Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 116i – Radost v základu

Diskuze (56)
Nejmenší, nejslabší a nejlevnější BMW rozhodně není nějakým podřadným zbožím.

Myslel jsem, že testujeme nejlevnější BMW v 15leté historii Auto.cz, ale není to pravda. Dnešní BMW 116i stojí v základním provedení 632.500,- Kč, testovaná konfigurace vylepšená o pár doplňků 698.250,- Kč. Před více než pěti lety jste přitom mohli číst test BMW 116i, které stálo 639.255,- Kč. Znamená to tedy, že BMW nezlevňuje tak jako jiná auta?

Možná to tak na první pohled vypadá, stačí ale zabrousit do tabulky technických parametrů. Standardní výbava se sice mezigeneračně rozšířila jen symbolicky (např. o elektrické stahování zadních oken), dnešní 116i ale není žádná dýchavičná šestnáctistovka. K deklarovanému objemu přidává turbo a s ním dosahuje 100 kW a 220 Nm. Takže parametry motoru, ale i maximální rychlostí a zrychlením, se může směle postavit proti někdejšímu atmosférickému dvoulitru 120i, který představoval střed nabídky.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Nový přeplňovaný motor je ukázkou downsizingu v jeho nejlákavější podobě: současný atmosféricky plněný motor je nahrazen stejně velkým přeplňovaným. BMW tento recept aktuálně prosazuje u čtyřválců s objemem 1,6 a 2,0 litru. Zdánlivě přichází samé výhody, ať jde o vyšší výkon, podstatně vylepšený průběh točivého momentu nebo předpoklad nižší spotřeby paliva.

Blok nového motoru řady N13 je shodný s Mini Cooprem, kolem něj ale v BMW použili novou techniku. A tak zde není rozdíl jen v umístění motoru podélně za přední nápravu, šestnáctistovka v BMW má také kultivovanější chod a lepší průběh točivého momentu. Zvuk je podobně charismatický, proti Mini chybí jen prskání do výfuku v režimu Sport.

Vlastně se podařilo vyladit parametry dnes nejslabšího benzinového motoru od BMW na hodnoty, za které by se nemusel stydět ani stejně objemný turbodiesel. Výkon 100 kW je dosahován už od 4400 min-1 a maximum točivého momentu 220 Nm je dostupné prakticky kdykoliv předtím – od 1350 do 4300 min-1. Mimochodem, podobně seříznuté křivky v grafu výkonu a točivého momentu má i silnější 118i (125 kW, 250 Nm), takže skutečný potenciál motoru je ještě větší.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Charakter přeplňované šestnáctistovky je tímto naladěním samozřejmě o něco ochuzen, rozdíl v průběhu a maximu točivého momentu ve srovnání s předchozími atmosférickými čtyřválci to ale bohatě vynahradí. Dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll navíc tlakuje už od nejnižších otáček a reaguje rychle, takže ani s manuální převodovkou nepředstavuje zásadnější handicap.

Převodovka samotná, klasický šestistupňový manuál, jako by se snažila rozsahem převodů vyrovnat osmistupňovému automatu. K akceleraci na stovku, považujete-li to za nutné, stačí první dva převodové stupně a při dálničních 130 km/h posílá šestka ručičku otáčkoměru na 2550 min-1 (dieselová 118d s manuálembenzinová 118i s automatem točí 2200 min-1).

Tento extrém samozřejmě využívá pružnosti motoru v nízkých a středních otáčkách. Na pořádné pružné zrychlení motor bez podřazování nestačí, ale pro běžnou jízdu s nízkou zátěží má rezervy dostatečné. A nezapomínejme, že toto bylo vždy hlavní určení BMW s označením 16i – benzinové šestnáctistovky cílily na méně náročné zákazníky, kteří nevyžadují nadstandardní dynamiku. V tomto ohledu 116i výrazně posouvá měřítka.

Všechna ta kouzla, vedle těžkého zpřevodování také systém start-stop a funkce Eco Pro, která mimo jiné reguluje reakci na plyn a výkon klimatizace, pochopitelně sledují hlavní cíl: snížení spotřeby paliva. Na papíře je snaha mnichovských konstruktérů úspěšná, emise CO2 klesly pod 130 g/km (kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km).

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

A v praxi to do jisté míry funguje. Ve městě jsme jezdili na zimních pneumatikách za deklarovaných 7 litrů. Na dlouhém mimoměstském úseku z Jihlavy do Vídně a zpět se průměrná spotřeba dokonce ustálila na 5,5 l/100 km. Pokud se dokážete držet zkrátka, jsou hodnoty v tomto rozpětí denní realitou.

Při konstantní rychlosti to ale už tak slavné není, motor 116i je stavěný spíše na proměnlivé tempo. Ve 100 km/h si nárokuje 5,9 l/100 km a ve 130 km/h 7,9 l/100 km. To jsou nároky, které v dané výkonové kategorii benzinových motorů dnes patří k slabšímu průměru.

