Test Auto.cz

BMW Alpina B3 Biturbo AWD – M3 junior

26.7. 2013
Verdikt
 

Nestihli jste si pořídit M3 a zrovna nadešel čas pro pekelně rychlou trojku v garáži? Ještě že tu je Alpina!

Už pěknou řádku let opouští brány výrobních závodů BMW i poněkud speciální auta. Mají sice na kapotě tradiční modrobílý znak, motory i další komponenty jsou však upraveny tak, aby tato auta byla rychlejší, pohodlnější – zkrátka lepší. Říkají si BMW Alpina.

Dnes máme před sebou Alpinu B3 Biturbo s pohonem všech kol, tedy upravenou a posilněnou řadu 3. U nás si jí můžete koupit pouze v pražském Inveltu a to za cenu těsně pod 1,8 milionu korun. Bohužel, bude mít povinně automat, verze s manuálem se nevedou.

Interiér se od klasické 335i odlišuje pouze v detailech. Příjemná, sportovně tvarovaná sedadla nabídnou slušnou porci pohodlí a v zatáčkách se opravdu snaží udržet váš trup tam, kde má být, volant se skvěle drží, je ideálně tlustý a má tradiční modrozelené prošívání. Řidič si však bude nejvíc všímat krásně modrých přístrojů s rychloměrem cejchovaným do 330 km/h.

obrázek [600 x 357]  

Strojovna hodná M3?

Časy atmosférických motorů pod kapotou mnichovských vozů jsou definitivně sečteny. Třílitrový šestiválec vypadl z nabídky, a pokud se před námi ještě nějaká ustrašená atmosféra neschovává někde v růžku ceníku, není už opravdu z čeho brát. Ne, nebojte, sáhodlouhé oplakávání atmosférického řadového šestiválce nemá smysl opakovat, tak to prostě je: chtěla to Unie a „mohou“ za to také novodobí zákazníci BMW.

Co však oplakat musím je geniální atmosférický osmiválec ze současné (nebo už vlastně minulé?) M3. Jeho báječný, procítěný zvuk, jeho nesmlouvavý zátah a koncert ve vysokých otáčkách, schopnost zalézt vám zvukovody hluboko do mozku a tam si ještě dlouho po projížďce dělat s vašimi sny cokoliv se mu zlíbí... ta je pryč.

Alpina však, co se týče brutální síly, vítězí. Inženýři v Buchloe vzali 335i a vpíchli jí koňskou dávku steroidů. Na rozdíl od sprinterů to ale nevadí, ba naopak! Výkon 410 koní a 600 N.m je opravdu fascinující, navíc díky volitelnému pohonu všech kol jej není problém přenést na silnici vždy a všude. Co konkrétně znamená ona koňská dávka? Tak například jedno turbodmychadlo navíc, novou klikovou skříň, odolnou kovanou klikovou hřídel nebo svíčky Alpina NKG.

obrázek [600 x 379]  

V porovnání s předchozí generací E90 (B3 S Biturbo) se zvýšil nejen výkon (+ 7 kW) ale i točivý moment; z 540 na 600 N.m. Hlavní devizou je však jeho takřka neustálá přítomnost pod pedálem plynu: oněch 540 N.m má současná Alpina B3 k dispozici už zhruba ve dvou tisících otáčkách a pod tuto hodnotu neklesne až do zhruba 5.200 min-1. Točivý moment šestiválce 335i se po zásahu Alpiny (chtěl jsem napsat tunera, Alpina je však svébytná automobilka s vlastními VIN čísly) zvětšil o polovinu, maximum je dostupné mezi třemi a čtyřmi tisíci min-1.

Agregát netrpí typickou „turbonemocí“ a opravdu má smysl počkat si, až ručička proletí kolem šesti tisíc otáček. První náznaky brutálního svalstva jsou patrné už kolem dvou tisíc, ve třech můžete s klidem předjíždět a ve čtyřech už motor zní jako řádně naštvaná mechanická šelma. Kdyby při tom všem byl čas vnímat zvuk motoru, ve vysokých otáčkách by vás asi nezaujal – šelma zkrátka zůstane „jen“ naštvaná a na lov pošle někoho jiného ze smečky. Třeba M3, kterou můžete hnát až za osm tisíc otáček a přitom... no dobrá, však já už končím.

