Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 4 Avant – Jak se efektivně zabít

Martin Machala
Diskuze (120)
Superrychlý kombík od Audi přišel o osmiválec, o rychlost však rozhodně ne. Ta je s novým šestiválcem přístupnější širšímu publiku. Je to špatně?


Design, interiér


Když jsem před časem psal test S4, vzpomínal jsem, jak jsem vracel auto Jirkovi Rozkošnému z Audi. Ptal se mě na dojmy, já si stěžoval, že auto „trochu málo kouše“ (takový byl koneckonců i titulek zmíněného testu). Audi S4 bylo velmi rychlé, emoce z něj ale fakt nestříkaly. Podle Jirky bych si měl počkat na RS 4, tam bude o emoce už postaráno.

Počkal jsem si, ani to moc dlouho netrvalo a už přede mnou stojí překrásný červený kombík. Přemýšlím, kdy jsem viděl cokoliv hezčího. A nejenom auto. Testovaný kousek je nádherně nespecifikovaný, k tomu se určitě ještě dostanu. Jirka bude mít s těmi emocemi asi pravdu.

Ještě připomenu svoji brněnskou zkušenost s Audi RS 5. Na Masarykově okruhu se mi tehdy o největší zážitky postarala úchvatná R8, když jsem ze supersportu přesedl do RS 5, přišla mi najednou dost těžkopádná a uhoupaná. Jasně, bezprostřední srovnání s placatou R8 nemohlo pro RS 5 dopadnout dobře, ale i tak jsem si říkal, že by podvozek snesl v nejsportovnějším módu ještě víc tvrdosti.

Červený a černý

Zadarmo to tedy opravdu nebylo, výsledný dojem je však neskutečný. Dlouho, hodně dlouho bych musel vzpomínat, kdy naposled testované auto vzbuzovalo tolik pozornosti. Potěšilo mě, že většinou šlo o pozitivní reakce. U očividně rychlé a přece jenom docela extrovertní audiny milé překvapení… Tedy, červená misano (jinou barvu si na RS 4 snad ani neumím představit) přišla na 30.600 Kč, na sadu karbonových doplňků s leskle černými detaily si prosím připravte 130.000 Kč. Dobře, ten karbon už lehce zavání matějskou a cenovka za něj je hůř stravitelná, ale kde jinde než na RS 4? Asi bych v ceníku taky udělal fajfku. Úplně nejvíc mě stejně bralo rozšíření v zadní části karoserie. Omlouvám se, ale tyhle boky jsou fakt neskutečně sexy.

audi testy strednitrida sportovni audi testy strednitrida sportovni  

Uvnitř mě ze všeho nejvíc zaujal další z paketů, tentokrát alcantarový za 42.900 Kč. Umělý semiš se vyjímal nejenom na volantu, ale i hlavici voliče automatické převodovky (to jsem snad ještě neviděl) a po stranách středového tunelu. Proč ne. Dost mě zaskočila velmi zastaralá grafika palubního rozhraní, nejvíc viditelná na navigaci. Satelitní google mapy jako v A8 bych ani nepotřeboval, tohle byl však opačný extrém. Jinak si určitě dovedete interiér RS 4 dobře představit - perfekcionismus, kam se podíváš (až na zmíněný infotainment) a v rámci segmentu nejvýš průměrné prostorové podmínky. Pokaždé mě znovu a znovu udivovalo, jak nízko se v RS 4 sedí. Z audiňáckého kombíku se vystupovalo skoro jak z té placaté R8.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

Když dojde ke střídání atmosférického osmiválce za přeplňovaný šestiválec, petrolheadi pláčou. Nebude to v případě RS 4 tak trochu prázdná póza? Čísla jsou hezká, nejvyšší výkon 331 kW se s atmosférickým osmiválcem 4.2 FSI shoduje, točivý moment je logicky někde jinde – s kulaťoučkými 600 N.m překonává šestiválec 2.9 TFSI svého nepřeplňovaného předchůdce o nezanedbatelných 170 N.m. Ještě si dáme porovnání zrychleníčka (4,1 s novinky vs. 4,7 s předchůdce), pár technických informací a půjdeme jezdit.