Síla motoru stačí i na výrazně vyšší rychlosti nebo ostřejší tempo. Ekonomické přednosti ale rázem mizí. V režimu Sport při ostřejším zacházení spotřeba strmě roste – tlak na plynový pedál a vytáčení motoru vede mimo město k dvouciferné spotřebě a nejinak je tomu i při rychlém cestování. Například ve 180 km/h motor pálí už 15 l/100 km (skoro dvojnásobek ve srovnání se 130 km/h) a ukazatel 52litrové nádrže klesá nebezpečně rychlým tempem.

Tím se základní šestnáctistovka opět kvalifikuje od pozice motoru pro každodenní běžnou jízdu. Umí i víc, ale pro sportovnější nasazení staví BMW vhodnější motory. Takový přeplňovaný šestiválec jede nesrovnatelně lépe a, jak ukázal nedávný test BMW 335i, i při velké zátěži dokáže krotit svůj apetit. A tento motor se časem dostane i do Jedničky, jak slibuje ženevský Concept M135i.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Podvozek v nové Jedničce od nás zatím sklízel chválu a nejinak je tomu i v případě základního modelu. Jeho ovladatelnost o něco vylepšila příplatková 17palcová kola (za nemalých 33 tisíc korun), stejně jako u dříve testovaného 118d. Ve srovnání s ním je patrné měkčí naladění podvozku, které s sebou ale nese téměř samá pozitiva. Na ovladatelnosti se podepíše jen při snaze o hledání limitu, ovladatelnost v běžných jízdních situacích nijak nesráží a naopak pomáhá komfortu, který se mezigeneračně značně zlepšil.

Kompaktní BMW tentokrát dorazilo k testu se standardním volantem (za příplatek potažený kůží), který není vůbec špatný. Ergonomie se od dob dnes téměř legendární řady E46 nezměnila a ani k tomu není důvod. Potřebám běžného řidiče tento volant možná i vyhoví víc než tlustší sportovní.

Jestli se domníváte, že celé to nadšení zchladí cenová politika BMW, pak jste na správné cestě. Nemá smysl se pozastavovat nad rozsahem standardní výbavy, to k BMW jednoduše patří. Ale už zde zazněl příplatek za 17palcová litá kola a 16palcová za 19 tisíc korun jsou jen slabou útěchou. Přitom jezdit s plechovými ráfky a poklicemi není příliš hodno značky BMW.

Připlácet se musí i za zdánlivé samozřejmosti. Testovaný vůz díky Advantage paketu získal loketní opěrku (jinak za necelých 5 tisíc), musel se ale spokojit s jednoduchým osvětlením interiéru (řešení stojí 5.800,- Kč). Z katalogů jsme navíc zvyklí v BMW vídat tzv. display s rozšířenými možnostmi pod otáčkoměrem (+4.275,- Kč) a průchozí nákladový systém, který nahradí sedadla dělená 60:40 samostatně sklopnými 40:20:40 (+6.550,- Kč).

Na těchto příkladech je vidět, jak snadno může výsledná cena vzrůst z 632 tisíc k 700 tisícům. Jednička by se za to měla ale po letech alespoň částečně odvděčit. I dnes totiž ceny nejstarších, sedmi- a osmiletých, BMW 116i vzácně klesají po 200 tisíc korun – a to představuje jen o něco méně než třetinu ceny nového auta.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

První cena vozu 632.500,- Kč (116i 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 632.500,- Kč (116i 100 kW)
Základní cena testovaného vozu 632.500,- Kč (116i 100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 698.250,- Kč (116i 100 kW)

Plusy

  • Vyvážení komfortu a ovladatelnosti
  • Přesné a přiměřeně naposilované řízení
  • Nízká spotřeba paliva v reálném provozu
  • Dobrý výhled všemi směry
  • Jediný vůz v segmentu s pohonem zadních kol

Minusy

  • Vyšší základní cena, příplatky i za mnohé „samozřejmosti“
  • Slabší výkon audia
  • Vysoká spotřeba při dynamické nebo rychlé jízdě
Diskuze (56)
BMW 116i
Cena základní sestavy 632 500 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, stabilizační systém, 16palcová ocelová kola, elektrický posilovač řízení, Auto Start/Stop, tlačítko Driving experience včetné módu Eco Pro, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, centrální zamykání, rádio BMW Business CD, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km a další. Kč
Cena testované sestavy 698 250 Kč
Výbava testované sestavy Advantage paket (29.700,-) – kožený multifunkční volant, odkládací paket, přední loketní opěrka posuvná, mlhová světla, automatická klimatizace; 17" kola z lehké slitiny "Y-spoke 380" (32.755,-), dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti (3.275,-), nemetalický lak "Alpine White" (0,-), látka "Move" Antracit / Black (0,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1350 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.6 / 5.5
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 455
Rozměr pneu: 205/50 R17
BMW 116i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4324
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 455
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 675
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 4. 2012 23:39
Re: JEDINÁ JEDNIČKA
Právě že v rámci dojmů z ulic vycházím. Promiň, ale zatímco nová trojka je designová óda na radost a naprosto, ale naprosto fantasticky působící vůz, jedničce se toto skutečně nepodařilo. Dle mého subjektivního názoru, samozřejmně.
17. 4. 2012 08:47
Re: JEDINÁ JEDNIČKA
Čiže si mu vlastne dal za pravdu a svoj horný príspevok dementoval... a vraj Pežó nemení názory. :yes:
17. 4. 2012 00:08
Rozdíl mezi 116i první a druhé generace
Nedávno jsem měl poměrně zajímavou, třebaže nedobrovolnou, možnost generačního srovnání právě recenzované 116i. Jelikož mám najeto se 116i první generace (motor 1.6, po faceliftu) téměř 70000km, tak nebyl problém rozpoznat rozdíly u nové 116i, i když jsem jí měl půjčenou jen na necelých 24 hodin jako náhradní vůz. Takže, zde jsou mé postřehy:

