Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW Alpina B3 Biturbo AWD – M3 junior

Aleš Jungmann
Diskuze (103)
Nestihli jste si pořídit M3 a zrovna nadešel čas pro pekelně rychlou trojku v garáži? Ještě že tu je Alpina!

Už pěknou řádku let opouští brány výrobních závodů BMW i poněkud speciální auta. Mají sice na kapotě tradiční modrobílý znak, motory i další komponenty jsou však upraveny tak, aby tato auta byla rychlejší, pohodlnější – zkrátka lepší. Říkají si BMW Alpina.

Dnes máme před sebou Alpinu B3 Biturbo s pohonem všech kol, tedy upravenou a posilněnou řadu 3. U nás si jí můžete koupit pouze v pražském Inveltu a to za cenu těsně pod 1,8 milionu korun. Bohužel, bude mít povinně automat, verze s manuálem se nevedou.

Interiér se od klasické 335i odlišuje pouze v detailech. Příjemná, sportovně tvarovaná sedadla nabídnou slušnou porci pohodlí a v zatáčkách se opravdu snaží udržet váš trup tam, kde má být, volant se skvěle drží, je ideálně tlustý a má tradiční modrozelené prošívání. Řidič si však bude nejvíc všímat krásně modrých přístrojů s rychloměrem cejchovaným do 330 km/h.

alpina testy strednitrida alpina testy strednitrida  

Strojovna hodná M3?

Časy atmosférických motorů pod kapotou mnichovských vozů jsou definitivně sečteny. Třílitrový šestiválec vypadl z nabídky, a pokud se před námi ještě nějaká ustrašená atmosféra neschovává někde v růžku ceníku, není už opravdu z čeho brát. Ne, nebojte, sáhodlouhé oplakávání atmosférického řadového šestiválce nemá smysl opakovat, tak to prostě je: chtěla to Unie a „mohou“ za to také novodobí zákazníci BMW.

Co však oplakat musím je geniální atmosférický osmiválec ze současné (nebo už vlastně minulé?) M3. Jeho báječný, procítěný zvuk, jeho nesmlouvavý zátah a koncert ve vysokých otáčkách, schopnost zalézt vám zvukovody hluboko do mozku a tam si ještě dlouho po projížďce dělat s vašimi sny cokoliv se mu zlíbí... ta je pryč.

Alpina však, co se týče brutální síly, vítězí. Inženýři v Buchloe vzali 335i a vpíchli jí koňskou dávku steroidů. Na rozdíl od sprinterů to ale nevadí, ba naopak! Výkon 410 koní a 600 N.m je opravdu fascinující, navíc díky volitelnému pohonu všech kol jej není problém přenést na silnici vždy a všude. Co konkrétně znamená ona koňská dávka? Tak například jedno turbodmychadlo navíc, novou klikovou skříň, odolnou kovanou klikovou hřídel nebo svíčky Alpina NKG.

alpina testy strednitrida alpina testy strednitrida  

V porovnání s předchozí generací E90 (B3 S Biturbo) se zvýšil nejen výkon (+ 7 kW) ale i točivý moment; z 540 na 600 N.m. Hlavní devizou je však jeho takřka neustálá přítomnost pod pedálem plynu: oněch 540 N.m má současná Alpina B3 k dispozici už zhruba ve dvou tisících otáčkách a pod tuto hodnotu neklesne až do zhruba 5.200 min-1. Točivý moment šestiválce 335i se po zásahu Alpiny (chtěl jsem napsat tunera, Alpina je však svébytná automobilka s vlastními VIN čísly) zvětšil o polovinu, maximum je dostupné mezi třemi a čtyřmi tisíci min-1.

Agregát netrpí typickou „turbonemocí“ a opravdu má smysl počkat si, až ručička proletí kolem šesti tisíc otáček. První náznaky brutálního svalstva jsou patrné už kolem dvou tisíc, ve třech můžete s klidem předjíždět a ve čtyřech už motor zní jako řádně naštvaná mechanická šelma. Kdyby při tom všem byl čas vnímat zvuk motoru, ve vysokých otáčkách by vás asi nezaujal – šelma zkrátka zůstane „jen“ naštvaná a na lov pošle někoho jiného ze smečky. Třeba M3, kterou můžete hnát až za osm tisíc otáček a přitom... no dobrá, však já už končím.

