Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější malá SUV, terénní automobily a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (94)
Menším vozům do terénu vládla loni Škoda Yeti. Dacia Duster, prodávaná od jara 2010, projevila svou sílu naplno.

Celkový objem trhu v segmentu malých a středních SUV (klasických terénních aut je zde minimum) se meziročně zvýšil o 18,9 %, z 16.168 na 19.220 vozů (+3.052). Mimochodem, v roce 2009 se prodalo necelých 11,9 tisíce aut této kategorie, což jasně dokládá nárůst obliby. Můžou za to také některé nové modely nebo ty, jejichž prodej se loni rozjel naplno. Zmíníme se v nich dále.

Celkový vítěz Škoda Yeti loňskému pořadí sice dominoval, ale už ne tak markantně (3.969 kusů, podíl 20,7 %) jako v předchozím roce. Byl by pochopitelně první i tehdy, kdybychom všechny terénní vozy sloučili do jediné kategorie. Jenže, vyrostl mu zdatný soupeř v podobě levné Dacie Duster. Rumunský horal s francouzskými kořeny se konečně nabízel celých dvanáct měsíců, leckomu se i líbí, ale je k mání za rozumné peníze. Stříbrné příčce nelze divit, vyskočil na ní z devítky. Dosáhl na 2.324 registrací, což dává celkový podíl 12,1 %).

Hyundai ix35 byl třetí i v roce 2010. Aktuálně to dotáhl na 1.830 kusů a 9,5 %. Kia Sportage se vyšvihla ze šestky mezi nejlepší (1.502, 7,8 %) díky nové generaci, která se také líbí. Byť už se jedná o klasické SUV a daní za odvážný design je minimální výhled ven. Volkswagen Tiguan skončil až za ní, na poslední místo v Top 5 se odporoučel z předloni druhého (1.479, 7,7 %). Kříženec tygra a leguána (tak zní oficiální výklad názvu) ale alespoň jako poslední přesáhl tisícovku.

Japonský triumvirát Nissan Qashqai – Mitsubishi ASX – Honda CR-V následuje za nimi. V případě Nissanu a Hondy je to ústup z dobytých pozic, menší crossover od Mitsubishi se naopak chytl velmi dobře, stejně jako Duster přišel na trh až během roku 2010. První desítku doplňují Volvo XC60 a Ford Kuga, kterému se v poslední době začíná opět dařit. Nová generace je ovšem na spadnutí. Zástupci BMW a Audi skončili tentokrát těsně pod Top 10. Čtyři kruhy mají ve svém portfoliu alespoň Nováčka roku Q3. Sic malé SUV skončilo až na 29. místě, ale v nabídce importéra je teprve krátce. Masivního přílivu nových modelů jako v předchozích letech jsme se loni nedočkali.

Mitsubishi ASX 1.6 vs. Nissan Qashqai 1.6 – Juniorské závody

Vysoké nárůsty Yetiho v meziročním srovnání jsou rovněž minulostí. Nejoblíbenější auto do lehčího terénu napříč všemi kategoriemi si totiž pohoršilo o 7 % (-298 kusů). Duster pochopitelně dosáhl vysokého nárůstu 344,4 %, ale ten je zapříčiněn pozdějším startem. Hyundai ix35 se zlepšil o více než polovinu (+52,9 %, +633), to ale není nic proti Sportage. Ta navýšila své počty dvojnásobně (o 755 vozů, tedy o 101,1 %!). Mezi nejlepšími se jedná o unikátní skok, navíc čísla jsou relevantní. Tiguan se oproti předloňsku o 2,8 % zhoršil, má o 43 vozů méně. Vzhledem ke ztrátě bývalých pozic nejsou tyto cifry nijak tragické, svědčí to jen a jen o narůstající (a levnější) konkurenci.

Kdo získal prestižní titul Skokan roku? Situace je trochu složitější. Duster a ASX (navýšení přes 235 %) musíme z výše zmíněných důvodů vyloučit. Koruna by tak měla připadnout Sportage. Jenže, nelze opominout BMW X3. To prošlo na přelomu let 2010/11 generační výměnou, která měla za následek divokých +615,3 %. Mnichovské SUV s rodištěm v americkém Spartanburgu vyskočilo z pouhých 72 na 515 vozů, Král je tedy jasný. Modely pod čarou vynecháváme a počty Suzuki Jimny navýšila na takřka dvojnásobek nedávná dodávka firemnímu zákazníkovi.

