Test Auto.cz

BMW X3 xDrive30i a X4 xDrive30i – Hezčí není lepší!

21.11. 2018
Verdikt
 

Modely X3 a X4 k sobě mají po technické stránce velmi blízko. Jen krátce po sobě se v redakci zastavily dokonce se stejnou pohonnou jednotkou.

Do v současnosti nesmírně oblíbené kategorie vozů SUV vstoupilo BMW poprvé v roce 1999 s první generací X5. Menší X3 následovala o pět let později. Dnes kdejaká automobilka sebevědomě prohlašuje, že to byl právě její vůz, který založil nový segment trhu.

Pokud by to byla pravda, měli bychom těch segmentů mnohem více. Ani BMW není výjimkou. První X3 tak dle vyjádření automobilky nebylo zástupcem třídy SUV, ale poněkud méně známé kategorie SAV. Pod zkratkou Sport Activity Vehicle se ukrýval vůz, který na rozdíl od SUV nabídl ještě aktivnější trávení volného času. Takto to prezentovalo BMW. Ovšem ke třídě SAV se, pokud je nám známo, žádná jiná automobilka nepřihlásila, takže to bereme spíše jako takový marketingový výkřik do tmy. Ten ovšem zabral a X3 se prodávala velmi dobře.

Od roku 2011 byla původní řada E83 vystřídána novou F25. Po vzoru větší druhé generace X5, od níž výrobce odvodil sportovnější variantu X6, vznikla na základě X3 obdobně pojatá řada X4 (F26). Na rozdíl od předchozí řady, kdy příchod X3 a odvozené X4 dělily dlouhé tři roky, přichází současná X4 (G02) na základě třetí generace X3 (G01) s přibližně ročním zpožděním.

Od základu nové

Na první pohled vypadají současné X3 a X4 podobně jako jejich předchůdci. Celkové proporce se skutečně změnily jen málo. Více vnímané rozdíly jsou tak spíše v detailech. Maska chladiče, tvořená typickými ledvinami je opět o něco mohutnější. Rozvor náprav se u současných verzí prodloužil o rovných 50 mm na 2.864 mm, zároveň se ale zkrátil přední převis, takže nové vydání X3 a X4 dále získalo na dynamičnosti. Kupodivu, sličnější X4 nabízí horší aerodynamiku své karoserie, reprezentovanou součinitelem odporu vzduchu Cx rovno 0,30. X3 se vyznačuje koeficientem čelního odporu vzduchu o setinu lepším.

V případě současné X3 a X4 hraje hlavní roli zcela nová technika. Také BMW dnes používá modulární podlahovou plošinu pojmenovanou CLAR (Cluster Architecture). Existuje od roku 2015, přičemž prvním modelem, který na ní byl postaven, je současná velká „sedmička“ G11. Platforma je určena také pro zástavbu plug-in hybridního pohonu či dokonce výhradně elektromotoru.

BMW X3 M40i – Sportovně za sportem!

Primární devizou techniky CLAR je sázka na rozličné materiály. Hlavní podélníky v motorovém prostoru, stejně jako část podběhů určená pro uložení tlumičů (lidově nazývaná hrnce) jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Hliník se dále nachází v zadní části podlahy, přibližně v místě pod zadní lavicí. S tímto má BMW již zkušenosti z dob řady 5 E60/E61. Naprostou novinkou je ale využití uhlíkového kompozitu (karbonu), který najdete na středovém tunelu podlahy, v prazích, obloucích střechy či sloupkách B. Dále je hojně zastoupena ocel, a sice ve třech úrovních pevnosti. Ta nejtužší, tvořená plechy tvářenými za tepla, je použita na hlavní část skeletu karoserie, tvořící prostor posádky. V otázce technologie výroby karoserie jsou tak nová BMW na absolutní špičce mezi automobilovými výrobci.

Případ pro dva

Pokud srovnáme X3 s X4 a budeme se snažit hledat rozdíly, půjde nám to velice obtížně. Hlavní odlišností je samozřejmě tvar karoserie počínaje sloupkem B směrem dozadu. Zatímco X3 je klasickým SUV (pardon SAV), které nabízí notnou dávku praktičnosti, spoléhá se X4 více na sličný design, který spíše než rodiny zaujme buď dobře situované svobodné páry, nebo naopak postarší páry, které už mají děti lidově řečeno „z domu“. Preference jednoho či druhého vozu tak vůbec není o technice, jízdě či dokonce výbavě, ale čistě pouze a jen o vzhledu. Ano, X4 je opticky hezčí nebo minimálně zajímavější, po stránce praktické však ztrácí.