Zatímco zátah motoru byl ve vysokých otáčkách překvapivě čerstvý, zvuk motoru lehce zaostává. Ještě že tu je výfukový systém od Akrapoviče! I ten je však k ušním bubínkům posádky citlivý a na palubě není při jízdě tolik slyšet, což manažeři na delších cestách ocení. Okolostojící si zlověstné bručení užijí mnohem víc a v tunelu se opravdu vyplatí stáhnout si okna a přeplňovaný šestiválec polechtat. Podívejte se na video, kde je hlas šestiválce pěkně slyšet.

Video se připravuje ...

Sladění motoru s klasickým automatem je bezproblémové, při ostré jízdě je však jasně patrné, proč BMW do M3 zastavělo dvouspojkovou převodovku: rychlé změny kvaltů přinášejí cukání a přeřazení není tak ostře přesné jako u DCT. Není to rozhodně žádná hrůza, osmistupňový automat 8HP70 od ZF je dost možná nejlepší klasický automat na trhu, nicméně srovnání s M3 se přímo nabízí. Pokud chcete elektronice s řazením pomoci, můžete tak činit klasicky voličem, nebo tlačítky (ano, nikoliv pádly) pod volantem.

Co spotřeba? Díky osmistupňové převodovce a zachování volby jízdních režimů si jde auto nastavit do módu ECO-PRO a jezdit s Alpinou za osm litrů. Ano, opravdu to jde, jenže je to těžší než udržet oční kontakt s Kim Kardashian. Když se přestanete ovládat a popustíte Alpině uzdu, spotřeba roste doslova raketově. Pokud bude na palubním počítači svítit hodnota nižší než dvacet litrů, tak se nemístně loudáte, při natáčení (tedy s častým plným plynem, otáčení a postávání) měla průměrná spotřeba na začátku dokonce trojku.

alpina testy strednitrida alpina testy strednitrida  

Dělová koule

Alpina je neuvěřitelně schopná v přímce. Z nuly na stovku dokáže čtyřkolka uhánět už za čtyři sekundy, čímž nechává M3 o šest desetin za sebou. Maximální rychlostí začínající trojkou se může pochlubit jen pár sedanů na světě, B3 Biturbo je jedním z nich. V Buchloe kašlou na konvence a bílou střelu proto v rozletu nezastaví omezovač, ale až hodnota 305 km/h.

Toto auto opravdu jede jako z praku, dokonce si bylo schopno zalaškovat i se supersportovní motorkou. V táhlém stoupání při akceleraci ze zhruba 120 km/h (pravda, motorkář možná lehce zaspal) se blíže neurčené jednostopé vozidlo sportovního vzezření nebylo schopno dostat ze zpětného zrcátka Alpiny a nad 220 km/h získalo auto jasnou převahu. Až fanatická chuť k akceleraci mi silně připomíná jiný expres z Bavorska, M5. Ostatně, Alpina B3 Biturbo se svými 14 sekundami při sprintu z 0 na 200 km/h za touto ikonou příliš nezaostává. Na dohled se však drží i končící M3, která zvládá tento dlouhý sprint těsně pod patnáct sekund. Alpina je ale jednoznačně rychlejší.

alpina testy strednitrida alpina testy strednitrida  

Zrychlovat tedy Alpina umí, co brzdy? Krásná dvacetipalcová kola v tradičním designu ukrývají brzdový systém s kotouči o průměru 370 milimetrů vpředu a 345 milimetrů vzadu. Zajímavé je, že kotouče nejsou ani vrtané, ani drážkované. Jejich účinek je přesvědčivý, dají se obstojně nadávkovat a vadnou až při opravdu drsném používání, postrádal jsem u nich však o něco větší sportovní ostrost. Jak jsem se ale během testu nořil víc a víc do nitra Alpiny (takový rychloponor během tří dnů), vyplouvala na povrch její opravdová povaha.

Asi nejvíc mě v mém názoru utvrdily zatáčky. Alpina je díky adaptivním tlumičům na jedné straně a absenci runflatů na straně druhé příjemné auto i na dvacetipalcových kolech Alpina Classic. Podvozek krásně pracuje, všechna kola se pečlivě drží asfaltu, a když se to umí, potěší Alpina řidiče zatáčkou projetou bokem. To ale musíte být k autu hodně nesmlouvaví a mimo okruh to raději zkoušejte bez účasti svodidel nebo obrubníků. Nedotáčivost není u Alpiny problém, přední kola se hezky zakousnou do zvoleného poloměru a zbytek auta je následuje. Trochu potíž je s odhadnutím limitů, protože z řízení se dozvíte jen základní údaje, jeho přesnost i schopnost přinášet řidičovi informace je podobná jako u 335i xDrive. A tedy, řekněme si upřímně, šlo by to i lépe, byť u čtyřkolky je tohle vždy trochu ožehavé téma. Tuhost, převod řízení i reakce kolem přímého směru zůstává velmi dobrá. Celkově však auto působí “jen” jako upravené BMW a ne jako konkurent pro produkty z M divize.

