Test Auto.cz

BMW Alpina B3 Biturbo AWD – M3 junior

26.7. 2013
Verdikt
 

Nestihli jste si pořídit M3 a zrovna nadešel čas pro pekelně rychlou trojku v garáži? Ještě že tu je Alpina!

Už pěknou řádku let opouští brány výrobních závodů BMW i poněkud speciální auta. Mají sice na kapotě tradiční modrobílý znak, motory i další komponenty jsou však upraveny tak, aby tato auta byla rychlejší, pohodlnější – zkrátka lepší. Říkají si BMW Alpina.

Dnes máme před sebou Alpinu B3 Biturbo s pohonem všech kol, tedy upravenou a posilněnou řadu 3. U nás si jí můžete koupit pouze v pražském Inveltu a to za cenu těsně pod 1,8 milionu korun. Bohužel, bude mít povinně automat, verze s manuálem se nevedou.

Interiér se od klasické 335i odlišuje pouze v detailech. Příjemná, sportovně tvarovaná sedadla nabídnou slušnou porci pohodlí a v zatáčkách se opravdu snaží udržet váš trup tam, kde má být, volant se skvěle drží, je ideálně tlustý a má tradiční modrozelené prošívání. Řidič si však bude nejvíc všímat krásně modrých přístrojů s rychloměrem cejchovaným do 330 km/h.

obrázek [600 x 357]  

Strojovna hodná M3?

Časy atmosférických motorů pod kapotou mnichovských vozů jsou definitivně sečteny. Třílitrový šestiválec vypadl z nabídky, a pokud se před námi ještě nějaká ustrašená atmosféra neschovává někde v růžku ceníku, není už opravdu z čeho brát. Ne, nebojte, sáhodlouhé oplakávání atmosférického řadového šestiválce nemá smysl opakovat, tak to prostě je: chtěla to Unie a „mohou“ za to také novodobí zákazníci BMW.

Co však oplakat musím je geniální atmosférický osmiválec ze současné (nebo už vlastně minulé?) M3. Jeho báječný, procítěný zvuk, jeho nesmlouvavý zátah a koncert ve vysokých otáčkách, schopnost zalézt vám zvukovody hluboko do mozku a tam si ještě dlouho po projížďce dělat s vašimi sny cokoliv se mu zlíbí... ta je pryč.

Alpina však, co se týče brutální síly, vítězí. Inženýři v Buchloe vzali 335i a vpíchli jí koňskou dávku steroidů. Na rozdíl od sprinterů to ale nevadí, ba naopak! Výkon 410 koní a 600 N.m je opravdu fascinující, navíc díky volitelnému pohonu všech kol jej není problém přenést na silnici vždy a všude. Co konkrétně znamená ona koňská dávka? Tak například jedno turbodmychadlo navíc, novou klikovou skříň, odolnou kovanou klikovou hřídel nebo svíčky Alpina NKG.

obrázek [600 x 379]  

V porovnání s předchozí generací E90 (B3 S Biturbo) se zvýšil nejen výkon (+ 7 kW) ale i točivý moment; z 540 na 600 N.m. Hlavní devizou je však jeho takřka neustálá přítomnost pod pedálem plynu: oněch 540 N.m má současná Alpina B3 k dispozici už zhruba ve dvou tisících otáčkách a pod tuto hodnotu neklesne až do zhruba 5.200 min-1. Točivý moment šestiválce 335i se po zásahu Alpiny (chtěl jsem napsat tunera, Alpina je však svébytná automobilka s vlastními VIN čísly) zvětšil o polovinu, maximum je dostupné mezi třemi a čtyřmi tisíci min-1.

Agregát netrpí typickou „turbonemocí“ a opravdu má smysl počkat si, až ručička proletí kolem šesti tisíc otáček. První náznaky brutálního svalstva jsou patrné už kolem dvou tisíc, ve třech můžete s klidem předjíždět a ve čtyřech už motor zní jako řádně naštvaná mechanická šelma. Kdyby při tom všem byl čas vnímat zvuk motoru, ve vysokých otáčkách by vás asi nezaujal – šelma zkrátka zůstane „jen“ naštvaná a na lov pošle někoho jiného ze smečky. Třeba M3, kterou můžete hnát až za osm tisíc otáček a přitom... no dobrá, však já už končím.

Vše o značce Alpina na jednom místě

Zatímco zátah motoru byl ve vysokých otáčkách překvapivě čerstvý, zvuk motoru lehce zaostává. Ještě že tu je výfukový systém od Akrapoviče! I ten je však k ušním bubínkům posádky citlivý a na palubě není při jízdě tolik slyšet, což manažeři na delších cestách ocení. Okolostojící si zlověstné bručení užijí mnohem víc a v tunelu se opravdu vyplatí stáhnout si okna a přeplňovaný šestiválec polechtat. Podívejte se na video, kde je hlas šestiválce pěkně slyšet.