Naopak největší meziroční propad z Top 25 zaznamenala Mazda CX-7, o které by se dalo napsat otřepané Jednou jsi nahoře, jednou dole Sešup o 45,4 %, respektive ze 410 na 224 jednotek, tolik stručná charakteristika bývalého největšího šplhouna za rok 2010. Čtyřicetiprocentní ztrátu má na kontě i Suzuki Grand Vitara, jeho počty klesly o 106 aut (z 259 na 153). Jinak nepřesahují čtvrtinu (Audi Q5, Kia Sorento).

U Škody Yeti činily vznětové motory za uplynulý rok 60,1 % registrací (2.405 kusů). Druhým nejúspěšnějším dieselem co do objemu registrací byl Hyundai ix35 (1.206, 65,9 %). Dacia Duster má mnohem menších 43,7 %, ale také zároveň 1.015 přírůstků. Volkswagen Tiguan dosáhl 66,1 % turbodieselů (978). Kia Sportage měla tento podíl mnohem menší: 53 % (796 vozů), přesto zůstal alespoň nad polovinou. To se Dusteru nepovedlo, naftové agregáty jsou mnohem dražší než benzinové. Na druhou stranu se prodalo 78 dacií na bioethanol E85. Alternativní paliva se mezi malými teréňáky jinak opravdu nenosí.

VW Tiguan 1,4 TSI (110 kW) vs. Škoda Yeti 1,4 TSI (90 kW)

Není žádným tajemstvím, že malá SUV se běžně prodávají i s pohonem jedné nápravy. Přesto čtyřkolky dominují, byť ne tak výrazně jako ve vyšší třídě. Yeti s pohonem obou náprav měl na kontě 2.054 exemplářů (51,8 % z celkových registrací model), Duster 1.790 (mnohem vyšších 77 %), Tiguan 909 (61,5 %), Hyundai ix35 682 (jen 37,3 %) a do pětice absolutně nejoblíbenějších se vklínila i Honda CR-V. Ta se ovšem coby striktní 4x2 nenabízí, takže podíl čtyřkolek je stoprocentní. Pro srovnání: malý crossover Suzuki SX4 zabírající na všechna čtyři kola zvolilo 1.262 klientů (68,1 %).

Malé crossovery

Tím se dostáváme do (zatím) maličkého podsegmentu, kterému zmíněné Suzuki znovu neohroženě vládlo. Dosáhlo přes 1.850 registrací (přesně 1.853) a patří mu skoro 72 % podílu. Druhý skončil extravagantní Nissan Juke (370, 14,3 %), Soul dosáhl jen na 259 aut a rovných 10 procent. Čtvrtý skončil Mini Countryman, který jsme od běžných Mini oddělili až během roku a zařadili do těchto statistik. Následují dvojče SX4 s logem Fiatu a na posledním místě se krčící Toyota Urban Cruiser.

Toyota neuspěla a novou už ji nekoupíte.

Třída ale celkově vzrostla. Zatímco v roce 2009 dosáhla na 2,2 tisíce, o rok později to bylo jen 1879 kusů. Nyní se situace zlepšila, objem se přiblížil hranici 2,6 tisíce exemplářů (2.588, +37,7 %).

Tahounem je SX4. Oblíbený zvýšený hatchback (sedan z české kotliny již zmizel) si totiž polepšil o 43 %. Ano, Juke a Countryman jsou na tom mnohem lépe, mají trojciferné nárůsty, ale na trh tyto modely přišly během pozdního léta a začínajícího podzimu 2010, takže nejsou plně srovnatelné. U zbytku je pohled do výsledků tristní: Soul má -16 %, Sedici přes -70 % a Urban Cruiser ještě více.

