TEST Citroën C4 1,4 VTi (70 kW) – Pohodlí nade vše
Krátce po vrácení silného a relativně drahého Citroënu DS4 k nám dorazil základ řady C4.
Čtrnáctistovka VTi dobře slouží v menší Cé-trojce, a tak jsme byli zvědaví, jak si poradí s jedním z největších hatchbacků nižší střední třídy. Protože už za sebou máme jisté zkušenosti s aktuální Cé čtyřkou – více v testech Citroënu C4 1,6 VTi a Citroënu C4 1,6 THP – zaměříme se hlavně na odlišnosti.
Motor
Malý čtyřválec dnes patří ke standardu většiny nejlevnějších aut v nižší střední i když byste na trhu našli několik důležitých modelů, které zůstávají u poctivých šestnáctistovek (Megane, Focus).
PSA už pár let sází na moderní motory VTi vyvíjené ve spolupráci s BMW. Na tomto místě zopakujeme, že v podstatě stále platí, že patří ke špičce ve své objemové třídě. Nedosahují sice extrémních špičkových výkonů nebo točivých momentů jako vyspělá korejská konkurence, avšak odstup od ní je minimální. Variabilní ventilový rozvod se pozitivně projevuje na pružnosti i na spotřebě, nákladné přímé vstřikování zatím do základních pohonných jednotek PSA neproniklo, stejně jako přeplňování. Pýchou PSA je variabilní zdvih sacích ventilů, který se nemalou měrou podílí na dobré odezvě motoru na sešlápnutí plynového pedálu.
Motor potěší velmi vyrovnaným chodem, neslyšným volnoběhem a dobrým utlumením za jízdy. C4 má mohutnou příď a obrovskou přístrojovou desku, která výrazně zasahuje do interiéru. Mezi cestujícími a motorem je tak poměrně dost materiálu, včetně toho, který izoluje hluk a vibrace. Hluk motoru se s rychlostí zvyšuje nenápadně. Uvědomíte si jej až na dálnici, kde vyloženě neruší, ale že je něco jinak zjistíte, až když se potřebujete bavit se spolujezdcem.
Převodovka
Bolest většiny vozů skupiny PSA snad už začíná ustupovat. Řazení v základní verzi Citroënu C4 už není tak nepřesné a ležérní jako ještě nedávno, kulisa je však poněkud rozevlátá, dráhy jsou daleko od sebe a řadička tak předvádí velký rozkmit mezi prvním a pátým převodovým stupněm.
Rychlosti jsou spíše delší, což nabádá k vytáčení motoru i při běžné jízdě. A to není vůbec nepříjemné. Motor se ochotně pouští do otáček a hlavně nad 4000 min-1 ožívá. Relativně velká pohotovostní hmotnost (1300 kg) a skromný točivý moment (135 Nm při 4000 min-1) znamenají, že akcelerace pod zatížením je rozvážnější, ale pokud budete využívat celý potenciál motoru, brzdou provozu rozhodně nebudete. V žádném případě nejde o utrápenou jízdu, i vytočený motor zůstává celkem příjemným společníkem.
Na dálnici posílá pětka motor do standardních 4000 min-1 při rychlosti 130 km/h. Ano, mohlo by to být i méně, ale malý motor by pak nezvládal udržovat obvyklé cestovní rychlosti na dálničních stoupáních, tak jako to předvádí teď.
Spotřeba
Od malého motoru se čeká nejen nízká cena, ale taky nízká spotřeba. V rámci možností splňuje 1,4 VTi obojí. S dobrou výbavou jej pořídíte zhruba za 300 tisíc a v průměru budete jezdit za 7 l/100 km. Alespoň to ukazoval náš exemplář na 16palcových kolech (pneumatiky 205/55 R16) na trase dlouhé 2500 km.
Běžně lze s tímto Citroënem jezdit mimo město a mimo dálnice pod 6 l/100 km, město zvedne spotřebu asi na 8,5 l/100 km, dálnice ve standardních 130 km/h pak na 8 l/100 km.
