Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 328i GT – Nevzdáme to!

Diskuze (156)
Vlažné přijetí řady 5 Gran Turismo bylo pro Mnichovské lekcí, která pomohla vylepšit stejnou verzi na bázi řady 3.

BMW bylo odjakživa synonymem automobilů s klasickým pojetím designu, relativně stísněným vnitřním prostorem a špičkovými jízdními vlastnostmi. Jenže s touto DNA se nedá růst do nekonečna, proto před 14 lety začala éra bavorských SUV. Ani to už ale nestačí, a tak přišlo hledání opravdu nekonvenčních forem – začalo to X6, pokračovalo přes 5 Gran Turismo a nyní přichází menší 3 Gran Turismo.

Vůz s přívlastkem Gran Turismo by mohl být konkurentem pro Audi A5 Sportback – ale není. Zatímco pětidveřové Audi vyměnilo styl za část interiéru, BMW naopak k nekonvenčnímu designu přidává vyšší stavbu karoserie a podstatně více místa pro posádku, než tradiční provedení řady 3. Gran Turismo narostlo všemi směry, je o 20 cm delší, o 8 cm vyšší a rozvor má o 110 milimetrů delší než trojkový sedan. Vzdálenost náprav i celková délka se proto dotáhly na úroveň předchozí generace řady 5.

Více než jenom obyčejný liftback

Designéři se zdatně vypořádali se zvětšením karoserie. Sice model 3 Gran Turismo nebude etalonem krásy, dokázal se ale vyvarovat disproporcí a kontroverzních prvků. Zásluhu na tom má mimo jiné výsuvný spoiler na zádi, který se stará o zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech. Kdyby ho nebylo, musela by být záď výrazně vyšší, jako u většího 5 Gran Turismo. Primárně aerodynamický účel mají také zářezy za předními koly: vysávají vzduch z podběhů a pomáhají usměrnit jeho obtékání kolem karoserie.

Vzhled je možné vylepšit volbou některé z „linií“. Jednotlivé verze se liší provedením nárazníků, designem kol a bohatostí chromování. Není to ale žádné dogma, například testovaná Modern Line dostala černé okenní rámy ze Sport Line a litá 19” kola z M paketu. Pouze šedá žebra v masce chladiče a šedé lišty na náraznících jsou povinnými rysy „moderního“ designu.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Volba jedné ze tří verzí ale ovlivňuje podobu interiéru, respektive redukuje výběr na několik specifických variant. Pro Modern Line jsou určeny tři možnosti: světlá, černá a jejich kombinace. Interiér kompletně v šedivém odstínu Oyster ovšem skýtá hned dvě úskalí – světlé koberce se rychle špiní a hlavně přístrojová deska i kryt zavazadlového prostoru se na ostrém slunci lesknou ve sklech. Tato chyba v konfiguraci je ale jediná v jinak povedeném interiéru.

Bavorský design v praktickém balení

Zvýšená karoserie nabízí podobný posaz jako běžná auta, takže proti běžné řadě 3 je zevnitř lepší výhled a snadněji se nastupuje. Cíl je jasný – oslovit zákazníky, kteří by chtěli bavoráka, ale typické mnichovské vlastnosti jim vadí.

Posezení vzadu je na poměry BMW bezprecedentní. Se sedákem zvýšeným o 6 cm, prostorem pro kolena větším o 7 cm a větší prosklenou plochou se Gran Turismo povýšilo na úroveň řady 5. Pouze prostor pro hlavu trochu utrpěl – kvůli instalaci masivních závěsů pátých dveří, které se standardně otevírají s pomocí elektromotorů.

V zavazadelníku neponechali konstruktéři nic náhodě. Karoserie liftback znamená nejsnazší možný přístup k nákladu, objem 520 litrů překonává kombi 3 Touring o 25 litrů. Samozřejmostí jsou sedadla nesouměrně dělená v poměru 40:20:40, rovná plocha po jejich sklopení i možnost schovat krycí plato pod podlážku. Přidejme kolejnice a oka pro fixování nákladu, polohovatelná zadní opěradla a příplatkové otevírání pátých dveří bezkontaktně pohybem nohy pod nárazníkem. Tohle BMW už prostě nemohlo být praktičtější...

Sterilizovaná jízda

Číslo 328 patří k nejslavnějším v historii BMW. Od loňského roku už ale neznačí šestiválec, za dvojku a osmičku se schovává silnější provedení přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. Benzinový motor dává 180 kW a hlavně 350 N.m v rozpětí od 1250 do 4800 min-1, k tomu dostal osmistupňový automat s nakrátko poskládanými rychlostmi a nastavitelnou charakteristiku pedálu plynu.

