3.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Novinka slibuje zvýšit účinnost dieselu. O pětinu... Je to tekutý dusík!

 

Inženýrská firma Ricardo pracuje na technologii, která by mohla výrazně zvýšit účinnost vznětového motoru. I to je důkaz, že dieselové motory v osobních autech z našich cest jen tak nezmizí.

I přes neutuchající zbrojení proti vznětovým motorům automobilky stejně jako strojírenské firmy, vyvíjející a vyrábějící automobilové příslušenství, stále podrobují vznětový motor dalšímu vývoji. I z toho lze usuzovat, že agregát pracující na principu vznícení směsi vysokou teplotou vzniklou jejím stlačením ve válci se do „věčných lovišť“ v nejbližších letech určitě nechystá. Navzdory různým prohlášením často samozvaných odpůrců těchto motorů.

Ano, elektromobilita postupuje a je téměř jisté, že jednou bude převažujícím pohonem osobních a asi i lehkých užitkových automobilů. Doba plošného rozšíření těchto pohonů ale určitě není v horizontu řekněme deseti let.

O celou pětinu!

Budoucnost má dle firmy Ricardo vznětovému motoru zajistit výrazné zvýšení jeho termodynamické účinnosti. Ta je u současných velmi dobře řešených vznětových motorů přibližně čtyřicetiprocentní. Firma Ricardo ovšem slibuje s využitím technologie CryoPower její zvýšení až na 60 procent! Tedy o celou pětinu více. Jakým způsobem toho chtějí dosáhnout? Údajně využijí tekutý dusík v kombinaci s velmi propracovanou termodynamikou celého agregátu, k čemuž má motoru pomoci právě tekutý dusík, jenž ovšem nebude palivem tohoto motoru. Dále se počítá s využitím již známých termodynamických cyklů. Kromě Dieselova to bude také Millerův cyklus, jenž pracuje se zkráceným kompresním zdvihem vůči expanznímu, přičemž rozdíl mezi nimi je „doháněn“ dodatečným stlačením vzduchu (kompresorem, turbodmychadlem) a dále s nápadem Johna Ericssona.

Takzvaný Ericcsonův–Braytonův cyklus počítá s ideálním tepelným oběhem, kde přívod i odvod tepla je realizován při konstantním tlaku. Cyklus je však za běžných podmínek vhodný spíše než pro pístový motor pro spalovací turbínu.

Jak oddělit cykly

V rámci technologie CryoPower počítá firma Ricardo s oddělením pracovních cyklů. V jednom válci by se tak měl odehrávat pouze sací a kompresní zdvih, ve druhém expanzní a výfukový. Současně by se při tom využívalo Millerova cyklu, neboť píst nasávající směs by měl kratší zdvih, než druhý píst pro kompresní zdvih.

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

K čemu ale ten tekutý dusík? Technologie CryoPower počítá s jeho řízeným vstřikováním do válce při kompresním zdvihu, čímž by se mohlo dosáhnout stejné teploty ve válci na začátku i na konci kompresního zdvihu. Současně se tím sníží práce klikového hřídele, potřebná ke zkapalnění dusíku.

Stlačený vzduch ve válci se tedy dusíkem ochladí a současně je dopravován do válce, v němž se odehrává expanzní/výfukový cyklus. Při tom se ale ohřeje tím, že přijme teplo ze spalin. V principu se jedná o výše zmíněný Ericcsonův-Braytonův cyklus. Ohříváním plynu dochází k jeho rozpínání a tím i růstu tlaku. V této formě se dostane do válce určeného pro expanzi/výfuk, kde se k ohřátému vzduchu přidá palivo a celá směs je zapálena.

Vzniklé výfukové plyny jdou do tepelného výměníku. V něm odevzdají část tepla, které se později využije pro výše zmíněné ohřátí před tím ochlazeného vzduchu při kompresním zdvihu. Turbodmychadlo stlačuje nasávaný vzduch přes chladič, než se dostane do válce pro sání, respektive kompresi.

Celý tento na pohled složitý proces má za cíl výrazně snížit takzvané odpadní teplo, které stojí za úbytkem účinnosti spalovacího motoru. Celý systém pracuje s nižší teplotou a tlakem ve válci než u konvenčních vznětových motorů. Jak známo, teplota spalování či přesněji její výše přímo souvisí s tvorbou oxidů dusíku.

Kdy a zda vůbec se popsaného motoru dočkáme, firma Ricardo neuvádí. Otazníky totiž stále visí nad výrobou tekutého dusíku. Ten se dnes získává ze vzduchu, v němž činí jeho podíl 78,09 procent. Požadavek na jeho množství ale není v současné době zase tak velký. Pokud by se začal používat v roli „ochlazovače“ stlačeného vzduchu v popsaném motoru, musela by se jeho produkce výrazně zvýšit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie

Nejméně osm lidí dnes zahynulo v rozvodněných soutěskách…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Včera

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Jeřábek zůstává v NHL! Český obránce podepsal na rok v Edmontonu

Jeřábek zůstává v NHL! Český obránce podepsal na rok…

Z hlavního města USA míří na sever do Kanady. Český obránce Jakub Jeřábek, který v minulé sezoně hrál za…

SESTŘIH: Olomouc - Baník 1:4. Show i bez Baroše, Diop oslnil hattrickem

SESTŘIH: Olomouc - Baník 1:4. Show i bez Baroše,…

Fotbalisté Baníku Ostrava potvrdili vydařený vstup do sezony výhrou 4:1 na hřišti Olomouce. Po pěti kolech první…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…