Tedy k technice – na novém agregátu spolupracovalo Audi s Porsche, šestiválec 2.9 TFSI pro RS 4 pak vznikl zkrácením zdvihu o 3 mm na konečných 86 mm (vrtání 84,5 mm zůstalo zachováno). Jasně, základem je zbrusu nový třílitr TFSI s hliníkovým blokem a ocelovými suchými vložkami válců. Nová jednotka je výrazně jednodušší než předchozí šesti- a osmiválcové motory od Audi, od překombinového pohonu rozvodů se čtyřmi řetězy a ozubenými koly přešla novinka na řetězy dva. Rozvody jsou sice stále umístěny na opačné straně motoru, při jejich demontáži tedy musí ven také převodovka, výrazně zjednodušená konstrukce by však měla přinést větší spolehlivost. Uvidíme. Největším rozdílem proti výchozímu třílitru je pak samozřejmě použití dvou turbodmychadel (každá řada válců má své vlastní, turba jsou tedy stejně velká), plnící tlak 1,5 baru se neliší.

audi testy strednitrida sportovni audi testy strednitrida sportovni  

Nový třílitr TFSI umí také díky proměnnému časování obou rozvodů pracovat v obdobě Millerova cyklu, což by mělo mít velmi blahý vliv na ekonomiku provozu. V případě červené RS 4 rozhodně mělo – týdenní test jsem zakončil s průměrem 11,4 litru, do výsledku se samozřejmě započítaly i nějaké ty občasné divočiny. Při stále velmi svižném cestování bez „RS blbnutí“ se však v pohodě udržíte kolem desíti litrů. Německé dálniční přesuny nevyjímaje.

Pěkné, že můžeme jezdit za málo, šestiválec 2.9 TFSI je tady však primárně z jiného důvodu. Aby nás bavil! Po nastartování jsem tedy čekal o něco víc, redakční garáže jsou pro explozi výkonné jednotky jak dělané, obrovské oválné koncovky výfuků navíc působí víc než slibně… Decentnější chrchlání však jakoby předznamenalo celkový dojem z nového šestiválce 2.9 TFSI (a to byla testovaná RS 4 vybavena příplatkovým sportovním výfukem za 34.300 Kč). Napoví také průběh točivého momentu, který vystoupá k maximu v 1900 otáčkách a celých 600 N.m máte pod plynem až do pěti tisíc. Šlápnete tedy na plyn a vyletíte. Vždycky, nesmírně, ale fakt nesmírně rychle, ovšem velice konstantně. Je na tom něco špatně? Že na vás pokaždé spolehlivě čeká nálož, která se sice s rostoucími otáčkami nemění, síla je to však bezpochyby působivá? Záleží jenom na vás, jak si charakter nové jednotky vyložíte. Jestli čekáte někde před červeným polem, řekněme, kolem šesti tisíc, ještě nějaký bonbonek, který by jízdu zintenzivnil, čekáte marně. A budete možná lehce zklamaní. Že si tu nekonečnou dynamiku nemusíte ani trochu zasloužit. Že je tak snadno dosažitelná. U Audi S4 v pohodě. U Audi SQ7 jakbysmet. Ale tady, u RS 4, jsem přece jenom taky nějakou špičku čekal.

Strašně rychle, precizně, trošku sterilně

Tohle je prostě Audi RS 4. Neuvěřitelně rychlé, ale tak neskutečně uhlazeně a elegantně, až ty dvousetkilometrové okreskové průlety začnete brát jako samozřejmost. S novou RS 4 můžete být příšerně rychlí, aniž po vás cokoliv chce. A aniž to vlastně zaznamenáte. Na výjezdu klidně i z pomalejší zatáčky trošku víc plynu, vůbec nemusíte tlačit pedál na podlahu, a najednou jedete tak rychle, že byste si i na té německé dálnici styděli.

Teď se pojedeme projet chvilku do Prahy, OK? Zatímco v několikrát zmíněné S4 jsem ve městě a zejména pak na nerovnostech žádné omezení necítil, RS 4 už dost tuhá je. Teď mluvím samozřejmě o nejkomfortnějším režimu. Nemlátí, to vůbec ne, ani na těch obrovských dvacetipalcových kolech, tvrdá ale logicky je. Kdybych hrál za Bayern Mnichov a do práce dojížděl po hladkých silnicích a dálnicích, asi bych si toho ani nevšiml. Průměrný sparťanský fotbalista při cestě do tréninkového centra na Strahově by však zaskočen být mohl. Je tedy RS 4 vhodná na každodenní dojíždění do práce? Asi to napíšu trošku alibisticky – určitě méně vhodná než S4, vyloženě omezující však ne. A to i přesto, že testovaný kus byl doplněn o sportovní podvozek za pětapadesát tisíc. Když chcete RS 4, musíte holt počítat s tím, že trošku drncat bude. V tom problém nevidím.