Jedno se dvoulitru rozhodně upřít nedá – je opravdu silný. Už v nejmírnějším režimu Eco Pro je živý, s nastavením Sport je výrazně rychlejší, než by uměl být klasický atmosférický šestiválec. Nakonec nic nepopíše sílu motoru výmluvněji než akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy (o 2 s rychleji než turbodieselové 320d) a maximální rychlost omezená na 250 km/h.

Motoru skvěle sekunduje osmistupňový automat od firmy ZF. Rozjíždí se hladce, řadí bleskově a má malé přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi. Při klidné jízdě dokáže odřadit na šestku dříve, než se automobil dostane přes 50 km/h, při dynamickém svezení zase umožní využít sílu motoru opravdu na maximum.

Přes nezpochybnitelné úspěchy mnichovských konstruktérů ale motoru tři věci scházejí. Ta první je ryze subjektivní, zvuk je zkrátka čtyřválcový. V nízkých otáčkách běží klidně a tiše, zvuková kulisa je kultivovaná, jenom ji chybí sytost řadových šestiválců. Ve vyšších otáčkách a pod zátěží dvoulitrové turbo vydává obyčejné tóny. Dále motoru chybí emocionální jiskra. Objektivně je silný, ale požitek z rychlé jízdy se redukuje na samotné číslo na rychloměru.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Posledním nedostatkem je spotřeba. Slibovali 6,5 l na 100 km, realita se ale při nejlepší vůli ustálí na osmi litrech. Takový je průměr při dálničních 130 km/h (otáčky motoru 2200 min-1) i při defenzivní jízdě mimo město, při obezřetné jízdě městem se horko těžko dostanete pod devět litrů. Když se ale chcete svézt dynamicky, pak není problém vyhnat průměr na 15 l na 100 km. Předchozí zkušenost s šestiválcem, ať šlo o krátké svezení s 335i Gran Turismo nebo test sedanu 335i, naznačují, že výkonnější benzinový motor nemá spotřebu vyšší. Přitom je jízda s ním podstatně zajímavější, dovozce si ale účtuje 158.000 korun navíc.

BMW jako rodinný vůz

Vyšší těžiště, prodloužený rozvor a velký otvor v zádi jsou faktory, které Gran Turismo vzdalují ryzím vlastnostem řady 3. Ani v Mnichově nenašli recept na spojení tuhého podvozku s měkčí karoserií, a tak jízdu po dlažebních kostkách provází rytmické bubnování ozývající se ze zadních partií.

Podvozek ale nemohl změknout, to by se příliš vzdálil charakteristice značky. Adaptivní tlumiče se snaží nabídnout rozumnou míru komfortu, konstruktéři jim pomohli vyšším profilovým číslem pneumatik, než má běžná řada 3 se stejným průměrem disků. Přesto ale zadní náprava na rozbitém povrchu lehce znervózní, fyziku oklamat zkrátka nelze. Ani vpředu řidič nenajde neochvějnou jistotu, kola na nerovnostech nedotáčivě odskakují. Až při ostré jízdě se v zatáčce dostatečně zatíží a automobil začne opravdu fungovat tak, jak má.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Přes veškerou snahu chybí jízdě s menším z GéTéček něco z ladnosti a plynulosti většího 5 Gran Turismo a k ovladatelnosti, jako nabídnou například řady 1 nebo 6. BMW prostě postavilo automobil, který zaboduje v měřitelných disciplínách – je bezpečně ovladatelné a rozumně komfortní. Že jízda s ním postrádá jiskru, to zákazníka příliš zajímat nebude. Cílová skupina spíše ocení snadnou manévrovatelnost, která s 2,9metrovým rozvorem rozhodně není samozřejmostí.

Závěr

BMW se zhostilo role průkopníka netradičních forem. Model 3 Gran Turismo míří novým směrem a nemá přímého konkurenta. V boji o movitého zákazníka přidává prostor na zadních sedadlech a snadno přístupný zavazadelník, zároveň polevuje v některých oblastech – uvnitř se sedí jako v normálním autě a jízdní projev není tak bezprostřední jako u konvenčních modelů. Jestli právě toto byly důvody, proč jste si v nabídce mnichovské značky zatím nedokázali vybrat, pak je nové Gran Turismo automobil pro vás.

Zážehový dvoulitr je zajímavou alternativou, po boku verzí 320d a 335i to ale nebude mít jednoduché. Oproti turbodieselu je výrazně tišší a kultivovanější, nechá si za to ale zaplatit vyšší spotřebou, která navíc s rostoucí zátěží strmě stoupá. Na druhé straně benzinový šestiválec umí nabídnout mnohem více a provozně není o tolik dražší. Čtyřválec, který má nelehký úkol v očích zákazníků nahradit atmosférický třilitr, míří někam mezi ně.