Design exteriéru - Dokážu si přiznat, že první generace jedničky působí poněkud nevyváženě, co se úhlu pohledu týče. Druhé generace, dle mého skromného názoru, tuto disbalanci ještě prohloubila, takže těžko najít úhel, ze kterého je na vůz pěkný pohled. Ale budiž, zde se budou názory nejspíš dost lišit.

Design interiéru - I když bych moje vnímání exteriéru nové 1er ignoroval, tak co už nedokážu, je přehlédnout design interiéru. Celkově na mne působil jako lehce násilná snaha o inovaci. Všechny prvky interiéru jsou jakoby zkosené, kde elegantní křivky první generace nahradily trojúhelníky a čtverce se zaoblenýmy vrcholy. Opět věc subjektivního vnímání, nicméně u mne bod dolů.

Za volantem - Naprosto přesně si pamatuji to nadšení z prvního projetí zatáčky s moji 116kou. U nové generace byl dojem už poněkud rozpačitější. Nemyslím, že samotný podvozek by byl snad horší, ale spíš závislost natočení volantu vůči pootočení kol mi přišla jaksi méně předpovídatelná oproti předchůdci. Nic se nezměnilo ani při přepínání mezi jízdními režimy (sport, comfort, eco). Další mírné zklamání přišlo z přehlednosti palubky. Ne, že by byla nečitelná, ale dodatečné barvy a podsvity (původní BMW 1 má pouze oranžové barevné schéma) opět působí poněkud zbytečně.

Motor - Díky turbodmychadlu jsou převodové stupně nové 116i výrazně delší, tudíž dynamika není dramaticky větší než u atmosféry z první generace. Ale jistý pokrok tu je, zejména v menší nutnosti podřazovat při předjíždění. Nutno podotknout, že motor nové 116 měl najeto pouze něco málo přes 3000km, tudíž asi ještě trošku vyzraje. Osobně mi vyhovovaly nízké otáčky (pokud se nepletu tak asi 2300ot/min) při dálničních 130km/h. Na druhou stranu krátké převody a časté řazení jsou u staré 116 o něco zábavnější (a to nejsem žádný závodník).

Problém - Co mě poněkud zaskočilo, byly poměrně citelné vibrace volantu při akceleraci na druhý stupeň, přibližně mezi 1500-2500 otáčkami. U nového auta to působí mimořádně nepřesvědčivě. Naposled jsem něco takového viděl u KIA Carneval :-).

Vylepšení - Sice prkotina, ale za krok kupředu považuji lepší vyladění automatického vypínání blinkru při srovnání vozu. U první generace stačilo objet kanál v odbočovacím pruhu a člověk mohl zapínat blinkry znovu. Druhá generace už naštěstí není tak přecitlivělá.

Co se nepovedlo porovnat - Bohužel se mi nepovedlo zjistit, zda byl učiněn nějaký pokrok na podvozku, co se týče odskakování zadní nápravy v zátočině při překonávání nerovností, a také poněkud rozpačitého vedení vozu v kolejích (nic podstatného).

Na závěr jen podotknu, že jsem sepsal pouze body, co mi utkvěly v paměti. Proto prosím nehledejte v textu výše žádný systémový pohled na techniku, ani snahu o recenzi. Na dotazy rád odpovím.
16. 4. 2012 23:48
Re: JEDINÁ JEDNIČKA
Na vzhledu není co dotahovat. Musíš ven, do ulic, nejen odtušovat ze snímků.
16. 4. 2012 23:48
Re: JEDINÁ JEDNIČKA
Argumentovat nahodilým kolísáním ceny je opravdu trefa do garáže... 8-s Příklad naopak není ani jediný. A to ani v případě mobilních telefonů - platí asi tak deset tisíc let poměrně přesná zásada - za to co dáš přesně tolik dostaneš. Můžeš si to zítra vyzkoušet, kup si jednoho bavoráka a jednoho hjondéééa. Pak napiš, cos dostal... >:D