Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alpina XD3 Bi-Turbo – Zdokonalená X3

Diskuze (42)
BMW X3 s šestiválcem můžeme směle vyhlásit nejlepším SUV střední velikosti. Bude ještě lepší, když si ho vzali do péče inženýři Alpiny?

Zatímco velká SUV BMW X5 a X6 existují ve verzích M s benzinovým osmiválcem, M50d a také nabízí sady továrních úprav M Performance, pro menší mnichovské modely z řady X se nic podobného nenabízí. S řešením tohoto problému letos přišla značka Alpina, která rozšířila portfolio o upravenou X3. Svůj model nazývá XD3 Bi-Turbo a osadila jej 350koňovým biturbodieselem, který se už dříve představil v modelu D5 Bi-Turbo.

XD3 je vůbec prvním SUV od Alpiny. Specialista na komplexní úpravy BMW se rozhodl vydat jiným směrem - nová karosářská forma ale rozhodně neznamená, že by byly popřeny tradiční hodnoty. Tou hlavní je exkluzivita, Alpina plánuje ročně vyrobit 150 exemplářů XD3. Český trh jich má pro příští rok přidělených šest, takže na takové auto u nás jen tak nenarazíte.

Věrnost tradicím

Stylistické úpravy už roky ctí charakteristickou kombinaci: dvacetipaprsková kola (u XD3 je na výběr průměr 20 a 21 palců), decentní bodykit ozdobený nápisem Alpina na předním lízátku a podélné pruhy na bocích. Takto vypadá standardní design modelu, na přání může mít vůz čistý lak bez pruhů. Na rozdíl od ostatních modelů není pro XD3 možné objednat charakteristický lak Alpina Blau, jehož odstín má automobilka chráněný patentem.

suv alpina testy suv alpina testy

Uvnitř čeká plaketka s výrobním číslem a volant opatřený manuálním řazením Switch-Tronic. Alpina u automatických převodovek už dvacet let používá tlačítka zašitá na zadní straně volantu místo obvyklého řazení páčkami pod volantem. Volant má upravený tvar, je čalouněný jemnou kůží a dostal barevné prošívání. Přehlédnout nelze ani modré pozadí přístrojového štítu, který má rychloměr cejchovaný do 310 km/h. Tak rychlá ale XD3 samozřejmě zase není… Standardní výbava je bohatá, zahrnuje i čalounění kůží Nevada nebo vyhřívání předních sedadel. Připlácet je potřeba za navigaci, dále lze zvolit lepší dekor z katalogu Alpina (dřevěný, karbonový, čalouněný kůží nebo Alcantarou) nebo čalounění sedadel exkluzivní kůží Lavalina.

Alpina ale není jenom o úpravě vzhledu, to dokáže nabídnout celá řada dalších firem. Konstruktéři z Buchloe také výrazně přepracovali motor a podvozek, navíc všechno ve spolupráci s BMW. Díky tomu se můžete těšit ze záruky bez dodatečných podmínek a navštěvovat autorizované servisy BMW. Alpina si navíc může říkat automobilka, protože dokáže nabídnout stejně komplexní služby jako kterýkoliv jiný výrobce aut. Důkazem toho je vlastní VIN, který nahrazuje původní číslo karoserie.

Šestiválcová dokonalost

Třílitrový biturbo šestiválec z X3 xDrive35d dostal větší dvojici turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek. Nově navržené sání má výrazně větší průřez a optimalizované poloměry ohybů, aby se zvýšila účinnost nasávání vzduchu. Provedené úpravy zvyšují výkon a současně zrychlují odezvu motoru. Chladicí systém dostal velký intercooler a dva vodní chladiče, přičemž soustava je navržena tak, aby mohla dlouhodobě pracovat při vysoké zátěži. Na druhé straně pak najdeme odlehčený nerezový výfuk od Akrapoviče. Čtyři koncovky ovšem velký randál nenadělají, uvnitř zní motor jako silné šestiválcové BMW. To ovšem znamená, že zní dobře.