Video se připravuje ...
První cena vozu 925.000 Kč (318d Gran Turismo/105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.057.500 Kč (328i Gran Turismo/180 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.105.800 Kč (328i Gran Turismo/180 kW Modern Line)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.447.400 Kč (328i Gran Turismo/180 kW Modern Line)

Plusy

  • První BMW 3 s velkým prostorem na zadních sedadlech
  • Snadný přístup do zavazadelníku
  • Rozumný příplatek 37.500 Kč proti kombi 3 Touring
  • Rychlý a komfortní automat s velkým rozsahem převodů
  • Odhlučnění motoru, pneumatik a aerodynamického svistu

Minusy

  • Hlučný podvozek na nekvalitním povrchu
  • Spotřeba při jiné než defenzivní jízdě
  • Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách
  • Příplatky za relativně běžné prvky
  • Závěsy pátých dveří ubírají místo nad hlavou vzadu
  • Světlé plasty se na slunci lesknou

Foto: Petr Homolka

Diskuze (156)
BMW 328i GT
Cena základní sestavy 1 105 800 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizace DSC, šest airbagů, elektronický závěr diferenciálu, systém Start/Stop, tlačítko Driving experience včetně módu Eco Pro, mlhovky, zadní diodové světlomety, multifunkční kožený volant, startování motoru bez použití klíče, připojení AUX-In ve středové konzole, autorádio BMW Professional (4 x 25 W) včetně 6,5” monitoru, palubní počítač, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, litá 17” kola atd.<br> Modern Line: sportovní kožený volant, litá 18” kola, vnitřní obložení Pearl s lištou v perleťovém chromu, chromování zevnějšku vozu, označení na bocích vpředu, ambientní osvětlení vpředu i vzadu, v místě pro nohy vpředu, na sloupku B a středové konzoli, barva oranžová nebo bílá, ovládací prvky klimatizace a rádia s chromovanými aplikacemi, klíček dálkového ovládání s aplikací v barvě Oyster. Kč
Cena testované sestavy 1 447 400 Kč
Výbava testované sestavy Drive Comfort paket (+23.000,-): posilovač řízení Servotronic, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, tempomat, handsfree bluetooth včetně USB<br> Advantage paket (+47.200,-): posuvná loketní opěrka vpředu, zadní parkovací čidla, bixenonové světlomety, světelný paket<br> Business paket (+52.575,-): navigace Professional, hlasového ovládání a rozšířené konektivity s hudebním přehrávačem v mobilním telefonu, display s rozšířenými možnostmi zobrazení<br> Sportovní automatická převodovka (+59.725,-), adaptivní podvozek M (+27.950,-), metalíza (+21.350,-), litá 19” kola M (+24.150,-), čalounění kůže Dakota (+30.750,-), dřevěné obložení Fineline (+7.875,-), zadní kamera (+10.675,-), parkovací čidla vpředu (+7.625,-), vyhřívání předních sedadel (+9.400,-), dešťový senzor (+3.300,-) , černé lesklé okenní lišty BMW Individual (+9.925,-), čalounění stropu v barvě antracitu BMW Individual (+6.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.4 / 6.5
Emise CO2: 151
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1600
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1670 / 570
Rozměr pneu: 225/45, 255/40 R19
BMW 328i GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4824
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1508
d) rozvor (mm): 2920
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 6. 2013 09:45
Povedený kompromis
3Gt není na první pohled agresivní dravec. Ovšem po osobní zkušenosti si ho zamilujete. Jde o nečekaně praktický vůz. Myslím, že se auto povedlo. Ještě si počkat na BMW ConnectedDrive a hurá pro něj :-)
27. 6. 2013 17:42
Re: Komfort sezení
Velice oceňuji, že jste dokázal přijmout názor druhých, to se v těchto diskuzích moc nevidí :yes:

Můžu se zeptat? Ta stoupající podlaha, to v jiných BMW není?
27. 6. 2013 15:15
Re: nic moc
...ja bych spis řekl, ze Mercedes jde cestou cinskou ;-)
Avatar - Dinar
27. 6. 2013 12:47
Re: Komfort sezení
:-) Jasně, stoupá a kolejnice sedačky zas vede dolů. Optika je sfině, ten efekt, který tu kolega popisuje, je pochopitelný, když se třeba na tomto obrázku podíváš, jak nízko budeš mít zadek nad podlahou v této sedačce... prakticky sedíš na dně, pak je jasné, že nohy není jaksi kam skrčit, prostě bmw. ;-)
27. 6. 2013 12:44
Re: BMW FOP (for old people)
Hosi hosi, tak to je ulet, ale rad jsem se zasmal ;-)