní části na pohled více svažuje a záď dostala sportovnější tvar. Opuštění štíhlé elegance způsobují u nové generace také koncová světla podobná těm u sedanu a mohutnější zadní nárazník.

Od kombi se Outback liší maskou chladiče se třemi stříbrnými lamelami místo jedné chromované, spodním odlišně tvarovaným a nelakovanými dílem na obou náraznících a nelakovanými nástavci bočních prahů. Outback má také standardně střešní ližiny a o 5 cm zvýšený podvozek.

obrázek [555 x 297]  

Nový Outback profituje z nově navržené podvozkové platformy Legacy. Změny se dočkalo uložení motoru v karoserii. Místo přímého upevnění ke karoserii je motor s převodovkou namontován prostřednictvím kolébkového rámu, který po stranách přesahuje převodovou skříň. Cílem nové konstrukce je zvýšit celkovou úroveň pohodlí, jízdní výkony i bezpečnost v případě kolize.

Opěrná část rámu je navržena tak, aby se maximálně utlumily vibrace motoru, zejména při volnoběhu. Hlavní pružný blok je naplněn kapalinou a motor je podepřen celkem ve čtyřech bodech. Kolébkový rám napomáhá zamezit vibracím tím, že motor je přesně umístěn v ose přenosu točivého momentu pohonné jednotky. Na kolébkový rám je navíc připevněn nejen motor, ale i prvky zavěšení předních kol a elektrický posilovač řízení. Vibrace pocházející od povrchu vozovky se tak nepřenášejí přímo na karoserii.

Na přední nápravě je použito zavěšení běžné koncepce se vzpěrou McPherson. Kromě jejího připevnění k pomocnému rámu konstruktéři ve srovnání s minulou generací změnili geometrii, rozšířili rozchod kol, zvětšili zdvih tlumičů a zvýšili tuhost stabilizátorů. Zavěšení zadní nápravy používá vyspělou konstrukci s dvojitými lichoběžníky.

obrázek [555 x 391]  

Rozdíly mezi Legacy a Outbackem panují v nabídce motorů. Základem u silničního modelu je atmosférický dvoulitr, Outback startuje s boxerem o objemu 2,5 litru. Čtyřválec 2,5 SOHC má systém variabilního časování ventilů i-AVLS. Proti předchozí generaci se dočkal úprav tvar spalovací komory, tvaru kanálů i velikost katalyzátoru. Nové sací potrubí z pryskyřice je laděné pro lepší průběh točivého momentu, změn se ale dočkalo i naladění řídící jednotky motoru. Nejvyšší výkon je 123 kW při 5600 min-1 (dosud 127 kW v 6000 min-1) a maximum točivého momentu 229 Nm leží v 4000 min-1 (dosud 227 Nm při 4400 min-1). Na výběr je jak nová bezestupňová převodovka Lineartronic, tak šestistupňový manuál (ten v Legacy s touto motorizací není dostupný).

Právě zmíněný Lineartronic nahrazuje u čtyřválcového motoru dosud používaný konvenční čtyřstupňový automat. Bezestupňová převodovka má japonský původ, automobilka ji navrhla vlastními kapacitami. Podle Subaru bude kompletně bezúdržbová, odpadají tak servisní náklady spojené s výměnou oleje a filtrů v měničovém automatu. Navíc použití CVT představuje úsporu zhruba 0,5 l/100 km (6 %) ve srovnání s automatem.

Dalším, a prodejně nejdůležitějším motorem je 2,0D Subaru Boxer Diesel. Na českém trhu má tato motorizace podle odhadu distributora tvořit více polovinu nových registrací Outbacku. Konstrukce s protiběžnými písty – mezi turbodiesely unikátní – se kromě nižšího těžiště vyznačuje především velmi dobrým vyvážením. Pohyb pístů proti sobě ruší nepříjemné vibrace na druhé harmonické frekvenci. Agregát tak nepotřebuje vyvažovací hřídele pro dosažení uživatelského komfortu. Konstrukce bloku má navíc vyšší tuhost než u řadového čtyřválcového turbodieselu, Subaru tak mohlo použít pro jeho odlití hliníkovou slitinu při zachování velmi kompaktních rozměrů.

Nejvyšší výkon turbodieselu je 110 kW při 3600 min-1, točivý moment vrcholí 350 Nm mezi 1800 a 2400 min-1. Také tento motor dostane šestistupňovou manuální převodovku místo současné pětistupňové. Kombinovaná spotřeba je 5,3 l/100 km.