Video

Sladění motoru s klasickým automatem je bezproblémové, při ostré jízdě je však jasně patrné, proč BMW do M3 zastavělo dvouspojkovou převodovku: rychlé změny kvaltů přinášejí cukání a přeřazení není tak ostře přesné jako u DCT. Není to rozhodně žádná hrůza, osmistupňový automat 8HP70 od ZF je dost možná nejlepší klasický automat na trhu, nicméně srovnání s M3 se přímo nabízí. Pokud chcete elektronice s řazením pomoci, můžete tak činit klasicky voličem, nebo tlačítky (ano, nikoliv pádly) pod volantem.

Co spotřeba? Díky osmistupňové převodovce a zachování volby jízdních režimů si jde auto nastavit do módu ECO-PRO a jezdit s Alpinou za osm litrů. Ano, opravdu to jde, jenže je to těžší než udržet oční kontakt s Kim Kardashian. Když se přestanete ovládat a popustíte Alpině uzdu, spotřeba roste doslova raketově. Pokud bude na palubním počítači svítit hodnota nižší než dvacet litrů, tak se nemístně loudáte, při natáčení (tedy s častým plným plynem, otáčení a postávání) měla průměrná spotřeba na začátku dokonce trojku.

obrázek [600 x 341]  

Dělová koule

Alpina je neuvěřitelně schopná v přímce. Z nuly na stovku dokáže čtyřkolka uhánět už za čtyři sekundy, čímž nechává M3 o šest desetin za sebou. Maximální rychlostí začínající trojkou se může pochlubit jen pár sedanů na světě, B3 Biturbo je jedním z nich. V Buchloe kašlou na konvence a bílou střelu proto v rozletu nezastaví omezovač, ale až hodnota 305 km/h.

Toto auto opravdu jede jako z praku, dokonce si bylo schopno zalaškovat i se supersportovní motorkou. V táhlém stoupání při akceleraci ze zhruba 120 km/h (pravda, motorkář možná lehce zaspal) se blíže neurčené jednostopé vozidlo sportovního vzezření nebylo schopno dostat ze zpětného zrcátka Alpiny a nad 220 km/h získalo auto jasnou převahu. Až fanatická chuť k akceleraci mi silně připomíná jiný expres z Bavorska, M5. Ostatně, Alpina B3 Biturbo se svými 14 sekundami při sprintu z 0 na 200 km/h za touto ikonou příliš nezaostává. Na dohled se však drží i končící M3, která zvládá tento dlouhý sprint těsně pod patnáct sekund. Alpina je ale jednoznačně rychlejší.

obrázek [600 x 261]  

Zrychlovat tedy Alpina umí, co brzdy? Krásná dvacetipalcová kola v tradičním designu ukrývají brzdový systém s kotouči o průměru 370 milimetrů vpředu a 345 milimetrů vzadu. Zajímavé je, že kotouče nejsou ani vrtané, ani drážkované. Jejich účinek je přesvědčivý, dají se obstojně nadávkovat a vadnou až při opravdu drsném používání, postrádal jsem u nich však o něco větší sportovní ostrost. Jak jsem se ale během testu nořil víc a víc do nitra Alpiny (takový rychloponor během tří dnů), vyplouvala na povrch její opravdová povaha.

Asi nejvíc mě v mém názoru utvrdily zatáčky. Alpina je díky adaptivním tlumičům na jedné straně a absenci runflatů na straně druhé příjemné auto i na dvacetipalcových kolech Alpina Classic. Podvozek krásně pracuje, všechna kola se pečlivě drží asfaltu, a když se to umí, potěší Alpina řidiče zatáčkou projetou bokem. To ale musíte být k autu hodně nesmlouvaví a mimo okruh to raději zkoušejte bez účasti svodidel nebo obrubníků. Nedotáčivost není u Alpiny problém, přední kola se hezky zakousnou do zvoleného poloměru a zbytek auta je následuje. Trochu potíž je s odhadnutím limitů, protože z řízení se dozvíte jen základní údaje, jeho přesnost i schopnost přinášet řidičovi informace je podobná jako u 335i xDrive. A tedy, řekněme si upřímně, šlo by to i lépe, byť u čtyřkolky je tohle vždy trochu ožehavé téma. Tuhost, převod řízení i reakce kolem přímého směru zůstává velmi dobrá. Celkově však auto působí “jen” jako upravené BMW a ne jako konkurent pro produkty z M divize.

obrázek [600 x 350]  

M3 Comfort

Bylo by chybou dívat se na Alpinu jako na konkurenta pro M3. Ne, tím opravdu není, byť je v přímém směru o něco rychlejší. Zatímco M3 je vyrobena s myšlenkou na závodní okruh, zapáleného řidiče a radost za volantem, Alpina B3 Biturbo je spíš manažerský dálniční speciál. I ona má výborné jízdní vlastnosti, nepokouší se však tolik vtáhnout do děje a místo toho nabízí relativně pohodlnou, bezstarostnou (a také velice rychlou) jízdu bez nutnosti hlubšího soustředění. Mimochodem, absence manuálu v nabídce to docela pěkně dokládá.

