Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Kizashi a Grand Vitara končí, Celerio nastupuje

Aleš Dragoun
Diskuze (42)
Žádné auto se nemůže vyrábět věčně. Modelovou nabídku obměňuje i Suzuki. Do Evropy přijíždí mini Celerio, výroba Kizashi a Grand Vitary naopak končí.

S Kizashi se od léta 2009 Suzuki pokoušelo o vstup do střední třídy, i když rozvorem 2,7 m a délkou 4,65 m dnes spadá spíše na horní okraj nižšího segmentu. Jenže nikoli použitou technikou! Zajímavý sedan totiž nabídl výhradně velký benzinový atmosférický čtyřválec 2,4 VVT/131 kW a alternativně i pohon všech kol v kombinaci s bezestupňovým ústrojím CVT, dvoukolka mohla mít jen šestistupňovou manuální převodovku. Nafta chyběla, ale motor uměl být úsporný a za volantem si člověk užil spoustu zábavy i díky nízké hmotnosti něco málo přes 1,4 tuny. Tohle auto by mohlo být tajným tipem jako ojetina, jen se bude těžko shánět, protože komerční úspěch bohužel nezaznamenalo. U nás bylo v letech 2010-2014 zaregistrováno pouhých 94 nových vozů. Výroba však byla v japonské Sagaře ukončena, automobilka to oznámila 3. prosince.

Po takřka dekádě odchází i velmi úspěšná Grand Vitara série JT, která vznikala pro změnu v závodě Iwata. Samurajské S preferuje menší crossovery před SUV schopnými v terénu, tak velí moderní doba. „Grand“ přitom měl plnou výbavu pro nezpevněné cesty, tedy stálý pohon obou náprav, redukci i uzávěrku diferenciálu. Delší verze měří 4,5 m, končí ale pochopitelně i krátká s délkou těsně nad čtyři metry, která už byla v tomto segmentu unikátem. Prakticky veškerá konkurence třídveřová SUV postupně opustila. Nová hranatá Vitara je malým crossoverem a SX4 S-Cross jen o něco větším.


Na evropské trhy ale nastupuje také novinka Celerio (kód A+), tu jsme si mohli prohlédnout už na jaře v Ženevě. S účelovým designem to bude mít miniauto v nabité konkurenci těžké, tvary však neurazí. Pochopitelně máme na mysli hlavně novou generaci mini z Kolína a třetí Twingo, i když vyšperkovat lze i trojčata z Bratislavy. Celerio nahrazuje jak poslední indické Alto, tak i stylový Splash z ostřihomské továrny. Proti němu a jeho předchůdcům není tak praktické, nemá sedadla sklopná do roviny. Kei cars si Suzuki schovává pro domácí trh, u něj se soustředí na dostatek prostoru v kabině i pro zavazadla (254 l je rekordem ve třídě!) a nízkou spotřebu litrového tříválce s výkonem 50 kW, zatím 4,3 l/100 km. Celerio zrychluje z klidu na stovku zhruba za 15 s.

Uvedení na český trh lze očekávat v nejbližších dnech, nahlédněme tedy alespoň do britského ceníku a výbavy. Základní výbava SZ3 za 7.999 liber (279.900 Kč) nabídne kupříkladu litá kola, klimatizaci, digitální rádio, CD přehrávač, Bluetooth a USB, vyšší stupeň SZ4 přidává chromovanou masku, přední mlhovky, lakovaná zrcátka a elektrická okna vzadu. Celerio je tedy nástupcem hlavně Alta, kterého se v ČR prodalo od roku 2010 297 kusů. I když si zachovává značnou výšku 1600 mm, je 3600 mm dlouhé a podvozek disponuje rozvorem 2425 mm. Vyrábí se zatím pouze v indickém Manesaru, počítá se i s thajským Rayangem.. V létě 2015 přijde na trh robotizovaný manuál AGS (Auto Gear Shift) a motor Dualjet se spotřebou 3,6 l/100 km.


Splash byl obchodně mnohem úspěšnější než Alto. Od dubna 2008 do listopadu 2014 se na našich silnicích objevilo celkem 2.106 nových maďarských prcků. Rekord znamenal hned první kompletní rok 2009, kdy si jich Češi koupili 655! Skončí v závěru toho letošního, Alto vydrží v Evropě do jara příštího roku, u nás už z nabídky na podzim zmizelo.

Celerio a novou Vitaru budou následovat do roku 2017 další čtyři modely. Konkrétně hatchback se znovuvzkříšeným jménem Baleno, ještě nepojmenovaný sourozenec nového nejmenšího zástupce značky, ale s atraktivnějšími tvary a dále nástupci aktuálních generací řad Swift a Jimny. Maďarská továrna loni vyrobila 161 tisíc aut, na hospodářský výsledek za tento rok si pochopitelně budeme muset počkat. Zde produkované modely se budou prodávat i v budoucnu také mimo Evropu. Rok 2013 znamenal rovněž celkový prodej 2,69 milionu vozů, z toho 197 tisíc na starém kontinentu. Hodně se daří S-Crossu.

Aleš Dragoun
Diskuze (42)
Avatar - Barrichello
11. 12. 2014 09:44
Re: Kizashi
suv frčí všude, v usa taky spolu s crossovery a pikapy
Avatar - CommonUser
11. 12. 2014 09:17
Re: Kizashi
Kiza ma pazravy benzin .... hmm ... nema smradlavu naftu. Dnes tu hlavne ide SUV s naftou.
Avatar - SCHROJF
10. 12. 2014 18:07
Re: Prodejni slogan: Vypada tak blbe jak se jmenuje
Taka pekna "udica"miesto anteny sa dnes uz len tak nevidi... ;-)
Avatar - simply never
10. 12. 2014 14:27
Re: Skoda tej Grand Vitary
Do Vitary sa rendikovsky motor nedaval Adolf, iba do Grand Vitary, tusim ti nesadol po tych liekoch obed >:-[] >:-[] >:-[] .
Hlavne vela pis, vela rozumneho sa dozviem >:-[] >:-[] >:-[] . Tych co ti nadavaju nerozumiem, ja tvoje mudrosti fakt vyhladavam, vyzera to, ze si precital mnozstvo hrubych knih >:-[] >:-[] >:-[] .
Avatar - Ada je zase tady
10. 12. 2014 12:26
Re: Skoda tej Grand Vitary
Vitara se prodávala málo z důvodu rendlíkovského motoru. Já bych si auto s motorem od rendlíku také nekoupil. :no:

Stejné to bylo s Outlanderem. Dokud měl motor VW, prodával se výborně. S francouzským motorem šly prodeje dolů a malý japonský diesel, vyráběný v malých seriích už logicky nebudí tu důvěru, jak VW :no: