Citroën C4 2,0 HDi – Pro starší a pokročilé

Citroën C4 2,0 HDi – Pro starší a pokročilé

 
 

Cenou i výbavou atakuje skoro-prémiový model DS4, jenže je to „jen“ špičková verze lidové C4. Odpovídá hodnota cenovce začínající pětkou?

Citroën C4 druhé generace prošel redakčním testem již třikrát. Ve všech všech případech se jednalo o vozy vybavené zážehovými motory (1,6 VTi, 1,6 THP1,4 VTi).

Turbodiesel pod kapotou C4 tak má na Auto.cz svou premiéru a hned napoprvé jde o špičkový čtyřválec 2,0 HDi (110 kW), tedy nedražší provedení, které na českém trhu pořídíte za nejméně 509.900,- Kč.

Konzervativec

Citroën šel v nižší střední třídě téměř vždy svou vlastní cestou. Modely této francouzské značky nikdy nebyl problém odlišit od produkce konkurence. Stačí se ohlédnout do nedávné minulosti na první generaci C4, Xsaru nebo ZX.

Nyní je vše jinak. Citroën se od davu v nižší střední třídě úspěšně odpoutal prostřednictvím modelu DS4, zatímco C4 poslušně sklopila uši a zařadila se. Výsledkem je konzervativně střižený pětidveřový hatchback, který už nikoho nebude pobuřovat svým designem jako první generace C4, ale zároveň ani nevyvolá tolik nadšení těch nejvěrnějších Citroënářů.

obrázek [600 x 305]

Nevýrazné a většinou tmavé laky karoserie, jejichž paleta vyvolává vzpomínku na počátky Škody Favorit, spolu se siluetou karoserie dělají z C4 naprosto nenápadný vůz. V případě tohoto modelu můžete zapomenout na obdiv okolí, většina ostatních účastníků silničního provozu vám nebude věnovat pozornost a nejen ti slabozrací si C4 bez problému spletou s Golfem.

Od německé konkurence se Francouzi odlišují okázalými tvary a efektními detaily, které jsou ale místy zdobné až příliš.

Téměř prémie

Interiér jsme chválili již v předchozích testech C4 a u verze se vznětovým motorem v nejvyšším stupni výbavy to nebude jiné. Mezi hlavní zbraně v boji s konkurencí patří vnitřní prostor, který se řadí k největším ve třídě. Ke špičce patří i použité materiály a ergonomie. Provedení Exclusive navíc přidává i trochu více elegance v podobě dvoubarevné palubní desky a výplní dveří. K mírnému zvýšení pocitu exkluzivity v interiéru přispívá čalounění kombinací látky s kůží a kovové prvky na volantu, palubní desce a dveřích.

Přední sedadla mají velké sedáky i opěradla a výrazné ale měkké boční vedení. I přes poměrně měkké čalounění nabízejí tato sedadla slušnou oporu i při delších cestách. Přední část interiéru navíc k pohodlnému cestování přispívá bohatou nabídkou prostoru srovnatelnou s některými vozy střední třídy.

obrázek [300 x 220] Cestující na zadních sedadlech mohou počítat s pohodlným rozměrným sedadlem, jehož sedák je umístěn příjemných 380 mm nad podlahou. Podobně jako přední cestující i ti zadní mají dostatek prostoru podélně i na šířku. Díky lehce klesající linii střechy nemají pasažéři s výškou přes 180 cm nad hlavou prostoru nazbyt, ale krčit se rovněž nemusí. Ke stísněnosti luxusnějšího DS4 má tento cestovní oddíl daleko!

Objem ničím nenahradíš

Toto přísloví se sice vztahuje k motorům, ale v případě československé obliby poměřování velikosti zavazadelníku to platí dvojnásob. Citroën C4 v základním uspořádání s plnohodnotnou rezervou pod podlahou nabízí objem 380 litrů a pravidelný tvar, připomínající užitkovostí spíš absentující verzi kombi. Po sklopení děleného zadního opěradla se pak může Cé-čtyřka pochlubit 1183 litry.

obrázek [300 x 232] Mezi nedostatky lze u zavazadlového prostoru zařadit nákladovou hranu, která je 710 mm nad zemí a současně 170 mm nad podlahou zavazadelníku. Při přepravě větších předmětů pak nepotěší jednodílný sedák, kvůli kterému opěradla po svém sklopení vytváří poměrně vysoký schod a nakloněnou rovinu.

Poctivý dvoulitr

Jestli vás nebaví downsizing a současně chcete sílu v nízkých otáčkách, jste u tohoto dvoulitru na správné adrese. Výkonové parametry motoru 2,0 HDi (110 kW, 340 Nm) dnes už patří k průměru ve třídě, ale čísla rozhodně nejsou tím, čím chce Citroën zaujmout.

Na rozdíl od benzinového motoru, nabízeného výhradně s robotizovanou šestistupňovou převodovkou, je 2,0 HDi pod kapotou C4 vždy spojen s manuálním řazením. To opouští známé neduhy převodovek PSA. Novinkou jsou poměrně dobře vymezené dráhy, malá vůle páky v kulise i přiměřené dlouhé a hladké přechody mezi jednotlivými polohami.

Špičkové je odhlučnění relativně velkého motoru. Hladina hluku od pohonné jednotky je na velmi nízké úrovni a zvyšuje se pouze v případě potřeby rychlejší akcelerace. Přeplňovaný vznětový čtyřválec se může pochlubit vyrovnaným chodem, téměř neslyšným volnoběhem a dobrým utlumením za jízdy.

obrázek [300 x 265] Točivý moment se pohodlně dávkuje, nad volnoběžnými otáčkami roste pozvolna, plynule, ale při tom dost rychle na to, abyste už pod 2000 min-1 mohli použít zátah, který od motoru tohoto objemu čekáte.

Loudavá jízda rychlostí 100 km/h posílá motor na šestku do ještě komfortních 1750 min-1, při dálničních 130 km/h se otáčky zvýší na 2250 min-1. Bez velkého úsilí lze dosáhnout průměru pod 5 l/100 km, cestování na dálničním limitu znamená odběr 6,7 l/100 km.

Kočárem jezděte s rozvahou

Nastavení podvozku je typicky francouzské. Karoserie se při přejezdech příčných nerovností lehce zhoupne a při rychlejších průjezdech zatáčkami se naklání.

Dobrý povrch znamená dobrou úroveň jízdního pohodlí. Na horších silnicích obtěžuje auto ne zrovna dokonalým tlumením všech nerovností a hlukem, který vytváří zadní náprava při přejezdech děr, zpomalovacích pásů nebo železničních přejezdů.

Někdo sice může namítat, že s výkonem 110 kW by C4 měl být i přes naftu v nádrži alespoň lehce sportovně naladěn, ale v tomto případě je výkon určen především pro rychlé a pohodlné cestování po dálnici.

Dvoulitrový turbodiesel zvyšuje pohotovostní hmotnost na 1320 kg a všechna kila navíc jsou soustředěna nad přední nápravou. Ano, tušíte správně, zatáčky tento podvozkový setup nemiluje. Výsledkem je postupně přicházející nedotáčivost a záliba v poklidnější jízdě. Technicky velmi podobný podvozek DS4 s vlastnostmi C4 ostře kontrastuje.

S kilogramy navíc si naštěstí dobře poradí brzdy, které na sešlápnutí brzdového pedálu reagují bezprostředně a lze je snadno dávkovat.

C4 za půl míče

Komu udělá C4 za půl milionu radost? Je to celkem jednoduché.

Citroën totiž má zákazníky roztříděny celkem pěkně. Dynamicky založení řidiči, kteří chtějí Citroën taky řídit, půjdou po DS4. To klasika, s velkým interiérem a houpavým i když ne vždy dokonale utlumeným podvozkem, udělá radost starším řidičům, kteří by možná jinak hledali ve vodách větších aut.

Ano, když se vzdáte některých vlastností dospělých sedanů, může v jistém ohledu tento Citroën plnit roli velkého auta skoro-střední třídy. K prostornému a hodnotně vypadajícímu interiéru dostanete navíc výkonný ale současně snadno zvladatelný, tichý a úsporný turbodiesel.

Hodnota je v pořádku, pokud přijmete premisu, že silné auto nemusí mít sportovní podvozek. Cenovku vysvětluje nejen okázalý vzhled a slušné jízdní parametry, ale taky velkorysá výbava.

obrázek [600 x 366]

První cena vozu294.900,- Kč (1,4 VTi 95, 70 kW, Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací509.900,- Kč (2,0 HDi 150, 110 kW, Exclusive)
Základní cena testovaného vozu509.900,- Kč (2,0 HDi 150, 110 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků581.900,- Kč (2,0 HDi 150, 110 kW, Exclusive)

Plusy

  • Nadprůměrný prostor interiéru do šířky a délky
  • Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
  • Velká a dobře tvarovaná sedadla
  • Velký zavazadelník
  • Jízdní pohodlí na dobrém povrchu
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Chování auta a pohodlí na horším povrchu
  • Horší tlumení rázů
  • Bouchání zadní nápravy se přenáší do interiéru
  • Vysoký práh zavazadelníku, nedělený sedák druhé řady
  • Méně místa na zadních sedadlech do výšky
  • Horší výhled vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 2,0 HDi

Cena v základní výbavě: 509 900 Kč Cena v testované výbavě: 581 900 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, EBA, ESP, ASR, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Intelligent Traction Control (ITC), samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, na krajních sedadlech s omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), automatická elektrická parkovací brzda, variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač a ukazatel vnější teploty, přední a zadní parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, programovatelný tempomat + omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních i zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED diodami bočního osvětlení, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, tónovaná skla, zatmavená skla zadních oken, automatická dvouzónová klimatizace s funkcí REST, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, pylový a prachový filtr, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Guide Me Home"), vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, denní svícení, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, stěrač zadního okna, protisluneční clony s osvětlenými toaletními zrcátky pro přední sedadla, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, WLKQ 9 900 / ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), Connecting Box: Bluetooth (hands free, ovládání na volantu, integrovaný mikrofon) + USB Box, lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s otvorem na lyže, kombinované čalounění látka a kůže "Claudia", přenosná samonabíjecí kapesní svítilna, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru i ve druhé řadě sedadel, zásuvka 230V v odkládacím prostoru středové loketní opěrky mezi předními sedadly, Pack Look - Exclusive: přední a zadní nárazník, kryty a stojky vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná lišta okenního rámu a chromované doplňky na předním nárazníku, chromovaná lišta na zadním nárazníku, 4 hliníkové disky kol "Boston" 7.0 x 16, pneumatiky 205/55 R16.

Výbava testovaného vozu:Paket Bezpečnost: Bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací,výsuvné ostřikovače světlometů, systém sledování mrtvého úhlu, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách (+24.900,- Kč), navigace eMyWay (Satelitní navigační systém GPS s barevným displejem 7" s kartografickým zobrazením, integrovaná mapa Evropy, Bluetooth, rádio RD5 bi-tuner) (+19.900,- Kč), Vyhřívaná přední sedadla (3 stupně intenzity vyhřívání) (+6.900,- Kč), Metalický lak (+14.400,- Kč), 4 hliníkové disky kol "Phoenix" 7.5 x 17, pneumatiky 225/45 R17 (+5.900,- Kč).

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Citroën C4 2,0 HDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.1 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1183
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 565
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4329
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Citroën C4 2,0 HDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun

Citroën uvádí na český trh faceliftovaný model C4…

Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky

Francouzská automobilka jen velmi zlehka omladila…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…