Velkou roli samozřejmě hraje pohon všech kol, který všechna BMW obecně otupuje a připravuje o podstatnou část charisma. Jak by asi jezdila zadokolka? Dovolím si odhadnout, že o něco lépe, byť ani ona by na M3 nedosáhla. On ten M divizí kompletně překopaný podvozek své opodstatnění prostě má.

První cena vozu1.712.000 Kč (B3/301 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.712.000 (B3/301 kW)
Základní cena testovaného vozu1.795.000 Kč (B3 AWD/301 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.040.000 Kč (B3 AWD/301 kW)

Plusy

  • Velmi výkonný motor
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Jízdní výkony
  • Neomezená maximální rychlost

Minusy

  • Odtažité, i když přesné řízení
  • Vyšší hmotnost
  • Spotřeba při rychlé jízdě
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW Alpina B3 Biturbo AWD

Cena v základní výbavě: 1 795 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 040 000 Kč

Základní výbava:20“ litá kola v designu Alpina Classic, adaptivní podvozek, 2zonová automatická klimatizace, elektricky ovládaná sedadla vpředu, sportovní volant v kůži Lavalina, sportovní sedačky, pohon všech kol, automatická převodovka, bi-xenonové světlomety atd.

Výbava testovaného vozu:Odkládací paket (4.000,-), loketní opěrka (4.000,-), alarm (12.700,-), čalounění stropu v barvě antracit (6.400,-), průchozí nakládací systém (10.600,-), sklopné opěrky hlav vzadu (1.600,-), ALU ozdobné lišty (5.700,-), Speed limit info (8.500,-), HiFi systém (16.600,-), Vnější i vnitřní zrcátko s automatickou clonou (16.600,-), rozšířená konektivita (13.200,-), navigace Professional (60.600,-), kuřácký paket (800,-), PDC vpředu a vzadu (20.900,-), zadní kamera (11.100,-), černé vysoce lesklé okenní lišty (13.800,-), deaktivace airbagu spolujezdce (1.100,-), Lane Change Warning (14.800,-), doprava a předprodejní servis (22.000,-)

Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
Technické údaje
Motor BMW Alpina B3 Biturbo AWD
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 301 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 3000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.9
Emise CO2:183
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 475
Rozměr pneu:245/30 R0, 265/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 865
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW Alpina B3 Biturbo AWD – M3 junior






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Video: Alpina B3 Touring, superrychlé kombi už jezdí po Severní smyčce Video: Alpina B3 Touring, superrychlé kombi už jezdí po Severní smyčce

Alpina chystá ostré kombi na bázi současné generace BMW…

Alpina B3 BiTurbo za 1,71 milionu Kč: Nejlevnější cesta, jak jezdit 300 km/h Alpina B3 BiTurbo za 1,71 milionu Kč: Nejlevnější cesta, jak jezdit 300 km/h

Jezdí přes 300 km/h a přitom stojí bezpečně do dvou…

 



 
Bez pomoci zahraniční nehodu nevyřešíte: Nabourali vás v cizině? Bez advokáta nepochodíte!

Nabourali vás v cizině? Bez advokáta nepochodíte!

Dnes 08:00

Celý půlrok trvalo, než se náš čtenář domohl náhrady za své poškozené auto z chorvatské dovolené. Bez právní pomoci by ničeho nedosáhl a smířil se s opravou z vlastní kapsy. Na co si dát pozor při cestách do ciziny?




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Jeřábek s Plekancem asistencí pomohli k výhře, přihrávku má i Kaše

Jeřábek s Plekancem asistencí pomohli k výhře,…

SOUHRN | Jakub Jeřábek a útočník Tomáš Plekanec pomohli v pátečním zápase NHL asistencí k výhře Montrealu 3:2 ve…

 

Reflex.cz

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho navrhuje tak, aby nikdy nemohlo uspět?

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho…

Jedním z velkých politických hitů posledních týdnů je bezpochyby referendum. Na první pohled vypadá lákavě, že…

Václav Klaus ml.: Miloš Zeman? Moje truchlivá volba

Václav Klaus ml.: Miloš Zeman? Moje truchlivá volba

Volbou prezidenta, evropskými dotacemi i koaličním jednáním v Praze i Berlíně se zabývá ve své pravidelné…