Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 1,4 VTi (70 kW) – Pohodlí nade vše

Ondřej Láník
Diskuze (164)
Přestaly vás bavit tvrdé podvozky, tuhé sedačky a nízkoprofilové pneumatiky? Pak vás zveme na projížďku nejpohodlnějším hatchbackem nižší střední třídy.

Krátce po vrácení silného a relativně drahého Citroënu DS4 k nám dorazil základ řady C4.

Čtrnáctistovka VTi dobře slouží v menší Cé-trojce, a tak jsme byli zvědaví, jak si poradí s jedním z největších hatchbacků nižší střední třídy. Protože už za sebou máme jisté zkušenosti s aktuální Cé čtyřkou – více v testech Citroënu C4 1,6 VTiCitroënu C4 1,6 THP – zaměříme se hlavně na odlišnosti.

Motor

Malý čtyřválec dnes patří ke standardu většiny nejlevnějších aut v nižší střední i když byste na trhu našli několik důležitých modelů, které zůstávají u poctivých šestnáctistovek (Megane, Focus).

PSA už pár let sází na moderní motory VTi vyvíjené ve spolupráci s BMW. Na tomto místě zopakujeme, že v podstatě stále platí, že patří ke špičce ve své objemové třídě. Nedosahují sice extrémních špičkových výkonů nebo točivých momentů jako vyspělá korejská konkurence, avšak odstup od ní je minimální. Variabilní ventilový rozvod se pozitivně projevuje na pružnosti i na spotřebě, nákladné přímé vstřikování zatím do základních pohonných jednotek PSA neproniklo, stejně jako přeplňování. Pýchou PSA je variabilní zdvih sacích ventilů, který se nemalou měrou podílí na dobré odezvě motoru na sešlápnutí plynového pedálu.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

Motor potěší velmi vyrovnaným chodem, neslyšným volnoběhem a dobrým utlumením za jízdy. C4 má mohutnou příď a obrovskou přístrojovou desku, která výrazně zasahuje do interiéru. Mezi cestujícími a motorem je tak poměrně dost materiálu, včetně toho, který izoluje hluk a vibrace. Hluk motoru se s rychlostí zvyšuje nenápadně. Uvědomíte si jej až na dálnici, kde vyloženě neruší, ale že je něco jinak zjistíte, až když se potřebujete bavit se spolujezdcem.

Převodovka

Bolest většiny vozů skupiny PSA snad už začíná ustupovat. Řazení v základní verzi Citroënu C4 už není tak nepřesné a ležérní jako ještě nedávno, kulisa je však poněkud rozevlátá, dráhy jsou daleko od sebe a řadička tak předvádí velký rozkmit mezi prvním a pátým převodovým stupněm.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

Rychlosti jsou spíše delší, což nabádá k vytáčení motoru i při běžné jízdě. A to není vůbec nepříjemné. Motor se ochotně pouští do otáček a hlavně nad 4000 min-1 ožívá. Relativně velká pohotovostní hmotnost (1300 kg) a skromný točivý moment (135 Nm při 4000 min-1) znamenají, že akcelerace pod zatížením je rozvážnější, ale pokud budete využívat celý potenciál motoru, brzdou provozu rozhodně nebudete. V žádném případě nejde o utrápenou jízdu, i vytočený motor zůstává celkem příjemným společníkem.

Na dálnici posílá pětka motor do standardních 4000 min-1 při rychlosti 130 km/h. Ano, mohlo by to být i méně, ale malý motor by pak nezvládal udržovat obvyklé cestovní rychlosti na dálničních stoupáních, tak jako to předvádí teď.

Spotřeba

Od malého motoru se čeká nejen nízká cena, ale taky nízká spotřeba. V rámci možností splňuje 1,4 VTi obojí. S dobrou výbavou jej pořídíte zhruba za 300 tisíc a v průměru budete jezdit za 7 l/100 km. Alespoň to ukazoval náš exemplář na 16palcových kolech (pneumatiky 205/55 R16) na trase dlouhé 2500 km.

Běžně lze s tímto Citroënem jezdit mimo město a mimo dálnice pod 6 l/100 km, město zvedne spotřebu asi na 8,5 l/100 km, dálnice ve standardních 130 km/h pak na 8 l/100 km.

Jízda bez zapnuté klimatizace může mimo letní období ušetřit několik desetin l/100 km, u malého motoru se nižší výkonová zátěž může projevit výrazněji než u větších motorů.

Jízda

Úvod testu už naznačil, co je hlavní zbraní Citroënu. I když mezigeneračně došlo k napřímení reakcí auta na pokyny od řidiče, podvozek mírně ztuhl a na testovaném autě jsou šestnáctipalcové a ne základní patnáctipalcové pneumatiky, patří jízdní zážitek z této Cé-čtyřky k tomu nejpohodlnějšímu, co vůbec můžete v nižší střední třídě dostat.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

Místo tuhých pružin, silných stabilizátorů a nekompromisních tlumičů dostal tento Francouz vše na dvoutřetinové tuhosti, než je dnes obvyklé. Když proto zůstanete u dnes již standardních 16palcových kol s pneumatikami 205/55 R16, budete bez velkých ústupků na pohodlí překonávat nejen dlouhé podélné vlny, ale i krátké nerovnosti na dálnicích. Dokonce i kočičí hlavy, rozbitá dlažba nebo hodně děravá okreska nedělá tomuto autu a jeho podvozku potíže. Ano, záď sem tam poskočí a auto se v zatáčce nakloní o něco více, ale dokážeme si snadno představit zákazníky, kterým tyto detaily budou připadat – ve srovnání s pohodovou jízdou na špatných cestách – jako nepodstatné.