Kategorie se zřejmě v nejbližší době rozroste. Podobu Opelu Mokka již známe. V dalších dvou letech se sem chystá ale i Jeep s nástupcem neúspěšného Sedici, není vyloučeno, že se objeví i s logem Fatu. Novinky chystají také jihokorejský SsangYong či německý Volkswagen.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2011
Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
Škoda YETI 3969 4267 -298 -7,0% 20,7%
Dacia DUSTER 2324 523 1801 344,4% 12,1%
Hyundai ix35 1830 1197 633 52,9% 9,5%
Kia SPORTAGE 1502 747 755 101,1% 7,8%
Volkswagen TIGUAN 1479 1522 -43 -2,8% 7,7%
Nissan QASHQAI 842 1017 -175 -17,2% 4,4%
Mitsubishi ASX 792 236 556 235,6% 4,1%
Honda CR-V 667 795 -128 -16,1% 3,5%
Volvo XC60 599 443 156 35,2% 3,1%
Ford KUGA 573 562 11 2,0% 3,0%
BMW X3 515 72 443 615,3% 2,7%
BMW X1 466 454 12 2,6% 2,4%
Audi Q5 405 539 -134 -24,9% 2,1%
Toyota RAV4 361 424 -63 -14,9% 1,9%
Hyundai SANTA FE 334 314 20 6,4% 1,7%
Subaru FORESTER 327 408 -81 -19,9% 1,7%
Mitsubishi OUTLANDER 319 307 12 3,9% 1,7%
Kia SORENTO 259 344 -85 -24,7% 1,3%
Mazda CX-7 224 410 -186 -45,4% 1,2%
Mercedes-Benz GLK 199 212 -13 -6,1% 1,0%
Renault KOLEOS 166 215 -49 -22,8% 0,9%
Suzuki GRAND VITARA 153 259 -106 -40,9% 0,8%
Chevrolet CAPTIVA 146 181 -35 -19,3% 0,8%
Lada NIVA 105 105 0 0,0% 0,5%
Suzuki JIMNY 91 46 45 97,8% 0,5%
Ostatní modely 573 569 4 0,7% 3,0%
CELKEM 19220 16168 3052 18,9% 100,0%
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2011
Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
Suzuki SX4 1853 1295 558 43,1% 71,6%
Nissan JUKE 370 80 290 362,5% 14,3%
Kia SOUL 259 308 -49 -15,9% 10,0%
Mini COUNTRYMAN 53 8 45 562,5% 2,0%
Fiat SEDICI 45 154 -109 -70,8% 1,7%
Toyota URBAN CRUISER 8 34 -26 -76,5% 0,3%
CELKEM 2588 1879 709 37,7% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (94)
Avatar - rohYpnol
29. 1. 2012 21:10
Re: Korejské pozérství
4x4 bez SUV, tedy ve voze jiné kategorie - tato kombinace samozřejmě funguje. Ale naopak to neplatí. SUV bez 4x4 prostě nesplňuje to, co by měla zvládat. Tedy jízda po nezpevněných cestách za jakéhokoliv počasí.
To je zkrátka stejné, jako sportovní vůz bez výkonného motoru (třeba s HTP...). Vypadá to jako sportovní vůz, ale není. Nesplňuje totiž základní požadavek...
To, že je kombinace 4x2 a SUV tak žádaná zkrátka potvrzuje, že SUV dnes kupují ti, co SUV vůbec nepotřebují a kupují jej jen v módní vlně jako pozéři :-!

P.S. Ideální doplněk k ix35 - chomové prahy z kulatiny, které ještě sníží světlou výšku 8-s
SUV = RAV4, minulá Sportage, CR-V, Duster, Vitara, (Tiguan 4x4, Yeti 4x4)...
A jestli mi tu chce někdo tvrdit, že SUV nemá zvládat nezpevněné cesty za jakéhokoliv počasí a zhoršenou adhezi, tak je jen typickým produktem dnešní SUVerénní módní vlny.
Avatar - JDM
29. 1. 2012 20:49
Re: Korejské pozérství
ne myslel jsem to tak že tam vjedou ale už z něj nevyjedou bohužel. :-!
Ve srovnání máš pravdu ale vzhledově ix35 vypadá větší mohutnější.Pro někoho hezčí . Tohle auto bude doma na asfaltu už je kvůli světlé výšce . Mít 4x4 neznamená jezdit terénem a neplatí to ani u SUV=Sport Utility Vehicle=auto pro volný čas.Ale klidně to za pozérství můžeš pokládat .Spousta lidí má SUV se 4x4 ikdyž to 4x4 prostě nepotřebují i to je pozérství ;-)
Avatar - rohYpnol
29. 1. 2012 16:15
Re: Přes koule...
A co jako? SUV má vypadat jako RAV4, Vitara, minulá generace Sportage, X-Trail, Duster apod. ix35 je jen masírka, stejně jako Sportage současné generace. A že se ix35 dobře prodává? Vietnamci na tržnicích u nás taky mají dobrá prodejní čísla...
Avatar - -TEAC-
29. 1. 2012 14:22
Re: Mazda
Jeremy já se ptal na cx7,tam s tvou odpovědí nemohu souhlasit!
Avatar - rohYpnol
29. 1. 2012 11:51
Re: Korejské pozérství
Že 4x2 v SUV lidi kupujou - o tom žádná. a VÝROBCI TO MOC DOBŘE VĚDÍ. Jinak by nevznikl takový zmetek jako Freelander 4x2... Nikomu tu ani nemíním kázat, jen tvrdím, že přínos takového vozu je NULA (tedy u některých je tam aspoň ta vyšší světlá výška...) a koupě takového vozu je jen póza a poplatnost módní vlně :-! ;-)