alpina testy strednitrida alpina testy strednitrida  

M3 Comfort

Bylo by chybou dívat se na Alpinu jako na konkurenta pro M3. Ne, tím opravdu není, byť je v přímém směru o něco rychlejší. Zatímco M3 je vyrobena s myšlenkou na závodní okruh, zapáleného řidiče a radost za volantem, Alpina B3 Biturbo je spíš manažerský dálniční speciál. I ona má výborné jízdní vlastnosti, nepokouší se však tolik vtáhnout do děje a místo toho nabízí relativně pohodlnou, bezstarostnou (a také velice rychlou) jízdu bez nutnosti hlubšího soustředění. Mimochodem, absence manuálu v nabídce to docela pěkně dokládá.

Velkou roli samozřejmě hraje pohon všech kol, který všechna BMW obecně otupuje a připravuje o podstatnou část charisma. Jak by asi jezdila zadokolka? Dovolím si odhadnout, že o něco lépe, byť ani ona by na M3 nedosáhla. On ten M divizí kompletně překopaný podvozek své opodstatnění prostě má.

První cena vozu 1.712.000 Kč (B3/301 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.712.000 (B3/301 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.795.000 Kč (B3 AWD/301 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.040.000 Kč (B3 AWD/301 kW)

Plusy

  • Velmi výkonný motor
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Jízdní výkony
  • Neomezená maximální rychlost

Minusy

  • Odtažité, i když přesné řízení
  • Vyšší hmotnost
  • Spotřeba při rychlé jízdě

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (103)
BMW Alpina B3 Biturbo AWD
Cena základní sestavy 1 795 000 Kč
Výbava základní sestavy 20“ litá kola v designu Alpina Classic, adaptivní podvozek, 2zonová automatická klimatizace, elektricky ovládaná sedadla vpředu, sportovní volant v kůži Lavalina, sportovní sedačky, pohon všech kol, automatická převodovka, bi-xenonové světlomety atd. Kč
Cena testované sestavy 2 040 000 Kč
Výbava testované sestavy Odkládací paket (4.000,-), loketní opěrka (4.000,-), alarm (12.700,-), čalounění stropu v barvě antracit (6.400,-), průchozí nakládací systém (10.600,-), sklopné opěrky hlav vzadu (1.600,-), ALU ozdobné lišty (5.700,-), Speed limit info (8.500,-), HiFi systém (16.600,-), Vnější i vnitřní zrcátko s automatickou clonou (16.600,-), rozšířená konektivita (13.200,-), navigace Professional (60.600,-), kuřácký paket (800,-), PDC vpředu a vzadu (20.900,-), zadní kamera (11.100,-), černé vysoce lesklé okenní lišty (13.800,-), deaktivace airbagu spolujezdce (1.100,-), Lane Change Warning (14.800,-), doprava a předprodejní servis (22.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 301 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 3000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.9
Emise CO2: 183
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 475
Rozměr pneu: 245/30 R0, 265/30 R20
BMW Alpina B3 Biturbo AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 865
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
30. 7. 2013 14:30
Re: Nová trojka BMW je nádherná
:yes: >:D
Avatar - Enthusiastic.driver
30. 7. 2013 09:11
Re: Nová trojka BMW je nádherná
Ty jsi další z těch, kteří by měli míň myslet a víc jezdit. :-!
Avatar - Hammunasakra
28. 7. 2013 23:13
Re: SHRN
Hele to si fakt představuješ že takhle vypadám? >:D
Nojo, kdo by si kupoval 911 když si může koupit Oktávku, je tam víc místa a možná i ta spotřeba bude menší. To je mi logika >:-[]
A přečti si konečně ten test ať tak neblekotáš, už je to fakt trapný >:D
Avatar - Hammunasakra
28. 7. 2013 23:11
Re: SHRN
Konečně sis všimnul že to je asi 20:0? Fakt bystrej :yes: >:D >:-[]
Avatar - flyboyeda
28. 7. 2013 21:03
Re: SHRN
Ty seš trapná:

Mončičák s ledvinkou a slunečníma brejlema mi říká že jsem trapný, not to je teda gól