Subaru zklame tradiční fanoušky: Chce se zbavit manuálu! Důvod může překvapit...
Snad největším propagátorem bezpečnosti aut je mezi automobilovými výrobci švédské Volvo, v posledních letech se mu ale snaží konkurovat i japonské Subaru. Značka kdysi proslavená úspěchy na rallye scéně nyní vedle pohonu všech kol a motorů typu boxer hojně propaguje svůj bezpečnostní asistent EyeSight. Ten ale pravověrní fanoušci značky moc neocení, EyeSight je totiž důvodem, proč Subaru podle všeho skončí s manuálními převodovkami.
EyeSight, jehož součástí jsou takové systémy jako adaptivní tempomat nebo udržování v jízdním pruhu, je totiž spjatý výhradně s převodovkou CVT a automobilka na tomto sepjetí nehodlá nic měnit. „Nejsem si jistý, že by byl (EyeSight) vůbec kompatibilní s manuálem. Ani neslýcháme spekulace o tom, že by manuál měl pokračovat, nebo že by snad EyeSight byl s ručně řazenou převodovkou nabízen,“ říká výkonný ředitel britského zastoupení Subaru Chris Graham.
Na rozdíl od jiných výrobců se totiž své bezpečnostní asistenty Subaru rozhodlo spárovat výhradně s převodovkou CVT, pro níž značka využívá obchodní označení Lineartronic. Kdo chce manuál a adaptivní tempomat, má u této japonské značky smůlu. Použití Lineartronicu podle Grahama totiž zdůrazňuje poselství o bezpečnosti.
Konec manuálu přitom Subaru už podle všeho nastává. Loni představené nové generace modelů Impreza a XV jsou v Evropě nabízeny výhradně s převodovkou Lineartronic. Manuál u nich dostupný vůbec není, údajně i kvůli malému zájmu zákazníků o tento druh převodovky. Firmě to navíc umožnilo v těchto vozech nabídnout vybrané bezpečnostní systémy balíčku EyeSight už v základní výbavě.
Vedle ryze sportovních modelů jako BRZ a WRX STI je manuál u Subaru dostupný na českém trhu už jen u Foresteru. V tomto případě je možné ho objednat pro dvoulitrový turbodiesel se 108 kW, případně pro benzinový dvoulitr se 110 kW.
Do budoucna by se přitom mohl manuálu zbavit i nástupce WRX STI, u něhož stále není jasné, zda se dostane i do Evropy. „V současné podobě pro mě musí mít WRX STI manuální převodovku, když se ale podíváte třeba na eMková BMW (s automatem), nemyslím si, že by to byl konec. A byl bych opravdu nadšený hybridním STI, bylo by skvělé z hlediska zrychlení,“ říká k tomu Graham.