Vše o značce Alpina na jednom místě

Zatímco zátah motoru byl ve vysokých otáčkách překvapivě čerstvý, zvuk motoru lehce zaostává. Ještě že tu je výfukový systém od Akrapoviče! I ten je však k ušním bubínkům posádky citlivý a na palubě není při jízdě tolik slyšet, což manažeři na delších cestách ocení. Okolostojící si zlověstné bručení užijí mnohem víc a v tunelu se opravdu vyplatí stáhnout si okna a přeplňovaný šestiválec polechtat. Podívejte se na video, kde je hlas šestiválce pěkně slyšet.

Video

Sladění motoru s klasickým automatem je bezproblémové, při ostré jízdě je však jasně patrné, proč BMW do M3 zastavělo dvouspojkovou převodovku: rychlé změny kvaltů přinášejí cukání a přeřazení není tak ostře přesné jako u DCT. Není to rozhodně žádná hrůza, osmistupňový automat 8HP70 od ZF je dost možná nejlepší klasický automat na trhu, nicméně srovnání s M3 se přímo nabízí. Pokud chcete elektronice s řazením pomoci, můžete tak činit klasicky voličem, nebo tlačítky (ano, nikoliv pádly) pod volantem.

Co spotřeba? Díky osmistupňové převodovce a zachování volby jízdních režimů si jde auto nastavit do módu ECO-PRO a jezdit s Alpinou za osm litrů. Ano, opravdu to jde, jenže je to těžší než udržet oční kontakt s Kim Kardashian. Když se přestanete ovládat a popustíte Alpině uzdu, spotřeba roste doslova raketově. Pokud bude na palubním počítači svítit hodnota nižší než dvacet litrů, tak se nemístně loudáte, při natáčení (tedy s častým plným plynem, otáčení a postávání) měla průměrná spotřeba na začátku dokonce trojku.

obrázek [600 x 341]  

Dělová koule

Alpina je neuvěřitelně schopná v přímce. Z nuly na stovku dokáže čtyřkolka uhánět už za čtyři sekundy, čímž nechává M3 o šest desetin za sebou. Maximální rychlostí začínající trojkou se může pochlubit jen pár sedanů na světě, B3 Biturbo je jedním z nich. V Buchloe kašlou na konvence a bílou střelu proto v rozletu nezastaví omezovač, ale až hodnota 305 km/h.

Toto auto opravdu jede jako z praku, dokonce si bylo schopno zalaškovat i se supersportovní motorkou. V táhlém stoupání při akceleraci ze zhruba 120 km/h (pravda, motorkář možná lehce zaspal) se blíže neurčené jednostopé vozidlo sportovního vzezření nebylo schopno dostat ze zpětného zrcátka Alpiny a nad 220 km/h získalo auto jasnou převahu. Až fanatická chuť k akceleraci mi silně připomíná jiný expres z Bavorska, M5. Ostatně, Alpina B3 Biturbo se svými 14 sekundami při sprintu z 0 na 200 km/h za touto ikonou příliš nezaostává. Na dohled se však drží i končící M3, která zvládá tento dlouhý sprint těsně pod patnáct sekund. Alpina je ale jednoznačně rychlejší.

obrázek [600 x 261]  

Zrychlovat tedy Alpina umí, co brzdy? Krásná dvacetipalcová kola v tradičním designu ukrývají brzdový systém s kotouči o průměru 370 milimetrů vpředu a 345 milimetrů vzadu. Zajímavé je, že kotouče nejsou ani vrtané, ani drážkované. Jejich účinek je přesvědčivý, dají se obstojně nadávkovat a vadnou až při opravdu drsném používání, postrádal jsem u nich však o něco větší sportovní ostrost. Jak jsem se ale během testu nořil víc a víc do nitra Alpiny (takový rychloponor během tří dnů), vyplouvala na povrch její opravdová povaha.