Jízda bez zapnuté klimatizace může mimo letní období ušetřit několik desetin l/100 km, u malého motoru se nižší výkonová zátěž může projevit výrazněji než u větších motorů.
Jízda
Úvod testu už naznačil, co je hlavní zbraní Citroënu. I když mezigeneračně došlo k napřímení reakcí auta na pokyny od řidiče, podvozek mírně ztuhl a na testovaném autě jsou šestnáctipalcové a ne základní patnáctipalcové pneumatiky, patří jízdní zážitek z této Cé-čtyřky k tomu nejpohodlnějšímu, co vůbec můžete v nižší střední třídě dostat.
Místo tuhých pružin, silných stabilizátorů a nekompromisních tlumičů dostal tento Francouz vše na dvoutřetinové tuhosti, než je dnes obvyklé. Když proto zůstanete u dnes již standardních 16palcových kol s pneumatikami 205/55 R16, budete bez velkých ústupků na pohodlí překonávat nejen dlouhé podélné vlny, ale i krátké nerovnosti na dálnicích. Dokonce i kočičí hlavy, rozbitá dlažba nebo hodně děravá okreska nedělá tomuto autu a jeho podvozku potíže. Ano, záď sem tam poskočí a auto se v zatáčce nakloní o něco více, ale dokážeme si snadno představit zákazníky, kterým tyto detaily budou připadat – ve srovnání s pohodovou jízdou na špatných cestách – jako nepodstatné.
Interiér
Už dvakrát v testech aktuální Cé-čtyřky zaznělo, že interiér patří k největším ve třídě. Vpředu je místa skoro jako v některých autech střední třídy, tento pocit podporuje taky nadprůměrně velký volant s mohutným středem a mnoha multifunkčními ovladači na jeho ramenech. Sedadla jsou velká, mají výrazné bočnice, jejich čalounění je však hodně měkké, podobně jako výplně sedáku a opěradla.
Zadní místa nabízejí snadné nastupování díky velkým dveřím, vysoké střeše a vysoko nad zemí umístěným sedákům.
Zavazadelník patří k největším ve třídě, pod ním přesto zůstává místo na plnohodnotné náhradní kolo. Daní za velký výchozí objem je vysoký schod po sklopení zadních opěradel (sedáky zůstávají na svém místě). Dvakrát příjemná není ani hrana zavazadlového prostoru 710 mm nad zemí.
Závěr
Základní motorizace v podání Citroënu není za trest! Malý motor zvládá rozpohybovat velký hatchback bez větších problémů, po většinu času je tichý a jeho spotřeba odpovídá očekáváním.
To, čím se C4 od konkurentů odlišuje, je mimořádně komfortní podvozek, jako dělaný pro české silnice.
Kdo potřebuje moderní rodinné auto se slušnou bezpečnostní výbavou (6 airbagů, předpínače bezpečnostních pásů na 4 sedadlech, stabilizační systém za 9 tisíc Kč), rozumným standardem komfortní výbavy (rádio, klimatizace, palubní počítač) a cenou mírně převyšující 300 tisíc Kč, je u Citroënu na správné adrese.
První cena vozu | 294.900,- (1,4 VTi 70 kW Attraction) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 294.900,- (1,4 VTi 70 kW Attraction) |
Základní cena testovaného vozu | 329.900,- (1,4 VTi 70 kW Tendance) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 371.600,- (1,4 VTi 70 kW Tendance) |
Plusy
- Tuhá karoserie, komfortní odpružení
- Velký objem nádrže
- Nadprůměrná prostornost interiéru do šířky a délky
- Velký zavazadelník
- Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
- Velká a dobře tvarovaná sedadla
Minusy
- Dlouhé dráhy v kulise řazení
- Vysoký práh zavazadelníku
- Stabilizační systém v základní výbavě jen za příplatek
- Horší výhled vzad