Novinky BMW: Vrcholný naftový šestiválec pro X3, méně manuálů i indukční nabíjení

Pokud necháme promluvit čísla, tak X3 je dlouhá 4.708 mm, široká 1.891 mm a na výšku měří 1.676 mm. X4 je se svými 4.752 mm o 44 mm delší. Na šířku měří 1.918 mm a s výškou 1.621 mm je o 55 mm nižší. Velmi zajímavé je srovnání parametrů podvozku, konkrétně rozchodu kol. Vpředu jej mají obě auta shodný, a sice 1.620 mm. Vzadu ale rozdíly panují, když X3 nabízí rozchod kol 1.636 mm, zatímco X4 jej má zvětšený na 1.666 mm. Pátrání po příčině odhalilo zajímavou skutečnost. A sice, že zatímco ramena zadní integrální nápravy mají oba modely shodné, liší se zadními těhlicemi. Právě ty mají hlavní podíl na odlišném rozchodu zadních kol.

Uvedené rozdíly v rozměrech korespondují s rozměry kabiny. Že je X3 prostornější je jasné každému hned na první pohled. Jenže o kolik?

Zatímco v podélném směru mají obě auta rozměry kabiny v zásadě stejné, a sice vpředu 1.040 až 1.230 mm, vzadu pak 620 až 880 mm, v tom svislém již panují citelné rozdíly. Vpředu nabízí X3 na výšku 1.020 mm, což je o 15 mm více než X4. Jde o v praxi zanedbatelný rozdíl. Něco jiného je to ve druhé řadě, kde má svažující se linie střechy podíl na výrazně zmenšeném prostoru ve svislém směru. Pokud jsme v X3 naměřili výšku nad sedadlem vzadu solidních 980 mm, v případě X4 činila pouhých 930 mm. Úroveň sezení je však i v tomto případě velmi dobrá.

obrázek [600 x 403]  

Svažující se zadní část X4 si vybrala svou daň také v zavazadelníku. X3 nabízí v základu skvělých 550 litrů, po zvětšení až 1.600 litrů. X4 pojme v odpovídající konfiguraci zadní lavice maximálně 525 litrů až 1.430 litrů. V případě X4 pocítíte omezení třeba v okamžiku, kdy se rozhodnete naložit složený kočárek. Zatímco do X3 jej dáte zcela bez problémů, při nakládání do X4 budete možná trochu bojovat. Samozřejmě se ale vejde, tedy pokud nemáte kočárek pro dvojčata... Jen už nad ním nezbude tolik místa.

Nové BMW X3 poprvé naživo: Nehraje na objem, jede fitness!

Oba vozy nabízejí sklopnou zadní lavici v poměru 40:20:40. To je výhodné, pokud cestujete třeba na hory s lyžemi ve čtyřech lidech a nemáte „rakev“ na střechu. Díky uvedené možnosti sklápění se lze bez problémů vejít, byť samozřejmě korpulentnější jedinci mohou na těch čtyřiceti procentech celkové šířky opěradla a sedáku zadní lavice pociťovat určité nepohodlí. Do Rokytnice nad Jizerou z Prahy to nevadí, do Val di Fiemme byste ale takhle dobrovolně cestovat asi nechtěli.

Zpět do přední řady. V případě obou testovaných aut jsme měli možnost vyzkoušet sportovní sedadla, jejich prodlužovatelný sedák umožňuje měnit délku sedáku od 520 do 570 mm. Jsou sice zahrnuta do volitelné výbavy, konkrétně pod kódem 481, avšak v obou případech se za ně nepřiplácí. Sedí se sice vysoko nad silnicí, což prozradí také nastupování, avšak ve vztahu k vozu vlastně docela nízko, jak je ostatně u BMW zvykem. Pozice za volantem je prvotřídní. Že se jedná o klasickou koncepci pohonu, tedy s podélně uloženým hnacím řetězcem, odhalí vnímavější řidiči podle pozice pedálů, které jsou, třeba v porovnání se Škodou Kodiaq poněkud více vlevo.

Platit! Ale za co?

Dnešní kupující aut, jakými jsou BMW X3 a X4, mnohdy více než jízdní vlastnosti zajímá, co všechno dostanou v základní ceně a za co si mohou případně připlatit. V tomto ohledu jsou oba „bavoráky“ na špičkové úrovni. Testovaná X3 xDrive30i vyjde v základu na 1.437.800 korun. V našem případě se dále připlácelo za model M Sport a sice 163.800 korun. Obdobná X4, tedy xDrive30i je o 84.000 korun dražší, takže ve výsledku vyjde na 1.521.000 korun. V případě testovaného vozu musíte přičíst dalších 131.300 korun za model M Sport X.

Nabízí se otázka, co za těch 84.000 korun nabízí X4 navíc. Vyšší cena odráží ideové vyšší postavení X4 oproti X3. Rozdíly ve výbavě však mezi oběma auty nějaké byly a to nejen v té příplatkové. Testovaná X4 tak měla v ceně takzvaný BMW Display Key. Jedná se ovladač s displejem, který vlastně dubluje elektronický klíč. Řidiči umožňuje jinde nevídané věci. Třeba si z pohodlí svého domova, tedy „na dálku,“ zjistit, kolik paliva ještě zbývá v nádrži vozu. Nebo kdy bude další servisní prohlídka (data týkající se servisu jsou již léta u BMW uložena v klíči, k jejich vyvolání je potřeba mít čtečku takzvaný key reader). Nebo zda jste zavřeli všechna okna včetně střešního. Pokud má váš vůz nezávislé topení, lze jej ovládat právě přes BMW Display Key. Tento prvek je pro obě auta samostatně k dispozici za příplatek 6.786 korun.

BMW X4 v březnu skončí. Kdy se dočkáme nástupce?

Že je X4 sportovnější verzí X3, ale není jasné pouze z designu. BMW se snažilo oba své modely odlišit i trochu technicky. Příkladem je řízení. Zatímco X4 má standardně vždy takzvané variabilní sportovní řízení, měnící převod v závislosti na úhlu natočení kol do rejdu. Tedy jakási obdoba progresivního řízení používaného skupinou VW. Uvedený prvek je v X3 na rozdíl od X4 v rámci volitelné výbavy. Označen je 2VL a v případě testovaného vozu byl dodán v rámci verze M Sport.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X3 xDrive30i

Cena v základní výbavě: 1 437 800 Kč Cena v testované výbavě: 2 196 380 Kč

Základní výbava:Bezpečnostní šrouby kol, alarm, velurové koberečky, deaktivace airbagu spolujezdce, výstražný trojúhelník a lékárnička, dojezdové pneumatiky Runflat, M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, Performance Control – systém pro zvýšení jízdní dynamiky, variabilní sportovní řízení, síť v zavazadlovém prostoru, vnitřní zrcátko se samočinným cloněním, sportovní sedadla vpředu, ambientní osvětlení, adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective beam, elektrické nastavování sedadel s pamětí u řidiče, vyhřívání předních sedadel, WiFi hotspot, atd

Výbava testovaného vozu:Vyhřívání volantu (+ 5.148,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+ 29.796,-), BMW Display Key (+ 6.786,-), protisluneční ochrana oken (+ 10.842,-), nastavení sklonu zadních sedadel (+ 4.056,-), kožená přístrojová deska (černá umělá kůže) (+ 15.990,-), vak na lyže a snowboard (+ 4.056,-), aktivní ochrana (+ 9.490,-), DAB tuner (+ 8.684,-), elektronické nastavení tlumičů (+ 16.250,-), 21palcová kola z lehké slitiny bicolour s pneu runcat (+ 55.276,-), asistent dálkových světel (+ 14.586,-), paket Business Class (+ 56.108,-), Paket ConnectedDrive Plus (+ 92.222), paket First Class (+ 27.326,-), Harman Kardon Surround Sound system (+ 21.710,-), paket Innovation (+ 60.632,-), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky /+ 4.056,-), Driving assistant plus (+ 40.872,-)

BMW X4 xDrive30i

Cena v základní výbavě: 1 521 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 295 258 Kč

Základní výbava:Bezpečnostní šrouby kol, alarm, velurové koberečky, deaktivace airbagu spolujezdce, výstražný trojúhelník a lékárnička, dojezdové pneumatiky Runflat, M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, Performance Control – systém pro zvýšení jízdní dynamiky, variabilní sportovní řízení, síť v zavazadlovém prostoru, vnitřní zrcátko se samočinným cloněním, sportovní sedadla vpředu, ambientní osvětlení, adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective beam, elektrické nastavování sedadel s pamětí u řidiče, vyhřívání předních sedadel, WiFi hotspot, atd.