Interiér

Už dvakrát v testech aktuální Cé-čtyřky zaznělo, že interiér patří k největším ve třídě. Vpředu je místa skoro jako v některých autech střední třídy, tento pocit podporuje taky nadprůměrně velký volant s mohutným středem a mnoha multifunkčními ovladači na jeho ramenech. Sedadla jsou velká, mají výrazné bočnice, jejich čalounění je však hodně měkké, podobně jako výplně sedáku a opěradla.

Zadní místa nabízejí snadné nastupování díky velkým dveřím, vysoké střeše a vysoko nad zemí umístěným sedákům.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

Zavazadelník patří k největším ve třídě, pod ním přesto zůstává místo na plnohodnotné náhradní kolo. Daní za velký výchozí objem je vysoký schod po sklopení zadních opěradel (sedáky zůstávají na svém místě). Dvakrát příjemná není ani hrana zavazadlového prostoru 710 mm nad zemí.

Závěr

Základní motorizace v podání Citroënu není za trest! Malý motor zvládá rozpohybovat velký hatchback bez větších problémů, po většinu času je tichý a jeho spotřeba odpovídá očekáváním.

To, čím se C4 od konkurentů odlišuje, je mimořádně komfortní podvozek, jako dělaný pro české silnice.

Kdo potřebuje moderní rodinné auto se slušnou bezpečnostní výbavou (6 airbagů, předpínače bezpečnostních pásů na 4 sedadlech, stabilizační systém za 9 tisíc Kč), rozumným standardem komfortní výbavy (rádio, klimatizace, palubní počítač) a cenou mírně převyšující 300 tisíc Kč, je u Citroënu na správné adrese.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

První cena vozu 294.900,- (1,4 VTi 70 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací 294.900,- (1,4 VTi 70 kW Attraction)
Základní cena testovaného vozu 329.900,- (1,4 VTi 70 kW Tendance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 371.600,- (1,4 VTi 70 kW Tendance)

Plusy

  • Tuhá karoserie, komfortní odpružení
  • Velký objem nádrže
  • Nadprůměrná prostornost interiéru do šířky a délky
  • Velký zavazadelník
  • Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
  • Velká a dobře tvarovaná sedadla

Minusy

  • Dlouhé dráhy v kulise řazení
  • Vysoký práh zavazadelníku
  • Stabilizační systém v základní výbavě jen za příplatek
  • Horší výhled vzad
Ondřej Láník
Diskuze (164)
Citroën C4 1,4 VTi (70 kW)
Cena základní sestavy 329 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, na krajních sedadlech s omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Intelligent Traction Control - ITC, Variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná okna zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant, tónovaná skla, zatmavená skla zadních oken, manuální klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, pylový a prachový filtr, osvětlení interiéru a zavazadlového prostoru, denní svícení, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, stěrač zadního okna, protisluneční clony s osvětlenými toaletními zrcátky pro přední sedadla, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, manuálně nastavitelné bederní opěrky předních sedadel, Sstředová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, odkládací prostory ve středové konzole, v palubní desce či v panelech předních i zadních dveří, odkládací zásuvka pod sedadlem řidiče a spolujezdce, zapalovač a popelník, 4 ocelové disky kol 7.0 x 16, pneumatiky 205/55 R16, okrasné kryty kol "Atlanta", Pack Look - Tendance: přední a zadní nárazník, kryty a stojky vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná lišta okenního rámu, Paket Attraction: Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack). Kč
Cena testované sestavy 371 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900,-Kč), 4 hliníkové disky kol "Boston" 7.0 x 16, pneumatiky 205/55 R16 (+15.900,-Kč), Paket Komfort: Automatická dvouzónová klimatizace s funkcí REST, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Guide Me Home") (+11.900,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.1 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1183
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1200 / 520
Rozměr pneu: 205/55 R16
Citroën C4 1,4 VTi (70 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4329
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pallas
28. 9. 2011 22:33
Re: Pochvala
ale že by mu to pristalo?
[odkaz]
Avatar - Ronault.
5. 8. 2011 01:21
Re: Pro Kylie
No jo, ty jsi šel jen olizovat plasty a řezat zatáčky aby sis pak pořídil druhou nejslabší motorizaci, viď? ;-)
4. 8. 2011 23:34
Re: Pro Kylie
Vy rozhodne nejste ten kdo rozhoduje o tom kdo co kam psat smi nebo nesmi, pokud s tim mate problem, bezte jinam sam. Kdyz budete priste poradne cist na co vubec reagujete se pak nebudete muset komicky ohanet clankem abyste svou chybu zakryl.

A kdyz uz jsme u toho, je zajimave ze tak zurive nepoucujete v onech dalsich desitkach jinych prispevku, ktere se C4 netykaji. Ty jsou v poradku vy hrdino, ze... ? :-)
4. 8. 2011 09:03
Re: Pro Kylie
A vidíte pod jakým článkem je vedena tato diskuze. Pokud chcete psát o DS4 tak jděte zase o kus dále a nebo se držte tématu.
4. 8. 2011 02:05
Re: Pro Kylie
Ale tady opravdu u C4 nejsme - pro vás polopaticky - šlo o reakci na příspěvek

29.07. 08:23 miromen
Jak je to možne Golf je komfortnějši,tišši a ma lepši zpracovani než DS4. Lepši uroven řizeni,řazeni je samozřejmosti stejně jako jizdni vlastnosti. Kde je ta premiovost DS4 ?

Vidíte tam něco o C4? Ne, že... Příště si raději napočítejte do 10 (nebo raději rovnou 20) sám ať píšete k věci.