Ani v tom velice kultivovaném zátahu, RS 4 je prostě uhlazeně pekelně rychlá. Nic na tom nezmění ani dynamický mód. Pořád jsem v pohodě, nevadí mi to. Při projížďce českými silnicemi by se tvrdší nastavení podvozku nehodilo, režim Dynamic lze v tomto směru považovat za optimum. Pak bych si však občas rád zajel do Brna nebo Mostu, a tady bych chtěl aktivovat nějaký ultimativní track mód. Aby se červený kombík přisál k asfaltu a v zatáčkách se ani nehnul. Po dynamicu už však není kam dál sáhnout, tohle je vrchol Audi RS 4. Podle mě chyba.

audi testy strednitrida sportovni audi testy strednitrida sportovni  

Pak tu máme ještě dvě položky, nad nimiž byste neměli váhat ani vteřinu. Za prvé elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě za 38.600 Kč. Popravdě moc nechápu, proč není součástí standardní výbavy. RS 4 je nejsportovnější zástupce řady, tak proč by měla zatáčet jak divá až po zaplacení dalších čtyřiceti tisíc? A za druhé karbon-keramické přední brzdové kotouče. Je to sice investice ve výši 171.500 Kč, pokud se však hodláte občas objevit na okruhu, asi vám nic jiného nezbude. Brzdy bývají to první, co na sériovém autě na závodní trati utaháte, tady navíc budete brzdit z hodně vysokých rychlostí. A ještě vyšších, pokud si necháte omezovač posunout na 280 km/h. Za 42.900 Kč!!! Proboha…

Závěr


Závěr

Audi RS 4 je rychlá tak, až z toho jde strach. Ale snad ještě větší strach jde z toho, že z toho strach vlastně ani nejde. Hezká formulace, že? Nejde ani tak o efektivní maskování rychlosti, i když trochu vlastně taky – ve sportovně laděném autě byste měli alespoň trochu cítit, že jedete už brutálně rychle. A taky byste se u toho měli možná bavit. Jak jsem napsal nedávno u Golfu GTI, kde se ovšem pohybujete v nesrovnatelně nižších rychlostech, za vrchol blaha musíte považovat co nejefektivnější přenos točivého momentu na silnici, extázi ve vás musí vyvolávat posouvání rychlosti a hledání ideálního průjezdu zatáčkou a rozplývat se musíte nad neutuchající silou motoru. Tohle všechno zvládá Audi RS 4 natolik precizně, až to může nudit.

Příjemným překvapením je velice přijatelná spotřeba paliva. Pochopitelně, ve městě se dostanete na osmnáct a na okruhu úplně v pohodě nad třicet, ale i velmi svižná jízda může znamenat desetilitrové průměry. U RS 4 musíte logicky počítat s tužším podvozkem, na nerovnostech však netluče ani na dvacítkách.

Ten nesmírně rychlý perfekcionismus by mi nakonec nevadil, takové Audi RS 4 zkrátka je, srandu hledejte jinde. Ale opravdu mi chyběl nějaký ještě ultimativnější track mód, který bych využil třeba jednou za rok, ale byl by zkrátka tam. Připraven. V Dynamicu se RS 4 stále trošku naklání, přituhnout by rozhodně mohla.

A cena? Vzhledem k poskytovaným výkonům a výlučnosti modelu mi nepřijde základ 2.194.900 Kč jako vyloženě přestřelený. Testovaný kus s tučnými estetickými doplňky a některými funkčními a nezbytnými (třeba ty karbon-keramické brzdy) pak přišel na 3.279.100 Kč. I to bych pochopil. Je to nádherné a sakra rychlé auto. To už jsem, mám pocit, říkal. Ale proč i u RS 4 musím připlácet skoro čtyřicet tisíc za sportovní diferenciál a proč posunutí omezovače na 280 km/h stojí podobně, to je už pro mě docela oříšek.

audi testy strednitrida sportovni audi testy strednitrida sportovni  

Nejlevnější verze modelu875.900 Kč (A4 Avant 1.4 TFSI/110 kW)
Základ s testovaným motorem2.194.900 Kč (RS 4 Avant 2.9 TFSI/331 kW)
Testovaný vůz bez příplatků2.194.900 Kč (RS 4 Avant 2.9 TFSI/331 kW)
Testovaný vůz s výbavou3.279.100 Kč (RS 4 Avant 2.9 TFSI/331 kW)

Plusy

  • Neutuchající síla motoru, přijatelná spotřeba
  • Nesmírně efektivní jízdní vlastnosti
  • Tužší podvozek na nerovnostech netluče
  • Zvlášť v testované specifikaci nádherný design