Provedené úpravy zvýšily parametry motoru na 257 kW a 700 N.m, takže se agregát od Alpiny téměř dokonale trefuje mezi dvojitě přeplňovaný motor BMW 35d (230 kW/630 N.m) a M50d s třemi turbodmychadly (280 kW/740 N.m). Maximální hodnota točivého momentu je navíc dostupná v širším pásmu otáček a šestiválec dostal i výraznější projev ve vysokých otáčkách. Výkon nominálně vrcholí ve 4000 min-1, ale když na to přijde, třílitr pořádně táhne až do pěti tisíc. S důrazností motoru v Alpině se nemůže původní, jakkoliv mimořádně povedený, agregát BMW srovnávat. Naopak na relativně skromných nárocích na palivo se toho změnilo málo – i model XD3 umí jezdit dlouhodobě za 8,0 až 8,5 litru.

suv alpina testy suv alpina testy

Silnému motoru sekunduje spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Tato kombinace dokáže Alpinu XD3 akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, což je téměř o sekundu lepší výsledek než u BMW X3 xDrive35d a zároveň nejrychlejší sprint na stovku mezi všemi dieselovými SUV. Alpina ujede i takovým kalibrům, jako je Audi SQ5 nebo osmiválcové Porsche Cayenne S Diesel. S maximální rychlostí to už tak slavné není – omezovač tradičně chybí, ale nezapomínejme, že toto SUV váží téměř dvě tuny. Udávaných 253 km/h je proto jenom symbolickým překročením obligátní dvěstěpadesátky.

Radost v SUV

Podvozek je standardně vybaven elektronicky řízenými adaptivními tlumiči a naopak se v zájmu zvýšení komfortu vzdává pneumatik s technologií run-flat. Oproti X3 se liší také geometrie náprav a použité komponenty zavěšení. Provedené úpravy jsou přínosné na všech frontách: XD3 dokáže komfortně tlumit, přitom se v zatáčkách téměř nenaklání a zároveň mu na nerovnostech neodskakují kola. Jediné, co by zasloužilo zlepšení, je tlumení krátkých příčných nerovností. Tady zřejmě Alpina narazila na hranice možností karoserie SUV s vyšším těžištěm. Navíc má tu „smůlu“, že už samotný základ v podobě BMW X3 nastavuje laťku velmi vysoko.

Přepracovaná geometrie přinesla lepší zpětnou vazbu řízení, které je chirurgicky přesné. Hnací síly jsou dobře izolované od rukou řidiče, navzdory mocné síle motoru, kterou přenáší systém xDrive na všechna kola. Elektronicky řízená vícelamelová spojka se nebrání náznakům přetáčivosti. Pokud se zadní kola vydají vstříc smyku, je připraven stabilizační systém. V komfortním nastavení tyto radostné okamžiky v zájmu bezpečnosti nevybíravě utne, sportovní mód se naopak omezuje jenom na nejnutnější a citlivě provedené korekce. Tak jako v běžných BMW, i v Alpině lze systém DSC zcela vypnout. Ještě důležitější je přítomnost velký brzd, které se vyznačují silným účinkem, odolností a precizním dávkováním.

Závěr

Exkluzivita má svoji cenu, v případě Alpiny XD3 Bi-Turbo činí 1.791.300 Kč. Oproti BMW X3 xDrive35d je o více než 400.000 korun dražší. To je na první pohled děsivá propast, ale přidejte M paket, co největší kola a další výbavu, kterou má Alpina ve standardu. Nůžky se rychle sevřou na poloviční rozdíl. I to je ale pořád docela dost, když vezmeme v potaz, jak dobrým autem je samotná X3. Automobilku to ale trápit nemusí, těch 150 exemplářů se každý rok prodá jako teplé housky na krámě. U Alpiny jdou racionální argumenty stranou, s jinou značkou si kupujete výjimečnost, maximální možnou kvalitu a bezkonkurenční luxus. Ačkoliv by se našly drobné detaily k vylepšení a přestože víme, že Alpina umí vyrobit i ještě propracovanější auta, jedna věc je jistá: lepší SUV v této velikostní třídě nikdo jiný nedělá.

suv alpina testy suv alpina testy

Nejlevnější verze modelu 1.791.300 Kč (XD3 Bi-Turbo/257 kW)
Základ s testovaným motorem 1.791.300 Kč (XD3 Bi-Turbo/257 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.076.006 Kč (XD3 Bi-Turbo/257 kW)