Subaru Outback - přehled modelové řady
Motor2.5i2.5i3.6R2.0D
Převodovka6MCVT5A6M
Zdvihový objem [cm3]2457245736301998
Válce/ventily4/44/46/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]123/5600123/5600191/5600110/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]229/4000229/4000350/4400350/1800-2400
Max. rychlost [km/h]201198230195
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,610,47,59,7
Komb. spotřeba [l/100 km]8,68,4106,4
Pohotovostní hmotnost [kg]1493153315871571

Pro fajnšmekry je pak v nabídce šestiválec 3,6R. Subaru na rozdíl od Legacy dalo opět přednost atmosférickému agregátu před přeplňovaným 2,5litrem, jeho objem proti předchozí generaci narostl prodloužením zdvihu o 0,6 litru. Nejvyšší výkon stoupl jen nevýrazně – ze 180 na 191 kW, maximum točivého momentu se ale posunulo z 297 na 350 Nm při 4400 min-1 a zároveň došlo ke zlepšení průběhu křivky momentu v nízkých otáčkách. Motor má dvojité variabilní časování ventilů AVCS a nové ojnice s asymetrickým profilem. Přenos momentu na kola zajišťuje pětistupňová automatická převodovka, u které došlo k úpravám pro snížení vnitřního tření.

Motor 3,6R má stálý pohon všech kol s proměnlivým rozdělováním točivého momentu. K rozdělování hnacího momentu napomáhá planetový převod, který rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 45:55 s upřednostňováním zadní nápravy. Tento systém umožňuje hladkou spolupráci s výkonným motorem a umožňuje lepší průjezdy zatáčkami při dynamické jízdě.

obrázek [555 x 391]  

Pro čtyřválce s manuální převodovkou je určen systém, který spojuje centrální diferenciál s kuželovými koly se základním rozdělením hnacího momentu v poměru 50:50 a viskózní spojku. Pokud dojde k prokluzu předního nebo zadního kola, viskózní spojka upraví rozdělení hnacího momentu tak, aby zůstala zachována co nejvyšší trakce.

Převodovka Lineartronic dostane stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu. Systém sleduje provozní podmínky všech čtyř kol, točivý moment motoru a údaje stabilizačního systému VDC. Na změny povrchu vozovky systém okamžitě reaguje přerozdělováním točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy. Výsledkem této koncepce jsou vynikající záběrové schopnosti a stabilita jízdy. Za běžné jízdy se dále točivý moment přerozděluje tak, aby ztráty točivého momentu byly co nejnižší, což se odráží ve stabilitě stálého pohonu všech kol a hospodárnosti provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Při teroristickém útoku v Egyptě zemřelo 54 lidí Při teroristickém útoku v Egyptě zemřelo 54 lidí

Teroristický útok na Sinajském poloostrově si vyžádal…

Vrchní soud připouští vydání hackera Nikulina do Spojených států Vrchní soud připouští vydání hackera Nikulina do Spojených států

Pražský vrchní soud potvrdil přípustnost vydání Rusa…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 






 
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

TEST: Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

Dnes 12:51

Nový Peugeot 3008 už na Auto.cz dokázal vyhrát nad VW Tiguan. Souboj se Škodou Karoq tak bude zajímavý!




Blesk.cz

Jsem vycucaná škeble, říká Pomeje! Rakovinu chce vyhladovět. Za dva týdny zhubl 10 kilo!

Jsem vycucaná škeble, říká Pomeje! Rakovinu chce…

Jiří Pomeje (52) se rozhodl, že se pokusí se zákeřnou rakovinou hrtanu bojovat pomocí hladovky. Mnozí mu…

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na zámek, kde se natáčeli »Básníci«!

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na…

Snad proto, že jsi na zámku... Tak začíná básnička, na niž Pavel Kříž ve filmu Jak básníkům chutná život balí…

 

iSport.cz

RENTGEN: Moderní fotbal podle Bohemians. Proto vyhráli střet světů

RENTGEN: Moderní fotbal podle Bohemians. Proto…

Ve 14. kole HET ligy zaujalo vítězství Bohemians v Mladé Boleslavi, které ukázalo, jak dobře funguje rychlá a…

Plzeň táhne tvrdé jádro. Dokazují, že jim kariéra nekončí, řekl Vrba

Plzeň táhne tvrdé jádro. Dokazují, že jim kariéra…

Být na střídačce někdo jiný než Pavel Vrba, možná už by ani jeden z nich neoblékal plzeňský dres. Jenže Vrba…

 

Reflex.cz

Za sexuální obtěžování si ženy často mohou samy, říká exministryně Kovářová

Za sexuální obtěžování si ženy často mohou samy,…

Sexuální narážky mi často přišly spíš příjemné, většina žen je na to pyšných, tvrdí bývalá ministryně…

Volby, svátek demokracie aneb Neměly by se raději přepočítat všechny hlasy znova?

Volby, svátek demokracie aneb Neměly by se raději…

Nevím, jak vy, milí čtenáři, ale já přestávám mít důvěru, že volby, které zhruba před měsícem proběhly, byly…