Výbava testovaného vozu:Elektronické nastavování tuhosti tlumičů (+ 16.250,-), vyhřívání volantu (+ 5.148,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+ 29.796,-), panoramatické elektricky ovládané skleněné střešní okno (+ 40.638,-), protisluneční ochrana oken (+ 10.842,-), kožená přístrojová deska (černá umělá kůže)(+ 15.990,-), paket Ambient air (+ 8.684,-), vak na lyže a snowboard (+ 4.056,-), nezávislé topení (+ 40.638,-), aktivní ochrana (+ 9.490,-), DAB tuner (+ 8.684,-), 20palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami runcat (+ 29.796,-), paket Business Class (+ 56.108,-), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (+ 11.934,-), paket ConnectedDrive Plus (+ 92.222,-), TV funkce (+ 26.832,-), paket First Class (+ 27.326,-), parking assistant plus (+ 14.586,-), Harman Kardon Surround Sound System (+ 21.710,-), paket Innovation (+ 57.070,-), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (+ 4.056,-), Driving assistant plus (+ 40.872,-).

Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 
Technické údaje
Motor BMW X3 xDrive30iBMW X4 xDrive30i
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19981998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 185 / 5200185 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1450 - 4800350 / 1450 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.36.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 6.7 / 7.38.5 / 6.7 / 7.3
Emise CO2:168168
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1600525 / 1430
Objem nádrže (l):6565
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 6601720 / 680
Rozměr pneu:245/40 R21 vpředu, 275/35 R21 vz245/45 R20 vpředu, 275/40 R20 vz
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 47084752
b) šířka (mm): 18911918
c) výška (mm): 16761621
d) rozvor (mm): 28642864
e) rozchod vpředu (mm): 16201620
f) rozchod vzadu (mm): 16361666
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1040 / 12301040 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10201005
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980930
k) šířka vpředu (mm): 16001605
l) šířka vzadu (mm): 15301530
délka sedáku vpředu (mm): 520520
délka sedáku vzadu (mm): 440440
výška opěradla vpředu (mm): 640640
výška opěradla vzadu (mm): 670670
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: BMW X3 xDrive30i a X4 xDrive30i – Hezčí…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Ostrá SUV BMW X3 M X4 M se blíží. Automobilka představuje jejich prototypy Ostrá SUV BMW X3 M X4 M se blíží. Automobilka představuje jejich prototypy

BMW M GmbH se připravuje na rozšíření své nabídky…

Elektromobil BMW iX3 se bude v Číně vyrábět pro celý svět Elektromobil BMW iX3 se bude v Číně vyrábět pro celý svět

BMW Group oficiálně potvrdilo, že elektromobil iX3 bude z…

 



 
Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Dnes 08:00

Modely Kodiaq a Tiguan Allspace se dočkaly koncernového sourozence. Jaké je SUV Seatu pro sedm jsme zjišťovali v okolí Barcelony.




Blesk.cz

Cítím se být ještě potřebná! Broňa (73) pomáhá každé úterý v domově důchodců ve Slivenci. Proč?

Cítím se být ještě potřebná! Broňa (73) pomáhá každé…

Odchod do důchodu nemusí znamenat konec aktivního života. Mezi seniory se najdou i tací, kteří hodiny u televize…

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále vázne. Dopravu komplikují kamioňáci

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále…

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i dnes ráno sjízdná jen s velkými problémy, řidiči stále čekají v dlouhých…

 

iSport.cz

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Basketbalisté Washingtonu prohráli v NBA potřetí za sebou, a to 125:130 s Bostonem po prodloužení, přestože…

SESTŘIH: Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

SESTŘIH: Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak dnes vypadá tajemná tvrz Alexander?

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak…

Německá agentura Ruptly zveřejnila dechberoucí záběry zamrzlé tvrze Alexander, kde na konci 19. století…

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Babišova vláda odvíjí svůj domnělý úspěch od věcí, které nabízí lidem zdarma. Třeba jízdenky na vlak vybraným…