Asi nejvíc mě v mém názoru utvrdily zatáčky. Alpina je díky adaptivním tlumičům na jedné straně a absenci runflatů na straně druhé příjemné auto i na dvacetipalcových kolech Alpina Classic. Podvozek krásně pracuje, všechna kola se pečlivě drží asfaltu, a když se to umí, potěší Alpina řidiče zatáčkou projetou bokem. To ale musíte být k autu hodně nesmlouvaví a mimo okruh to raději zkoušejte bez účasti svodidel nebo obrubníků. Nedotáčivost není u Alpiny problém, přední kola se hezky zakousnou do zvoleného poloměru a zbytek auta je následuje. Trochu potíž je s odhadnutím limitů, protože z řízení se dozvíte jen základní údaje, jeho přesnost i schopnost přinášet řidičovi informace je podobná jako u 335i xDrive. A tedy, řekněme si upřímně, šlo by to i lépe, byť u čtyřkolky je tohle vždy trochu ožehavé téma. Tuhost, převod řízení i reakce kolem přímého směru zůstává velmi dobrá. Celkově však auto působí “jen” jako upravené BMW a ne jako konkurent pro produkty z M divize.

obrázek [600 x 350]  

M3 Comfort

Bylo by chybou dívat se na Alpinu jako na konkurenta pro M3. Ne, tím opravdu není, byť je v přímém směru o něco rychlejší. Zatímco M3 je vyrobena s myšlenkou na závodní okruh, zapáleného řidiče a radost za volantem, Alpina B3 Biturbo je spíš manažerský dálniční speciál. I ona má výborné jízdní vlastnosti, nepokouší se však tolik vtáhnout do děje a místo toho nabízí relativně pohodlnou, bezstarostnou (a také velice rychlou) jízdu bez nutnosti hlubšího soustředění. Mimochodem, absence manuálu v nabídce to docela pěkně dokládá.

Velkou roli samozřejmě hraje pohon všech kol, který všechna BMW obecně otupuje a připravuje o podstatnou část charisma. Jak by asi jezdila zadokolka? Dovolím si odhadnout, že o něco lépe, byť ani ona by na M3 nedosáhla. On ten M divizí kompletně překopaný podvozek své opodstatnění prostě má.

První cena vozu1.712.000 Kč (B3/301 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.712.000 (B3/301 kW)
Základní cena testovaného vozu1.795.000 Kč (B3 AWD/301 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.040.000 Kč (B3 AWD/301 kW)

Plusy

  • Velmi výkonný motor
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Jízdní výkony
  • Neomezená maximální rychlost

Minusy

  • Odtažité, i když přesné řízení
  • Vyšší hmotnost
  • Spotřeba při rychlé jízdě
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW Alpina B3 Biturbo AWD

Cena v základní výbavě: 1 795 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 040 000 Kč

Základní výbava:20“ litá kola v designu Alpina Classic, adaptivní podvozek, 2zonová automatická klimatizace, elektricky ovládaná sedadla vpředu, sportovní volant v kůži Lavalina, sportovní sedačky, pohon všech kol, automatická převodovka, bi-xenonové světlomety atd.

Výbava testovaného vozu:Odkládací paket (4.000,-), loketní opěrka (4.000,-), alarm (12.700,-), čalounění stropu v barvě antracit (6.400,-), průchozí nakládací systém (10.600,-), sklopné opěrky hlav vzadu (1.600,-), ALU ozdobné lišty (5.700,-), Speed limit info (8.500,-), HiFi systém (16.600,-), Vnější i vnitřní zrcátko s automatickou clonou (16.600,-), rozšířená konektivita (13.200,-), navigace Professional (60.600,-), kuřácký paket (800,-), PDC vpředu a vzadu (20.900,-), zadní kamera (11.100,-), černé vysoce lesklé okenní lišty (13.800,-), deaktivace airbagu spolujezdce (1.100,-), Lane Change Warning (14.800,-), doprava a předprodejní servis (22.000,-)

Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
Technické údaje
Motor BMW Alpina B3 Biturbo AWD
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 301 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 3000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.9
Emise CO2:183
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 475
Rozměr pneu:245/30 R0, 265/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 865
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW Alpina B3 Biturbo AWD – M3 junior






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Video: Alpina B3 Touring, superrychlé kombi už jezdí po Severní smyčce Video: Alpina B3 Touring, superrychlé kombi už jezdí po Severní smyčce

Alpina chystá ostré kombi na bázi současné generace BMW…

Alpina B3 BiTurbo za 1,71 milionu Kč: Nejlevnější cesta, jak jezdit 300 km/h Alpina B3 BiTurbo za 1,71 milionu Kč: Nejlevnější cesta, jak jezdit 300 km/h

Jezdí přes 300 km/h a přitom stojí bezpečně do dvou…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…