Minusy

  • Chybí ještě ultimativnější jízdní mód
  • Zastaralá grafika infotainmentu

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (120)
Audi RS 4 Avant
Cena základní sestavy 2 194 900 Kč
Výbava základní sestavy Devatenáctipalcová litá kola, alarm, přední a zadní parkovací senzory, jednozónová automatická klimatizace, čalounění kombinace alcantara/kůže, elektricky nastavitelná bederní opěrka, elektricky ovládané páté dveře, LED světlomety, dojezdová rezerva, bluetooth, tempomat, vyhřívané přední sedačky. Kč
Cena testované sestavy 3 279 100 Kč
Výbava testované sestavy Dvacetipalcová litá kola (+85.800 Kč), advanced key (+16.300 Kč), ambientní osvětlení interiéru (+2900 Kč), Audi Phone Box s bezdrátovým nabíjením (+9700 Kč), Audi side assist (+7200 Kč), Audi smartphone interface (+11.500 Kč), Audi virval cockpit (+14.300 Kč), Bang & Olufsen (+32.600 Kč), dekorace karbon (+7200 Kč), dynamické servořízení (+28.600 Kč), elektricky nastavitelné přední sedačky (+35.300 Kč), head-up displej (+28.100 Kč), karbonový kryt motoru (+14.300 Kč), karbonový paket (+130.000 Kč), karbon-keramické přední brzdy (+171.500 Kč), kolejnicový systém (+5900 Kč), třízónová automatická klimatizace (+19.900 Kč), kontrola tlaku v pneumatikách Audi Sport (+5100 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek z karbonu (+34.300 Kč), kuřácké provedení (+1500 Kč), LED světlomety Audi Matrix (+24.600 Kč), navigace (+76.600 Kč), omezovač v rychlosti 280 km/h (+42.900 Kč), paket odkládacích prostor (+5500 Kč), RS desénový paket (+42.900 Kč), RS sportovní výfuk (+34.300 Kč), skla Privacy (+13.800 Kč), sportovní RS podvozek plus s Dynamic (+55.800 Kč), vyhřívání zadních sedaček (+9500 Kč), zadní parkovací kamera (+12.900 Kč), sportovní zadní diferenciál (+38.600 Kč), čalounění sedaček kůží Nappa (+24.300 Kč), červená Misano (+30.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2894
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 331 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1900 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 280
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7.2 / 8.8
Emise CO2: 199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1790 / 515
Rozměr pneu: 275/30 R20
Audi RS 4 Avant
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4781
b) šířka (mm): 2022
c) výška (mm): 1404
d) rozvor (mm): 2826
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 6. 2018 21:50
Re: Radsej Cupru ST 300 AWD..
Neříkám, že bys ve videu křičel radostí, ale o neoslovení jsem tam nic nezaznamenal...

[odkaz]

[odkaz]
13. 6. 2018 16:58
a4
Tak toto autíčko je můj sen, zatím si ho však nemohu dovolit, proto jsem si na [odkaz] koupil levnější alternativu v podobě audi a4 combi.
2. 5. 2018 13:08
Re: Radsej Cupru ST 300 AWD..
Mám přesně tuhle Cupru a i ve srovnání s S4 je to absolutně něco jiného (měl jsem možnost si to srovnat).
Ano, Cupra je pro 95% populace dostačující, ale jízdní projev, kvalita interiéru, výbava,... Prostě tato auta se nedají srovnat, věř mi, že vím, o čem mluvím. Kdybych měl prachy na S4 nebo RS4, jdu do nich a ani chvíli nepřemýšlím nad tím, že ušetřím a koupím Cupru, a to jsem s ní maximálně spokojený.
Cupra je v rámci cenové hladiny okolo 1 mil. CZK podle mého ideální kompromis mezi výkonem, praktičností, denní použitelností a vzhledem. U 2 mil. to je S4/C450/340i, u 3 mil RS4/C63 + další.
Ano, pokud mám 1 mil, Cupra mi stačí a jsem z ní nadšený. Pokud mám na auto více, jsou tu lepší "kompromisy"
29. 4. 2018 17:43
Re: Radsej Cupru ST 300 AWD..
tak zas tak dramatický to nebude, šimpanzi ;-)
29. 4. 2018 17:40
Re: Radsej Cupru ST 300 AWD..
ty jsi dobře mimo StenLi... a to Cupru mám, sice ne AWD ale to je fuk...