Plusy

  • Zaručená exkluzivita a kvalita materiálů
  • Reakce a výkon dieselového motoru
  • Ovladatelnost a zpětná vazba řízení
  • Proti BMW bohatší výbava

Minusy

  • Vzhledem k velikosti vysoká základní cena
  • Tlumení příčných nerovností
  • Maximální rychlost jako u ostatních silných SUV

Foto: Petr Homolka

Diskuze (42)
Alpina XD3 Bi-Turbo
Cena základní sestavy 1 791 300 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, elektronická parkovací brzda, dvouzónová klimatizace, přední mlhovky, xenonové světlomety, parkovací čidla vzadu i vpředu, dešťový senzor, tempomat, vyhřívání předních sedadel, sportovní automatická převodovka s řazením Switch-Tronic, sportovní volant Alpina, kožené čalounění Nevada, elektricky nastavitelná sedadla, dekor broušený hliník, litá 20” kola, úpravy exteriéru, variabilní sportovní řízení, adaptivní tlumiče a další. Kč
Cena testované sestavy 2 076 006 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+22.419,-), kožené čalounění Lavalina (+154.961,-), navigace (+42.739,-), vyhřívání zadních sedadel (+9.858,-), bluetooth (+5.597,-), asistent dálkových světel (+4.009,-), adaptivní světlomety (+12.020,-), elektrické ovládání pátých dveří (+13.070,-), parkovací kamera (+11.225,-), hliníkové střešní ližiny (+8.808,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 257 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 253
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 6.2 / 6.6
Emise CO2: 174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1600
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1910 / 530
Rozměr pneu: 255/40 ZR20
Alpina XD3 Bi-Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4647
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Ham.
13. 12. 2013 00:58
Re: Super SUV
Tak jasně, kdyby se s SUV vytasilo Bugatti tak bude zcela jinde než tyto směšné hračky od BMW nebo Audi za pár euro. :-)
Avatar - Sumi2000
12. 12. 2013 23:58
Re: Super SUV
He..počkej až vyjede Bugatti SUV... >:D
1111 koníků..
Avatar - Johny.Rico
12. 12. 2013 12:23
Re: pekné rýchle auto
Tak pak tu i3!
Díky :yes:
Avatar - Hammunasakra
11. 12. 2013 14:30
Re: Video
I tak si myslim že 99-100%.. >:-[]
11. 12. 2013 14:24
Re: pekné rýchle auto
Tak jsem dojel a čerstvý píšu své dojmy. Nejsem profesionální jezdec, takže jen z prostého uživatelského hlediska. To auto je vrrruuuummmm. ;-)
Pocitově zpětná vazba od volantu dobrá, řízení jako celek je naladěno spíše do komfortna a to i ve sport režimu. Je to pořádná masa, motor táhne spíše jako ruská dieselová lokomotiva s pořádnou dávkou naprosto nedieslového řevu motoru. Je to něco jako silný americký osmiválec, prodleva turba je nepostřehnutelná, právě díky nasazení třech rozdílně naladěných do celku. Není to auto, které by bořilo časoprostor, dokonce bych na dálnici očekával i více výkonu, ale ve finále cítíte, jak to s tou těžkou hmotou umí zabrat. Já jsem bohužel zvyklý na trochu jiný výkon vs váha, takže je to těžké srovnávat. Podvozek je stabilní, auto je ale lehce náchylné na boční vítr, při stošedesáti se trochu chvěl volant (vyvážení nebo použité pneu, nevím). Je to první BMW, kde je těžké remcat nad interiérem. Ten v testovacím kuse byl vybaven kombinací alcantara/kůže s kontrastním prošitím bílou nití. Ambientní podsvětlení v tunelu na mě dost zapůsobilo, materiály dokážou ospravedlnit cenovku. Hezké je dvojité otevírání kufru, zadní dveře nejprve nahoru, pak směrem dolů druhé víko (nevím ale, jestli se na tom dá sedět).
Celkově si mnichovští hodně dali záležet, je to jedno z nejpovedenějších aut, byť si BMW nikdy nekoupím, tohle na zkoušku vypadá hodně pozitivně. Příští pondělí jdu projet BMW i3.